2025-04-28, 02:54
Medlem
vem är den störda bruden??
Citera
2025-04-28, 03:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
vem är den störda bruden??

Det finns länkar till bilder och namn på henne i inlägg #75
Citera
2025-04-28, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Bilder på misstänkt:

https://web.archive.org/web/20250423...81d46167_b.jpg

https://web.archive.org/web/20250426...46a89142_b.jpg

HÄKTNINGSFRAMSTÄLLAN Malmö tingsrätt B 4391-25
(Jag har maskat adress och fyra sista):

https://web.archive.org/web/20250425...e646ba7b_b.jpg

det förstod man att det skulle vara en liten blondin som ser jävligt falsk ut.

Borderline brud säkert
Citera
2025-04-28, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
NRIKES. En 21-årig kvinna greps efter att ha lämnat in en anmälan om våldtäkt till rättscentrum i Malmö den 30 mars. Åklagaren bedömde att anmälan inte var sann – och kvinnan sitter nu själv häktad för grov falsk angivelse, skriver Sydsvenskan.

Dela artikeln

Kvinnan kom in till rättscentrum klockan 18.29. Polisen inledde genast utredningsåtgärder. Exakt vad som gjordes vill åklagaren inte kommentera.

Drygt åtta timmar senare, vid 02.33, fattades beslut om att anhålla kvinnan, enligt Sydsvenskan.

Hon är sedan dess frihetsberövad, trots att hon är tidigare ostraffad. Hon förnekar brott.

Grov falsk angivelse innebär att någon anmält en person som man vet är oskyldig, med avsikt att få personen dömd. Brottet kan ge upp till fyra års fängelse.

– Jag menar att det råder kollusionsfara, att kvinnan riskerar att påverka utredningen om hon är på fri fot, säger åklagaren Fredrika Svensson till Sydsvenskan.

Malmö tingsrätt höll häktningsförhandling under torsdagen och delade åklagarens bedömning.

Kvinnan är nu häktad på sannolika skäl misstänkt för grov falsk angivelse och ska sitta häktad i två veckor.

Någon som vet vem hon är?

Källa:
https://www.friatider.se/21-arig-kvi...falsk-valdtakt

Krävs det alltså Fria Tider för att uppmärksamma sånt här?

Antar att PK-tidningar som Aftonbladet vill mörka sånt, det är ju så himla synd om tjejerna som ljuger om våldtäkt.
Citera
2025-04-28, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag har ingen grund för att ifrågasätta din uppgift men det är ändå en förvånande hög siffra tycker jag

I de 16% ingår även de som vaknar upp efter en blackout och misstänker att de kanske har blivit våldtagna och därav anmäler våldtäkt. Då finns ingen utpekad "våldtäktsförövare".

I de 16% ingår även de som är psykiskt sjuka och som anmäler "våldtäkt" som inte har skett.

Osv.

Det är däremot ovanligt att den falska våldtäktsanmälan riktar sig mot en namngiven person, dvs. Är falsk angivelse.

Men i detta fallet som tråden handlar om, så misstänks 21-åringen för falsk angivelse mot en namngiven person. Sådana fall är ovanliga.

Vanligast är misstänkt våldtäkt med så pass svag bevisning att det inte leder till fällande dom eller ens till åtal.

Falsk angivelsevär ovanligt. Fällande dom vid våldtäkt är också ovanligt. Beviskraven är som sig bör: hårda i vår rättsstat. För samtliga brott.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-04-28 kl. 05:58.
Citera
2025-04-28, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Hon måste ju levererat en väldigt dålig historia, som gick lätt att slå hål på. Tack och lov får jag väl säga. Betänk om hon hade varit en duktig lögnerska...

Förmodligen har 21-åringen och målsägande inte ens haft sex eller ens varit I närheten av varandra.

Med tanke på hur kort tid det tig mellan anmälan om våldtäkt och det att 21-åringen blev häktad misstänkt för falsk angivelse (endast 8 timmar). Så kan de omöjligt haft sex.

Hade de haft sex, hade det tagit längre tid än 8 timmar för polis och åklagare att utreda vad som hänt/ vad som inte hänt. Så jag misstänker starkt att de två inte ens varit I närheten av varandra.

Eller att 21-åringen anmält våldtäkt på sin kompis och sagt att "yy har våldtagit min kompis". Och både kompisen och "yy" dementerar trovärdigt. Även då kan man åka dit för falsk angivelse. Eftersom 21-åringen har namngivit "våldtäktsförövaren".
Citera
2025-04-28, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Håller med. Får nästan hoppas siffrorna inte stämmer.

Sen finns det väl någon procent ytterligare som faktiskt lyckas med bedriften.

Läser högst upp till fyra år fängelse för grov falsk angivelse.

Låter ganska snällt, kanske den falskt beskyllda mannen borde få hitta på ett mer lämpligt straff. Kan inte vara kul ha detta hängandes över sig oavsett sanningshalten.

Nja, om man höjer straffen för falsk angivelse. Kommer det få riktiga våldäktsoffer att inte våga namnge sina förövare vid våldtäktsanmälan. Vilket kommer försvåra för polis och åklagare att utreda äkta våldtäkter.

Då kommer det till slut låta från riktiga våldäktsoffer "jag vet vem som våldtog mig, men jag vågar inte säga namnet". Och så måste förövaren hittas genom DNA. Och kan hinna att våldta och förstöra livet för fler offer...

Strafflängden är därmed bra som den är. Betänk också att domen i sig är ett straff. Dvs. Pricken i registret.
Citera
2025-04-28, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster

Vad får ni ens sifftan 16 % ifrån när den absolut högsta uppskattningen är 11% och man tror att det rör sig om 5% generellt?

Majoriteten av kvinnor med psykisk ohälsa har utsatts för sexualbrott. Det är liksom utlösande faktorer för psykisk ohälsa att bli våldtagen eller utsatt för andra sexualbrott.

Det framstår som om män är emr benägna om at ljuga om sexualbrott och ofta då de som är sexualförbrytare.

Att man vägrar att ta kvinnor med psykisk ohälsa för sanningsenliga är inte samma sak som att de ljuger. Tvärtom så är de mer utsatta liksom män med psykisk ohälsa, för att också bli brottsoffer. Psykisk ohälsa är inte synonymt med att vara en förövare och förövare har överlag fler offer utan kopplingar till varandra.

Från Brå. Dvs. En säker och bra källa. Pålitlig.

Jag skrev psykiskt sjuk. Dvs. Kan vara någon med psykos som i sin psykos har svåra och fruktansvärda vanföreställningar om att bli våldtagen och polisanmäler detta. Och polisen kan efter initialt arbete konstatera att det varken förekommit våldtäkt eller sex. Och då hamnar detta i statistiken av falska våldtäktsanmälningar.

Endast ett fåtal av de falska våldtäktsanmälningarna rör brottet faksk angivelse. Din siffra på 5% lpter mer korrekt när det kommer till brottet falsk angivelse.

Vad gäller psykisk ohälsa, så är det precis som du skriver. Vanligt att offer för våldtäkt utvecklar någon form av psykisk ohälsa tex. Ångest, PTSD etc.

Och också vanligt att folk med psykisk ohälsa lättare råkar ut för våldtäktsförövare.

Hoppas mitt förtydligade var begripligt.

I fallet tråden handlar om, så står 21-åringen häktad misstänkt för brottet falsk angivelse.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-04-28 kl. 06:32.
Citera
2025-04-28, 06:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förmodligen har 21-åringen och målsägande inte ens haft sex eller ens varit I närheten av varandra.

Med tanke på hur kort tid det tig mellan anmälan om våldtäkt och det att 21-åringen blev häktad misstänkt för falsk angivelse (endast 8 timmar). Så kan de omöjligt haft sex.

Hade de haft sex, hade det tagit längre tid än 8 timmar för polis och åklagare att utreda vad som hänt/ vad som inte hänt. Så jag misstänker starkt att de två inte ens varit I närheten av varandra.

Eller att 21-åringen anmält våldtäkt på sin kompis och sagt att "yy har våldtagit min kompis". Och både kompisen och "yy" dementerar trovärdigt. Även då kan man åka dit för falsk angivelse. Eftersom 21-åringen har namngivit "våldtäktsförövaren".

Eftersom du hittar på eventuella möjligheter i detta fall så bidrar jag med ett ytterligare möjligt scenario. Det skulle ju kunna vara så att killen i det här fallet hörsammat varningarna från FB och spelat in akten och när han då blev anmäld kunde han hala upp mobilen och lätt bevisa att tjejen var mer än med på noterna. På så sätt skulle det ju kunna gå snabbt att avfärda anmälan även fast de haft sex.
Citera
2025-04-28, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litensmet
Hur fan kan polisen göra såhär? Här har en kvinna blivit våldtagen och så blir HON behandlad som kriminell och anklagad för att ljuga. Bevisar bara att svensk polis står på våldtäktsmännens sida.
Om polisen häktar "offret" efter 8 timmar och håller henne häktad så måste det finnas väldigt mycket som talar för att hon ljuger.
Citera
2025-04-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag tror att du ska sluta kalla folk korkade. För just scenariot som du gav exempel på ovan när en tjej inte varit helt nöjd med att hon haft sex och pratar om det med väninna så är det väninnan eller i andra fall manlig vän eller person som kurator som har pushat på för att de ska anmäla våldtäkt.

Har läst det i flera fall där det är den så kallade stödbevisningen som övertalar tjejen att det nog minsann varit våldtäkt. I vissa av fallen har den anmälande personen själv gett uttryck för att denne ej såg det som våldtäkt.

Och att en vän pushar för anmälan är för mig tecken på att en våldtäkt då har skett. Men att den våldtagna kvinnan klandrar sig själv så mycket att hon inte inser att hon blivit våldtagen.
Citera
2025-04-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Krävs det alltså Fria Tider för att uppmärksamma sånt här?

Antar att PK-tidningar som Aftonbladet vill mörka sånt, det är ju så himla synd om tjejerna som ljuger om våldtäkt.

Du noterar inte att Fria tider enbart refererar till andra medier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in