2025-05-01, 18:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Därav är det inte konstigt att jag tror på målsägande när det kommer till våldtäktsärenden med namngiven misstänkt. Statistiskt är det nämligen troligast att det har skett en våldtäkt.

Samtidigt talar statistiken också emot dina slutsatser eftersom var femte nedläggningsbeslut i förundersökningsskedet sker eftersom det finns starka tvivel om någon våldtäkt överhuvudtaget har ägt rum.

När det gäller det aktuella fallet i Malmö så vet inte vi om det är någon som har blivit oskyldigt utpekad men vi ska samtidigt komma ihåg att det finns många andra fall där oskyldiga män har blivit utpekade för att ha begått våldtäkt.

Citera
2025-05-01, 20:33
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Håller med. Får nästan hoppas siffrorna inte stämmer.

Sen finns det väl någon procent ytterligare som faktiskt lyckas med bedriften.

Läser högst upp till fyra år fängelse för grov falsk angivelse.

Låter ganska snällt, kanske den falskt beskyllda mannen borde få hitta på ett mer lämpligt straff. Kan inte vara kul ha detta hängandes över sig oavsett sanningshalten.
Ja, speciellt i fallet med våldtäkt så är det ju ett så stigmatiserat brott för många/de flesta män att det bör vara hårda straff för det, men mycket mer än fyra år som maxstraff tycker jag nog inte det bör vara för "Falsk tillvitelse". Det är ju hemskt att bli anklagad för, men av själva anklagelsen har man ju trots allt inte blivit fysiskt skadad.
Citera
2025-05-02, 02:46
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Ja, speciellt i fallet med våldtäkt så är det ju ett så stigmatiserat brott för många/de flesta män att det bör vara hårda straff för det, men mycket mer än fyra år som maxstraff tycker jag nog inte det bör vara för "Falsk tillvitelse". Det är ju hemskt att bli anklagad för, men av själva anklagelsen har man ju trots allt inte blivit fysiskt skadad.

Nej, men att bli falskt anklagad för våldtäkt kan ju medfölja mycket större konsekvenser och skada, det kan förstöra liv ärligt talat. För att någon fysisk skada ska vara lika illa som det så krävs det ju nästan någon permanent fysisk skada.

Många hade nog valt att bli fysiskt misshandlade framför det, sålänge det inte blir så illa att man blir en grönsak eller dör möjligtvis.
Senast redigerad av nickeh84 2025-05-02 kl. 02:49.
Citera
2025-05-02, 09:30
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Nej, men att bli falskt anklagad för våldtäkt kan ju medfölja mycket större konsekvenser och skada, det kan förstöra liv ärligt talat. För att någon fysisk skada ska vara lika illa som det så krävs det ju nästan någon permanent fysisk skada.

Många hade nog valt att bli fysiskt misshandlade framför det, sålänge det inte blir så illa att man blir en grönsak eller dör möjligtvis.
Jojo, det är ju ett djälvligt hemskt brott att anklaga någon för och att behöva leva med den stämpeln även om man blir friad efteråt kan ju verkligen förstöra den personens hela tillvaro. Och jag kan förstå att många hellre valt att bli utsatta för en lättare misshandel, men det blir ju väldigt teoretiskt. Men som sagt mycket mer än fyra års fängelse tycker jag inte är motiverat, låt säga sex års fängelse. Vad tycker du själv är ett rimligt straff för en falsk våldtäktsanmälan?
Citera
2025-05-02, 10:35
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Jo det är inte något man skryter om i fikarummet. Men det är ju också därför den här tjejen valde att klämma åt där det gör som ondast.

Eftersom det ändå är relativt ovanligt brott för jag antar det krävs hård bevisning, då känns det ju också rimligt att det döms ut hårda straff, det är nog väldigt ovanligt att oskyldiga döms till falsk tillvitelse, bra många fler som döms oskyldiga för våldtäkt.

Men med så säkra bevis och en sådan allvarlig anklagelse, kräver nog tuffare straff än fyra år för att det ska ge någon effekt på framtida lögnerskor.

Dessutom döms det väl lättare ut för våldtäkt idag då är det väl bra för balansen om falska påståenden om våldtäkt bedöms hårdare.
Senast redigerad av Majsmannen2 2025-05-02 kl. 10:37.
Citera
2025-05-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84

I fallet som denna tråd handlar om har det ju gått fort från den falska angivelsen till det att 21-åringen häktades. Bara 8 timmar. Så förhoppningsvis har offret inte tagit större skada av den falska angivelsen, även om brottet ändå är mycket allvarligt. Det viktiga är ju ändå att 21-åringen blir dömd om hon bedöms vara skyldig. Själva tiden på straffet är enligt mig inte det viktigaste. Utan just pricken i registret, domen i sig. Sedan om det blir 6 månader fängelse eller 4 år. Det är ju vad det är och bedöms av rätten.

Jag känner en kvinna som blivit grovt våldtagen och utsatt för mordförsök av sin dåvarande pojkvän. Över 25 år senare lider hon fortsatt av fysiska men efter våldtäkten, i form av avföringsinkontinens. Vilket gör att hon inte kan leva ett normalt liv och är ständigt påmind om våldtäkten. Hon har även PTSD. Hon anmälde aldrig förövaren och han har misshandlat och våldtagit minst två kvinnor till efter henne. De anmälde heller inte honom. Samtliga tre var rädda och vågade inte anmäla. Han är nu gift familjefar. Och man kan ju undra hur hans fru har det.

Sedan känner jag en som blivit utsatt för falsk angivelse för ett allvarligt brott och oskyldigt satt i fängelse. Han kan numera leva ett normalt liv. Men är bitter på rättsväsendet och hur det fungerade . Innan han blev utsatt för falsk angivelse, litade han fullt ut på rättsväsendet. Men efteråt... Nej, inte alls. Men som sagt. Han mår bra nu och lever ett normalt liv. Tack vare stöd från sina närmaste.

Så i jämförelse mellan deras öden, så är ju båda för jävliga. Men den ena kan iaf idag leva ett normalt liv. Vilket den andra inte kan.

Citat:
Jojo, det är ju ett djälvligt hemskt brott att anklaga någon för och att behöva leva med den stämpeln även om man blir friad efteråt kan ju verkligen förstöra den personens hela tillvaro. Och jag kan förstå att många hellre valt att bli utsatta för en lättare misshandel, men det blir ju väldigt teoretiskt. Men som sagt mycket mer än fyra års fängelse tycker jag inte är motiverat, låt säga sex års fängelse. Vad tycker du själv är ett rimligt straff för en falsk våldtäktsanmälan?

Jag anser att strafflängden är bra som den är när det kommer till falsk angivelse. Mellan 6 månader upp till 4 års fängelse. Jag tänker då också på att domen i sig är ett straff. Pricken i registret sitter kvar längre än 4 år. Det är också ett straff i sig. Och folk vet om det i ännu längre tid än vad pricken i straffregistret håller. Också ett straff i sig.
Citera
2025-05-02, 12:02
Medlem
Mimurs avatar
Citat:

Jag anser att strafflängden är bra som den är när det kommer till falsk angivelse. Mellan 6 månader upp till 4 års fängelse. Jag tänker då också på att domen i sig är ett straff. Pricken i registret sitter kvar längre än 4 år. Det är också ett straff i sig. Och folk vet om det i ännu längre tid än vad pricken i straffregistret håller. Också ett straff i sig.
Jo, i stort sett är vi överens om straffskalan. I det här fallet är väl inte maxstraffet alls aktuellt eftersom det gick så relativt kort tid mellan våldtäktsanmälan, att han blev avförd från misstanken och att hon själv blev anklagad för falsk tillgivelse
Citera
2025-05-02, 12:19
Medlem
Citat:
Jo, i stort sett är vi överens om straffskalan. I det här fallet är väl inte maxstraffet alls aktuellt eftersom det gick så relativt kort tid mellan våldtäktsanmälan, att han blev avförd från misstanken och att hon själv blev anklagad för falsk tillgivelse

Vet inte. Beror ju på hur rätten bedömer det hela. De kan ju också se till att det hade orsakat stor skada för målsägande om det inte uppdagats på 8 timmar. Och döma 21-åringen utifrån det.

Jag tänker lite på mordförsök här. En kniv som träffar en millimeter från halspulsådern, men inte orsakar död eller invaliditet hos målsägande, kommer ju ändå ses som ett mordförsök och domen kommer bli därefter. Fast det för målsägande mer var en rent fysisk "misshandel av normalgraden".

Så. Även om det tog kort tid innan falsk angivelse uppdagades, så kan man ju ändå se brottet som grovt. Då 21-åringen ju faktiskt I så fall försökte få mannen satt i fängelse genom den falska angivelsen direkt till polisen. Även om den falska angivelsen för målsägande kanske mer var som en "misshandel/falsk angivelse av normalgraden", eftersom det uppdagades så snabbt.

Jag hoppas min metafor är förståeligt, även om den haltar.

Så visst. Hade det uppdagats först efter 8 månader, hade det givetvis varit värre och grövre och mer påtagligt för målsägande.

Men jag ser nog brottet som grovt Även i sig, även om det uppdagades efter bara 8 timmar. Mycket grovt att falskt ange någon som våldtäktsförövare. Precis som jag ser det som mordförsök och inte som "misshandel av normalgraden" att sticka en kniv i någon en millimeter från halspulsådern.

Sedan kan ju detta skapa stor stress hos målsägande I både detta fall och exemplet om mordförsök. med tankar "tänk om...". Vilket kan ge nog så stort lidande för en målsägande. Både i detta fallet och fall om mordförsök.

OBS!: Nu skriver jag utifrån att 21-åringen är skyldig till den falska angivelsen. Vilket vi ju inte vet ännu. Men jag skriver så, för enkelhetens skull.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-05-02 kl. 12:24.
Citera
2025-05-02, 13:17
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Vet inte. Beror ju på hur rätten bedömer det hela. De kan ju också se till att det hade orsakat stor skada för målsägande om det inte uppdagats på 8 timmar. Och döma 21-åringen utifrån det.

Jag tänker lite på mordförsök här. En kniv som träffar en millimeter från halspulsådern, men inte orsakar död eller invaliditet hos målsägande, kommer ju ändå ses som ett mordförsök och domen kommer bli därefter. Fast det för målsägande mer var en rent fysisk "misshandel av normalgraden".

Så. Även om det tog kort tid innan falsk angivelse uppdagades, så kan man ju ändå se brottet som grovt. Då 21-åringen ju faktiskt I så fall försökte få mannen satt i fängelse genom den falska angivelsen direkt till polisen. Även om den falska angivelsen för målsägande kanske mer var som en "misshandel/falsk angivelse av normalgraden", eftersom det uppdagades så snabbt.

Jag hoppas min metafor är förståeligt, även om den haltar.

Så visst. Hade det uppdagats först efter 8 månader, hade det givetvis varit värre och grövre och mer påtagligt för målsägande.

Men jag ser nog brottet som grovt Även i sig, även om det uppdagades efter bara 8 timmar. Mycket grovt att falskt ange någon som våldtäktsförövare. Precis som jag ser det som mordförsök och inte som "misshandel av normalgraden" att sticka en kniv i någon en millimeter från halspulsådern.

Sedan kan ju detta skapa stor stress hos målsägande I både detta fall och exemplet om mordförsök. med tankar "tänk om...". Vilket kan ge nog så stort lidande för en målsägande. Både i detta fallet och fall om mordförsök.

OBS!: Nu skriver jag utifrån att 21-åringen är skyldig till den falska angivelsen. Vilket vi ju inte vet ännu. Men jag skriver så, för enkelhetens skull.
Jo, jag håller med hur du resonerar överlag. Jag vet inte om rätten tar hänsyn till att många säkerligen upplever det som värre att bli falskeligen anklagad för en våldtäkt av ”normalgraden” jämfört med att bli falskeligen anklagad för t ex en misshandel även om den jämförelsen också haltar.
Jag vet inte om det har framgått i tråden huruvida hon fortfarande sitter häktad och gitter inte leta igenom den, men om hon fortfarande sitter häktad så borde det ju tyda på ett ändå ganska ansenligt straff
Vi får väl se…
Citera
2025-05-02, 15:55
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:

Med tanke på hur det kan förstöra någons liv totalt och det urholkar förtroendet för rättssystemet, något makthavarna förvisso lyckats göra själva genom att göra att någon kan dömas till våldtäkt baserat på enbart ord mot ord och hörsägen. Flera års fängelse vore därför helt i sin ordning tycker jag, detta är otyg som måste bort. Exakt hur många år är dock svårt svara på.
Citera
2025-05-02, 16:00
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Jag känner en kvinna som blivit grovt våldtagen och utsatt för mordförsök av sin dåvarande pojkvän. Över 25 år senare lider hon fortsatt av fysiska men efter våldtäkten, i form av avföringsinkontinens. Vilket gör att hon inte kan leva ett normalt liv och är ständigt påmind om våldtäkten. Hon har även PTSD. Hon anmälde aldrig förövaren och han har misshandlat och våldtagit minst två kvinnor till efter henne. De anmälde heller inte honom. Samtliga tre var rädda och vågade inte anmäla. Han är nu gift familjefar. Och man kan ju undra hur hans fru har det.

Sedan känner jag en som blivit utsatt för falsk angivelse för ett allvarligt brott och oskyldigt satt i fängelse. Han kan numera leva ett normalt liv. Men är bitter på rättsväsendet och hur det fungerade . Innan han blev utsatt för falsk angivelse, litade han fullt ut på rättsväsendet. Men efteråt... Nej, inte alls. Men som sagt. Han mår bra nu och lever ett normalt liv. Tack vare stöd från sina närmaste.

Så i jämförelse mellan deras öden, så är ju båda för jävliga. Men den ena kan iaf idag leva ett normalt liv. Vilket den andra inte kan.

Rättsväsendet är ju inte mycket bättre idag dessvärre när det kommer till rättssäkerhet, enligt mig.

Sedan är det ju helt från person till person. En annan våldtagen kvinna kan säkert "komma över det" och leva sitt liv som normalt efter att ha blivit våldtagen, medans en man som blivit falskt anmäld kanske blivit så starkt påverkad att han bara sitter hemma deprimerad, inte vågar träffar någon kvinna igen och isolerat sig totalt för att han mår så dåligt och känner sig stigmatiserad.

Vården har ju dessutom bättre koll på hur man rehabiliterar en kvinna psykiskt efter en våldtäkt, det är nog inte så vanligt att män söker hjälp för att de blivit anklagad för våldtäkt eftersom de är rädda att bli dömda, att de ska få en blick och att folk ska tro att de ändå är skyldiga.
Senast redigerad av nickeh84 2025-05-02 kl. 16:03.
Citera
2025-05-02, 16:36
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Givetvis ska falska anmälningar leda till dom såvida inte en person är i akut sjukdom där verklighetsuppfattning inte finns då de tgäller vid alla brott.

Men det är så extremt sällsynt att dömda sexualförbrytare erkänner att det inte ens finns statistik på hur många som nekar men ändå är skyldiga då nästan uteslutande alla ljuger om att de är oskyldiga när de är skyldiga till våldtäkt.

De är även bra på att ljuga om att de själva är offer och det utreds inte heller som det borde då de självklart också ska stå till doms för sina lögner. Att ljuga om oskuld kan vi också sätta straff på. Dvs att falskanklaga ett brottsoffer för lögn borde också kunna leda till en dom i t.ex förtal.

Enligt ditt sätt att resonera så gäller det inte kvinnor som ser bra ut enligt dig.
Citat:
Tjejen ser otroligt söt och välanpassad ut.
De falsk anmäler aldrig. Har hon sett ut som en sprängd skidsko så har hon gjort en falsk anmälan. Jag tror att du måste tänka om lite och ta till dig fakta som redovisats i tråden.

Bara för att du i nästa mening påstår detta.
Citat:
Du förstår, man kan aldrig se på en människa huruvida den begår brott mot andra av allvarligare grad
Kan du se på henne att hon inte har begått allvarligare brott? Jag tänker du vill försvara henne som oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in