2025-04-24, 12:36
Noe som vet hvem dette er?

“I etterkant ble en 53 år gammel mann pågrepet i Oslo, siktet for å ha bistått Millehaugen med flukten. Mannen innrømmet å ha kjøpt flybilletter til Millehaugen i forkant av permisjonsdagen. De to har hatt en nær relasjon siden minst 2009.”
https://no.wikipedia.org/wiki/Stig_Millehaugen
Citera
2025-04-24, 12:43
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Man skulle nesten tro at dette skriveprosjektet hans, om forvaringsstraff fra innsiden, som han kaller det, utgjør en slags trussel mot noen. Ubegripelig.

Jeg har også reagert på pressen i denne saken og den voldsomme demoniseringen av SM de bedriver, både i form av bildebruk og å skremme opp folk, dessuten en veldig forutinntatthet om at han er drapsmannen i dette tilfellet. Er fyren en skruppelløs kjeltring, ja han var ihvertfall det og det vet enhver som har fulgt med på slike saker i noen tiår. Men hva pressen bedriver i dag er like ille som da de f.eks. holdt på i en tidlig fase når det gjaldt baneheiadrapene. Ikke lenge etter den saken så var det fler, meg selv innkludert som reagerte på at VK ikke kunne knyttes til åstedet, men tvert om ble knyttet til andre steder da ugjerningene skjedde, samt mangel på hans DNA og at politi og pressen og etterhvert domstolene la alt for mye vekt på den andre siktedes JHA's forklaring og at objektive bevis ikke støttet den forklaringen. I ettertid vet vi at både politiet, rettssvesenet og særlig pressen dreit seg ut og bidro sterkt til justismordet.

Baneheiasaken er bare en av slike profilerte saker hvor slikt bevislig har skjedd og jeg kunne nevnt mange for å understreke poenget med at nå burde de nevnte aktører pokker meg snart ha lært, men i denne saken så bekrefter de at det har de ikke, ihvertfall ikke pressen. Så da blir spørsmålet om hvorfor de nekter å ta til seg lærdom av tidligere feil? Så da stiller du nå et meget betimelig spørsmål om noen faktisk ønsker å stoppe det pågående bokprosjektet hans og i tilfelle hvorfor, for det vil bli realiteten om han skulle bli dømt enten han faktisk har begått akkuret dette drapet eller ikke.

Selvsagt kan SM være drapsmannen i dette tilfellet, men sjansen for at teori 2, er den rette, som det snakkes om i et innlegg litt tidligere her er også absolutt tilstede og da burde pressen vært langt mer forsiktig i sin fremferd i et så tidlig stadium av denne saken.
Citera
2025-04-24, 12:52
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
SM beviser at ikke alle kan rehabiliteres. Det blir ikke noe tryggere samfunn av at folk tror at han soner straffen sin, men så sitter han i realiteten på Litteraturhuset, hvor det står han fritt til å planlegge nye forbrytelser.
Noen mennesker har faktisk ikke krav på å gå fritt ute blant folk. Dessverre må noen som fortsetter å forsvare norsk praksis selv rammes før man forstår alvoret.

Norsk strafferettspleie hører hjemme under temaet og er absolutt ingen digresjon. Hvis det nå viser seg at en hardbarka bankraner og dobbeltdrapsmann som sonet på forvaring, har klart å drepe for tredje gang, så bør han rett og slett aldri mer komme ut.

Du spør: «hvem vil vi at de skal være når de kommer ut?»
Mitt svar: det er ingen menneskerett å komme ut når man ikke er i stand til å rehabiliteres og beviser det gang på gang
Jeg har lest en del om det han har gjort. Det er vel heller underspilt det som skrives om ham, og ikke overdrevet.
Det er også flere saker der det ikke var nok 💯 bevis til å få ham dømt.
Det samme gjelder forøvrig drapsofferet på Godlia: det er underspilt det som skrives om det han har gjort.
Det er sikkert litt kjedelig med all linkingen min, men den som vil kan jo bare selv foreta noen søk og lese om for eks de grove kidnappingene han begikk under ran. Drapssakene hans er dessuten enormt grove og grusomme.
Likevel er jeg i tvil om det virkelig er ham som står bak drapet på Godlia. Men når jeg leser det han tidligere har gjort er det ingenting som henger på greip, altså at han kunne finne på slikt. Spesielt de gangene med mord, ran og kidnapning hvorav flere av disse ble gjort under prøveløslatelser.
Citera
2025-04-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Dette er en sannhet med modifikasjoner inntil det er bevist at han har begått drapet på MB.
Men sant nok, hans skjebne henger nå i det jeg vil kalle en ikke spesielt slitesterk tråd.

Si det til de som ble tatt som gisler av ham under de svært brutale ranene eller pårørende til Martinsen og «Jeddi». Alt står ikke og faller på dette eventuelle tredje drapet.
Vi kan så langt fastslå at SM fortsatt er en del av et tungt kriminelt nettverk og at han ikke har oppfylt vilkårene for forvaringsstraffen
Citera
2025-04-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linselus
Jeg har lest en del om det han har gjort. Det er vel heller underspilt det som skrives om ham, og ikke overdrevet.
Det er også flere saker der det ikke var nok 💯 bevis til å få ham dømt.
Det samme gjelder forøvrig drapsofferet på Godlia: det er underspilt det som skrives om det han har gjort.
Det er sikkert litt kjedelig med all linkingen min, men den som vil kan jo bare selv foreta noen søk og lese om for eks de grove kidnappingene han begikk under ran. Drapssakene hans er dessuten enormt grove og grusomme.
Likevel er jeg i tvil om det virkelig er ham som står bak drapet på Godlia. Men når jeg leser det han tidligere har gjort er det ingenting som henger på greip, altså at han kunne finne på slikt. Spesielt de gangene med mord, ran og kidnapning hvorav flere av disse ble gjort under prøveløslatelser.

Vi er enige om det meste, og du har mange gode poeng her
Citera
2025-04-24, 13:04
Medlem
Citat:
Fra det øyeblikket SM og andre drapsmenn dømmes i Norge, så er det fokus på rehabilitering. Myndighetene (enten det er domstolen eller kriminalomsorgen) har ikke fokus på ofrene, de pårørende eller alvoret i forbrytelsene.
Det er «synd» på drapsmennene (for det er oftest menn som dreper) og det legges til rette for utdanning og permisjoner så snart som det er mulig.

Selv en så hardbarka bankraner og drapsmann x 2 (eller x 3 eller x 4) som SM er det så synd på, eller folk fascineres av ham, ute av stand til å se hvem man har med å gjøre.
Derfor sender «nyttige idioter» som den kvinnelige meddommeren julekort til SM hvor hun uttrykker støtte til ham. Derfor får SM permisjoner og skriveplass.

Det man holder på med i Norge er et hån mot ofrene for alvorlige forbrytelser. Bare gå inn å se i Marius-tråden på kvinneguiden. Der sitter voksne (ofte damer med lite utdanning) og forsvarer den siktede kronprinsesse-sønnen

Stig Millehaugen har sittet i fengsel i mer enn 35 år. I lange perioder på isolat. Som faktisk er tortur.

Sakser noen klipp fra artikler om soningsforholdene hans og rettssaken mot Staten i 2002.

Artikkel i Dagbladet 27. jun 2002
Farlig fange
Stig Millehaugen (33) er definert som Norges farligste fange. Den drapsdømte 33-åringen saksøker nå staten, men han er for farlig for Oslo tingrett. Rettssaken må avvikles i fengslet, fordi retten er livredd for at han skal rømme.
Artikkel i Dagbladet fra 09. jul 2002.
Første klem på ni måneder
Ingen i Norge soner under strengere forhold enn Stig Millehaugen (33). Rettssaken holdes i fengselet i frykt for at han igjen skal rømme. Etter ni måneder i isolat kunne han i går omfavne sin forlovede. Sammen var de på flukt.
Ringerikes Blad 09. jul 2002
- Jeg føler meg forfulgt
Stig Millehaugen (33) føler seg forfulgt av tidligere dommer og mener vedtaket som har plassert ham i isolat i Ringerike fengsel, er fattet på feil grunnlag.
Soningsforholdene han har hatt er tortur.
Millehaugen har sittet i en avdeling med særdeles høy sikkerhet siden oktober. I realiteten betyr det at han har sittet på isolat i åtte måneder. Han har ingen kontakt med andre innsatte, bare de to fengselsbetjentene som til enhver tid må følge ham i det han gjør utenfor cellen.
TV2, 03. jun 2022.

Millehaugen saksøkte Staten i 2002 for å slippe de ekstremt strenge soningsforholdene.
I en dom TV 2 har fått tilgang til, står det anført følgende fra saksøkende part (Millehaugen):

«Isoleringen i seg selv er sterkt skadelig. Millehaugen er i dag helt isolert i det han er alene på avdelingen. Han har ikke fysisk kontakt med noen, all relasjonsbygging og informasjon må foregå gjennom enveis intercom og glassvegg.».

I tillegg står det at saksøker på det tidspunktet hadde vært på avdelingen i ni måneder, og ikke fått noe meningsfylt arbeid.
Men det fantes ingen nåde for Millehaugen.
«De opphold han har hatt i fengsel synes etter rettens oppfatning og ut fra hva som fremkommer i dommene, ikke å ha gitt noen endring i hans forbryterske holdning, og hans holdning til bruk av vold og våpen til å oppnå det han ønsker.», står det i dommen.

Retten mente også det var nødvendig å avgrense kontakten med andre medfanger, og at alle regler var fulgt. Med dette, konkluderte Oslo tingrett med følgende:

«Saksøker har tapt saken fullstendig.»
Isolasjon skal ikke misbrukes som tilleggsstraff. Det er tortur å isolere mennesker i månedsvis. Selv kort tids isolasjon kan medføre psykiske og fysiske skader.

Norges institusjon for menneskerettigheter. Om isolasjon i fengsel.
https://www.nhri.no/2022/isolasjon-i-fengsel/

Det er umulig å rehabilitere ett menneske som enten soner i isolasjon, eller soner i hardt miljø med andre tunge kriminelle. Et menneske må ha noe slakk, pusterom, for å ha mulighet til å rehabiliteres.
Citera
2025-04-24, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joikakake
Nå var han jo på åpen soning, Litteraturhuset etc FØR han ble pågrepet nå sist, så frem til nå så har han vel vist at han kan rehabiliteres, ergo - han fikk mer frihet og ble gjort «klar» for tilbakevending til samfunnet. Politiet har jo ikke konkret gått ut med hva som har skjedd, og jeg syntes som sagt at det er ting som ikke henger på greip her - men jeg har også i mente at han var nær frihet i 2009 også.

Hadde SM vært rehabilitert, så hadde han vært prøveløslatt i 2024.
En som er rehabilitert fortsetter ikke å ha kontakt med tunge kriminelle. Da er man ikke rehabilitert.

SM er siktet, og da er det ikke slik at han med sannsynlighetsovervekt er uskyldig
Citera
2025-04-24, 13:15
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Si det til de som ble tatt som gisler av ham under de svært brutale ranene eller pårørende til Martinsen og «Jeddi». Alt står ikke og faller på dette eventuelle tredje drapet.

Jo det gjør det faktisk, for fyren har sonet for de andre ugjerningene han har begått. Så lenge dette er Norge og vi heldigvis ikke har dødsstraff her lenger, så skal de tilbake til samfunnet en dag. Hevn-elementet er ikke en del av den vedtatte kriminalpolitikken i Norge slik det virker å være f.eks i USA, hvor pårørende får reserverte plasser på første rad til henrettelser av den domfelte. Det har også resultert i justismord bokstavelig talt og uskyldige har blitt henrettet. Et viktig rettsprinsipp er faktisk at det er bedre at 10 skyldige går fri, enn at en uskyldig blir dømt, selv om akkurat det prinsippet feiler rett som det er. Så kan du like eller mislike det, men når det gjelde SM, så står og faller hans videre vei mot friheten på dette drapet av hva jeg vil kalle hans likemann MB og i likemannsbegrepet kan du forresten ta med Jeddi også.
Citera
2025-04-24, 13:22
Medlem
Citat:
Hadde SM vært rehabilitert, så hadde han vært prøveløslatt i 2024.
En som er rehabilitert fortsetter ikke å ha kontakt med tunge kriminelle. Da er man ikke rehabilitert.

SM er siktet, og da er det ikke slik at han med sannsynlighetsovervekt er uskyldig

Overgangen fra fengsel til frihet er tøff for de fleste, og når man har tilbrakt hele sitt voksne liv bak murene så er det vanskelig å ikke ha kontakt med noen «tungt kriminelle». Veldig mange «tungt kriminelle» kan også være allrighte folk - mennesker er ganske komplekse sånn sett. Det ser man jo også iht omtalene om MB fra hans nære og kjære. «Et smittende smil, en lojal venn, en som alltid stilte opp» etc.

Jeg har ikke sagt at SM er uskyldig. Han er siktet for drap eller medvirkning til drap, såpass vet jo jeg også - men du er ikke forbeholdt å ha det eneste rette svaret; jeg syntes at ting skurrer litt her, samtidig som jeg tidligere har påpekt at det kan være noe naivt, da han var nær frihet i 2009 også.
Citera
2025-04-24, 13:42
Medlem
jymdjakets avatar
Starkt ändå att sitta tjugo år i fängelse och sen bli skjuten. Tecken på bristande vandel, som vi säger här.
Citera
2025-04-24, 13:51
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Stig Millehaugen har sittet i fengsel i mer enn 35 år. I lange perioder på isolat. Som faktisk er tortur.

Sakser noen klipp fra artikler om soningsforholdene hans og rettssaken mot Staten i 2002.

Artikkel i Dagbladet 27. jun 2002
Farlig fange
Stig Millehaugen (33) er definert som Norges farligste fange. Den drapsdømte 33-åringen saksøker nå staten, men han er for farlig for Oslo tingrett. Rettssaken må avvikles i fengslet, fordi retten er livredd for at han skal rømme.
Artikkel i Dagbladet fra 09. jul 2002.
Første klem på ni måneder
Ingen i Norge soner under strengere forhold enn Stig Millehaugen (33). Rettssaken holdes i fengselet i frykt for at han igjen skal rømme. Etter ni måneder i isolat kunne han i går omfavne sin forlovede. Sammen var de på flukt.
Ringerikes Blad 09. jul 2002
- Jeg føler meg forfulgt
Stig Millehaugen (33) føler seg forfulgt av tidligere dommer og mener vedtaket som har plassert ham i isolat i Ringerike fengsel, er fattet på feil grunnlag.
Soningsforholdene han har hatt er tortur.
Millehaugen har sittet i en avdeling med særdeles høy sikkerhet siden oktober. I realiteten betyr det at han har sittet på isolat i åtte måneder. Han har ingen kontakt med andre innsatte, bare de to fengselsbetjentene som til enhver tid må følge ham i det han gjør utenfor cellen.
TV2, 03. jun 2022.

Millehaugen saksøkte Staten i 2002 for å slippe de ekstremt strenge soningsforholdene.
I en dom TV 2 har fått tilgang til, står det anført følgende fra saksøkende part (Millehaugen):

«Isoleringen i seg selv er sterkt skadelig. Millehaugen er i dag helt isolert i det han er alene på avdelingen. Han har ikke fysisk kontakt med noen, all relasjonsbygging og informasjon må foregå gjennom enveis intercom og glassvegg.».

I tillegg står det at saksøker på det tidspunktet hadde vært på avdelingen i ni måneder, og ikke fått noe meningsfylt arbeid.
Men det fantes ingen nåde for Millehaugen.
«De opphold han har hatt i fengsel synes etter rettens oppfatning og ut fra hva som fremkommer i dommene, ikke å ha gitt noen endring i hans forbryterske holdning, og hans holdning til bruk av vold og våpen til å oppnå det han ønsker.», står det i dommen.

Retten mente også det var nødvendig å avgrense kontakten med andre medfanger, og at alle regler var fulgt. Med dette, konkluderte Oslo tingrett med følgende:

«Saksøker har tapt saken fullstendig.»
Isolasjon skal ikke misbrukes som tilleggsstraff. Det er tortur å isolere mennesker i månedsvis. Selv kort tids isolasjon kan medføre psykiske og fysiske skader.

Norges institusjon for menneskerettigheter. Om isolasjon i fengsel.
https://www.nhri.no/2022/isolasjon-i-fengsel/

Det er umulig å rehabilitere ett menneske som enten soner i isolasjon, eller soner i hardt miljø med andre tunge kriminelle. Et menneske må ha noe slakk, pusterom, for å ha mulighet til å rehabiliteres.
Det er en del fratrekk i utregningen for årene i fengsel fordi han har hatt permisjoner, prøveløslatelser og åpen soning i flere tilfeller. Alt er ikke offentlig tilgjengelig. Han fikk i hvertfall 8 mnd fri i København og Spania. Der kunne han ha høy sigarføring pga ransutbytter politiet ikke fant.

Alternativ til isolat etter flukt, mord og påfølgende grov kidnapping ville være 4 betjente rundt ham 24/7, med hjelmer og skuddsikre vester og stålkontroll på hans minste bevegelse.

Nei, han mente kanskje ikke etter en flukt og grove ran å skyte politimannen i brystet i fengslet for å la ham ligge der og dø, og så tvinge en annen med skarpt mot hodet å kjøre.
Han mente kanskje ikke å henrette en annen med nakkeskudd og legge skylden på en som klarte å løpe vekk i siste sekund.
De gangene han begikk grove ran og drap under prøveløslatelse mente han det sikkert ikke.
Senast redigerad av Linselus 2025-04-24 kl. 14:01.
Citera
2025-04-24, 13:53
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joikakake
Overgangen fra fengsel til frihet er tøff for de fleste, og når man har tilbrakt hele sitt voksne liv bak murene så er det vanskelig å ikke ha kontakt med noen «tungt kriminelle». Veldig mange «tungt kriminelle» kan også være allrighte folk - mennesker er ganske komplekse sånn sett. Det ser man jo også iht omtalene om MB fra hans nære og kjære. «Et smittende smil, en lojal venn, en som alltid stilte opp» etc.

Jeg har ikke sagt at SM er uskyldig. Han er siktet for drap eller medvirkning til drap, såpass vet jo jeg også - men du er ikke forbeholdt å ha det eneste rette svaret; jeg syntes at ting skurrer litt her, samtidig som jeg tidligere har påpekt at det kan være noe naivt, da han var nær frihet i 2009 også.

Meget viktig poeng og forskjellen på en såkalt respektert borger i samfunnets såkalte øvre sjikt og en tung kriminell "på gølvet", for å bruke slike betegnelser, kan faktisk være om de har blitt avslørt og tatt for det de har bedrevet og hvilken fasade de dermed har klart å bevare. Som eksempel på slikt, så kan vi gå tilbake til det såkalte rettsoppgjøret etter krigen i Norge og i den forbindelse så henviser jeg til de i mange tiår forbudte bøkene til Oliver H. Langeland, https://www.dagbladet.no/kultur/da-s...eblet/63021041 , for å bygge opp under min påstand om at vel så store kjeltringer ikke bare slipper unna, men kan motta utmerkelser også, mens de på gølvet blir straffet hardt.

Som du sier denne saken skurrer og via main stream kanaler er det virkelig lite av info som kommer frem, så takk til de som bidrar på dette forumet med hva de har hørt "through the grapevine". For på tross av 2009 historikken, så er det ikke logisk at det første SM gjør på perm, er å ta på seg et leiemord, all tid konsekvensene om han blir tatt for noe slikt vil være at han aldri vil få leve i frihet i løpet av sitt liv.

Derimot så virker det meget plausibelt at han under soning har blitt kjent med denne "K" og kan ha tatt på seg et angivelig megleroppdrag, men at denne K har hatt baktanker og andre motiver med å gi han dette oppdraget, nemlig å få lokket MB i ei felle og ta livet av ham, samtidig som SM kan bli en scapegoat, altså nyttig idiot teorien. Det kan ihvertfall ikke utelukkes og det er bare å håpe at selv om pressen og endel har forhåndsdømt SM, så har politiet lært å etterforske bredt og uhildet. En ting som faktisk kan trekke i den retning, er at politiet ikke har navngitt siktede, selv om VG gjorde det og de andre mediene fulgte raskt opp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in