2025-03-06, 20:21
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Originalsidorna till Svenska Mads Ring så spolar vi kan man kolla på här. Tyvärr saknas därför texten i pratbubblorna, och jag har dessvärre ingen koll på vad som eventuellt är roligt med rutan där Tellemar framställs som en vampyr.

Svenska Mad var inte först med att döpa en parodi av Ring så spelar vi till Ring så spolar vi. Faktum är att Hasse Tellemar själv var inblandad i en sådan parodi redan innan han blev programledare för Ring så spelar vi.

Det första programmet av Ring så spelar vi sändes den 20 april 1968 med Lars Hamberg som programledare. Hamberg kom att bli kvar i den rollen till någon gång 1969.
Hasse Tellemar hade vid den här tidpunkten ingenting med programmet att göra. Däremot var han inblandad i parodin Ring så spolar vi som spelades in i studio 4 i samma hus. Samma gäng gjorde även Svensktippen, ett uppochnedvänt Svensktoppen där lyssnarna skulle ringa in och kora Sveriges sämsta låt.
https://www.fokus.se/minnesord/hasse-tellemar/

Så slängkappan var inte svart. Annars var jag inte så fel ute. En rolig grej i den där parodin var ju när Tellemar frågade en inringare om han hade någon apparat som stod på - det var ju ständigt återkommande, att de som ringde hade radion på så att det blev rundgång när radions ljud togs upp av telefonens mikrofon. "Ja, men den har jag i vedboden", blev svaret den här gången. Som ung förstod jag inte vad det var för apparat som åsyftades, men det förstod jag ju senare.
Citera
2025-03-06, 21:12
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
I avsnittet om Vita Serien görs stor sak av att man skamlöst har använt uttrycket ”doktorn kan komma” i olika sammanhang, utan att tänka på hur snuskigt det är. Jag ville bara påpeka att verbet ”komma” för trettio år sedan eller mer inte nödvändigtvis förknippades med sexuell utlösning. Det kanske inte ens alltid är top of mind för alla som använder det i dag. Så ja, medicinhistorikern Helena Johansen har kanske lite snuskig fantasi.

Jag brukar tänka på det där när folk idag är helt hundra procent övertygade om att "Tänk att ha en man i byrån" "självklart" handlar om en dildo.

I själva verket är den tankegången en modern konstruktion. Hela skämt-floran om Vibratorer som burrar i resväskor och dildo-medvetenhet är en modern företeelse. Den här dildo-medvetenhet. Det växte fram under 90-talet.

På samma vis som att "komma" betyder utlösning. Det tänkte ju inte folk för 30 år sen.

Den idag ökända " I 🖤 CUM" kom i en tid då en stor del av svenskarna inte hade en relation till ordet "cum" i betydelse sperma.

Lill Lindfors slutade spela låten "en man i byrån" pga den moderna idén om en dildo-konnotation som inte finns . Sången är egentligen en översättning.
Citera
2025-03-20, 16:53
Medlem
Lyssnade för första gången på månader eftersom ämnet lät intressant, smeknamn.

Som vanligt hade gästen knappt basala kunskaper om sitt ämne och var extremt jobbig att lyssna på.

Jag kan köpa okunnig gäst som kan tugga eller nån som har väldigt mycket intressant information men inte är så duktig på att hålla låda, men jag förstår inte kombinationen okunnig och dålig på att föra ett podd-samtal.

Fattar att det kan va knepigt att hitta gäster men såhär svårt kan det väl inte va att få kunniga eller intressanta människor att vara med i radio?
Citera
2025-03-22, 00:11
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf

Som vanligt hade gästen knappt basala kunskaper om sitt ämne och var extremt jobbig att lyssna på.

Jag kan köpa okunnig gäst som kan tugga eller nån som har väldigt mycket intressant information men inte är så duktig på att hålla låda, men jag förstår inte kombinationen okunnig och dålig på att föra ett podd-samtal.

Fattar att det kan va knepigt att hitta gäster men såhär svårt kan det väl inte va att få kunniga eller intressanta människor att vara med i radio?

Detta var förekommande redan under de första åren. Händer det alltför ofta är det en hint om att det är dags att lägga ned.

Jag slutade lyssna för att Kalle och vissa av hans återkommande gäster mest satt där för att de gillade höra sina egna röster.

Snedtänkt skulle kunna slå av på takten och utkomma kvartalsvis eller max tolv gånger per år.
Citera
2025-03-30, 14:16
Medlem
Ördögs avatar
Underhållande avsnitt om Göta kanal. Fast lite besviken är jag över att inte Pelle Svanslös kanalfärd (i Hur ska det gå för Pelle Svanslös, 1943 samt bilderboken Pelle Svanslös åker båt) nämndes. Det var ju där som jag första gången läste om kanalen i fråga, som femåring eller däromkring.
Senast redigerad av Ördög 2025-03-30 kl. 14:34.
Citera
2025-04-13, 23:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
I avsnittet om Hobbex och sånt spekulerade Kalle Lind och gästen Joakim Lindengren...

Lindengren må vara en duktigt serietecknare, men han var ju urdålig i sitt första framträdande. Verkligen sällsynt dålig i radioformat. Men så bjuds han in igen för att diskutera ett ämne han inte har några specialkunskaper om. Obegripligt.
Citera
2025-04-14, 08:23
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Du försöker skämta? Gästen var professor i svenska språket och har forskat i ämnet. Huruvida hon var bra på att hålla låda eller inte är ju en bedömningsfråga, men jag har personligen inga invändningar mot henne.
Citera
2025-04-14, 12:32
Medlem
Citat:
Du försöker skämta? Gästen var professor i svenska språket och har forskat i ämnet. Huruvida hon var bra på att hålla låda eller inte är ju en bedömningsfråga, men jag har personligen inga invändningar mot henne.

Okej, va hade forskningen kommit fram till då?

Smeknamn får man ofta i ung ålder och kan ibland vara kärleksfulla och ibland nedlåtande.
Har jag glömt nåt?

Kändes som Kalle hade mer att säga i ämnet efter att ha googlat lite snabbt inför samtalet.

Men man kan ju tycka olika såklart.
Citera
2025-04-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Lindengren må vara en duktigt serietecknare, men han var ju urdålig i sitt första framträdande. Verkligen sällsynt dålig i radioformat. Men så bjuds han in igen för att diskutera ett ämne han inte har några specialkunskaper om. Obegripligt.

Lindengren tyckte jag var både rolig och bra, men fattar att om man inte gillar hans blick på världen så låter han bara långsam och egendomlig.

Du tyckte inte ens hans utläggning om vilken pipa man ska ha beroende på sammanhanget var kul?
Citera
2025-04-14, 13:31
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Okej, va hade forskningen kommit fram till då?

Smeknamn får man ofta i ung ålder och kan ibland vara kärleksfulla och ibland nedlåtande.
Har jag glömt nåt?

Kändes som Kalle hade mer att säga i ämnet efter att ha googlat lite snabbt inför samtalet.

Men man kan ju tycka olika såklart.

Jag antar att du själv är ganska insatt i ämnet, eftersom du kunde fastslå att professorn knappt hade basala kunskaper? Smeknamn är väl för övrigt inte nedlåtande, i så fall kallas de öknamn. Eller kanske binamn, med en mer neutral term som vi fick lära oss av programmet.
Citera
2025-04-14, 13:35
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Lindengren tyckte jag var både rolig och bra, men fattar att om man inte gillar hans blick på världen så låter han bara långsam och egendomlig.

Du tyckte inte ens hans utläggning om vilken pipa man ska ha beroende på sammanhanget var kul?

Finns ju ingen dynamik i deras samtal. Lindengren fattar sig oväntat kort, det blir en konstig paus innan Kalle inser att det är hans tur att prata. Kalle lämnar en lucka för Lindengren att hoppa in, men han nappar inte och det blir en tyst paus igen innan Kalle måste fortsätta. Så där håller det på, helt ur synk. Och det hjälps ju inte av att han som du nämner är så sävlig och monoton och låter som han tänker högt för sig själv snarare än konverserar.

Lindengrenska pip-tips gör sig nog bäst i tecknad form.
Citera
2025-04-15, 01:20
Medlem
Citat:
Jag antar att du själv är ganska insatt i ämnet, eftersom du kunde fastslå att professorn knappt hade basala kunskaper? Smeknamn är väl för övrigt inte nedlåtande, i så fall kallas de öknamn. Eller kanske binamn, med en mer neutral term som vi fick lära oss av programmet.

Jag känner till skillnaden mellan smek- och öknamn. Iomed att jag inte skriver en högstadieuppsats tänkte jag inte att jag behövde fylla ut genom att särskilja dessa.

Men att även binamn fanns som term kände jag faktiskt inte till, så det är skönt att veta att forskningen ledde fram till något.

Sillen, snöret, gissa-mitt-jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in