Citat:
Jag har varit där fem gånger, en gång privat och fyra å jobbets vägnar. Men inte sedan "den stora utrensningen" 2014. Det är ingen idé, GRBMPA är numera en politiskt styrd och i praktiken förstörd myndighet. Det skulle bara bli pinsamt. Svårt att förstå att de en gång utgjorde exempel för hela världen när det gällde en balanserad och väl fungerande marin förvaltning, med vetenskap och fakta som grund.
Dåvarande CEO offrade sig och "sålde ut" och stannade kvar, för att försöka mildra effekterna på myndigheten. Men den kontinuerliga (och helt verklighetsfrånvända) politiska styrningen blev för mycket, dessutom tillbringade han halva tiden på resa för att försöka övertyga de länder som för tillfället satt i UNESCOs styrelse att "revet mådde bra" (så de inte skulle rösta för "gult kort" på UNESCOs årsmöte). Senast jag träffade honom var han på gränsen till ett nervöst sammanbrott (på riktigt, han kunde inte komma med på middagen för han satt på hotellrummet och grät). Sen 2019 har GBRMPA en menlös politisk broiler som CEO, och de är nuförtiden så hårt hållna att de inte ens vågar prata ut över en öl på internationella möten. Vilket är HELT OCH TOTALT "oaustraliensiskt".
Dåvarande CEO offrade sig och "sålde ut" och stannade kvar, för att försöka mildra effekterna på myndigheten. Men den kontinuerliga (och helt verklighetsfrånvända) politiska styrningen blev för mycket, dessutom tillbringade han halva tiden på resa för att försöka övertyga de länder som för tillfället satt i UNESCOs styrelse att "revet mådde bra" (så de inte skulle rösta för "gult kort" på UNESCOs årsmöte). Senast jag träffade honom var han på gränsen till ett nervöst sammanbrott (på riktigt, han kunde inte komma med på middagen för han satt på hotellrummet och grät). Sen 2019 har GBRMPA en menlös politisk broiler som CEO, och de är nuförtiden så hårt hållna att de inte ens vågar prata ut över en öl på internationella möten. Vilket är HELT OCH TOTALT "oaustraliensiskt".
Alltså jag menade inte organisatoriskt och politiskt utan varit där, under vattnet och sett hur det ser ut
Jag har varit där och dykt 2 ggr
2009 och 2020
Ingen större skillnad UNDER VATTNET. Fortfarande en av dom vackraste marina miljöer jag var i.
Ryktet om Stora Barriärrevets död är starkt överdrivet.
Nr 1 på min lista över dyk är fortfarande Bunaken ( Manado ) Indonesien.
).