Citat:
Ursprungligen postat av
Adelsdam
Bra sammanfattning. Jag har försökt hitta någon video där han faktiskt går igenom hur han analyserar bolag, men jag har inte hittat något konkret. Jag blir gärna upplyst i den här frågan.
AA verkar ha antagit att börspeaken i slutet av 2021 var någon form av normaltillstånd och att allting bara handlar om att dippköpa tills allting återvänder dit. I en mening är det korrekt tänkt, OMXS30 har återhämtat fallet och ligger nu en bra bit över den toppen. Problemet för AA är att alla högriskaktier som han gillar kräver 0-räntor och massiv aktiehausse vilket inte längre är de omständigheter som råder på börsen. Hans överlägsna analysförmåga vet såklart detta men jag försöker som simpel lekman bara att rekonstruera hans tänkande.
Håller med dig, men som jag skrivit tidigare så ser jag ett ännu större problem, nämligen den dagen vi får en större sättning på börsen. Han har sagt nått om att han är obotlig optimist och i princip inte tar med en krasch i beräkningen eftersom det kan ske i morgon eller om 10 år, och i så motto håller jag med AA.
Men, och det är ett stort MEN....det behöver inte uppstå en krasch för att han ska få stora problem med en sån belåning har idag, och med den typ av bolag han väljer.
Det är nått fundamentalt fel i resonemanget när han säger å ena sidan att han inte bryr sig på kort sikt hur aktien går, utan vad kursen står i om 2-3 år.
Å andra sidan agerar på ett sådant sätt att han kan ha tvingat sälja av majoriteten av innehaven långt innan vändningen, kommer pga margin call.
Till råga på allt påstår han sig ha full koll på situationen och navigerar sig runt problemen som ingen annan
Låt mig då påminna om att så länge börsen fortsätter stiga med endast små dippar så är det inga problem (tvärtom) men har man varit med ett tag så vet man att så fungerar inte börsen in the long run.
Så det handlar inte bara om dom val av aktier han gör, utan att han även ska ha turen att en större korrigering fortsätter att dröja.
Han är ju nära att kunna börja plocka tjänstepension, plus att hans kanaler genererar allt mer intäkter så det finns ju hopp