2025-03-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Hatar bara när mina dippar kommer. Dom blir så intensiva
Förstår dig 😔 Du kanske hade behövt något för att "lyfta dig"?

Innan jag började på antidepressiva hade jag också helt sjuka dalar. Det kunde svänga från att allt var "rätt OK ändå" till jordens undergång och intensiva suicidtankar på någon dag bara, rakt ner i en bottenlös avgrund. Som att sugas in i ett svart hål - det är hemskt!

Mindfulness har också hjälpt mig när man väl börjar glida neråt. Det är trots allt känslor som kommer på besök i vårt inre, de kan inte skada oss egentligen. Om vi bara oberserverar dem och inte dras med, så försvinner de till slut igen.
Citera
2025-03-15, 09:47
Medlem
Usch dricker nödraketer varje dag nu, fattar inte efter jag mådde så jävla dåligt sist. Helt sjukt är det.
Hjärnan är fan störd kan sitta och ta ladd eller fule som jag hatar, (mår riktigt dåligt av det) istället för att vara nykter.
Det är så jävla drygt för jag vet att det kommer vara så här tills jag dör

Måste ju räknas som nån form av självskadebeteende
Senast redigerad av dudelidu 2025-03-15 kl. 10:15.
Citera
2025-03-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Usch dricker nödraketer varje dag nu, fattar inte efter jag mådde så jävla dåligt sist. Helt sjukt är det.
Hjärnan är fan störd kan sitta och ta ladd eller fule som jag hatar, (mår riktigt dåligt av det) istället för att vara nykter.

Hade samma inställning för ca 3 år sedan. Var helt övertygad i flera år om att jag inte skulle bli mer än 45-50, ville inte bli äldre heller för den delen. Visste att kroppen då skulle vara helt slut och att jag skulle vara i så dåligt skick så att det inte var värt att längre. Vet att jag även satt på ett AA möte och talade om detta. Nu har jag jobbat runt det och har siktet inställt på 80 i stället. Så det går. Kan tillägga att jag är i mitt bästa fysiska skick på ca 10 år innan den här alkoholskiten började.
Citera
2025-03-16, 13:52
Medlem
Jag är på dag fem av min första riktiga nykterhet. Jag hade en månad utan alkohol nyligen för att vården krävde det, när det var avklarat kände jag "fan vad bra, nu är det fritt fram igen!" och hela karusellen av att dricka mer eller mindre varje dag var igång igen. Idag är jag på dag fem och dricker orimligt mycket kaffe och läsk och känner mig hungrig konstant. Men hey, dag fem är bra i mina mått mätt. Som sagt drack jag typ dagligen men klarade ändå livet okej, men det var oroväckande när jag kände att det värkte i leverområdet.

Ska till läkaren inom kort och be om campral också, för när jag är ensam är suget vansinnigt. Melleruds alkoholfria öl är dock grymt goda, det är tacksamt även om vinet var mitt gift.
Citera
2025-03-17, 11:20
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagoform
Jag är på dag fem av min första riktiga nykterhet. Jag hade en månad utan alkohol nyligen för att vården krävde det, när det var avklarat kände jag "fan vad bra, nu är det fritt fram igen!" och hela karusellen av att dricka mer eller mindre varje dag var igång igen. Idag är jag på dag fem och dricker orimligt mycket kaffe och läsk och känner mig hungrig konstant. Men hey, dag fem är bra i mina mått mätt. Som sagt drack jag typ dagligen men klarade ändå livet okej, men det var oroväckande när jag kände att det värkte i leverområdet.

Ska till läkaren inom kort och be om campral också, för när jag är ensam är suget vansinnigt. Melleruds alkoholfria öl är dock grymt goda, det är tacksamt även om vinet var mitt gift.
Den alkoholfria ölen är god , det finns också ett alkohol fritt vin på ica som jag rekommenderar om det blir för jobbigt i tankarna, men ta en dag i taget.

tredje veckan för mig nu , kör enbart helger men orkar inte supa bort dem nu längre. Jag spelar för att inte dricka (dataspel)
Citera
2025-03-19, 19:08
Medlem
mogwai77s avatar
Jag vill ta en paus från alkohol, men jag vet inte hur länge. Det jag vet är att mitt drickande har ökat periodvis sedan början av 2022, när jag bytte jobb. Jag har gått upp i vikt – inte mycket, men tillräckligt för att jag ska känna det. Dessutom har min sociala ångest blivit värre, och jag tror att alkoholen spelar en stor roll i det.

På sistone har jag druckit ensam på helgerna. Jag har också börjat köpa fyra starkcider på onsdagar och sedan låtit helgen börja redan då. De senaste två söndagarna har jag druckit 12 starköl, och helgen innan var liknande. I måndags mådde jag extremt dåligt, både fysiskt och psykiskt.

Nu har jag bestämt mig: den här helgen ska vara alkoholfri. Jag tänker inte låta något rubba det löftet – inte ens om någon skäller på mig på jobbet. Ironiskt nog är min jobbsituation stabil, men min chef har märkt att mitt humör har förändrats över åren.

Min fråga är: hur kan jag göra den här pausen så skonsam som möjligt? Jag förstår att AA-möten kan vara ett alternativ, men jag vill höra dina tankar.
Citera
2025-03-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mogwai77
Jag vill ta en paus från alkohol, men jag vet inte hur länge. Det jag vet är att mitt drickande har ökat periodvis sedan början av 2022, när jag bytte jobb. Jag har gått upp i vikt – inte mycket, men tillräckligt för att jag ska känna det. Dessutom har min sociala ångest blivit värre, och jag tror att alkoholen spelar en stor roll i det.

På sistone har jag druckit ensam på helgerna. Jag har också börjat köpa fyra starkcider på onsdagar och sedan låtit helgen börja redan då. De senaste två söndagarna har jag druckit 12 starköl, och helgen innan var liknande. I måndags mådde jag extremt dåligt, både fysiskt och psykiskt.

Nu har jag bestämt mig: den här helgen ska vara alkoholfri. Jag tänker inte låta något rubba det löftet – inte ens om någon skäller på mig på jobbet. Ironiskt nog är min jobbsituation stabil, men min chef har märkt att mitt humör har förändrats över åren.

Min fråga är: hur kan jag göra den här pausen så skonsam som möjligt? Jag förstår att AA-möten kan vara ett alternativ, men jag vill höra dina tankar.

Träning, bra mat och sömn är grundpelarna. Ät nyttigt även om det inte är särskilt roligt, gå en promenad om det är för tufft med löpning/gym. Optimera sömnen. Frisk luft och sol gör under för hälsan med.

Förövrigt så förnyade jag mitt legg från 2020 häromdagen. Jämförde nya bilden med den gamla, satan vilken skillnad. Gått ner 10-12 kg samt lagt på mig massa muskler. 2020 bilden var oehört oattraktiv jämfört med nya, sporrade mig ytterligare till ett nyktrare liv.

Trodde jag gled under radarn när jag drack tidigare men kanske var det inte så med det alkoholpluffsiga/antideppmedicin ansiktet.
Citera
2025-03-22, 00:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mogwai77

Du låter alkoholiserad. Det låter också dumt att helgen ska vara alkoholfri, med det där gränslösa beteendet borde hela veckan vara alkoholfri. Sluta cold turkey.
Citera
2025-03-25, 21:51
Medlem
Burnwines avatar
Fortsätter att förhandla med mig själv, även fast jag vet att det bara blir skit om jag börjar dricka igen. Tog några extra tabletter av min adhdmedicin i fredags för att jag tänkte att det kanske dämpar suget, men det var inget för mig.

Är irriterad och har ångest i stort sett hela tiden som det alltid är när jag är nykter. Även längre perioder nykter märker jag ingen minskad ångest.

Fattar att det är dumt att jag har provat substitut till alkohol vid 3 tillfällen under fyra månader, men håller på att krevera ibland och då har jag tagit Kratom/elvanse. Är ju bra att jag kan avbryta dom substanserna som jag inte kan med alkohol, men vet ju av erfarenhet att det kommer bli samma skit med vilken drog jag än anväder
Citera
2025-03-27, 17:15
Medlem
Citat:

Fy fan vad jag ballade ut den dagen jag skrev detta meddelandet. Köpte en flaska whisky och den lyckades jag klämma i mig innan jag ens kom hem till min lägenhet. Hade slagit sönder massa saker här hemma, ringt min syrra och garanterat sagt jävligt sjuka saker typ att jag ska ta livet av mig och sånt skit. Min mamma hade hittat mig däckad bakom toaletten med byxor och kalsonger nere vid knäna.
Kan ju säga att ångesten var på topp när jag vaknade
Hade tur som blev rätt sjuk sen på måndagen, så låg och mådde dåligt som fan så tänkte inte så mycket på min Ågren
Senast redigerad av dudelidu 2025-03-27 kl. 17:18.
Citera
2025-03-27, 18:21
Medlem
Citat:
Fy fan vad jag ballade ut den dagen jag skrev detta meddelandet. Köpte en flaska whisky och den lyckades jag klämma i mig innan jag ens kom hem till min lägenhet. Hade slagit sönder massa saker här hemma, ringt min syrra och garanterat sagt jävligt sjuka saker typ att jag ska ta livet av mig och sånt skit. Min mamma hade hittat mig däckad bakom toaletten med byxor och kalsonger nere vid knäna.
Kan ju säga att ångesten var på topp när jag vaknade
Hade tur som blev rätt sjuk sen på måndagen, så låg och mådde dåligt som fan så tänkte inte så mycket på min Ågren
Usch, vilken snedfylla Hur har det gått i veckan nu när du varit sjuk, har du hållit uppe med alkoholen?
Citera
2025-03-30, 23:58
Medlem
Känns alltid bra (på nåt sätt) att komma hit och läsa den här tråden då och då. Just idag kändes det ju extra fint att få lite sanna ord på vägen sas. Kämpa på alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in