2025-04-30, 14:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Det er selvsagt betimelig spørsmål som må stilles. Men det er også et faktum at han er god til å skrive. Jeg har ikke lest boka hans enda (men den er på vei i posten), men har lest andre ting han har skrevet og han er god til å uttrykke seg skriftelig og den første boka hans ble jo også kritikerrost (uten at jeg legger så mye i hva slike kritikere mener). Han har anlegg for å skrive og uttrykke seg, så i mine øyne så virker det som han faktisk hadde en reell mulighet som forfatter til å kunne legge om livet sitt.

Jeg finner det veldig vanskelig å tro at SM har utført dette drapet selv og foreløpig tror jeg siktelsen går mer på kontakten han har hatt med MB og at politiet har funnet uoverenstemmelser i forklaringen og dermed etter føre var prinsippet har bedt om varetektsfengsling med brev/besøksforbud, slik at han ikke kan påvirke noen andre og at politiet og så tingretten først og fremst mener det er sannsynlig at han kan ha medvirket på andre måter enn å utføre selve handlingen. Han ble jo tross alt først forhørt som et vitne, antagelig fordi de jo kjenner til alle disse intervjuene hans i forbindelse med den neste boka.

Det er veldig vanskelig å ha noen bestemt mening om han faktisk er innblandet synes jeg. På den ene siden så har han jo tidligere vist å være uten skrupler, men på den andre siden, så gir det liten logisk mening akkurat nå, som han jo faktisk hadde en reell mulighet til å slippe ut og tilbringe sin siste del av livet i frihet med legit inntekt som forfatter.

Nå har det selvsagt kommet frem litt "innside" historier, ikke minst på dette forumet, men slike kan like vel som å være korrekte, også ha blitt plantet for å pushe saken i en bestemt retning, for jeg er overbevist om at både det norske politiet og norske journalister også leser denne tråden.

Som med andre kriminalsaker der man har ulike og til dels motstridende hypoteser om hva som kan ha skjedd (eksempelvis Lørenskogsaken og Vålnes-saken), må man naturligvis etterforske bredt.

Jeg ser det også som lite logisk at SM drepte MB, men politiet har siktet ham, noe som betyr at de skal etterforske hans mulige rolle så godt det lar seg gjøre. Enten det er til gunst eller ugunst for ham.

Noe av det mest spesielle med saken er jo drapsofferets rolle i det som sies å være flere konflikter mellom ulike grupperinger i "Oslos underverden". Når man så vet at de fleste aktørene i disse grupperingene enten er straffedømt eller har tilknytning til straffedømte, ser man litt hvilken floke politiet står overfor. Ikke minst fordi de fleste av disse aktørene kjenner risikoen ved å tyste. Det er nok helt sikkert en risiko for at det kan bli flere drap før denne saken løses. Derfor bør politiet også være på hugget slik at det minker sjansen for nye drapskomplott.

Jeg tenker strengt tatt det er best for SM at han sitter i varetekt akkurat nå.
Citera
2025-04-30, 14:35
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Stig Millehaugen intervjuet flere forvaringsdømte til en ny bok. En av dem var Metkel Betew, som han nå er siktet for drapet på.
Kriminalomsorgen var informert om bokprosjektet "Forvaring fra innsiden" som Millehaugen har fått stipend på kr 150 000 fra Fritt Ord for å skrive ferdig. De var også informert om at Millehaugen snakket med flere forvaringsdømte, én av dem var Metkel Betew.

Millehaugen hadde helt legitime grunner til å ha kontakt med Betew.

Fritt Ord sier de avventer videre etterforskning.
– Saken får først gå sin gang. Vi bevilget fordi boken fremstår aktuell og relevant – og hans forrige ble kritikerrost, skriver Åmås.
What!! Norges farligste mann har skrevet kritikerrost bok !!

nrk.no presiserer.
Samtidig er det tidlig i straffesakskjeden, og Millehaugen er kun siktet. Han nekter straffskyld, og sier han ikke har noe med drapet å gjøre. Dette perspektivet er viktig for NRK å ha med kontinuerlig i dekningen, og å opplyse om til publikum.
Kilde: https://www.nrk.no/norge/opplysninge...bok-1.17398869

Stig Millehaugen hadde et godt hjem og en god barndom. Det er ingenting i hans bakgrunn som skulle tilsi at han skulle få en kriminell løpebane. Stig Millehaugens egen historie med hans egne ord vil ha et autentisk og troverdig perspektiv som vil kunne gi et viktig bidrag til samfunnsdebatten om hvordan vi skal forebygge kriminalitet.

Aftenposten tar opp hva det har kostet å ha Millehaugen i fengsel i mer enn 30 år. Her ser man bort fra andre kostnader, som ransutbytter, sykemeldinger og tapt arbeidsevne for ransofrene, politi, forsvarsadvokater, rettssaker. Osv. Dette er rene soningskostnader.
De siste 36 årene har Stig Millehaugen (55) stort sett sittet i fengsel, avbrutt av korte perioder på flukt. I disse årene har det kostet minst 50 millioner kroner å sikre samfunnet mot Millehaugen. De siste 12 årene har han vært på forvaring, den mest kostbare soningsformen. En person på forvaring koster i snitt 2,5 millioner i året, viser tall fra Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI).

Ligningstallene fra 2006 til 2023 viser at han har hatt til sammen én krone i skattbar inntekt. I 2023 hadde han 1188 kroner i skattbar formue.
Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/5...farligste-mann

Det får store samfunnsøkonomiske konsekvenser når fengselsvesenet og kriminalomsorgen mislykkes med å tilbakeføre unge lovbrytere som Stig Millehaugen til samfunnet.

Hvordan skal man lære hva som gikk galt og hvem skal man høre på, om ikke Stig Millehaugen selv.

Man må naturligvis høre på SM i forhold til hva som gikk galt. Men man må også objektivt vurdere om det han sier samsvarer med det han faktisk gjør. Gitt hans straffehistorikk ligger han naturligvis på minussiden når det gjelder troverdighet i forhold til rehabiliteringsevne. Så lenge han fremdeles er i kriminalomsorgens hender, skal og må han vurderes som en straffedømt med stor fare for gjentagelse. Det er gode grunner til at han fikk avslag på sin begjæring om prøveløslatelse.

Dermed må man også stille spørsmål ved hans grunner til å søke kontakt med andre forvaringsdømte som har vist seg å ikke holde seg unna kriminalitet, slik som f.eks. MB. Om bokprosjektet er aldri så legitimt, må man vurdere risikoen ved denne typen kontakt. Jeg mener det f.eks. burde vært stilt krav om at det var en tredjeperson til stede under disse intervjuene og møtene mellom SM og MB.
Citera
2025-04-30, 14:50
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Jeg tenker strengt tatt det er best for SM at han sitter i varetekt akkurat nå.

Det tror jeg også og norsk varetektsfengsel er nok en del tryggere slik sett, enn hva John McAfee opplede i de spanske. De to første ukene i varetekten er jo også med brev og besøksforbud, så vil tro det må være veldig mye tryggere for han, enn om han ruslet rundt nede i sentrum på vei til Litteraturhuset.
Citera
2025-04-30, 16:36
Medlem
Svartedikets avatar
TV2 skriver at politiet i en pressemelding i dag sier at de ikke utelukker nye pågripelser.

Et tegn på at det er noe på gang? De har ventet lovlig lenge med å pågripe denne fetteren av SM.
Citera
2025-04-30, 16:42
Medlem
Citat:
NRK skriver i dag at SM har gjort intervjuer av MB i forbindelse med boka han holder på med, titulert "Forvaring fra innsiden".
Det betyr med andre ord at SM og MB har møttes på "lovlig" vis mens førstnevnte fikk permisjon for å jobbe med boka. Ser for meg ut som en snedig måte å omgå forbudet han er ilagt mot å ha kontakt med andre kriminelle.

Med påskens hendelser friskt i minne spør jeg om det kan være grunn til å mistenke at dette bokprosjektet ikke bare er satt i gang for å dele hans tanker om livet som forvaringsdømt, men at det også kan være ledd i et forsøk på å fortsette den kriminelle løpebanen mens han fremdeles soner.

Det kan også se ut som om initiativet bak å skrive bok er behjelpelig med å gi ham bedre muligheter til å prøveløslates. Eller kanskje snarere "var", siden han nå er siktet for drap. Igjen.

Ja, og møtet midt i en skog en mørk og regntung kveld hadde neppe noe med bokprosjektet å gjøre
Citera
2025-04-30, 18:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Ja, og møtet midt i en skog en mørk og regntung kveld hadde neppe noe med bokprosjektet å gjøre

Det var jo flere av disse skogsmøtene. Min teori: SM satt på Litteraturhuset til sola gikk ned, så kom denne fetteren i bil og hentet ham for å kjøre ham til Horten igjen - via Oppsal, hvor han møtte MB.
Strengt tatt ikke lange omveien når de likevel skulle kjøre til Moss for å ta ferga over.
Citera
2025-04-30, 18:53
Medlem
[quote=Ronsangel|91756805]
Hvem er denne kjæresten til SM? Stemmer det at det er psykologen hans, som noen skrev? Å hvem bodde SM hos i Horten under permisjonen? Syns noen skrev at det var ett ektepar som bodde på adressen?
[/QUOTE

Kjæresten til SM er Mari*-Th*r*s* Brockst*dt Kvamm* *=e.

Det var henne SM var hos i Horten under permisjonen.
Citera
2025-04-30, 19:25
Medlem
Citat:
Det var jo flere av disse skogsmøtene. Min teori: SM satt på Litteraturhuset til sola gikk ned, så kom denne fetteren i bil og hentet ham for å kjøre ham til Horten igjen - via Oppsal, hvor han møtte MB.
Strengt tatt ikke lange omveien når de likevel skulle kjøre til Moss for å ta ferga over.

Tror du virkelig SM utførte det? Jeg personlig tror ikke han var i Godlia skogen den dagen… sier ikke at han er uskyldig, men tror ikke han var der
Citera
2025-04-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg kan ikke svare for Stig Millehaugen. Du må vente og se hva han skriver selv i den nye boken han holder på med nå.

Tidligere har han fortalt at han gjennomførte et tabberan, husker ikke hvor og når men det skjedde mens han var ung, der han mistet skjerfet han hadde over ansiktet slik at han ble veldig synlig på overvåkningskamera. Etterpå bestemte han seg for at han skulle bli "flinkere", han skulle bli Norges flinkeste raner. Det er hva jeg kan huske i farten her og nå.

Man kan jo tenke seg at dersom han hadde fått snakket ut om sin følelsesmessige reaksjon etter ranet, så ville ikke denne tabben ha blitt bestemmende for mange mange år av fremtiden hans. Dette er min oppfatning ut fra hva jeg har lest av hva han selv har skrevet. Og ut fra hva jeg husker.

Jeg ser at det har vært en voldshendelse i Oslo i dag. Det har vært varslet hevnaksjoner. Hvis vi skal tro på Dagbladet. Jeg vet ikke om denne saken kan være aktuell.

VG i dag.
Person kritisk skadet etter etter voldshendelse i Oslo – to pågrepet
– Politiet ble varslet om en skadet person på adressen. Denne personen er tatt hånd om av ambulansepersonell, melder politiet.

– Personen er kritisk skadet, sier innsatsleder Kristian Digranes til VG.

To menn i midten av 20-årene er pågrepet. Begge er utenlandske statsborgere.
To personer som nesten har slått ihjel en tredje person.
Det er per nå uvisst hva som har skjedd, men politiet jobber med å få klarhet i dette. De sier at de har kontroll på stedet.

– Det har aldri vært snakk om noe våpen. Det er ikke noe vi kjenner til. Vi jobber på åstedet for å finne ut av de tingene.
Siden det ikke har vært brukt våpen så er kanskje ikke dette noen hevnaksjon i kjølvannet av drapet på Metkel Betew.

Det var da voldsomt til langt svar på spørsmålet/kommentaren min.

Du sa: "Hvordan skal man lære hva som gikk galt og hvem skal man høre på, om ikke Stig Millehaugen selv."

Vel, jeg sitter ikke her og venter og sikler på den nye boka hans, ei heller har jeg lest den første boka hans. Å kjøpe, og lese, bøker skrevet av kjeltringer av hans kaliber - det kunne ikke falle meg inn å hverken ha interesse av å lese de bøkene, og sist, men ikke minst: Å sponse ei eneste krone på den fyren ved å kjøpe bøkene hans.
Citera
2025-05-01, 01:43
Medlem
Citat:
Man må naturligvis høre på SM i forhold til hva som gikk galt. Men man må også objektivt vurdere om det han sier samsvarer med det han faktisk gjør. Gitt hans straffehistorikk ligger han naturligvis på minussiden når det gjelder troverdighet i forhold til rehabiliteringsevne. Så lenge han fremdeles er i kriminalomsorgens hender, skal og må han vurderes som en straffedømt med stor fare for gjentagelse. Det er gode grunner til at han fikk avslag på sin begjæring om prøveløslatelse.

Dermed må man også stille spørsmål ved hans grunner til å søke kontakt med andre forvaringsdømte som har vist seg å ikke holde seg unna kriminalitet, slik som f.eks. MB. Om bokprosjektet er aldri så legitimt, må man vurdere risikoen ved denne typen kontakt. Jeg mener det f.eks. burde vært stilt krav om at det var en tredjeperson til stede under disse intervjuene og møtene mellom SM og MB.

Det er kriminalomsorgen som har ansvar for tilbakeføring til samfunnet. Jeg går ut fra at kriminalomsorgen, som kjenner den straffedømte, gjør så godt de kan for at tilbakeføring skal bli vellykket.

Jeg synes dette er vanskelig for meg å mene noe om.

Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Det var da voldsomt til langt svar på spørsmålet/kommentaren min.

Du sa: "Hvordan skal man lære hva som gikk galt og hvem skal man høre på, om ikke Stig Millehaugen selv."

Vel, jeg sitter ikke her og venter og sikler på den nye boka hans, ei heller har jeg lest den første boka hans. Å kjøpe, og lese, bøker skrevet av kjeltringer av hans kaliber - det kunne ikke falle meg inn å hverken ha interesse av å lese de bøkene, og sist, men ikke minst: Å sponse ei eneste krone på den fyren ved å kjøpe bøkene hans.

Jeg vet ikke hvorfor du spurte når du tydeligvis ikke vil ha svar. Og det later heller ikke til at du er interessert i noen saklig diskusjon.

Skal huske det.
Citera
2025-05-01, 03:48
Kun ment for nerder.
Senast redigerad av Linselus 2025-05-01 kl. 04:47.
Citera
2025-05-01, 05:10
” Jeg lever hver dag med det som skjedde. Jeg husker hver minste detalj. Det slipper aldri. Man blir annerledes etter noe sånt. Men det må leves med og ikke fortrenges. Tårene, de får bare komme. I tide og utide.”
https://www.flashback.org/leave.php?...farligste-mann

Senast redigerad av Linselus 2025-05-01 kl. 05:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in