Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Om det verkligen fanns starka vetenskapliga belägg 100% antropogen uppvärmningen hade det ju bara varit att presentera dem. Case closed.
De vetenskapliga belägg som finns är svaga, och därför kan ingen smälla igen dörren till detta "case".
Det är din åsikt. Vi känner till denna. I övrigt har du helt bortsett från argumentet som lades fram för den starka evidensen.
Och det är ju här gemene förnekare brukar bli svaga för konspirationsteorier. Om inte ett så pass starkt vetenskapligt konsensus växtfram av evidens. Vad har den då växt fram av?
Citat:
Nej det stämmer inte. Varken att jag "ofta" skulle använda tveksamma källor, eller att jag "förnekar" forskningsläget.
Det stämmer visst. Du använder tveksamma källor och bortser från forskningsläget och appellerar till ett framtida hypotetiskt forskningsläge när forskningsläget istället visar att det är solen som driver en större del av uppvärmingen. Det är där du befinner dig.
Eller menar du att du accepterar att det är människan som driver uppvärmningen? Att det naturliga faktorerna är ungefär netto-noll? Som den varit genomgående genom IPCCs rapporter?
Citat:
Tidigare trodde jag som alla andra som blivit "klimatutbildade" via massmedia, att vi människor förstör klimatet. Jag slutade äta kött, för "klimatets skull". Började köra elbil, tidigt. Skaffade jobb inom den gröna industrin, tidigt. Avstod från flygresor. Fick ångest så fort jag hörde något om klimatet på nyheterna. Köpte aldrig något jag behövde (knappt mat) då bara tanken på att spendera pengar gav mig ångest, eftersom att jag kommit till insikten att alla pengar som spenderas så småningom kommer leda till koldioxidutsläpp, eftersom att pengarna i slutändan kommer att hamna i händerna på någon som inte använder dem lika klokt som jag försökte göra.
På den tiden visste jag inte något om klimatet. Och jag visste inte heller att det fanns en debatt kring huruvida klimatförändringarna verkligen var orsakade av människan eller inte. Det trodde jag var helt belagt. Sen började jag läsa. Upptäckte att det inte alls är så självklart att alla klimatförändringar orsakats av människan. Men det finns några hypoteser stödda av data som potentiellt förklarar hur solen påverkar klimatet betydligt mer än vad som erkänns av de forskare som fokuserar på CO2. Anledningen till att jag tagit upp de här hypoteserna så många gånger nu är dels att ingen kunnat falsifiera dem och dels att jag tycker att de är intressanta. Och det kommer in mer forskning som ger stöd för dem för varje år som går.
Fina anekdoter. Du menar att du satte dig in i forskningen för att avfärda ett forskningsläge. Låter troligt.
Här trollar du bara och försöker ge sken av att det är massmedia och inte ett vetenskapligt forskningsläge som lagt fram klimatproblemet på bordet, trots att du är överens om att det är precis där forskningsläget står.