Citat:
Ursprungligen postat av
Skruel0s
Jeg fant også dommen til MB fra 2017.
https://lovdata.no/dokument/LBSTR/av...lb-2016-110682
Det er litt interessant at psykiater R*sen*u*st (o, q, i), hadde en annen oppfatning av MB enn retten
Jeg tror det alltid vil være motstridende oppfatninger av folk, det avhenger litt av hvilket ståsted man har. Uansett interessant, MB hadde jo forutsetninger til å klare seg greit.
Jeg bet meg imidlertid merke i dette:
«Til dette kommer det forhold at politiet ikke advarte ham når de spanet mot ham. Når de oppdaget kontakten med kriminelle, kunne de ved å advare A forhindret videre kontakt å utvikle seg.»
Og svaret til dette:
«
Anførselen om at politiet skulle advart A mot kontakt med kriminelle elementer når de gjennom spaningen ble kjent med dette, kan ikke føre fram. Det må legges til grunn at politiets spaning var en del av en etterforskning som ikke tilsier åpenhet mot dem det spanes mot. Uansett har A til enhver tid en selvstendig plikt til å avstå fra kontakt med de personer vilkåret regner opp, og dette hadde han også særlig oppfordring til gjennom de klare signaler som ble gitt av Høyesterett og lagmannsretten ved avgjørelsene om prøveløslatelse sitert ovenfor.»
Dette er jo også interessant mtp SM og MB. Da forstår jeg ikke helt poenget med oppfølging og spaning, hvis det ikke skal være å avverge ytterligere kontakt og/eller fare for alvorlige lovbrudd?
Hvordan blir prøveløslatte og domfelte på permisjon egentlig fulgt opp der ute? I hvor stor grad blir bevegelsene fulgt og på hvilken måte? Og har ikke politiet og friomsorg osv avvergingsplikt? Kunne drapet på MB vært avverget? Kunne andre alvorlige lovbrudd vært avverget?(altså utenfor denne saken)
Jeg er sykepleier, har i yrkesutøvelsen kontakt med det jevne lag av befolkningen - i tilfeller der jeg møter fare for andres liv og helse, både for pasienten selv og andre, har jeg avvergingsplikt og taushetsplikt kan brytes. Det gjelder da vitterlig for politietaten også…?
OM ikke avvergelse for prøveløslatte forvaringsdømte med uviss fare for gjentagelse og ved permisjoner finner sted, finner jeg det særs ubehagelig å være en helt normal borger ute i samfunnet ..