Citat:
Ursprungligen postat av
000brg
Litt naivt spørsmål, men jeg spør fordi jeg lurer - og ikke har lest at det har vært nevnt;
Kan SM ha hatt fotlenke? Og at det kan være et av bevisene de har mot han? Evt at han hadde klippet den av i det tidsrommet drapet skjedde..? Kanskje noen andre klippet den av og tok den med på åstedet - uten at SM var tilstede for å legge skyld over på han.
Jeg har en tidligere bekjent som ble dømt for vold, og han hadde fotlenke da han var på permisjon og ved åpen soning en stund etterpå, så spesielt om ikke "Norges farligste mann" skulle trenge det.
https://no.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_fotlenke
Ifølge wikipedia brukes fotlenke ved soning av kortere straffer først og fremst for at den straffedømte skal ikke skal bli påført
tap av arbeid/avbrudd fra utdanning/fravær fra familie.
Og også som "omvendt voldsalarm". Der har det vært en lov- eller regelendring ganske nylig. Slik at politiet nå kan bruke fotlenke i stedet for varetektsfengsling ved vold i nære relasjoner saker. Politiet har da noe tid på seg for å få rettens godkjennelse for bruk fotlenke som omvendt voldsalarm.
Artikkelen nevner ikke permisjoner.
I Norge er det slik at det må lovverk og reguleringer til før man feks kan utvide bruken av fotlenke. Og det skal bemannes opp med personell som kan forvalte ordningen og overvåke soningen.
Stig Millehaugen hadde fire dagers permisjon i påsken, sannsynligvis skjærtorsdag til søndag 1. påskedag, med oppholdsadresse Horten.
Betew ble funnet drept sent på skjærtorsdag. Politiet dro til Horten langfredag, hadde et kort eller litt lengre avhør av Millehaugen der og beslagla telefonen hans. Millehaugen ble pågrepet i Horten søndagen. Før permisjonen utløp.
Aftenposten skriver i dag at politiets etterforskning ble forsinket pga problemer med å få tak i teledata. Det var ingen på jobb hos Nkom, og de har ingen vaktordning for å bistå politiet utenfor kontortiden. Først kvelden langfredag fikk politiet teledataene de måtte ha.
https://www.aftenposten.no/norge/i/K...etterforskning
Så hvordan fant politiet frem til Millehaugen i Horten tidligere på fredagen. Kanskje for de visste at det hadde vært kontakt og møter mellom Betew og Millehaugen tidligere. Og fordi politiet var blitt varslet om Millehaugens påske-permisjon.