2025-03-25, 16:20
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Börjar du gråta? Läs på om dansk mathistoria. Så mycket större variation än Sverige.

Kära någon, du är en finsk cuck som sitter i Sverige och har mindervärdeskomplex. Vad man föredrar är personligt, men större variation, var har du fått det ifrån?
Citera
2025-03-25, 16:21
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Fler gastro-turister väljer Danmark
9.6.2023
Från 2017 till 2022 ökade antalet utländska gastroturister i Danmark med 49 procent. till 1,9 miljoner Mer än var tredje utländsk turist är nu gastroturist och det har skett en betydande ökning av antalet gastroturister utanför storstäderna. Det visar VisitDenmarks senaste mätningar.

https://www.visitdenmark.dk/corporate/om-os/nyheder/flere-gastroturister-vaelger-danmark

Tack för att du hittade källan!
Citera
2025-03-25, 16:22
Medlem
Citat:
Tack för att du hittade källan!
Du har fortfarande ingen källa som framhäver det finska köket🤣
Citera
2025-03-25, 16:25
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Fler gastro-turister väljer Danmark
9.6.2023
Från 2017 till 2022 ökade antalet utländska gastroturister i Danmark med 49 procent. till 1,9 miljoner Mer än var tredje utländsk turist är nu gastroturist och det har skett en betydande ökning av antalet gastroturister utanför storstäderna. Det visar VisitDenmarks senaste mätningar.

https://www.visitdenmark.dk/corporate/om-os/nyheder/flere-gastroturister-vaelger-danmark

Säkert, min favoritstad.
Ni har bara inte förstått poängen. Vem som har flest stjärnor i guiden är inte ett mått på landets matkultur. Dubai har massor av stjärnor exempelvis. Att diskutera en matkultur, eller diskutera restauranger är två helt olika frågor.
Citera
2025-03-25, 16:26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Du har fortfarande ingen källa som framhäver det finska köket🤣

Jag har en svenska här som kräver all uppmärksamhet, ska hitta det när jag har tid över. Din lilla incelhora.
Citera
2025-03-25, 16:28
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Säkert, min favoritstad.
Ni har bara inte förstått poängen. Vem som har flest stjärnor i guiden är inte ett mått på landets matkultur. Dubai har massor av stjärnor exempelvis. Att diskutera en matkultur, eller diskutera restauranger är två helt olika frågor.

Så, du som spinger iväg efter notan.. Kan inte stå för att andra länder kan ha bättre matkultur än avundsjuka sverige'?
Citera
2025-03-25, 16:30
Medlem
Citat:
Jag har en svenska här som kräver all uppmärksamhet, ska hitta det när jag har tid över. Din lilla incelhora.
Känns som du målat in dig i ett hörn nu🤣mindervärdighetskomplex är bara förnamnet.
Citera
2025-03-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Säkert, min favoritstad.

rubriköversikt:

vilket av dom ländernas kök är högst rankad internationellt.

Vilken internationell gourmetorganisation bedömer restauranger kontinuerligt genom att äta på länders restauranger - michelin gör detta, och de är det internationellt erkända måttet på gastronomisk nivå, och gourmetturisters favorit internationella inspirationskälla.
Citera
2025-03-25, 16:35
Medlem
Det känns som fisk och skaldjur sv hög kvalité är typiskt skandinaviskt.likaså är dill och lingon typiskt svenskt
Citera
2025-03-25, 16:48
Medlem
Svensson94s avatar
Sverige utan tvekan!
Toast Skagen, Souvas, Älg och ren, Swedish meatballs, Swedish pancakes, Lax, strömming, Janssons frestelse, falukorv, prinskorv, semlor, tårtor, kanelbulle.

Stockholms restauranger som serverar husman men med fine dining håller hög klass! Även många andra restauranger håller hög internationell klass, även i Köpenhamn.

Det är Sverige som bidrar mest till Skandinaviens internationella matkultur. Danmark till viss del med hyggliga smörrebröd, till viss del fisk och skaldjur, bra tillagade fläskrätter med god öl.
Citera
2025-03-25, 16:55
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar inte riktigt varför du jämför Pad Thai med Falukorv och potatismos. Insinuerar du att det går fort att göra en Pad Thai så vet du nog inte riktigt hur man gör Pad Thai.

Sverige har mycket mat som står sig högt utomlands, ex. gravad lax med hovmästarsås, kalops, helgrillat lamm, skånsk senap, sill osv.
Målet med matlagning är inte vad som går fortast att göra…
Citera
2025-03-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson94
Sverige utan tvekan!
Toast Skagen, Souvas, Älg och ren, Swedish meatballs, Swedish pancakes, Lax, strömming, Janssons frestelse, falukorv, prinskorv, semlor, tårtor, kanelbulle.

Stockholms restauranger som serverar husman men med fine dining håller hög klass! Även många andra restauranger håller hög internationell klass, även i Köpenhamn.

Det är Sverige som bidrar mest till Skandinaviens internationella matkultur. Danmark till viss del med hyggliga smörrebröd, till viss del fisk och skaldjur, bra tillagade fläskrätter med god öl.
Jag begriper inte riktigt varför tyskland,England och Ungerns kök är internationellt större än svenska köket.tycker iaf svensk mat är betydligt fräschare o bättre än det engelska köket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in