2025-04-25, 02:21
Medlem
Jag hamnade i röran. Otroligt tråkig och tragisk olycka.

Samtidigt kommer man inte ifrån att någon eller några gjort bort sig. Det finns tillräckligt skydd i regelverken för att den här typen av olycka inte ska behöva hända. Vi får väl se vad utredningarna visar med tiden.

För ett par år sedan var jag nära att råka ut för samma sak själv när två gentlemän gick ut och arbetade i en växel utan bevakare. Trots att de nekats A-skydd på grund av ankommande tåg. De klarade sig enbart på grund av sina snabba reflexer när jag hängde mig på hornet så de hann rulla undan.

Samtidigt är det som sagt oavsett orsak otroligt sorgesamt att detta hänt och man tänker självklart både på de drabbade och deras anhöriga.
Citera
2025-04-25, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuljobb
De är 2st från RSAB som utfört jobb på spåret med tågvarning. Vila i frid till dem

Känns som att det inte varit lämpligt med tågvarning på platsen. Fyrspår med relativt hög hastighet. Om även tågvarnaren blivit påkörd är något i den här historien väldigt fel.
Citera
2025-04-25, 05:25
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Samtidigt kommer man inte ifrån att någon eller några gjort bort sig. Det finns tillräckligt skydd i regelverken för att den här typen av olycka inte ska behöva hända.

Nu vet jag inte hur man som arbetare på spåren har det med att kolla upp passerande tåg. Rimligtvis måste detta synas i ett system. Sedan Trafikverket bytte sitt system för avgångar har det varit rent ut sagt bedrövligt många gånger. Om arbetarna tittar i sin dator och detta är en del av samma system så får jag verkligen hur en sån här olycka kan inträffa. För informationen och hur tågen avgår är minst sagt genombedrövlig.. Det står att vissa tåg inte avgått fast dom avgått. Det står att vissa tåg avgått fast dom inte avgått. Osv

Antar att man som arbetare kan se var tåg befinner sig i realtid, men är det en del av detta nya trafiksystemet så kan det vara förklaringen
Citera
2025-04-25, 06:40
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
hur kan de ha jobbat i spåret utan att ha stängt tågtrafiken?? hur tänkte man då??

Det gör man dagligen. Avstängt spår är såklart säkrast, men väldigt svårt att få under dagtid om det inte redan är till exempel ett signalfel.

Tågvarning funkar bra när det utförs korrekt. Men tyvärr är mänskliga faktorn och risken för slarv alltid närvarande.
Citera
2025-04-25, 06:50
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Nu vet jag inte hur man som arbetare på spåren har det med att kolla upp passerande tåg. Rimligtvis måste detta synas i ett system. Sedan Trafikverket bytte sitt system för avgångar har det varit rent ut sagt bedrövligt många gånger. Om arbetarna tittar i sin dator och detta är en del av samma system så får jag verkligen hur en sån här olycka kan inträffa. För informationen och hur tågen avgår är minst sagt genombedrövlig.. Det står att vissa tåg inte avgått fast dom avgått. Det står att vissa tåg avgått fast dom inte avgått. Osv

Antar att man som arbetare kan se var tåg befinner sig i realtid, men är det en del av detta nya trafiksystemet så kan det vara förklaringen

Ingen del av säkerheten vid arbeten i spår bygger på datorers visning av var tågen är.

Är inte spåret avstängt så används en tågvarnare som varnar för ankommande tåg.

LL
Citera
2025-04-25, 06:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Tåg 11095 ska det ha varit. Vill minnas att det är Öresundståg som har de tågnummerna

Ja fått det bekräftat av en kollega att det var ett Öresundståg.
Citera
2025-04-25, 06:56
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Godsbangården får mig att vilja killgissa på att det rör sig om personal av något slag. De måste förmodligen vistas på spåren då och då.

Olyckan skedde inte på godsbangården utan på driftplatsdelen "Malmö Godsbangård" där tågen norrut från Malmö central kör.

Farten är mellan 105 och 200 km/h för tågen där.

Ditt antagande om personal är riktigt.

LL
Citera
2025-04-25, 06:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

Nej tågvarning bygger helt på att varnaren med sina ögon tittar om det kommer ett tåg. Får bara användas om sikten är god nog för att man ska hinna varna de som arbetar i spåret i tid.

Här har något gått snett. Regler har inte följts troligen. Antingen miss i planeringen av jobbet eller slarv ute på jobbet. Eller båda...
Citera
2025-04-25, 07:00
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcederberg
Säger du till en lokförare som inte ens har påstått något. Felciterade du?
Hen loksplainade.
Citera
2025-04-25, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Ingen del av säkerheten vid arbeten i spår bygger på datorers visning av var tågen är.

Är inte spåret avstängt så används en tågvarnare som varnar för ankommande tåg.

LL

Jag tycker det låter som de behöver förbättra och tänka om hur det fungerar i deras system. Kanske en typ av tracker på folk som jobbar på farliga platser och detta med rapporteras in i systemet, så man ser och kan varna till de det berör.
Malmö centralstation har byggt ut något rent otroligt genom åren och har idag massa spår både för lokalt för gränspendlare, tåg som går till bland annat Tyskland och inrikes. Allt detta planeras att byggas ut ännu mer i framtiden, med ex lokal tunnelbana mot Köpenhamn, så det att jobba i spårområdet och ha någon som spanar och enbart förlita sig på det tycker jag de absolut måste komma ifrån.
Citera
2025-04-25, 07:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Kan också vara ett fall där person 1 tror person 2 håller koll, men person 2 tror av någon anledning att person 1 ska hålla koll.. man ska inte vara snabb o döma folk och deras misstag.
Den typen av oklarhet får ju helt enkelt inte förekomma.
Citera
2025-04-25, 07:51
Medlem
v.d.Wetterings avatar
Verkar som att de flesta här tror att de endast var två som arbetade på olycksplatsen, den omkomna samt den skadade. Varav den ena agerade tågvarnare.
Troligen var de flera. En tredje person som agerade tågvarnare samt de två som blev påkörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in