2025-04-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
så är tex. Misshandel betydligt lättare att använda som Falsk tillvitelse. Eller stöld.
Angående misshandel så är både straffen och skadestånden väldigt låga, såtillvida man inte kan visa upp allvarliga fysiska skador (med typ läkarintyg). Att försöka tillfoga sig själv det kan ta emot och också upptäckas av läkarkontroll. Stöld ger inte mycket till straff heller, om det inte är väldigt värdefulla saker. Men givetvis falskanmäls en hel del stölder, dock nästan aldrig med angiven GM. Det skulle motverka syftet att få ut försäkringspengar (typ stulna bilar som också börjar brinna på ensliga skogsvägar).

Men om syftet är hämnd borde det enklaste att ange brott mot staten som skattebrott eller bidragsbrott, då kommer staten vända på allt. Dock får de inte ut något skadestånd iom att de inte är brottsoffer.
Citera
2025-04-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Angående misshandel så är både straffen och skadestånden väldigt låga, såtillvida man inte kan visa upp allvarliga fysiska skador (med typ läkarintyg). Att försöka tillfoga sig själv det kan ta emot och också upptäckas av läkarkontroll. Stöld ger inte mycket till straff heller, om det inte är väldigt värdefulla saker. Men givetvis falskanmäls en hel del stölder, dock nästan aldrig med angiven GM. Det skulle motverka syftet att få ut försäkringspengar (typ stulna bilar som också börjar brinna på ensliga skogsvägar).

Men om syftet är hämnd borde det enklaste att ange brott mot staten som skattebrott eller bidragsbrott, då kommer staten vända på allt. Dock får de inte ut något skadestånd iom att de inte är brottsoffer.

Ja, det är väl hämd som lär vara motivet vid falsk angivelse. Oavsett vilket brott den falska angivelse handlar om. Man vill skada någon. Ge den en prick i straffregistret så att säga.

Att bli falskt anmäld för kvinnomisshandel eller våldtäkt skadar givetvis den som blivit anmäld, hårt.

All misshandel ger inte skador. Räcker att den falska tillvitaren får det att inför vittnen se ut som offret för den falska angivelsen misshandlar henne. Eller att vittnen hör henne skrika "aj". Sedan säga att hon fick ont. Då har hon både vittnen till (den fejkade) misshandeln och kan säga att hon fick ont och fruktade för sitt liv.

Hon behöver då inte gå igenom integritetskränkande förhör, inte gå igenom gynundersökning. Ingenting sådant. Vittnena kommer stå på hennes sida och åklagaren har ett bra café och kommer väcka åtal. Och det stackars offret för den falska angivelsen kommer uppleva Kafka-liknande helvete.

Att falsk anmäla våldtäkt kräver så mycket mer påfrestning för den falska angivaren och det är låååångt ifrån säkert att det går till åtal.
1. Hon måste ha sex med den hon avskyr ( för att det överhuvudtaget ska vara det minsta trovärdigt).
2. Gå igenom integritetskränkande förhör och gynundersökningar.
3. Bli misstrodd och riskera uthägnning bla. FB.
4. Riskera att åka dit för falsk tillvitelse.
Osv. Osv. Osv.

Så misshandel etc. Är givetvis bättre brott för dessa falska tillvitare att falskt tillvita tex. En fiende för.

I detta allt kanske den här kvinnan kanske rentav trodde att tex. En kamrat skulle ställa upp på lögnen. Men kamraten hade högre samvete än så.

Vi vet ju ännu för lite om fallet, så det blir en del spekulationer.

Men utifrån hur snabbt hon häktades, så tror jag absolut att de inte ens har haft sex med varandra.
Citera
2025-04-26, 12:43
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrDarcy
Nästan hundra nu på att detta är tjejen från ett tiktokdrama..kommer ej ihåg alla namn som skriks om där..nån Cilla Maria eller nåt..dottern till en mamma som hade en affär med denna Mack.n som numera kanske sitter frihetsberövad själv..riktiga white trash allihopa
Jag säger inte att du har fel. Men det rimmar väldigt illa med bilden av familjen. MGM är väldigt aktiv inom Svenska kyrkan, precis som resten av familjen. Det finns inte ett mikroskopiskt spår av WT inom familjen eller dess umgänge. Bilden men får av familjen är helylle och genuint bra. Som sagt, jag säger inte att du har fel men jag skulle bli genuint förvånad om jag har fel. Men skenet kan bedra och jag har haft fel förr. Men har svårt att se att hon skulle varva sina framträdanden i kyrkan med ett Tiktokdrama.

Med ovan sagt blir jag orimligt nyfiken på vad som har hänt.
Citera
2025-04-26, 12:51
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
MGM är väldigt aktiv inom Svenska kyrkan, precis som resten av familjen.

Men har svårt att se att hon skulle varva sina framträdanden i kyrkan med ett Tiktokdrama.

Hela kyrkan grejen går ju lite stick i stäv med vad hon står anklagad för också.

Du ska inte bära falskt vittne, mao du skall inte ljuga.

Men håller med om att nyfikenheten växer sig starkare ju mer sött och gott det blir.
Citera
2025-04-26, 13:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Sperma kan man lätt upptäcka rättstekniskt/rättsmedicinskt. Men själva dna- svaret tar längre tid. Jag tror dock inte att dessa två ens har varit i närheten av varandra. Så där finns varken tecken på sex, sperma eller dna att finna.

Exakt. Hon kanske är förbannad på honom, avskyr honom och anmäler honom för våldtäkt utan att ens varit i närhetenav honom (kanske hon rentav har sagt till polisen att han våldtagit hennes kompis). Men vid den angivna tiden så har han bevis på att han inte var nära hennes kompis eller henne. Eller ens i närheten. Och hennes kompis berättar trovärdigt för polisen "nej, jag har inte blivit våldtagen av yy". Då har polis och åklagare rätt bra bevis på att våldtäkt inte har skett. Och 21-åringen kan häktas för falsk tillvitelse, rätt snabbt.

Hade de haft sex. Så hade det kommit mer i ord mot ord situation och då tar det givetvis längre tid än 8 timmar att utreda vad som har hänt.

Och hur ska polisen kunnat avgöra på blott 8 timmar om de har haft sex eller inte? Det måste vara något annat som gjorde att hon blev anhållen först och sedermera häktad?

Normalt sett brukar det ta flera dagar att utreda såna saker och då sitter den oskyldigt anklagade mannen ofta anhållen.

Här är några andra fall där kvinnor ljugit om våldtäkter. Kvinnan i Malmö är inte unik på något sätt.

https://www.sverigesradio.se/artikel...-betala-80-000
https://www.sn.se/nyheter/nykoping/a...vades/lw44mz1r
https://www.sn.se/nyheter/oxelosund/...es-in/ly4qkvpl
https://www.sverigesradio.se/artikel...-till-fangelse
https://www.kkuriren.se/nyheter/katr...dtakt/r1xgwm3j

Det mest skrämmande av allt är att det verkar vara rätt så vanligt med med falsk angivelse när det gäller just våldtäkt.
Jag har hittat en rad andra fall också.

Du 🍅 brukar ofta klaga över att andra skribenter hyser tvivel om kvinnors tillförlitlighet, håller du inte med nu om att det finns alldeles för många kvinnor som ljuger som en häst travar ☺️
Citera
2025-04-26, 13:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Kvinnor är rädda för att bli våldtagna. Så givetvis vill de inte ropa "våldtäkt" om det inte varit en våldtäkt. Eftersom de vill bli trodda och tagna på allvar den dagen de kanske blir utsatta för våldtäkt på riktigt.

Du känns oerhört naiv. Varför tror du den här kvinnan anmälde en påhittad våldtäkt?

https://www.smp.se/2025-02-26/kvinna...m-garningsman/

Citat:
En av anledningarna till att det är så pass ovanligt med falsk angivelse av våldtäkt.

Ovanligt? Skulle inte tro det.

https://www.sverigesradio.se/artikel/1386947

Citat:
I detta fallet tror jag kanske att 21-åringen påstår att någon annan har blivit våldtagen av målsägande I fallet. Och denna någon annan har dementerar. Och då åker 21-åringen dit för falsk angivelse.

Du tror men du är inte säker?
Citera
2025-04-26, 13:37
Medlem
mrDarcys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Jag säger inte att du har fel. Men det rimmar väldigt illa med bilden av familjen. MGM är väldigt aktiv inom Svenska kyrkan, precis som resten av familjen. Det finns inte ett mikroskopiskt spår av WT inom familjen eller dess umgänge. Bilden men får av familjen är helylle och genuint bra. Som sagt, jag säger inte att du har fel men jag skulle bli genuint förvånad om jag har fel. Men skenet kan bedra och jag har haft fel förr. Men har svårt att se att hon skulle varva sina framträdanden i kyrkan med ett Tiktokdrama.

Då har jag nog fel i detta fallet..bara märkligt att en tiktok profil la upp detta fall o samtidigt som jag hört flertal lives där det snackas om detta..men det m kyrkan har jag inte hört nämnas. Så ber om ursäkt om jag förvirrat..
Citera
2025-04-26, 13:40
Medlem
Citat:

All misshandel ger inte skador. Räcker att den falska tillvitaren får det att inför vittnen se ut som offret för den falska angivelsen misshandlar henne. Eller att vittnen hör henne skrika "aj". Sedan säga att hon fick ont. Då har hon både vittnen till (den fejkade) misshandeln och kan säga att hon fick ont och fruktade för sitt liv.
Sant att all misshandel inte ger skador. Men misshandel som inte gör det, brukar bedömas som ringa, och är varken häktningsgrundande eller ger några nämnvärda påföljder eller skadestånd. Det vill säga den som drabbas av den falska tillvitelsen drabbas inte så hårt, så därför inte så intressant för den som vill hämnas. Sedan tror jag inte det är så lätt att arrangera en situation, med någon som inte spelar med, som ser ut som misshandel.

Men stöld kan funka absolut, bara att plantera dyrt föremål på dem. Och om man inte intresserad av skadestånd, bara hämnd, då skulle plantering av narkotika samt tips vara ett sätt. Det ger höga straff.

Citat:
1. Hon måste ha sex med den hon avskyr ( för att det överhuvudtaget ska vara det minsta trovärdigt).

Möjligt om det är någon hen är sexuellt attraherad av, men avskyr i övrigt.
Citera
2025-04-26, 13:44
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
En falsk våldtäktsanmälan borde ge samma straff som en mordförsök som ger offret psykiska men för livet för det är i princip vad det är identiskt som.
Citera
2025-04-26, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Sant att all misshandel inte ger skador. Men misshandel som inte gör det, brukar bedömas som ringa, och är varken häktningsgrundande eller ger några nämnvärda påföljder eller skadestånd. Det vill säga den som drabbas av den falska tillvitelsen drabbas inte så hårt, så därför inte så intressant för den som vill hämnas. Sedan tror jag inte det är så lätt att arrangera en situation, med någon som inte spelar med, som ser ut som misshandel.

Men stöld kan funka absolut, bara att plantera dyrt föremål på dem. Och om man inte intresserad av skadestånd, bara hämnd, då skulle plantering av narkotika samt tips vara ett sätt. Det ger höga straff.

Möjligt om det är någon hen är sexuellt attraherad av, men avskyr i övrigt.

Det blir likt förbannat ett dåligt rykte och en prick i registret för den som utsatts för den falska angivelsen. Att ha rykte om sig att vara kvinnomisshandlare är inget roligt rykte att ha... Så vill en person hämnas så är det en "enkel" hämd för den falska tillvitaren, med svåra men för den utsatte.

Falsk tillvitelse om våldtäkt är betydligt besvärligare för den falska tillvitaren. Och kan komma att kosta henne hennes rykte. Så det är jag övertygad om att folk som kan tänka verkligen undviker att falskt anmäla folk för.

Jobbigt nog för faktiska våldtäktsoffer att gå igenom rättsprocess kring våldtäkt. Men för dem kan det iaf vara värt det, för någon form av känsla att de uaf sa ifrån.

Nja, blir nog för sårbart att ha sex med en person hen avskyr, även om attraktion finns. Lite som att äta en gourmet middag, men veta att den är tillagad på människokött. Man äcklas och vill inte ändå, hur attraktiv hen ser ut/hur god maträtten än luktar och ser ut.

I detta fallet som tråden handlar om kan det mycket bäl vara så att 21-åringen har anmält målsägande för våldtäkt på en kompis till 21-åringen. En kompis som bestämt säger ifrån stt hon inte blivit våldtagen av målsägande. Och målsägande har bevis på att han inte ens umgicks med kompisen till 21-åringen vid tillfället för den påstådda våldtäkten. Detta skulle förklara att hon häktades bara 8 timmar efter den falska angivelsen. På 8 timmar lär polis ha hunnit förhöra de inblandade och fått in viktiga uppgifter.

Vi får se om detta leder till åtal. Då får vi möjlighet att läsa FUP.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-04-26 kl. 15:47.
Citera
2025-04-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
En falsk våldtäktsanmälan borde ge samma straff som en mordförsök som ger offret psykiska men för livet för det är i princip vad det är identiskt som.

Vad tycker du då att våldtäkt ska ge för straff? Våldtäkt kan också ge men för livet, för den som utsatts.

Det viktigast är bäl ändå att de som begår brott, tex falsk angivelse, åker dit för det och blir dömda för det om det finns bra bevisning. Det ger ju offret upprättelse. Och den falska tillvitaren får en läxa.
Citera
2025-04-26, 17:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vad tycker du då att våldtäkt ska ge för straff? Våldtäkt kan också ge men för livet, för den som utsatts.

I det aktuella fallet har det med stor sannolikhet inte begåtts någon våldtäkt överhuvudtaget. Återigen verkar du vara inne i fel tråd.

Men om vi diskuterar en eventuell straffpåföljd för kvinnan i Malmö som just nu sitter häktad misstänkt för grov falsk angivelse så borde nog kanske fängelse komma på fråga som straff beroende på omständigheterna.

Om vi kikar på helt andra fall så har kvinnorna dömts till fängelse eller så fick de betala höga skadestånd till de oskyldiga männen.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katr...dtakt/r1xgwm3j
https://www.sverigesradio.se/artikel...-betala-80-000
https://www.sn.se/nyheter/oxelosund/...es-in/ly4qkvpl

Att bli oskyldigt anklagad för våldtäkt kan nog också ge men för livet. Här är ett skrämmande fall.

https://www.sn.se/nyheter/nykoping/a...vades/lw44mz1r

Citat:
Det viktigast är bäl ändå att de som begår brott, tex falsk angivelse, åker dit för det och blir dömda för det om det finns bra bevisning. Det ger ju offret upprättelse. Och den falska tillvitaren får en läxa.

Det är bra att du anser att kvinnor som begår brott ska dömas för det.

Vi kan inte ha någon rosa lagbok.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-04-26 kl. 17:24. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in