Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Här är en fråga med anledning av Snedtänktavsnittet om Hasse Tellemar: I den parodi som Svenska Mad gjorde på sjuttiotalet på Ring så spelar vi så förekommer en bildruta som mystifierar mig och inte lämnar mig någon ro. I föregående ruta så är det någon inringare som svarar fel på frågan, men, som seden var, säger att det ändå var roligt att komma fram. I följande ruta är Tellemar framställd som en klassisk vampyr, med spetsiga hörntänder och svart slängkappa. Han säger: ”Att komma fram? Att komma fram till vadå?”
Är det någon som känner igen det här och som kan förklara vad det syftar på? Är det roligt?
Och ja, Mad-parodin nämns faktiskt i avsnittet, så det är hyfsat on topic.
Originalsidorna till Svenska Mads
Ring så spolar vi kan man kolla på
här. Tyvärr saknas därför texten i pratbubblorna, och jag har dessvärre ingen koll på vad som eventuellt är roligt med rutan där Tellemar framställs som en vampyr.
Svenska Mad var inte först med att döpa en parodi av
Ring så spelar vi till
Ring så spolar vi. Faktum är att Hasse Tellemar själv var inblandad i en sådan parodi redan innan han blev programledare för
Ring så spelar vi.
Det första programmet av
Ring så spelar vi sändes den 20 april 1968 med Lars Hamberg som programledare. Hamberg kom att bli kvar i den rollen till någon gång 1969.
Hasse Tellemar hade vid den här tidpunkten ingenting med programmet att göra. Däremot var han inblandad i parodin Ring så spolar vi som spelades in i studio 4 i samma hus. Samma gäng gjorde även Svensktippen, ett uppochnedvänt Svensktoppen där lyssnarna skulle ringa in och kora Sveriges sämsta låt.
https://www.fokus.se/minnesord/hasse-tellemar/