2024-09-29, 10:25
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hur tänker du nu ?

Han bodde 1,5km ifrån..

Är det då någon fakta att CA befann sig kring Sveavägen 23:20 ?

1,5 km ÄR gångavstånd för alla utom fetknoppar 2024.

Det tar en kvart i rask promenad.
Citera
2024-09-29, 11:20
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Bodde på gångavstånd, brukade promenera där, stämmer mycket väl överens med signalement från Grand och mordplatsen (ansikte, blick, rörelsemönster, kropp), hade betydande likheter med en viss typ av gärningsmän som kan begå sådana brott, slutade skjuta med revolvern på skytteklubben omedelbart efter mordet, gjorde sig av med vapnet så polisen omöjligt kunde få tag på det och berättade en historia om en försäljning som ligger nära 0 i sannolikhet.

Osv.

Nej, det är inte tunt.

Allt vi vet om honom stärker (mer eller mindre) misstankarna mot honom. Vad jag vet finns det ingenting som talar till hans fördel, inte ens detaljer. Att ingen kunnat vittna om att han var där? Inget vittne fick chansen. Polisen visade inte bilder på honom för vittnen och inget vittne kände honom.

Som jag skrivit tidigare så hänger hela teorin med CA som utförare av mordet på OP på en mycket tunn och skör tråd om han hjälpte sin bror med flytt samma dag han sköt OP (en teori som vissa har), dvs han måste ha gjort den här dåraktiga och onödiga lögnen om influensan fast han visste att han hade hjälpt sin bror med flytt samma dag för att teorin ska leva.

Som GM funderade han i så fall ut en lögn angående vapnet som inte går att motbevisa. När det kom till alibit begick han en jättemiss. Han hade åratal på sig att tänka ut en bättre strategi kan man konstatera.

Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde förut. Om du hade varit GM skulle du då ljugit för polisen att du legat sjuk i influensa samma dag som du sköt OP när du visste att du hjälpt din bror att flytta tidigare under dagen?

För den som svararar nej på den frågan bör teorin vara tunn får man förmoda? En kedja är som bekant aldrig starkare än sin svagaste länk.
Citera
2024-09-29, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag vill bara påpeka att med CA så är det intressant att han ägde en Magnum 357 som inte blev testad...

Resten är lite intressant men det är ganska tunt

Då vet vi. För kanske hundrade gången.

Men grattis, du har på egen hand gjort tråden snudd på oläslig. Säkert en bedrift i sig.
Citera
2024-09-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tja,sedan återstår bara för Herr Wall att surt konstatera att den AI jämförelse som Jordås gjort av Christer A och Mårtens fantombild av den s.k Grandmannen bara understryker det ett barn kan se..och även Wall om han har stake nog att erkänna det uppenbara.

Den påtagliga likheten bilderna emellan.
Vi kanske samtidigt ska erinra oss vad du skrev i tråden för drygt ett år sedan:

"Mårtens fantom har av helt naturliga orsaker ett mycket tvivelaktigt värde."
(FB) Tråden om Christer Andersson
Citera
2024-09-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Vi kanske samtidigt ska erinra oss vad du skrev i tråden för drygt ett år sedan:

"Mårtens fantom har av helt naturliga orsaker ett mycket tvivelaktigt värde."
(FB) Tråden om Christer Andersson

Då får man också argumentera för att detta förhållande fortfarande föreligger när vi nu ser hur lik den från materialet sannolike gärningsmannen Christer Andersson de facto är fantombilden.
Kan det rimligen röra sig om eventuell slump?
Det är ju dessutom dual slump det rör sig om då Christer Andersson framstår som Olof Palmes mördare även utan att beskåda Mårtens fantombild.

I ett allmänt resonemang,utan den påfallande likheten mellan Christer A och den s.k Grandmannen så kan naturligtvvis Mårtens fantombild anses ha mindre värde.
Jag har emellertid helt omvärderat egen uppfattning här efterhand.
Även Mårtens fantombild måste ju sättas in i en helhetsbild och inte analyseras enskilt.
Här fallerade jag innan,men jag har inga problem med att ändra mig gällande denna specifika bit.
Samanfattningsvis har jag sålunda landat i att Mårtens fantombild,icke kopplat till annat understödjande material,kan anses vara tvivelaktig.Detta förhållande ändras naturligtvis dock om den i övrigt sannolike gärningsmannen kan anses ha påfallande likhet och i övrigt överensstämmelse med Mårtens observation utanför möbelaffärens nedsläckta skyltfönster.
Att det skulle röra sig om en i sammanhanget närmast orimlig slump tror jag helt enkelt inte på i skrivande stund.

Vad anser du själv?
Hur förklarar du Christer As påfallande likhet med Grandmannen?
Skriver du av detta,och i sådant fall..på vilka rimliga grunder gör du det?
Citera
2024-09-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Fått för mig att det började redan innan. Var fikade han innan mordet då?

EDIT: Ägaren till caféet verkar inte veta exakt när han började besöka caféet. Det är väl inte helt omöjligt att besöken började redan innan mordet? Eller du har kanske bättre källa

Du hade sålunda fått för dig fel.
Besöken börjar enligt de materialuppgifter som finns att tillgå från icke tidigare datum än 1988..och troligen är det så att besöken börjar ännu litet senare..89-90.
Att Christer A besökt Svea i någon större omfattning innan ovanstående finns det inget som helst stöd för,och således kan man då inte antaga detta heller.
Dessutom så var det så att Christer hade ett säreget utseende kombinerat med citat "ruskig blick".
Vare sig ägaren till Svea eller hennes sambo har någon svårighet att identifiera Christer..som beteende och utseendemässigt sett stått ut från Sveas övriga klientel.

Den slutsats man når är således att det inte finns någonting som stödjer spekulationen att Christer A börjat frekventera Svea mera regelbundet innan de datum som uppges av de som har arbetat där relevanta tidpunkter ifråga.

Det är så här man analyserar det material som finns.
Vad som i övigt är,äro grundlösa spekulationer.
De leder naturligtvis aldrig någon vart.
Citera
2024-09-29, 13:29
Medlem
Tycker Jordås gör CA-spåret en otjänst med sin AI-jämförelse. Kanske smart i publicitetssyfte men för enkelt att skjuta ned för den som gärna sågar hela uppslaget.

Vi vet inte om Mårtens grandman är GM. Vi vet inte om Mårten iakttar honom i sådan utsträckning att han kan beskriva ansiktet tillräckligt väl. Vi vet inte hur mycket han sedan minns av detta. Vi vet inte hur nära fantombilden kommer denna minnesbild.

Vi vet inte hur fantombilden tillkommer. Hur mycket är input från Mårten och hur mycket är det någon som drar i reglagen varpå Mårten svarar ja eller nej, mer eller mindre? Det blir som med alla fantombilder ett porträtt baserat på ett par attribut men därutöver respons på någon annans indata. Resultatet något uppgiftslämnaren tycker är "okej".

Vi vet däremot att Mårten inte har någon anledning att särsklit uppmärksamma den här personen. Att han drar sig till minnes honom först dagen efter mordet. Att han under årens lopp associerar honom med åtminstone fem olika personer som sinsemellan ser väldigt olika ut.

Fantomprylen borde vädras ut.
Senast redigerad av Bemp 2024-09-29 kl. 13:38.
Citera
2024-09-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Som jag skrivit tidigare så hänger hela teorin med CA som utförare av mordet på OP på en mycket tunn och skör tråd om han hjälpte sin bror med flytt samma dag han sköt OP (en teori som vissa har), dvs han måste ha gjort den här dåraktiga och onödiga lögnen om influensan fast han visste att han hade hjälpt sin bror med flytt samma dag för att teorin ska leva.

Som GM funderade han i så fall ut en lögn angående vapnet som inte går att motbevisa. När det kom till alibit begick han en jättemiss. Han hade åratal på sig att tänka ut en bättre strategi kan man konstatera.

Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde förut. Om du hade varit GM skulle du då ljugit för polisen att du legat sjuk i influensa samma dag som du sköt OP när du visste att du hjälpt din bror att flytta tidigare under dagen?

För den som svararar nej på den frågan bör teorin vara tunn får man förmoda? En kedja är som bekant aldrig starkare än sin svagaste länk.

Sant. Som GM vet han så klart vad han gjort de här dagarna så att hitta på en influensa är märkligt. Han behöver ju bara säga att han satt ensam hemma. Som vanligt.

Men man kan ju kanske undra varför han drar till med detta som oskyldig? Om han har så dålig koll på vad han gjorde när Palme blev skjuten kan han knappast ha varit särskilt nojig över utredningen.
Citera
2024-09-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Då vet vi. För kanske hundrade gången.

Men grattis, du har på egen hand gjort tråden snudd på oläslig. Säkert en bedrift i sig.

Kanske för att jag fick förklara 10 gånger att ha sin bostad 1,5 km ifrån en brottsplats inte har någon speciell betydelse...

Så bedriften låg inte hos mig
Citera
2024-09-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tycker Jordås gör CA-spåret en otjänst med sin AI-jämförelse. Kanske smart i publicitetssyfte men för enkelt att skjuta ned för den som gärna sågar hela uppslaget.

Vi vet inte om Mårtens grandman är GM. Vi vet inte om Mårten iakttar honom i sådan utsträckning att han kan beskriva ansiktet tillräckligt väl. Vi vet inte hur mycket han sedan minns av detta. Vi vet inte hur nära fantombilden kommer denna minnesbild.

Vi vet inte hur fantombilden tillkommer. Hur mycket är input från Mårten och hur mycket är det någon som drar i reglagen varpå Mårten svarar ja eller nej, mer eller mindre? Det blir som med alla fantombilder ett porträtt baserat på ett par attribut men därutöver respons på någon annans indata. Resultatet något uppgiftslämnaren tycker är "okej".

Vi vet däremot att Mårten inte har någon anledning att särsklit uppmärksamma den här personen. Att han drar sig till minnes honom först dagen efter mordet. Att han under årens lopp associerar honom med åtminstone fem olika personer som sinsemellan ser väldigt olika ut.

Fantomprylen borde vädras ut.

Sorry,men detta stämmer inte.
Vi vet genom att läsa Ingrid Klerings förhör att Mårten redan på mordnatten samtalat med Lisbeth om den man han observerat utanför möbelaffären efter filmens slut.
Vi vet också att Mårten varit nöjd med den fantombild av Grandmannen som gjorts,med undantag av skäggstubb samt avsaknad av glasögon.
Vi ser ju också hur påfallande lik Christer Andersson är denna fantombild.
Slump?
Det tål i sådant fall att förklaras närmare hur samt vad som detta rimligen skall grunda sig på.

Mårten har gjort sig en otjänst genom sina olika utlåtanden genom åren gällande olika personers eventuella likhet med Grandmannen.
Dock kan vi alla se hur dessa stämmer överens..och inget av de utlåtanden Mårten gjort genom åren ändrar ju på Grandmannens ansikte såsom synes i fantombilden.
Var Christer Andersson mördaren..och det finns ju en del som tyder på detta..så har Mårten på det stora hela gjort en utmärkt observation,som i sådant fall knyter Christer A till det sannolika mordförloppet i både tid som rum.
Citera
2024-09-29, 14:04
Medlem
Citat:
Vad anser du själv?
Hur förklarar du Christer As påfallande likhet med Grandmannen?
Det går att finna gemensamma drag mellan Christer A och Mårtens fantombild, men detsamma kan högst sannolikt sägas om många andra personer. Och som Gunnar Wall visar kan vi nog dessutom slänga det anförda AI-verktyget i papperskorgen.
Citera
2024-09-29, 14:28
Medlem
Citat:
Sorry,men detta stämmer inte.
Vi vet genom att läsa Ingrid Klerings förhör att Mårten redan på mordnatten samtalat med Lisbeth om den man han observerat utanför möbelaffären efter filmens slut.
Vi vet också att Mårten varit nöjd med den fantombild av Grandmannen som gjorts,med undantag av skäggstubb samt avsaknad av glasögon.
Vi ser ju också hur påfallande lik Christer Andersson är denna fantombild.
Slump?
Det tål i sådant fall att förklaras närmare hur samt vad som detta rimligen skall grunda sig på.

Mårten har gjort sig en otjänst genom sina olika utlåtanden genom åren gällande olika personers eventuella likhet med Grandmannen.
Dock kan vi alla se hur dessa stämmer överens..och inget av de utlåtanden Mårten gjort genom åren ändrar ju på Grandmannens ansikte såsom synes i fantombilden.
Var Christer Andersson mördaren..och det finns ju en del som tyder på detta..så har Mårten på det stora hela gjort en utmärkt observation,som i sådant fall knyter Christer A till det sannolika mordförloppet i både tid som rum.

Samtidigt har faktiskt CA också figurerat i media men Mårten har dock inte uttalat sig om CA, vilket han gjort med t.ex andra !

Sen hade det varit bra om man vet om CA ägde och använde denna keps som Mårten beskriver då det gett plus poäng !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in