2025-04-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ja det kan dom men inte hinner man utreda något på några få timmar. Du känns väldigt naiv.

Det låter väldigt osannolikt.

Ovanligt, eftersom en smart falskanmälare inte vill bli påkommen med att ljuga.
Men om någon faktiskt känner med den anmälde, eller tycker illa om falskanmälaren, så är det mycket möjligt att man tipsar polisen, eller ännu bättre, delar filmbevis på den planerade falskanmälan.

Vet inte vad du är för kall person, men om min vän var på väg att bli falsk anmäld för något sådant, så skulle jag göra vad jag kan för att bevisa oskuld.
Det bästa och enda säkra beviset vore antagligen att spela in det planerade brottet.
Citera
2025-04-27, 16:28
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Och allt detta på ynka 8 timmar?
Ja? Ponera att gärningsmannen bor 40 minuter bort. Man åker dit, hämtar och till en polisstation. Två timmar, inklusive lite tid på platsen när man hämtar.

Förhör påbörjas, man delger honom vad han är misstänkt för. Han meddelar direkt att det kan inte stämma, jag var på kräftskiva (eller motsvarande förklaring), ge mig min telefon så skall jag visa. Högst 40 minuter till.

Total tid, 2h 40 min. Kvar har polisen drygt fem timmar på sig att vända på misstankarna, snacka ihop sig med åklagaren och hämta kvinnan igen. Låter väl inte orimligt?
Citera
2025-04-27, 16:31
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vertiphon
Ovanligt, eftersom en smart falskanmälare inte vill bli påkommen med att ljuga.
Men om någon faktiskt känner med den anmälde, eller tycker illa om falskanmälaren, så är det mycket möjligt att man tipsar polisen, eller ännu bättre, delar filmbevis på den planerade falskanmälan.

Vet inte vad du är för kall person, men om min vän var på väg att bli falsk anmäld för något sådant, så skulle jag göra vad jag kan för att bevisa oskuld.
Det bästa och enda säkra beviset vore antagligen att spela in det planerade brottet.
Det spelar ingen roll vad någon anmäler någon för, det måste finnas bevis nämligen annars blir du högst skäligen misstänkt och det leder aldrig till ett åtal, den här nya samtyckeslagen verkar dock vara ett stort undantag, det ser man ju tydliga bevis på när man läser vad den här dåren tomapuren skriver här i tråden tex.
Citera
2025-04-27, 16:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Ja? Ponera att gärningsmannen bor 40 minuter bort. Man åker dit, hämtar och till en polisstation. Två timmar, inklusive lite tid på platsen när man hämtar.

Förhör påbörjas, man delger honom vad han är misstänkt för. Han meddelar direkt att det kan inte stämma, jag var på kräftskiva (eller motsvarande förklaring), ge mig min telefon så skall jag visa. Högst 40 minuter till.

Total tid, 2h 40 min. Kvar har polisen drygt fem timmar på sig att vända på misstankarna, snacka ihop sig med åklagaren och hämta kvinnan igen. Låter väl inte orimligt?
I väldigt många fall behövs inte ens ett förhör åklagaren ser att det här påståendet har ingen substans, då lägger man inte ner tid på förhöra folk för något som det inte ens finns minsta bevis på.
Citera
2025-04-27, 16:36
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Att falskanmäla har blivit ett lukrativ brott i Sverige sedan samtyckeslagen infördes.
En kvinna löper så gott som noll risk att åka fast och vid en anmäld våldtäkt behövs inte längre några andra bevis än att kvinnans berättelse bedöms som trovärdig.
Ett styrkande kan t.ex vara en vän som berättar samma historia som "offret".

Att sätta dit en snubbe behöver inte alls vara avsikten, utan försäkringsbolag betalar ut stora summor (över hundra tusen, normalt kring hundra femtio) bara en utredning startas, vilket så gott som alltid görs.

Vill hon gå längre och snyfta i en rättssal, så kan hon ha flera hundra tusen att kamma hem från en dömd "våldtäktsman".
Återigen behövs bara en, eller ett par vänner som bekräftar hennes historia. Att vännerna får trettio tusen var, kan vara lockande nog.

Att sitta oskyldigt häktad kan vara nedbrytande nog och när du väl ska vittna så så är du trött, förvirrad och deprimerad och har inget bra att säga till ditt försvar. Hela du utstrålar skyldig.

Jurister vittnar om det här rättshaveriet och jag har själv insikt i hur den här verksamheten fungerar.

Det är helt fruktansvärt. Män förlorar jobb och vänner och lever som utstötta spetälska för en lång tid framöver.
Man kan dock få ersättning ifrån försäkringsbolagen bara man anmält en våldtäkt, det behövs inte ens en rättegång, anmälan ses som ett bevis på det inträffade där ändå, en tjej kompis fick 100 000 i skadestånd av sitt för en nedlagt våldtäktsanmälan som inte ledde någonstans.
Citera
2025-04-27, 16:41
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Hon kan ha berättat för "vänner" att hon ska falskanmäla, men dom har spelat in det och presenterat det för polis.
Hon kan säga att det hände igår, när han i själva verket har varit i USA i en vecka.
Finns flera möjliga scenarier.
Nja det där händer hela tiden och då blir det nedlagt samma timme som anmälan kommer in, hon måste gjort eller sagt något väldigt bängt här, eller försökt sätta dit honom för en massa olika saker över en längre tid, tomatpurens vänner är ganska hämnlystna volket är tydligt
Citera
2025-04-27, 16:43
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
I väldigt många fall behövs inte ens ett förhör åklagaren ser att det här påståendet har ingen substans, då lägger man inte ner tid på förhöra folk för något som det inte ens finns minsta bevis på.
Mnja, det kanske är att ta i lite i överkant. Man kan ju inte gärna gå till häktning för grovt osant intygande med varje person som anmäler ett brott som dom inte kan presentera konkreta bevis för, det hade ju varit fruktansvärt orimligt.

I det här fallet finns helt säkert konkret bevisning som talar emot kvinnans anmälan. Hade ord stått mot ord hade det säkert lagts ner avseende våldtäkt, men det finns ju ingen automatik i att en av två parter på varsin sida av en anmälan måste gå därifrån med en brottsmisstanke.

Kvinnan har en rätt allvarlig misstanke, det finns något slags belägg för det. Helt säker, skall bli intressant att se vad det kan vara som bet henne i arslet.
Citera
2025-04-27, 16:45
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Det sitter nog redan ganska många kvinnor där hemma som har blivit våldtagna och samtidigt inte vågar anmäla pgr av diverse olika omständigheter.

Men den här kvinnan som hittade på en våldtäkt hör nog inte till favoriterna för dessa kvinnor. Dom hade säkert velat sätta naglarna i henne.
Ja när de debaterade i tv om den här nya samtyckeslagen, var bodström och någon vänsterrabiat feminist som motsåndare som har ungefär samma åsikter som tomatpuren, så påstod hon att hela 70% av alla kvinnor i sverige utsatts för våltdtäkt, och sa det som det var bevisat, det behöver man nog inte tänka så länge på för förstå att det absolut inte stämmer.
Citera
2025-04-27, 16:48
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Vi får se när FUP dyker upp om du har rätt eller fel som vanligt.

Jag tror att kvinnan i det aktuella fallet har träffat personen som är föremål för hennes anklagelser men att hennes historia var full av hål och att man då genomskådade henne.

Bra teori, jag tror hon har trackasserat den här killen över en längre tid med en massa anmälningar och förföljelse och liknande tillslut var åklagaren tvungen sätta ner foten trots att det var ett oskyldigt våltäksoffer och åtala henne då det här inte upphörde.
Citera
2025-04-27, 16:53
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Mnja, det kanske är att ta i lite i överkant. Man kan ju inte gärna gå till häktning för grovt osant intygande med varje person som anmäler ett brott som dom inte kan presentera konkreta bevis för, det hade ju varit fruktansvärt orimligt.

I det här fallet finns helt säkert konkret bevisning som talar emot kvinnans anmälan. Hade ord stått mot ord hade det säkert lagts ner avseende våldtäkt, men det finns ju ingen automatik i att en av två parter på varsin sida av en anmälan måste gå därifrån med en brottsmisstanke.

Kvinnan har en rätt allvarlig misstanke, det finns något slags belägg för det. Helt säker, skall bli intressant att se vad det kan vara som bet henne i arslet.
Vi kan väl enas om eftersom det la ner det så snabbt den falska våldtäksanmälan så var det inte borttom rimligt tvivel på hennes historia stämde, utan det fanns däremot väldigt många rimliga tvivel, och finns det läggs det ner, en åklagare får inte driva ett fall där den inte ens själv tror på en fällande dom det är ju lagstadgat.
Citera
2025-04-27, 16:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Det där händelseförloppet låter lite väl tunt.

Det måste vara något annat som gjorde att misstanken om grov falsk angivelse dök upp.

En teori går ut på att det är inte första gången hon anmäler något sånt här?
Citera
2025-04-27, 17:03
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Det är såna här luder som förstör för riktiga v-offer. Vem är hon?

Skiter i andra våldtäktsoffer i såna här sammanhang. Fokus ligger snarare på att såna här sprutluder förstör hela livet och ryktet som mannen får leva med i resten av sitt liv.

Man kan få sparken från jobbet, hela ens familj tar avstånd och alla vänner och bekanta bryter kontakten. Det är ett oförtjänt straff som inte är av denna värld.

Att kvinnor enbart riskerar ett maxstraff på 4 år för att förstöra en annan människas liv på det här sättet gör att många vågar chansa. Risken att de själva misstänks ljuga är låg. Det har varit för många falska fall. Straffskalan för falska våldtäktsanmälningar bör höjas omedelbart.
Senast redigerad av Muslimfitta 2025-04-27 kl. 17:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in