2025-03-30, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smike
Med andra ord kan man inte utesluta att mordet genomfördes med en Smith & Wesson.

Även andra fabrikat kollades
Citera
2025-03-30, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tyckte det var otroligt intressant det Sonny sa att polisen börjar fundera på om mordet kan ha utförts av ett lagligt vapen redan tidigt när de fick tekniska analysen att det var en lång pipa. Eftersom det var så vanligt bland sportskyttar.

Den här utredningen har kantats av många onödiga antaganden. Både bland poliser och privatspanare. Man kan ju ta bort några onödiga antaganden nu.

Ett mord kan begås ett illegalt eller legalt vapen. Det ena är inte uteslutet bara för att man tycker det är dumt mörda med ett legalt vapen.

En mördare dumpar inte per automatik mordvapnet.

Precis. Att brodern påstår sig ha sett revolvern 1989 utesluter inte CA som gärningsman och det utesluter inte att han gömt/dumpat vapnet vid ett senare tillfälle.

Mördaren, vem det än var, kan ha legat lite lågt och väntat ut att Pettersson skulle blir dömd under slutet av åttiotalet.

Kanske gjorde sig CA av med revolvern 1992 (eller när det nu var) som han själv påstår. Tidigt bittiotal iaf. Då har HD bestämt sig för att inte ta i Christer Pettersson ens med tång, och polisen har ånyo börjat skicka ut kallelser om provskjutning kanske? Till slut känns det för osäkert för honom att sitta på puffran? Men det är spekulativt… Och det spelar egentligen ingen större roll i det stora hela.

På samma sätt utesluter INTE det faktum att det kan ha varit ett annat revolverfabrikat att det var en Smith & Wessonrevolver som användes.
Senast redigerad av Macke85 2025-03-30 kl. 20:13.
Citera
2025-03-30, 20:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezmond
Jag håller helt med. Det finns alldeles för mycket att nämna som ligger honom till last. Skulle räcka till en bok vilket det gjorde men väl aldrig till fällande dom. Hade de tagit ordentligt tag i honom tidigt i förundersökningen hade det nog räckt till fällande i ett civilt mål i ett land där bara ”sannolikt” räcker till det och det behövs inte ledas i bevis bortom rimlig tvivel. Möjligen med ett säkert utpekande från typ Mårten Palme och metall flisorna från hans avfyrad Winchester Armour Piercing kunde det har gått till åtal. Men too late now and a dollar short.

Men som sagt. Jag är nöjd. Gåtan har fått sin lösning för mig. Lyssnar man på hans svar till polisen så är det uppenbart att han slingrar sig och försöker komma undan och när han gjort det driver han med dem.

SE verkar helt obegriplig i sammanhanget. Fattar inte hur KP kunde landa i det. Man häpnar. Och jag upprepar mig själv.

SE är begriplig eftersom han påstår sig gå några meter bakom LOP, och efter skotten syns en man i ett mörkblått plagg, med keps och handledsväska, springa uppför trappen och förbi ett vittne på åsen.

Vittnet ansåg att det var en hel del med SE som stämde, i en jämförelse.

SE hade med sina smala, atletiska ben och artificiellt v-formade rygg en snygg kropp, och kunde springa spänstigt, med snabba steg. Han kunde sannolikt ta trappen med 2-3 steg i taget.

Han är där på plats när det händer, och avger ett försvarstal efteråt. Ingen har sett honom som ett vittne, mitt i smeten. Han finns varken antecknad eller med på bild.

Hur var det med CA, 1986: Hade han en snygg kropp, kunde springa spänstigt och ta trappen med 2-3 steg i taget? Inte mycket tyder på att CA var på Sveavägen den kvällen ...
Citera
2025-03-30, 20:27
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast vi vet med vilken kaliber och vilken ammunition!

Som du understryker, vi vet väldigt lite. Därav, väldigt sorgligt, hur somliga pekar ut SE och CA med sådan säkerhet. Mycket beklämmande. Borde generera i svåra fängelsestraff.
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-03-30 kl. 20:59.
Citera
2025-03-30, 20:49
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SE hade med sina smala, atletiska ben och artificiellt v-formade rygg en snygg kropp, och kunde springa spänstigt, med snabba steg.

Det är smått parodiskt att du menar att den här kroppshyddan skulle få en 17-årig tjej att spontant utbrista ”snygg kropp!”.

Stig var 52 år. Är det du själv som fantiserar igen om att 3 gånger yngre tjejer än dig skulle kunna finna dig attraktiv?

Det enda du har rätt i är att SE:s kropp är ”artificiell” när den framträder i Rapportinslaget, för det har ett felaktigt format som töjer ut proportionerna och får människorna att se mer bredaxlade ut än vad de egentligen är. Detta har du fått förklarat för dig kanske 10-20 gånger av till exempel Ursprungligen, men sanden i sandlådan är tydligen lockande för det gamla strutshuvudet.

Jag säger inte att CA passar in perfekt heller. Men att utan omsvep lägga fram det som att Stig är en klockren match på 17-åriga tjejers flickrumsdrömmar saknar helt enkelt intellektuell hederlighet. Ingen går på det där. Du gör bara uppslaget en björntjänst och drar löjets skimmer över det.
Citera
2025-03-30, 21:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är smått parodiskt att du menar att den här kroppshyddan skulle få en 17-årig tjej att spontant utbrista ”snygg kropp!”.

Stig var 52 år. Är det du själv som fantiserar igen om att 3 gånger yngre tjejer än dig skulle kunna finna dig attraktiv?

Det enda du har rätt i är att SE:s kropp är ”artificiell” när den framträder i Rapportinslaget, för det har ett felaktigt format som töjer ut proportionerna och får människorna att se mer bredaxlade ut än vad de egentligen är. Detta har du fått förklarat för dig kanske 10-20 gånger av till exempel Ursprungligen, men sanden i sandlådan är tydligen lockande för det gamla strutshuvudet.

Jag säger inte att CA passar in perfekt heller. Men att utan omsvep lägga fram det som att Stig är en klockren match på 17-åriga tjejers flickrumsdrömmar saknar helt enkelt intellektuell hederlighet. Ingen går på det där. Du gör bara uppslaget en björntjänst och drar löjets skimmer över det.

Var det inte jag som pekade ut problemet med överföringen för Ursprungligen, back in the day?

När är den bilden som du länkar till tagen?

Så här ser han ut 1986, med smala atletiska ben (och rocken vintertid hade ett förstärkt axelparti):

https://images.cdn.yle.fi/image/upload/c_fill,g_faces,w_1200/q_auto:eco/f_auto/fl_lossy/39-6878685ee0909da5732

Sedd under någon sekund, som en skuggfigur, kan han ha gett intrycket av att ha en snygg kropp.

Har du någon bild på CA 1986, eller kanske till och med ett videoklipp där han springer?

Eller ska vi blint lita på att den flåsige soffpotatisen fixade biffen?
Citera
2025-03-30, 21:11
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Var det inte jag som pekade ut problemet med överföringen för Ursprungligen, back in the day?

När är den bilden som du länkar till tagen?

Så här ser han ut 1986, med smala atletiska ben (och rocken vintertid hade ett förstärkt axelparti):

https://images.cdn.yle.fi/image/upload/c_fill,g_faces,w_1200/q_auto:eco/f_auto/fl_lossy/39-6878685ee0909da5732

Sedd under någon sekund, som en skuggfigur, kan han ha gett intrycket av att ha en snygg kropp.

Har du någon bild på CA 1986, eller kanske till och med ett videoklipp där han springer?

Eller ska vi blint lita på att den flåsige soffpotatisen fixade biffen?

Snacka om sten i glashus, med tanke på hur gärna du själv gör uttalanden om 1986 års CA utifrån intryck från senare bilder.
Citera
2025-03-30, 21:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Snacka om sten i glashus, med tanke på hur gärna du själv gör uttalanden om 1986 års CA utifrån intryck från senare bilder.

Nej, jag gör uttalandet om CA utifrån förhören.

Har inte sett några bilder på honom, såvitt jag minns. Kan du länka?

Finns det ingen bild från 1986?

Vad gäller Skandiamannen finns det gott om material, från den aktuella tiden.

Han klarar "GM-testet" rent fysiskt.
Citera
2025-03-30, 21:20
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Nej, jag gör uttalandet om CA utifrån förhören.

Häromveckan frågade jag dig hur du visste att han var en soffpotatis och hade dålig kondis. Du svarade inte då, men du kanske vill informera oss nu om hur dessa saker framgår av förhören.
Citera
2025-03-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Christer A åkte långfärdsskridskor med sin kusin innan februari 1986. Om Christer var långfärdsskridskoåkare är det nog inte en dålig gissning att vapnet blev dumpat i en vråk i Ôstersjön och aldrig kommer hittas.

Om detta med skridskoåkandet stämmer så satt inte Christer A i soffan hela tiden, riktat till de som säger att Christer hade noll kondition.
Citera
2025-03-30, 21:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Häromveckan frågade jag dig hur du visste att han var en soffpotatis och hade dålig kondis. Du svarade inte då, men du kanske vill informera oss nu om hur dessa saker framgår av förhören.

Det allmänna intrycket av hur han låter i förhöret. Tröttheten, andningen ...

Jämför energinivån mellan SE och CA. Båda är 50+ vid tillfället?

CA visserligen 20 år senare. Han kanske hade gått ner sig något extremt med tiden?

Finns det inte en enda helkroppsbild på honom att uppbåda från 1986?
Citera
2025-03-30, 21:40
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Det allmänna intrycket av hur han låter i förhöret. Tröttheten, andningen ...

Jämför energinivån mellan SE och CA. Båda är 50+ vid tillfället?

CA visserligen 20 år senare. Han kanske hade gått ner sig något extremt med tiden?

Finns det inte en enda helkroppsbild på honom att uppbåda från 1986?

Ja, det var ju lite det som var problemet. Ett okänt antal år år senare var relevant för SE, men tydligen inte CA.

Och nej, det finns ingen hellkroppsbild på CA från -86. Det närmaste man kommer är en i usel kvalitet (fotostatkopia) från -83.

Och allt tyder på att han växte en hel del på annat än höjden under dessa 20 år. Det vi annars vet är att han var en flitig promenör och att han bodde flera våningar upp i en byggnad utan hiss, och därmed torde ha fått en daglig dos av trappklättrande. Det finns anledning att betvivla taskig kondis på 80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in