Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Jag tror inte att det finns ett större uppdämt tryck att lämna Sthlm för landsorten eller mindre städer. En stad som Sthlm kommer alltid vara attraktiv och ha dragningskraft. Dock tror jag många inflyttade gärna vänt hemåt som trettiplussare, med partner och barn i hasorna, om samma jobb och karriärmöjligheter funnits på hemorten.
Ja de som ändå bara har råd med mediokra områden runt Sthlm absolut. Typ Huddinge, Haninge, Hässelby och inte får några lån beviljade kanske ser det som attraktivt.
Bor man däremot i Danderyd, Bromma, Täby, Nacka, Lidingö etc finns det sannolikt noll intresse.
Dessa områden har tex landets bästa skolor, lägstanivån är så hög att man inte ens behöver oroa sig över var barnen tar vägen. I Nyköping, Mora eller Borlänge får man däremot hela tiden vara på sin vakt. Städerna är så små att kaosområdena alltid är nära. I Sthlm kan man köpa sig fri från dessa.
Åker man utomlands hyfsat ofta och bor i Borlänge är det ett smärre helvete att lösa. Det finns bara en flygplats att tala om i Sverige.
Sen hela aspekten att gå på museer, Gröna Lund, restauranger, landskamper, konserter etc. Bara man måste köpa akut läkemedel till barnen mitt i natten finns möjligheten bara i Sthlm. Behöver du akut gå till en läkare, tandläkare etc finns 100-tals alternativ.
Sen ska vi inte glömma skattebiten. Ett par som tjänar 80+80k betalar 6k mer i skatt per månad i Borlänge kontra Täby. Det motsvarar med dagens ränteläge räntan på ett bolån om 3,5msek. Mao detta par kan låna 3,5msek mer i Täby och ändå kvitta det mot skatten i tex Borlänge.
Även OM man lyckas få tag i ett högavlönat jobb i Knäckebröhult så är risken stor att man är körd om man får gå/bolaget lägger ned. Alternativen är ofta noll, lex Northvolt.