2025-04-27, 09:50
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Denne gangen ble det brukt skytevåpen og kniv. Om det er den siktede SM som har gjort det, så er vi igjen vitne til grenseløs ondskap som startet med brutale ran med gisseltaking til å bli en seriemorder.
Håper at det snart settes stopper for denne virksomheten.

Det kan dessverre se ut som om man ikke har skjønt risikoen ved å la forbrytere av hans kaliber gå løs. Om han ikke skulle være skyldig i drapet, har han likevel aktivt søkt kontakt med andre kriminelle, og dermed brutt vilkårene for permisjon.

Det samme kan man jo si om MB også. Han har hatt kontinuerlig omgang med kriminelle etter at han slapp ut av fengsel.

Hvorfor fikk ikke dette konsekvenser?

Vi ser konturene av at tjenesteforsømmelse fra politiets side kan få katastrofale følger, som vi også har sett i forbindelse med drapet på Jonas Henriksen, uten sammenligning forøvrig.
Citera
2025-04-27, 10:37
Medlem
Skruel0ss avatar
Jeg fant også dommen til MB fra 2017.

https://lovdata.no/dokument/LBSTR/av...lb-2016-110682

Det er litt interessant at psykiater R*sen*u*st (o, q, i), hadde en annen oppfatning av MB enn retten
Senast redigerad av Skruel0s 2025-04-27 kl. 10:57.
Citera
2025-04-27, 11:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruel0s

Det er litt interessant at psykiater R*sen*u*st (o, q, i), hadde en annen oppfatning av MB enn retten

Vel, hun er jo fagperson. Argumentene virker gode for meg. Også objektivt sett, gitt resultatet.
Det som er synd er jo at MB lot til å ha langt bedre muligheter for rehabilitering enn SM virker å ha.
Men han hadde tydeligvis ikke reell vilje.
Citera
2025-04-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Vet vi hva slags skader MB døde av? Ble vel påstått at han først ble skutt og deretter fikk kuttet strupen.
Står på TV2 at han ble funnet knivskadd, skutt og drept. Tolker det som at han først ble skadet med kniv og så skutt. Men vanskelig å si om det er skrevet sånn tilfeldig, eller om det er en korrekt gjengitt rekkefølge.
Citera
2025-04-27, 12:35
Medlem
Citat:

Jeg tror det alltid vil være motstridende oppfatninger av folk, det avhenger litt av hvilket ståsted man har. Uansett interessant, MB hadde jo forutsetninger til å klare seg greit.

Jeg bet meg imidlertid merke i dette:

«Til dette kommer det forhold at politiet ikke advarte ham når de spanet mot ham. Når de oppdaget kontakten med kriminelle, kunne de ved å advare A forhindret videre kontakt å utvikle seg.»

Og svaret til dette:

«Anførselen om at politiet skulle advart A mot kontakt med kriminelle elementer når de gjennom spaningen ble kjent med dette, kan ikke føre fram. Det må legges til grunn at politiets spaning var en del av en etterforskning som ikke tilsier åpenhet mot dem det spanes mot. Uansett har A til enhver tid en selvstendig plikt til å avstå fra kontakt med de personer vilkåret regner opp, og dette hadde han også særlig oppfordring til gjennom de klare signaler som ble gitt av Høyesterett og lagmannsretten ved avgjørelsene om prøveløslatelse sitert ovenfor.»

Dette er jo også interessant mtp SM og MB. Da forstår jeg ikke helt poenget med oppfølging og spaning, hvis det ikke skal være å avverge ytterligere kontakt og/eller fare for alvorlige lovbrudd?

Hvordan blir prøveløslatte og domfelte på permisjon egentlig fulgt opp der ute? I hvor stor grad blir bevegelsene fulgt og på hvilken måte? Og har ikke politiet og friomsorg osv avvergingsplikt? Kunne drapet på MB vært avverget? Kunne andre alvorlige lovbrudd vært avverget?(altså utenfor denne saken)
Jeg er sykepleier, har i yrkesutøvelsen kontakt med det jevne lag av befolkningen - i tilfeller der jeg møter fare for andres liv og helse, både for pasienten selv og andre, har jeg avvergingsplikt og taushetsplikt kan brytes. Det gjelder da vitterlig for politietaten også…?
OM ikke avvergelse for prøveløslatte forvaringsdømte med uviss fare for gjentagelse og ved permisjoner finner sted, finner jeg det særs ubehagelig å være en helt normal borger ute i samfunnet ..
Citera
2025-04-27, 15:05
Medlem
Skruel0ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster

Hvordan blir prøveløslatte og domfelte på permisjon egentlig fulgt opp der ute? I hvor stor grad blir bevegelsene fulgt og på hvilken måte? Og har ikke politiet og friomsorg osv avvergingsplikt? Kunne drapet på MB vært avverget? Kunne andre alvorlige lovbrudd vært avverget?(altså utenfor denne saken)

Etter at jeg har gjort research så virker det som at oppfølgingen er svært varierende. Altså noen får svært tett oppfølging, mens andre får lite til ingenting. Vilkårene vil bli satt ut ifra den innsattes historikk, men også Kriminalomsorgen sine ressurser. Jeg oppfatter det litt som at hvis de vurderer at gjentakelsesfaren er lav og atferden har vært god, så er det mindre behov for strengere vilkår under prøveløslatelse i hvertfall. Men nå kan ikke jeg så mye om dette, så det er ren tolkning og refleksjon av det jeg har lest.

Det som jeg synes er skremmende er at når de er ferdig med å sone straffen sin helt så avsluttes Kriminalomsorgen oppfølgingen. Så man kan i praksis gå ifra å ha tatt livet av noen til å bli løslatt uten oppfølging etter endt soning.

«En hovedutfordring i organisering av løslatelsesprosessen er at kriminalomsorgen har hovedansvaret for planleggingen av tilbakeføring, men ikke for oppfølging. Kriminalomsorgens ansvar slutter når straffen er sonet. Det blir en «glippsone» mellom ansvar for planlegging og videre oppfølging av planene etter soning.»

https://www.regjeringen.no/contentas...efall_nett.pdf

https://www.regjeringen.no/no/dokume...997/?ch=5#kap5

https://www.kriminalomsorgen.no/proe...532538.no.html

https://www.kriminalomsorgen.no/perm...527953.no.html
Citera
2025-04-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegvetikke
Han rømte da mens han var på permisjon i 2022. Som J Bøhler skriver i Nettavisen er det på permisjon, i åpne anstalter og i overgang til det vanlige livet SM så gjerne vil ha, og det vil han sikkert, at han konsekvent har begått ny faenskap. Can't help himself.
Permisjon og permisjon.

Det er alltid vilkår. Da SM stakk av fra Trondheim fengsel, var han ute på en fem-timers permisjon, fra 10-15.

Jeg tror ikke SM hadde hatt permisjon med overnatting etter at han ble pågrepet for drap i 2009.

Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster
Denne listen med navn er nevnt i dommen fra lagmannsretten som noen la ut link til.

Utover det, dommen er verdt å lese.

Listen er nevnt, men ikke offentliggjort.

Citat:
Ursprungligen postat av FerMar80
OMG, du gir deg ikke. Du får uansett aldri overbevist meg om at SM er en helgen. Og for min egen del gjør faktisk ikke div journalister det verre. Så demoniseringen kan du ta et annet sted.

Jeg har ikke til hensikt å overbevise deg eller noen andre om noe som helst.

Forhåndsdømming og demonisering av Stig Millehaugen i mediene, er en unødvendig tilleggsstraff for han.

Det er faktum.
Citera
2025-04-27, 15:38
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det som jeg synes er skremmende er at når de er ferdig med å sone straffen sin helt så avsluttes Kriminalomsorgen oppfølgingen. Så man kan i praksis gå ifra å ha tatt livet av noen til å bli løslatt uten oppfølging etter endt soning.

«En hovedutfordring i organisering av løslatelsesprosessen er at kriminalomsorgen har hovedansvaret for planleggingen av tilbakeføring, men ikke for oppfølging. Kriminalomsorgens ansvar slutter når straffen er sonet. Det blir en «glippsone» mellom ansvar for planlegging og videre oppfølging av planene etter soning.»

I MB sitt tilfelle har vel politiet hatt oppsyn med ham etter endt soning. Men om dette var direkte fordi han er tilbøyelig til å oppsøke kriminelle, eller om det var et resultat av at han har oppsøkt kriminelle, vet jeg ikke.

En helt annen ting er disse påstandene om at MB og SM var "som brødre". Jeg har lest at dette gjaldt MB og KAS. Men finner ingen indikasjoner på at det også gjaldt MB og SM. Det er strengt tatt en påstand som ser ut til å ha blitt lansert nå etter drapet, såvidt jeg kan se ihvertfall.
Citera
2025-04-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Listen er nevnt, men ikke offentliggjort.

Selvfølgelig er ikke navnene offentliggjort, men det er beskrevet hvilke roller personene har.

«Av politiets rapport 22. august 2023 framgår at det til sammen var 46 navn på listen. Av disse var 26 tidligere domfelt, hvorav ni det siste året, seks siktet i pågående etterforskninger og 16 omtalt i forbindelse med «[populærnavn]», det vil si drapet på C i 2009. A hadde også med seg flere ark med bilder av tidligere gjengmedlemmer, med tilhørende navn og personnumre.»
Citera
2025-04-27, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
I MB sitt tilfelle har vel politiet hatt oppsyn med ham etter endt soning. Men om dette var direkte fordi han er tilbøyelig til å oppsøke kriminelle, eller om det var et resultat av at han har oppsøkt kriminelle, vet jeg ikke.

En helt annen ting er disse påstandene om at MB og SM var "som brødre". Jeg har lest at dette gjaldt MB og KAS. Men finner ingen indikasjoner på at det også gjaldt MB og SM. Det er strengt tatt en påstand som ser ut til å ha blitt lansert nå etter drapet, såvidt jeg kan se ihvertfall.

Når du nevner KAS…
MB og KAS var gode venner, ja. MB ville bruke tid sammen med KAS før han døde.

Ei lita spekulasjon:
Kan det være at KAS beskyttet MB på en eller annen måte? Så når han døde, mistet MB beskyttelse fra KAS??
Citera
2025-04-27, 15:56
Medlem
Jeg tror hensikten med politiets undercover-operasjoner er å avdekke forbrytelser som politiet ellers ikke hadde hatt mulighet til å oppdage. Operasjonene er ofte rettet mot organisert kriminalitet.

Jeg tror at politiet forsøker å unngå åpne konflikter mellom gjengmiljøene først og fremst for å minimere faren for at uskyldige rammes. At tilfeldige forbipasserende havner i skuddlinjen. Bokstavelig talt.

Vi vil ikke ha svenske tilstander. Med skyting i gatene og uskyldige mennesker skadet eller drept.

Det finnes en skjult drapsforbundsetterforskning mot en "nær alliert av Betew", som har pågått i flere måneder.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...iert/17677230/
TV 2 har stilt Oslo politidistrikt spørsmål om drapsforbundssaken er aktuell i etterforskningen av drapet på Betew. Det ønsker de ikke å svare på.

– I denne fasen av etterforskningen vil vi ikke svare på denne typen spørsmål, sier politiadvokat Christian Hatlo.
Om informasjon fra denne etterforskningen kan bidra til å oppklare drapet på Betew er ett ubesvart spørsmål.
Citera
2025-04-27, 16:00
https://www.tv2.no/underholdning/god...sten/16355623/

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in