Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Att en stor grupp akademiker delar samma uppfattning har såklart en viss betydelse. Man bör på allvar ta hänsyn till deras position och studera grunden till deras uppfattning. Men i slutänden är det ändå de vetenskapliga beläggen som har betydelse.
Som visats hänger dessa ihop.
Citat:
100% AGW är endast ett resultat av klimatmodeller, och har därmed svagt vetenskapligt stöd.
100% AGW är jag inte säker på vad du menar med.
Du fick ju en referens om det är konsensus du syftar på.
Om det är att människan stått för ungefär 100 procent, troligtvis lite mer än lite mindre, så framgår detta bland annat i ipccs genomgång av forskningsläget. Som alltså i sig är ett vetenskapligt verk. Bland det mest välgranskade och mest citerade dessutom. Det är det rimligaste att utgå ifrån.
Sedan krävs förstås modeller (och observationer) för att undersöka detta. Hur skulle det annars gå till?
Citat:
Utöver detta finns för lite kunskap för att kunna avgöra från mätningar hur stor del av uppvärmningen som orsakats av människan. Men den bör vara lägre än vad IPCC kommer fram till, med tanke på att IPCC bara räknar med att solens påverkan är förändringen av TSI, och därmed inte tar med i beräkningen att man har uppmätt 10ggr högre värmeflöde ned i haven synkront med solcykeln. Detta högre värmeflöder vet inte forskarna vad det beror på, och det återfinns inte i klimatmodellerna. Eftersom att värmen flödar synkront med solcykeln bör indirekta effekter av solen vara en stark kandidat för att ha 10ggr större påverkan än vad IPCC räknar med.
Ja, det finns ett osäkerhetsintervall. Det är därför jag skriver "ungefär 100 procent, troligare något mer än något mindre".
Men, nu har du ju inte alls brytt dig om att läsa vad jag skrivit. Det är åtminstone inte det du bemöter.
Ska vi bara sopa undan ditt konspirationssnack under mattan och låtsas som att det regnar?
Du kanske rent av håller med mig om att det är konspirationsteorier som tilltalar dig mer än vetenskap?
Varför hymla med något sådant?
Av någon märklig anledning blir konspirationsteoretiker väldigt kränkta av att få detta påtalat. Liksom klimatförnekare blir kränkta av att kallas klimatförnekare
https://svenska.se/so/?id=139221&pz=3