2025-03-25, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Enligt sandelius så är då svensk mat oxå dystopisk
Finsk kålrotslåda är god finsk maträtt.
Citera
2025-03-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Jag har bott i Finland halva mitt liv och kan inte annat än hålla med. Dystopisk mat.
Piroger är de dock riktigt bra på.
Gillar du inte finsk mat?
Citera
2025-03-25, 15:57
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Gillar du inte finsk mat?

Nej det har aldrig fallit mig i smaken.

Citat:
Enligt sandelius så är då svensk mat oxå dystopisk

Hänger inte med på den, väldigt olika kök mellan Sverige och Finland.
Citera
2025-03-25, 15:59
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Tackar för ärliga svaret, jag försökte ju påpeka att finsk och svensk mat har olikheter trots en del likheter.

När vi är äldre så äter vi olika maträtter, testar något från annat land, uppskatta och vidga sina vyer, thailand typ 20 år sen gjorde mig att våga smaka på allt, äta där thaiarna själva äter. Så gott! Efter det har man haft regel, vid varje besök, testa äta äkta maten man är på besök. Få en uppfattning.

Känner lite folk som insett det och dom brukar komma med deras specialitet från deras hemländer.

Sve4nskar, dom är svåra.. Nej, vill inte ha, nä ser äckligt ut, blabla. man skäms!
Senast redigerad av EastClintfood 2025-03-25 kl. 16:06.
Citera
2025-03-25, 16:04
Medlem
Citat:

Så du gillar svensk mat?
Citera
2025-03-25, 16:07
Medlem
Citat:

Tack att du säger sanningen om finsk matkultur..
Citera
2025-03-25, 16:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det tror jag inte. Det skulle förvåna mig oerhört om nittiotalister med förtjusning äter rotmos med fläsk eller isterband eller norrlandspölsa eller kokt torsk med senapssås. För det är klassisk svensk husmanskost. Spagetti med köttfärssås och korv stroganoff är det inte. Det är sentida rätter som kommit in utifrån genom influenser från andra kök.
Där har du nog fel. Är själv 90-talist och även om jag inte personligen är något statistiskt underlag direkt så är allt det du räknade upp riktiga favoriter förutom isterband av någon anledning. Rotmos blev jag nu sjukt sugen på, med fläsklägg och senap. Satan vad gott!

Säger inte att dessa för utomstående skulle vara aptitliga eller uppskattade rätter men för oss som växt upp med dem bakas ju barndomens matupplevelse ner som en beståndsdel till varför vi tycker om den här typen av mat. Jag kan älska enstaka portioner av thaimat, italienskt eller vad som helst men man återkommer alltid till rätterna du listade och för mig är de bland det bästa som finns.

Annars håller jag med dig. Om en amerikan tex åker till europa och rankar käken i respektive land hade vi inte direkt krigat i toppen men i Norden slår vi åtminstone Finland och absolut Norge (ett land där grillkiosken lägger konserv-majs på en cheeseburgare...).
Citera
2025-03-25, 16:15
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Tack att du säger sanningen om finsk matkultur..

Jag har efter en stund testande förstått hur du fungerar. Du är en fegis, vågar inte smaka på något nytt. Enbart svensk mat duger, så är du ingen kandidant till domare.
Citera
2025-03-25, 16:16
Medlem
Fler gastro-turister väljer Danmark
9.6.2023
Från 2017 till 2022 ökade antalet utländska gastroturister i Danmark med 49 procent. till 1,9 miljoner Mer än var tredje utländsk turist är nu gastroturist och det har skett en betydande ökning av antalet gastroturister utanför storstäderna. Det visar VisitDenmarks senaste mätningar.

https://www.visitdenmark.dk/corporate/om-os/nyheder/flere-gastroturister-vaelger-danmark
Citera
2025-03-25, 16:17
Medlem
Citat:
Jag har efter en stund testande förstått hur du fungerar. Du är en fegis, vågar inte smaka på något nytt. Enbart svensk mat duger, så är du ingen kandidant till domare.
Jag har ju sagt tidigare att finsk kålrotslåda är gott.så finland har iallafall en bra maträtt som inte sverige har..jag tror du saknar vettiga argument nu🤣..
Citera
2025-03-25, 16:17
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Så du gillar svensk mat?

Det finns fler pärlor på det svenska matbordet än det finska, men det finns också mycket jag finner avskyvärt på det svenska. Så jag vet inte riktigt vad jag ska svara.
Citera
2025-03-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Där har du nog fel. Är själv 90-talist och även om jag inte personligen är något statistiskt underlag direkt så är allt det du räknade upp riktiga favoriter förutom isterband av någon anledning. Rotmos blev jag nu sjukt sugen på, med fläsklägg och senap. Satan vad gott!

Säger inte att dessa för utomstående skulle vara aptitliga eller uppskattade rätter men för oss som växt upp med dem bakas ju barndomens matupplevelse ner som en beståndsdel till varför vi tycker om den här typen av mat. Jag kan älska enstaka portioner av thaimat, italienskt eller vad som helst men man återkommer alltid till rätterna du listade och för mig är de bland det bästa som finns.

Annars håller jag med dig. Om en amerikan tex åker till europa och rankar käken i respektive land hade vi inte direkt krigat i toppen men i Norden slår vi åtminstone Finland och absolut Norge (ett land där grillkiosken lägger konserv-majs på en cheeseburgare...).
Däremot kan jag tänka mig att barn födda på 2000 talet inte gillar traditionell svensk husmanskost pga att dom inte har så stor erfarenhet av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in