Citat:
Ursprungligen postat av
dezmond
Jag håller helt med. Det finns alldeles för mycket att nämna som ligger honom till last. Skulle räcka till en bok vilket det gjorde men väl aldrig till fällande dom. Hade de tagit ordentligt tag i honom tidigt i förundersökningen hade det nog räckt till fällande i ett civilt mål i ett land där bara ”sannolikt” räcker till det och det behövs inte ledas i bevis bortom rimlig tvivel. Möjligen med ett säkert utpekande från typ Mårten Palme och metall flisorna från hans avfyrad Winchester Armour Piercing kunde det har gått till åtal. Men too late now and a dollar short.
Men som sagt. Jag är nöjd. Gåtan har fått sin lösning för mig. Lyssnar man på hans svar till polisen så är det uppenbart att han slingrar sig och försöker komma undan och när han gjort det driver han med dem.
SE verkar helt obegriplig i sammanhanget. Fattar inte hur KP kunde landa i det. Man häpnar. Och jag upprepar mig själv.
SE är begriplig eftersom han påstår sig gå några meter bakom LOP, och efter skotten syns en man i ett mörkblått plagg, med keps och handledsväska, springa uppför trappen och förbi ett vittne på åsen.
Vittnet ansåg att det var en hel del med SE som stämde, i en jämförelse.
SE hade med sina smala, atletiska ben och artificiellt v-formade rygg en snygg kropp, och kunde springa spänstigt, med snabba steg. Han kunde sannolikt ta trappen med 2-3 steg i taget.
Han är där på plats när det händer, och avger ett försvarstal efteråt. Ingen har sett honom som ett vittne, mitt i smeten. Han finns varken antecknad eller med på bild.
Hur var det med CA, 1986: Hade han en snygg kropp, kunde springa spänstigt och ta trappen med 2-3 steg i taget? Inte mycket tyder på att CA var på Sveavägen den kvällen ...