Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-02, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Rätt konstigt att säga att man blivit ”blåst”. Som de skriver i artikeln är priserna på bostäderna idag samma som vid ombildningen för några år sedan. De förväntade sig att göra ett klipp men bl a pga av för få ombildningar samt högre ränteläge blev föreningens ekonomi sämre än planerat. Det var ingen som blåste dem, det är en risk som ingår när man ombildar. Däremot borde riskerna antagligen belyst bättre, är säkert många som inte alls har någon koll och konsultbolaget verkar agera som en bilförsäljare. Tiden då det gick att göra stora vinster direkt efter ombildning var för 10-20 år sen.

Ja det håller jag med om. Men en stor anledning att de inte kommer göra någon vinst är att områden som Skärholmen tappat ungefär 20% från toppen. I regel gör du en bra vinst även idag eftersom du får ca 30 % rabatt. Även om ekonomin är dålig vid ombildning kommer du göra vinst.
Senast redigerad av LTO 2025-04-02 kl. 08:54.
Citera
2025-04-02, 08:47
Medlem
DVikings avatar
Hahaha "behövande på Östermalm"

Stiftelse sålde hyreshus – ska dela ut pengarna till behövande på Östermalm

https://www.hemhyra.se/nyheter/stiftelse-salde-hyreshus-for-fattiga-delar-ut-pengarna-till-behovande-pa-ostermalm/

Bostadsmarknaden i Stockholm är så genomrutten och korrupt på alla nivåer.
Citera
2025-04-02, 10:04
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
8000 kr i månaden för en etta är inte speciellt höga hyror 15 min från landets i särklass största stad. Det upplevs bara så för att en stor del av beståndet är prisreglerat. Om 10% av befolkningen fick köpa oxfile för 10kr kilot hade det varit svårare för resterande att acceptera dagens kilopris.

Att det fuskas helt enormt med HR i ffa Stockholm är allmänt vedertaget. Svarthandeln omsätter mångmiljardbelopp varje år. Inget som ens behöver diskuteras.

För vissa kanske. Men många betalar hellre samma pris eller dyrare för en sliten lgh i närförort i andrahand än en nyproduktion i förstahand i Barkaby. Har du koll på FB-grupper och ser vad folk söker och är beredd att betala? Enligt mig har de flesta inte orimliga krav.

Ja det fuskas, men bara för det är det inte lätt att bara ta över farmors hyreskontrakt som du säger. Sen är det vanligaste fusket ett riktigt byte, men med pengar emellan som kompensation för att man anser att objekten har olika värden.
Citera
2025-04-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
För vissa kanske. Men många betalar hellre samma pris eller dyrare för en sliten lgh i närförort i andrahand än en nyproduktion i förstahand i Barkaby. Har du koll på FB-grupper och ser vad folk söker och är beredd att betala? Enligt mig har de flesta inte orimliga krav.

Ja det fuskas, men bara för det är det inte lätt att bara ta över farmors hyreskontrakt som du säger. Sen är det vanligaste fusket ett riktigt byte, men med pengar emellan som kompensation för att man anser att objekten har olika värden.

Under 10 år dömdes 3 personer för att handlat med Svartkontrakt. Detta i ett segment som omsätter miljarder svarta pengar per år.

Mao är risken för att åka fast för ett köpt svartkontrakt lika stor som att blixten ska slå ned i dig i princip. När både köparen och säljaren har alla incitament att hålla käft så är det svårt att fälla någon. Marknadspriser är den enda lösningen.

https://omni.se/fa-doms-for-svartkontrakt-trots-tuffare-lagar/a/4q871a
Citera
2025-04-02, 12:42
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Under 10 år dömdes 3 personer för att handlat med Svartkontrakt. Detta i ett segment som omsätter miljarder svarta pengar per år.

Mao är risken för att åka fast för ett köpt svartkontrakt lika stor som att blixten ska slå ned i dig i princip. När både köparen och säljaren har alla incitament att hålla käft så är det svårt att fälla någon. Marknadspriser är den enda lösningen.

https://omni.se/fa-doms-for-svartkontrakt-trots-tuffare-lagar/a/4q871a

Men suck, kom i matchen. Menade att det inte är så enkelt som du beskriver därför att värdarna ofta sätter stopp. I och med medvetenheten om svarta pengar håller de hårdare på "beaktansvärda skäl". DVViking har redan beskriver vad som kan vara det respektive icke. Känner massor som fått nej på byte, antigen av hyresvärden eller hyresnämnden.

Fullt medveten om att få döms för svarthandel.
Citera
2025-04-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Men suck, kom i matchen. Menade att det inte är så enkelt som du beskriver därför att värdarna ofta sätter stopp. I och med medvetenheten om svarta pengar håller de hårdare på "beaktansvärda skäl". DVViking har redan beskriver vad som kan vara det respektive icke. Känner massor som fått nej på byte, antigen av hyresvärden eller hyresnämnden.

Fullt medveten om att få döms för svarthandel.

Och jag känner massor av folk som bytt lägenheter oftare än kallingar. De enda som haft några som helst problem är de med taskig ekonomi
Citera
2025-04-02, 15:56
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Och jag känner massor av folk som bytt lägenheter oftare än kallingar. De enda som haft några som helst problem är de med taskig ekonomi

Jag också, två gånger utan problem men då har det inte varit byten som kan upplevas som märkliga. Känner gott om andra som fått byten stoppade. Beror på helt enkelt.
Citera
2025-04-02, 18:22
Bannlyst
Varning varning. Om räntan ökar som jag befarar, kan fastighetspriserna rasa. Bind!!

(FB) Attack mot Statsobligationerna

(FB) Om ni inte binder räntan kommer ni lida
Senast redigerad av XQW 2025-04-02 kl. 18:31.
Citera
2025-04-02, 18:42
Bannlyst
Jag följer utvecklingen av svenska räntan. I början av mars utsattes statsobligationen för angrepp av handlare. Vissa verkar övertygade om att svenska staten riskerar konkurs och att bostadspriserna kan falla kraftigt. Någon behövde trycka pengar för att köpa upp obligationerna, troligtvis Riksbanken.

Vet någon vilka som låg bakom försöken att pressa obligationerna? Storbank?
Citera
2025-04-02, 19:13
Bannlyst
Är ganska övertygad om att räntan har nått en betydande botten. Följ utvecklingen här.
https://www.tradingview.com/chart/?symbol=TVC%3ASE10
Citera
2025-04-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XQW
Jag följer utvecklingen av svenska räntan. I början av mars utsattes statsobligationen för angrepp av handlare. Vissa verkar övertygade om att svenska staten riskerar konkurs och att bostadspriserna kan falla kraftigt. Någon behövde trycka pengar för att köpa upp obligationerna, troligtvis Riksbanken.

Vet någon vilka som låg bakom försöken att pressa obligationerna? Storbank?
Svenska staten har låg skuldsättning i förhållande till andra länder. Du pratar smörja.
Citera
2025-04-02, 22:00
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hahaha "behövande på Östermalm"

Stiftelse sålde hyreshus – ska dela ut pengarna till behövande på Östermalm

https://www.hemhyra.se/nyheter/stiftelse-salde-hyreshus-for-fattiga-delar-ut-pengarna-till-behovande-pa-ostermalm/

Bostadsmarknaden i Stockholm är så genomrutten och korrupt på alla nivåer.

Ja dessa stiftelser verkar vara öppna för misskötsel och kanske även korruption. Annat exempel:

https://www.mitti.se/nyheter/hus-for-fattiga-kvinnor-gar-till-hogavlonade-6.27.164944.3e95bf4305
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in