Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Nja, om man höjer straffen för falsk angivelse. Kommer det få riktiga våldäktsoffer att inte våga namnge sina förövare vid våldtäktsanmälan. Vilket kommer försvåra för polis och åklagare att utreda äkta våldtäkter.
Då kommer det till slut låta från riktiga våldäktsoffer "jag vet vem som våldtog mig, men jag vågar inte säga namnet". Och så måste förövaren hittas genom DNA. Och kan hinna att våldta och förstöra livet för fler offer...
Strafflängden är därmed bra som den är. Betänk också att domen i sig är ett straff. Dvs. Pricken i registret.
Varför skulle hårdare straff till sådana som den här kvinnan få andra som varit med om äkta våldtäkter att inte vilja namnge förövaren?
Hade hennes påhitt lurat polisen hade ju mannen riskerat bra mycket hårdare fängelsestraff och dessutom ett saftigt skadestånd. Så rent logiskt borde hon få ett likvärdigt straff.
Vad är det annars som säger att hon lärt sig något denna gången, kanske kommer att fortsätta anmäla våldtäkt tills hon lyckas.
Vi vet ju inte hennes motiv. Kanske ute efter pengar och egentligen inte bryr sig så mycket om vem hon anmälde.