Citat:
Ursprungligen postat av
mogwai77
Jag vill ta en paus från alkohol, men jag vet inte hur länge. Det jag vet är att mitt drickande har ökat periodvis sedan början av 2022, när jag bytte jobb. Jag har gått upp i vikt – inte mycket, men tillräckligt för att jag ska känna det. Dessutom har min sociala ångest blivit värre, och jag tror att alkoholen spelar en stor roll i det.
På sistone har jag druckit ensam på helgerna. Jag har också börjat köpa fyra starkcider på onsdagar och sedan låtit helgen börja redan då. De senaste två söndagarna har jag druckit 12 starköl, och helgen innan var liknande. I måndags mådde jag extremt dåligt, både fysiskt och psykiskt.
Nu har jag bestämt mig: den här helgen ska vara alkoholfri. Jag tänker inte låta något rubba det löftet – inte ens om någon skäller på mig på jobbet. Ironiskt nog är min jobbsituation stabil, men min chef har märkt att mitt humör har förändrats över åren.
Min fråga är: hur kan jag göra den här pausen så skonsam som möjligt? Jag förstår att AA-möten kan vara ett alternativ, men jag vill höra dina tankar.
Träning, bra mat och sömn är grundpelarna. Ät nyttigt även om det inte är särskilt roligt, gå en promenad om det är för tufft med löpning/gym. Optimera sömnen. Frisk luft och sol gör under för hälsan med.
Förövrigt så förnyade jag mitt legg från 2020 häromdagen. Jämförde nya bilden med den gamla, satan vilken skillnad. Gått ner 10-12 kg samt lagt på mig massa muskler. 2020 bilden var oehört oattraktiv jämfört med nya, sporrade mig ytterligare till ett nyktrare liv.
Trodde jag gled under radarn när jag drack tidigare men kanske var det inte så med det alkoholpluffsiga/antideppmedicin ansiktet.