Citat:
Ursprungligen postat av
Mimur
Jo, i stort sett är vi överens om straffskalan. I det här fallet är väl inte maxstraffet alls aktuellt eftersom det gick så relativt kort tid mellan våldtäktsanmälan, att han blev avförd från misstanken och att hon själv blev anklagad för falsk tillgivelse
Vet inte. Beror ju på hur rätten bedömer det hela. De kan ju också se till att det
hade orsakat
stor skada för målsägande om det inte uppdagats på 8 timmar. Och döma 21-åringen utifrån det.
Jag tänker lite på mordförsök här. En kniv som träffar en millimeter från halspulsådern, men inte orsakar död eller invaliditet hos målsägande, kommer ju
ändå ses som ett mordförsök och domen kommer bli därefter. Fast det för målsägande mer var en rent fysisk "misshandel av normalgraden".
Så. Även om det tog kort tid innan falsk angivelse uppdagades, så kan man ju ändå se brottet som grovt. Då 21-åringen ju faktiskt I så fall försökte få mannen satt i fängelse genom den falska angivelsen direkt till
polisen. Även om den falska angivelsen för målsägande kanske mer var som en "misshandel/falsk angivelse av normalgraden", eftersom det uppdagades så snabbt.
Jag hoppas min metafor är förståeligt, även om den haltar.
Så visst. Hade det uppdagats först efter 8 månader, hade det givetvis varit värre och grövre och mer påtagligt för målsägande.
Men jag ser nog brottet som grovt Även i sig, även om det uppdagades efter bara 8 timmar. Mycket grovt att falskt ange någon som våldtäktsförövare. Precis som jag ser det som mordförsök och inte som "misshandel av normalgraden" att sticka en kniv i någon en millimeter från halspulsådern.
Sedan kan ju detta skapa stor stress hos målsägande I både detta fall och exemplet om mordförsök. med tankar "tänk om...". Vilket kan ge nog så stort lidande för en målsägande. Både i detta fallet och fall om mordförsök.
OBS!: Nu skriver jag utifrån att 21-åringen är skyldig till den falska angivelsen. Vilket vi ju inte vet ännu. Men jag skriver så, för enkelhetens skull.