Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Jag tror inte att det finns ett strre uppdmt tryck att lmna Sthlm fr landsorten eller mindre stder. En stad som Sthlm kommer alltid vara attraktiv och ha dragningskraft. Dock tror jag mnga inflyttade grna vnt hemt som trettiplussare, med partner och barn i hasorna, om samma jobb och karrirmjligheter funnits p hemorten.
Ja de som nd bara har rd med mediokra omrden runt Sthlm absolut. Typ Huddinge, Haninge, Hsselby och inte fr ngra ln beviljade kanske ser det som attraktivt.
Bor man dremot i Danderyd, Bromma, Tby, Nacka, Liding etc finns det sannolikt noll intresse.
Dessa omrden har tex landets bsta skolor, lgstanivn r s hg att man inte ens behver oroa sig ver var barnen tar vgen. I Nykping, Mora eller Borlnge fr man dremot hela tiden vara p sin vakt. Stderna r s sm att kaosomrdena alltid r nra. I Sthlm kan man kpa sig fri frn dessa.
ker man utomlands hyfsat ofta och bor i Borlnge r det ett smrre helvete att lsa. Det finns bara en flygplats att tala om i Sverige.
Sen hela aspekten att g p museer, Grna Lund, restauranger, landskamper, konserter etc. Bara man mste kpa akut lkemedel till barnen mitt i natten finns mjligheten bara i Sthlm. Behver du akut g till en lkare, tandlkare etc finns 100-tals alternativ.
Sen ska vi inte glmma skattebiten. Ett par som tjnar 80+80k betalar 6k mer i skatt per mnad i Borlnge kontra Tby. Det motsvarar med dagens rntelge rntan p ett boln om 3,5msek. Mao detta par kan lna 3,5msek mer i Tby och nd kvitta det mot skatten i tex Borlnge.
ven OM man lyckas f tag i ett hgavlnat jobb i Knckebrhult s r risken stor att man r krd om man fr g/bolaget lgger ned. Alternativen r ofta noll, lex Northvolt.