2025-04-27, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så er MB nå et drapsoffer. Han tok mange dårlige valg i livet, og kunne helt sikkert gjort det enklere for seg selv om han ikke hadde hatt kontakt med så mange gamle venner. SM er utvilsomt skyldig i å ha lokket MB i en felle. Møtet i godliaskogen var et bakhold. Motivet for ugjerningen er en gammel konflikt. Den er flere forgreninger og man må ha relativt god innsikt i miljøet over en periode på mer enn 10 år for å ha en nogen lunde oversikt. Hvorfor SM tar på seg et slik oppdrag virker helt sinnsykt med tanke på hans historikk. Det er gode holdepunkter for å si at også han har blitt "brukt" i denne saken. Navnet hans ble blåst ut svært kort tid etter hendelsen. Både på nett og politiet. Det lukter det svært fishy av. SM og MB hadde ingen ting uppgjort og MB anså SM som en fortrolig venn. Ingen fortjener den skjebnen MB nå har lidd. Å bli skutt 5 ganger, for så at noen prøver å kutte av deg hodet (i den rekkefølgen) er helt hinsides. Ingen fortjener noe slik. Det er så galt, alt som blir kommertert om saken på nett, at til og med begravelsesbyråets minneside måtte stenges pga hat og rasisme. Han ble et offer, i en sak som politiet kunne vært foruten dersom de hadde benyttet seg av den lovpålagte handlingsplikten.
Skjønner. Takk for oppklarende svar. Jeg mente på ingen måte å spre hat eller rasisme.
I det scenario gjetter jeg i så fall på at SM har blitt fortalt noen vanvittige løgner om MB. Det er ofte sånn man blir lurt opp i noe.
Ikke at det rettferdiggjør noen som helst.
Men hvis man blander noen saftige løgner til SM samtidig som han har vært i pillerus, kan det ev forklare litt.
Senast redigerad av Linselus 2025-04-27 kl. 22:06.
Citera
2025-04-27, 22:12
Medlem
Citat:
SM er utvilsomt skyldig i å ha lokket MB i en felle. Møtet i godliaskogen var et bakhold. Motivet for ugjerningen er en gammel konflikt. Den er flere forgreninger og man må ha relativt god innsikt i miljøet over en periode på mer enn 10 år for å ha en nogen lunde oversikt.

Har du lyst til å dele noe om motivet og konflikten? Om du ikke allerede har gjort det?
Citera
2025-04-27, 22:12
Medlem
Citat:
Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så er MB nå et drapsoffer. Han tok mange dårlige valg i livet, og kunne helt sikkert gjort det enklere for seg selv om han ikke hadde hatt kontakt med så mange gamle venner. SM er utvilsomt skyldig i å ha lokket MB i en felle. Møtet i godliaskogen var et bakhold. Motivet for ugjerningen er en gammel konflikt. Den er flere forgreninger og man må ha relativt god innsikt i miljøet over en periode på mer enn 10 år for å ha en nogen lunde oversikt. Hvorfor SM tar på seg et slik oppdrag virker helt sinnsykt med tanke på hans historikk. Det er gode holdepunkter for å si at også han har blitt "brukt" i denne saken. Navnet hans ble blåst ut svært kort tid etter hendelsen. Både på nett og politiet. Det lukter det svært fishy av. SM og MB hadde ingen ting uppgjort og MB anså SM som en fortrolig venn. Ingen fortjener den skjebnen MB nå har lidd. Å bli skutt 5 ganger, for så at noen prøver å kutte av deg hodet (i den rekkefølgen) er helt hinsides. Ingen fortjener noe slik. Det er så galt, alt som blir kommertert om saken på nett, at til og med begravelsesbyråets minneside måtte stenges pga hat og rasisme. Han ble et offer, i en sak som politiet kunne vært foruten dersom de hadde benyttet seg av den lovpålagte handlingsplikten.

Hva er sammenhengen mellom at SM er skyldig i å ha lokket B i en felle, og at det hele var et bakholdsangrep?
Citera
2025-04-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 000brg
Litt naivt spørsmål, men jeg spør fordi jeg lurer - og ikke har lest at det har vært nevnt;

Kan SM ha hatt fotlenke? Og at det kan være et av bevisene de har mot han? Evt at han hadde klippet den av i det tidsrommet drapet skjedde..? Kanskje noen andre klippet den av og tok den med på åstedet - uten at SM var tilstede for å legge skyld over på han.

Jeg har en tidligere bekjent som ble dømt for vold, og han hadde fotlenke da han var på permisjon og ved åpen soning en stund etterpå, så spesielt om ikke "Norges farligste mann" skulle trenge det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_fotlenke

Ifølge wikipedia brukes fotlenke ved soning av kortere straffer først og fremst for at den straffedømte skal ikke skal bli påført tap av arbeid/avbrudd fra utdanning/fravær fra familie.

Og også som "omvendt voldsalarm". Der har det vært en lov- eller regelendring ganske nylig. Slik at politiet nå kan bruke fotlenke i stedet for varetektsfengsling ved vold i nære relasjoner saker. Politiet har da noe tid på seg for å få rettens godkjennelse for bruk fotlenke som omvendt voldsalarm.

Artikkelen nevner ikke permisjoner.

I Norge er det slik at det må lovverk og reguleringer til før man feks kan utvide bruken av fotlenke. Og det skal bemannes opp med personell som kan forvalte ordningen og overvåke soningen.

Stig Millehaugen hadde fire dagers permisjon i påsken, sannsynligvis skjærtorsdag til søndag 1. påskedag, med oppholdsadresse Horten.

Betew ble funnet drept sent på skjærtorsdag. Politiet dro til Horten langfredag, hadde et kort eller litt lengre avhør av Millehaugen der og beslagla telefonen hans. Millehaugen ble pågrepet i Horten søndagen. Før permisjonen utløp.

Aftenposten skriver i dag at politiets etterforskning ble forsinket pga problemer med å få tak i teledata. Det var ingen på jobb hos Nkom, og de har ingen vaktordning for å bistå politiet utenfor kontortiden. Først kvelden langfredag fikk politiet teledataene de måtte ha.

https://www.aftenposten.no/norge/i/K...etterforskning

Så hvordan fant politiet frem til Millehaugen i Horten tidligere på fredagen. Kanskje for de visste at det hadde vært kontakt og møter mellom Betew og Millehaugen tidligere. Og fordi politiet var blitt varslet om Millehaugens påske-permisjon.
Citera
2025-04-27, 22:30
Medlem
Citat:
Litt naivt spørsmål, men jeg spør fordi jeg lurer - og ikke har lest at det har vært nevnt;

Kan SM ha hatt fotlenke? Og at det kan være et av bevisene de har mot han? Evt at han hadde klippet den av i det tidsrommet drapet skjedde..? Kanskje noen andre klippet den av og tok den med på åstedet - uten at SM var tilstede for å legge skyld over på han.

Jeg har en tidligere bekjent som ble dømt for vold, og han hadde fotlenke da han var på permisjon og ved åpen soning en stund etterpå, så spesielt om ikke "Norges farligste mann" skulle trenge det.

Jeg syntes det er en god tanke,jeg .

Såvidt jeg husker fra dommen i lagmannsretten ang prøveløslatelse, så var ikke vilkår oppfylt for perm med fotlenke. Ta det med en klype salt, jeg har lest dommen og den er lang, så beklager at jeg ikke siterer her. Du finner link til dommen i SkruelOs sitt innlegg nr 1109☺️
Citera
2025-04-27, 23:01
Medlem
Citat:

Svært brutalt drap, sa politiet.

Det var tidlig snakk om tre våpen, eller tre forskjellige våpen, eller tre typer skader. Tyder vel, sånn grovt sett, på flere enn én GM?

Det fem skuddene du nevner, kom de fra samme våpen.

Har du flere detaljer du kan fortelle.
Citera
2025-04-27, 23:41
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Til de av dere som beskylder meg for å "forsvare" Stig Millehaugen.

Jeg har påpekt at SM har blitt dømt til strengere straffer og har hatt hardere soningsforhold enn GM i andre svært alvorlige og kjente drapssaker som det er naturlig å sammenligne med. Det er fakta.

Jeg har også påpekt at enkelte medier demoniserer SM og bidrar til å skremme opp vanlige folk etter at de er blitt gjort oppmerksomme på at SM har befunnet seg i deres nærområder. Dette er demonisering og forfølgelse av SM. Og fakta.

Jeg tror ikke SM trenger noen "forsvarer" på flashback. SM ser ut til å greie å svare for seg selv.
Det jeg har reagert på, er særlig bagatelliseringen din av drapet på fengselsbetjenten i 1992, hvor det virker som du sluker rått SM's versjon om at drapet var et uhell. Det er ingen tvil om at SM er en kynisk, skruppelløs drapsmann, som bare tenker på seg selv og sitt.
Citera
2025-04-28, 00:07
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:

Hvis disse opplysningene stemmer, så må jeg si meg enig at det er veldig underlig at Politiet ikke har tauet inn fetteren enda. Hva håper de å oppnå med det? For vedkommende vil vel antagelig ligge meget lavt i tiden fremover.
Citera
2025-04-28, 10:28
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Ingenting som tyder på at SM hadde fotlenke, nei. Det ville nok stått i media hvis det var tilfelle.
Forøvrig sier justisminister Astri Aas-Hansen til NRK i dag at de vil stramme inn vilkårene for
forvaringsdømte som skal ut i permisjon, bl.a. ved å innføre krav om fotlenke. Drapet på MB
er en av sakene de bruker som eksempel. Men dette ble også foreslått den gangen SM rømte
fra permisjon i 2022, uten at noe skjedde.
Citera
2025-04-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ingenting som tyder på at SM hadde fotlenke, nei. Det ville nok stått i media hvis det var tilfelle.
Forøvrig sier justisminister Astri Aas-Hansen til NRK i dag at de vil stramme inn vilkårene for
forvaringsdømte som skal ut i permisjon, bl.a. ved å innføre krav om fotlenke. Drapet på MB
er en av sakene de bruker som eksempel. Men dette ble også foreslått den gangen SM rømte
fra permisjon i 2022, uten at noe skjedde.

SM hadde ikke fotlenke, nei.

Fotlenke ved permisjon for forvaringsdømte ble vedtatt i Stortinget i etterkant av hans rømning sist i 2022. Har imidlertid ikke skjedd noe på tre år. Regjeringen sier i dag at de jobber med det, uten å si noe om når det blir innført.
Citera
2025-04-28, 12:30
Medlem
Interessant å se hvem som dukker opp i Betews begravelse. Så vidt jeg skjønner skal den være i morgen. Politiet følger vel med med argusøyne.
Citera
2025-04-28, 12:42
Medlem
"Ingen fortjener noe slik"

Vad fan vet DU om vad nån kriminell asshole førtjenar eller inte.....uppenbart må nån folk laera "the hard way"

Noll sympati
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in