2025-03-30, 21:42
Medlem
1986
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, han flög säkert fram som en fantom där på sjön, med snöröken yrande omkring sig.

Fan, till och med jag har åkt skridskor en gång. Det måste ha sett ut som en framflygande rosa elefant.

Är det samma kusin som misstänker CA för mordet, och som har lämnat komprometterande uppgifter?

Släkten är värst, som det heter.

Jag vet inte så mycket om Christers fysiska status 1986 men du verkar känna till både Skandiamannen och Christer A väldigt väl.
Umgicks du regelbundet med båda två?
Citera
2025-03-30, 21:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
1986

Jag vet inte så mycket om Christers fysiska status 1986 men du verkar känna till både Skandiamannen och Christer A väldigt väl.
Umgicks du regelbundet med båda två?

Jovisst, jag tävlade mot båda två i skytte på 80-talet. Nej, skämt åsido:

SE finns det som bekant rätt mycket material på från 1986.

Vi känner till hans enorma energinivå, vi vet hur han såg ut och hur han rörde sig.

Men vad gäller CA finns det alltså ... Ingenting?

Han hade inget jobb? Han umgicks inte med någon?

Finns det ingen nu levande människa som har träffat honom, och vet hur han var 1986?

Ja, förutom kusinen då helst ...
Citera
2025-03-30, 21:55
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Hur var det med CA, 1986: Hade han en snygg kropp, kunde springa spänstigt och ta trappen med 2-3 steg i taget?

CA stämmer väl in på t.ex. "kort hals", "sprang inte med en yngre mans vighet", "avvek i rörelsemönstret" ("träsktroll").

Skulle gissa att vem som helst kan springa uppför trappen på rent adrenalin, sedan blir det jobbigare uppe på åsen och man kanske börjar slira och stånka lagom till att YN kommer gående?

Men om vi tittar på alla mordplatsvittnen kan vi efter snart 40 års utredningar äntligen slå fast sanningen: Ingen sköt Olof Palme. Det är helt enkelt omöjligt, eftersom mördaren var minst 190 cm enligt vissa, lika lång som Olof Palme enligt andra.
Han hade en mörk jacka med hög krage eller kapuschong, men också en mörk rock, en blå täckjacka, en ullster, han var barhuvud men hade också en huvudbonad.
Han var lugn och gick metodiskt därifrån, men sprang även i full fart. Lugn, stressad, panter eller pensionär? Ingen uppfyller allt detta. Olof Palme blev inte mördad!

Alternativt så var det mörkt, gick fort, och folks hjärnor fyller själva i de fragment som saknas. I princip ingen kan då bevisas eller motbevisas som GM baserat på vittnen från mordplatsen. Bara kortväxta och extremt långa går bort.
Citera
2025-03-30, 22:01
Medlem
Citat:
Jovisst, jag tävlade mot båda två i skytte på 80-talet. Nej, skämt åsido:

SE finns det som bekant rätt mycket material på från 1986.

Vi känner till hans enorma energinivå, vi vet hur han såg ut och hur han rörde sig.

Men vad gäller CA finns det alltså ... Ingenting?

Han hade inget jobb? Han umgicks inte med någon?

Finns det ingen nu levande människa som har träffat honom, och vet hur han var 1986?

Ja, förutom kusinen då helst ...

När jag jämför SE med Christer A så tror jag Christer om han var gm skulle kunna hålla tyst om dådet det tror jag inte SE skulle ha fixat.

" 1980 vann han en stor summa pengar på spel och sade då upp sig från sitt arbete för att bedriva aktieförvaltning på heltid. Han handlade aktivt och använde belåning för att öka avkastningen. Crister var sedan tidigare kritisk till Regeringen Palmes skattepolitik och hans ekonomi kom att påverkas direkt negativt pga beslutet från den 27 februari 1986 (dagen innan Palme sköts till döds) om en fördubbling av omsättningsskatten på aktier från 1% till 2%. Beskedet skapade dessutom ett kraftigt börsfall, kallad ”Svarta torsdagen”."

https://wpu.nu/wiki/Christer_Andersson
Citera
2025-03-30, 22:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
När jag jämför SE med Christer A så tror jag Christer om han var gm skulle kunna hålla tyst om dådet det tror jag inte SE skulle ha fixat.

" 1980 vann han en stor summa pengar på spel och sade då upp sig från sitt arbete för att bedriva aktieförvaltning på heltid. Han handlade aktivt och använde belåning för att öka avkastningen. Crister var sedan tidigare kritisk till Regeringen Palmes skattepolitik och hans ekonomi kom att påverkas direkt negativt pga beslutet från den 27 februari 1986 (dagen innan Palme sköts till döds) om en fördubbling av omsättningsskatten på aktier från 1% till 2%. Beskedet skapade dessutom ett kraftigt börsfall, kallad ”Svarta torsdagen”."

Men om CA var en rutinerad aktieklippare, visste han väl att börsen går upp och ner?

Kan ju vara det, 1980, som gjorde hans fysik "omöjlig" som GM också. Han kunde sova länge på morgonen, slappa hela dagarna, brände inte många kalorier, promenerade gärna ... till caféet.
Citera
2025-03-30, 22:25
Medlem
Citat:
Men om CA var en rutinerad aktieklippare, visste han väl att börsen går upp och ner?

Kan ju vara det, 1980, som gjorde hans fysik "omöjlig" som GM också. Han kunde sova länge på morgonen, slappa hela dagarna, brände inte många kalorier, promenerade gärna ... till caféet.

Han kanske åkte skridsko ett par timmar per dag på vintern , min gissning blir lika bra som din.
Han kanske hade dålig impulskontroll det som man brukar beskylla SE för.
Han fick syn på paret Palme och fick kortslutning.
Senast redigerad av Sumer 2025-03-30 kl. 22:27.
Citera
2025-03-30, 22:41
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezmond
Den som sticker ut och få bägaren att rinna över är hans besök på mordplatsen på tioårsdagen. Att i skymningen åka hela vägen in till stan från Väster Haninge och målmedvetet flanera fram till platsen, korsa gatan och sätta sig på sitt stam fik för att sedan kliva ut, titta kort på mordplatsen och sedan åka hela raka vägen hem utan annat för sig är för osannolikt för att vara slumpen. Dessutom, om jag inte missuppfattat beskrivningen av hans route, så tar han en fullständigt ologisk väg fram till fiket som gör att han är en kort stund på själva mordplatsen. Hade fiket varit målet och inte mordplatsen irrar han omkring i erkänt välkända hemma trakter.

Han är bevakad på 9-årsdagen av mordet. Detta är 1995-02-28. Drygt ett år tidigare, 1994-01-11, är första telefonförhöret med honom. Det kan ju vara att han inte vågar gå dit på 9-årsdagen iom det. Vore intressant att veta om han besökte caféet/mordplatsen dom andra årsdagarna

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En mördare dumpar inte per automatik mordvapnet.

Exakt. Det är det mest naturliga, men har du satt ett skott i statsministern med ett vapen så är det inte heller helt otroligt att tänka sig att man vill ha kvar den som en slags trofé

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
De årsdagar det är känt att han passerar mordplatsen och besöker salladsbaren/konditoriet mittemot den är 1995 och 1996. Tidigare har man inte kollat efter honom.

Inte 1995 väl? Det framgår av den nya podserien iallafall

Citat:
Finns det inte en enda helkroppsbild på honom att uppbåda från 1986?

I podserien pratar man om någon som visar bilder på honom tagna hösten 1985. Så det finns i närtid, men det är bilder som inte allmänheten och polisen sett

Citat:
Men inte LJ, som just såg det här med 2-3 steg i taget.

Det kräver ändå både en viss spänst och steglängd.

Inte nödvändigtvis och speciellt inte om du har adrenalin i kroppen, då klarar du mer än du tror. Och som Hellbastard skrev några inlägg högre upp beträffande CA: "Det vi annars vet är att han var en flitig promenör och att han bodde flera våningar upp i en byggnad utan hiss, och därmed torde ha fått en daglig dos av trappklättrande. Det finns anledning att betvivla taskig kondis på 80-talet.". Dvs, då klarar du lätt 2-3 steg i taget. Här springer en otränad Otto flyktvägen utan adrenalinpåslag: https://www.youtube.com/watch?v=0_YjBd6eqlQ
Citera
2025-03-30, 23:03
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Han kanske åkte skridsko ett par timmar per dag på vintern , min gissning blir lika bra som din.
Han kanske hade dålig impulskontroll det som man brukar beskylla SE för.
Han fick syn på paret Palme och fick kortslutning.

Dålig impulskontroll hade varit en rimlig förklaring ifall han sett paret Palme, och skjutit dem på fläcken med en revolver han hade i fickan.

Att skynda hem efter ett vapen, och två timmar senare skjuta är inte vad jag kallar en impulshandling, även om mordet utlöstes av att han fick syn på paret Palme.

LL
Citera
2025-03-30, 23:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi

I podserien pratar man om någon som visar bilder på honom tagna hösten 1985. Så det finns i närtid, men det är bilder som inte allmänheten och polisen sett

Inte nödvändigtvis och speciellt inte om du har adrenalin i kroppen, då klarar du mer än du tror. Och som Hellbastard skrev några inlägg högre upp beträffande CA: "Det vi annars vet är att han var en flitig promenör och att han bodde flera våningar upp i en byggnad utan hiss, och därmed torde ha fått en daglig dos av trappklättrande. Det finns anledning att betvivla taskig kondis på 80-talet.". Dvs, då klarar du lätt 2-3 steg i taget. Här springer en otränad Otto flyktvägen utan adrenalinpåslag: https://www.youtube.com/watch?v=0_YjBd6eqlQ

Ok. Spännande! Hoppas bilderna blir offentliga.

Imponerande av Otto! Att ta 2 steg i taget. Hur lång är han? Det kanske kan spela in.

Med det tryck som SE besitter i TV-löpningen så kan inte trappen vara något problem.

Poliserna måste ha kutat som Michael Johnson, eftersom fartdemonen SE inte kunde se till dem ...
Citera
2025-03-30, 23:16
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ok. Spännande! Hoppas bilderna blir offentliga.

Imponerande av Otto! Att ta 2 steg i taget. Hur lång är han? Det kanske kan spela in.

Med det tryck som SE besitter i TV-löpningen så kan inte trappen vara något problem.

Poliserna måste ha kutat som Michael Johnson, eftersom fartdemonen SE inte kunde se till dem ...

Ingen aning men att ta 2-3 steg i taget kan du ju göra oavsett längd. Det klarar även någon som bor högt upp i en lägenhet på Hälsingegatan och därför går mycket i trappor trots att denne i övrigt rör sig som en heffaklump
Citera
2025-03-30, 23:49
Medlem
Citat:

Det håller jag med om, SE skulle inte fixat det. Någon annan visste, om det var han.
Citera
2025-03-31, 00:52
Medlem
Någon som känner till namnen på medlemmar i Christer A:s skytteklubb? Styrelsen? Den märklige ordföranden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in