Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Bara att han nu, om han nu är oskyldig, vägrar att låta polisen provskjuta hans revolver är ju häpnadsväckande. Ingen normal individ skulle göra så.
Som anledning i polisförhör anger han att han inte ville bli en syndabock? Varför skulle han bli det om hans revolver inte användes vid mordet? Han har också av en ren slump varit i kontakt med den ovanliga ammunitionen som Palme sköts med.
Sen är hans historia om försäljningen konstig, och hans uppsägning av telefonabonnemang efter mordet är märklig, och flytten från Vasastan sticker ut som lite svårförklarad och trots att han flyttar från stan så återvänder han till mordplatsen flera gånger i veckan i många år efteråt.
Finns det någon annan som varit misstänkt för mordet som regelbundet åker och besöker platsen för mordet på ett nästan rituellt vis?
Han är ju så misstänkt som det bara går att bli anser jag..
Jag håller helt med. Det finns alldeles för mycket att nämna som ligger honom till last. Skulle räcka till en bok vilket det gjorde men väl aldrig till fällande dom. Hade de tagit ordentligt tag i honom tidigt i förundersökningen hade det nog räckt till fällande i ett civilt mål i ett land där bara ”sannolikt” räcker till det och det behövs inte ledas i bevis bortom rimlig tvivel. Möjligen med ett säkert utpekande från typ Mårten Palme och metall flisorna från hans avfyrad Winchester Armour Piercing kunde det har gått till åtal. Men too late now and a dollar short.
Men som sagt. Jag är nöjd. Gåtan har fått sin lösning för mig. Lyssnar man på hans svar till polisen så är det uppenbart att han slingrar sig och försöker komma undan och när han gjort det driver han med dem.
SE verkar helt obegriplig i sammanhanget. Fattar inte hur KP kunde landa i det. Man häpnar. Och jag upprepar mig själv.