2025-04-24, 23:53
Medlem
De är 2st från RSAB som utfört jobb på spåret med tågvarning. Vila i frid till dem
Citera
2025-04-24, 23:54
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
Om arbetet utfördes under tågvarning kan det vara så att den person som skulle varna hjälpte till med arbetet, vilket man INTE får göra. Det är hårt reglerat men det skulle inte vara första gången det händer. Många tar genvägar. Tågvarning är inte perfekt men ibland nödvändigt. Det fungerar så länge ALLA håller sig till reglerna. Det finns flera viktiga punkter som måste uppfyllas för att få använda tågvarning.

Platsen där olyckan skedde tror jag inte uppfyller kraven för tågvarning enligt egen erfarenhet. Det går alldeles för snabbt och sikten mot Malmö c är väldigt dålig.

Även flerspårsmiljö. Så har dom kört tågvarning på något av de inre spåren, med alla 4 spår i trafik, har de verkligen lekt med elden...

Kan själv intyga att jag har tagit onödiga risker och kört med tågvarning fastän man inte får. Det är smidigt och man vill få jobbet / felet fixat.
Citera
2025-04-24, 23:55
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuljobb
De är 2st från RSAB som utfört jobb på spåret med tågvarning. Vila i frid till dem

Är båda avlidna?
Citera
2025-04-24, 23:55
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:

En lever fortfarande.
Citera
2025-04-24, 23:56
Medlem
Jag som missciterade lite. Vila i frid till honom
Citera
2025-04-25, 00:00
Medlem
havregryyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Platsen där olyckan skedde tror jag inte uppfyller kraven för tågvarning enligt egen erfarenhet. Det går alldeles för snabbt och sikten mot Malmö c är väldigt dålig.

Även flerspårsmiljö. Så har dom kört tågvarning på något av de inre spåren, med alla 4 spår i trafik, har de verkligen lekt med elden...

Kan själv intyga att man tagit onödiga risker och kört med tågvarning fastän man inte får. Det är smidigt och man vill få jobbet / felet fixat.

Som sagt, det är strikt reglerat. Utrymning får inte ske över trafikerat spår, hastigheten, siktsträcka. Men olyckor händer även när man ska från platsen när man ska korsa spår. Vi får väl se vad det berodde på men jag skulle inte vara överraskad om tågvarnaren hjälpte till och inte fokuserade på uppgiften. Det är otroligt sorgligt det här. A-skydd är det enda som borde användas, men då får tåg stå och alla blir sura.
Citera
2025-04-25, 00:13
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
Som sagt, det är strikt reglerat. Utrymning får inte ske över trafikerat spår, hastigheten, siktsträcka. Men olyckor händer även när man ska från platsen när man ska korsa spår. Vi får väl se vad det berodde på men jag skulle inte vara överraskad om tågvarnaren hjälpte till och inte fokuserade på uppgiften. Det är otroligt sorgligt det här. A-skydd är det enda som borde användas, men då får tåg stå och alla blir sura.

Jag är helt med dig. Båda har säkert hjälpt till utan att ha en tågvarnare utsedd.

Får se vad haverikommisionen kommer fram till. Får hoppas 30 åringen klarar sig, annars blir det svårt att få reda på varför påkörningen skedde
Citera
2025-04-25, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cubikoooo
Förklara då gärna för mig, vad ordergivning av tåg betyder.

Det du beskriver är ju absolut ordergivning av tåg. Men frågan va ju vad tågvarning innebar och det är ju just avsaknaden av ordergivning. Så du ger ju ett svar som är raka motsatsen
Citera
2025-04-25, 00:36
Medlem
Någon som har namn på den avlidne?
Citera
2025-04-25, 01:56
Medlem
Citat:

men hur kunde de bli påkörda? slarv?
Citera
2025-04-25, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Att de har jobbat i spåret utan att ha stängt av trafiken. Eller ordergivit tågen (att tågen kör långsammare)

Ordergivning sker mer eller mindre aldrig av personal i spåret. Utan vi jobbar med avstängt spår eller med tågvarning (det står en gubbe och håller utkik efter tåg)

hur kan de ha jobbat i spåret utan att ha stängt tågtrafiken?? hur tänkte man då??
Citera
2025-04-25, 02:09
Medlem
Citat:

hur vet du att de var från RSB?

fattar inte hur olyckan kunde ske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in