Citat:
Det er selvsagt betimelig spørsmål som må stilles. Men det er også et faktum at han er god til å skrive. Jeg har ikke lest boka hans enda (men den er på vei i posten), men har lest andre ting han har skrevet og han er god til å uttrykke seg skriftelig og den første boka hans ble jo også kritikerrost (uten at jeg legger så mye i hva slike kritikere mener). Han har anlegg for å skrive og uttrykke seg, så i mine øyne så virker det som han faktisk hadde en reell mulighet som forfatter til å kunne legge om livet sitt.
Jeg finner det veldig vanskelig å tro at SM har utført dette drapet selv og foreløpig tror jeg siktelsen går mer på kontakten han har hatt med MB og at politiet har funnet uoverenstemmelser i forklaringen og dermed etter føre var prinsippet har bedt om varetektsfengsling med brev/besøksforbud, slik at han ikke kan påvirke noen andre og at politiet og så tingretten først og fremst mener det er sannsynlig at han kan ha medvirket på andre måter enn å utføre selve handlingen. Han ble jo tross alt først forhørt som et vitne, antagelig fordi de jo kjenner til alle disse intervjuene hans i forbindelse med den neste boka.
Det er veldig vanskelig å ha noen bestemt mening om han faktisk er innblandet synes jeg. På den ene siden så har han jo tidligere vist å være uten skrupler, men på den andre siden, så gir det liten logisk mening akkurat nå, som han jo faktisk hadde en reell mulighet til å slippe ut og tilbringe sin siste del av livet i frihet med legit inntekt som forfatter.
Nå har det selvsagt kommet frem litt "innside" historier, ikke minst på dette forumet, men slike kan like vel som å være korrekte, også ha blitt plantet for å pushe saken i en bestemt retning, for jeg er overbevist om at både det norske politiet og norske journalister også leser denne tråden.
Jeg finner det veldig vanskelig å tro at SM har utført dette drapet selv og foreløpig tror jeg siktelsen går mer på kontakten han har hatt med MB og at politiet har funnet uoverenstemmelser i forklaringen og dermed etter føre var prinsippet har bedt om varetektsfengsling med brev/besøksforbud, slik at han ikke kan påvirke noen andre og at politiet og så tingretten først og fremst mener det er sannsynlig at han kan ha medvirket på andre måter enn å utføre selve handlingen. Han ble jo tross alt først forhørt som et vitne, antagelig fordi de jo kjenner til alle disse intervjuene hans i forbindelse med den neste boka.
Det er veldig vanskelig å ha noen bestemt mening om han faktisk er innblandet synes jeg. På den ene siden så har han jo tidligere vist å være uten skrupler, men på den andre siden, så gir det liten logisk mening akkurat nå, som han jo faktisk hadde en reell mulighet til å slippe ut og tilbringe sin siste del av livet i frihet med legit inntekt som forfatter.
Nå har det selvsagt kommet frem litt "innside" historier, ikke minst på dette forumet, men slike kan like vel som å være korrekte, også ha blitt plantet for å pushe saken i en bestemt retning, for jeg er overbevist om at både det norske politiet og norske journalister også leser denne tråden.
Som med andre kriminalsaker der man har ulike og til dels motstridende hypoteser om hva som kan ha skjedd (eksempelvis Lørenskogsaken og Vålnes-saken), må man naturligvis etterforske bredt.
Jeg ser det også som lite logisk at SM drepte MB, men politiet har siktet ham, noe som betyr at de skal etterforske hans mulige rolle så godt det lar seg gjøre. Enten det er til gunst eller ugunst for ham.
Noe av det mest spesielle med saken er jo drapsofferets rolle i det som sies å være flere konflikter mellom ulike grupperinger i "Oslos underverden". Når man så vet at de fleste aktørene i disse grupperingene enten er straffedømt eller har tilknytning til straffedømte, ser man litt hvilken floke politiet står overfor. Ikke minst fordi de fleste av disse aktørene kjenner risikoen ved å tyste. Det er nok helt sikkert en risiko for at det kan bli flere drap før denne saken løses. Derfor bør politiet også være på hugget slik at det minker sjansen for nye drapskomplott.
Jeg tenker strengt tatt det er best for SM at han sitter i varetekt akkurat nå.