2025-03-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Vår gode AA är lite skojsig med sina titlar på medlemsvideor. Oftast är budskapet det rakt motsatta. Den här videon avser att en insider på Hexatronic sålt ett större innehav. Lite kul att AA kanske köpt aktier av insidern då han ökade i veckan
AA menar att den här insiderförsäljningen inte är något att oroa sig för. Hade insidern vetat något negativt hade han väl sålt allt?
Jag tror inte det är så enkelt. Att sälja allt av ett stort innehav för en insider är inte så lätt. Det skulle se för illa ut. Men att ändå sälja en hygglig post tycker jag visar att den insidern inte ser någon positiv trigger i närtid. Men det är min tolkning, AA påstår att han är lugn som en filbunke men han låter allt lite trött / pressad.
https://www.di.se/live/hexatronics-v...-cirka-24-mkr/

Martin Åberg miljon sålde även i december, och till betydligt högre kurs än idag.
Kort efter det kom en video från AA där han som vanligt, lite hånfullt, viftade bort agerandet
Säger inte att man ska följa insider slaviskt (eller att just dessa försäljningar betyder nått i sig), men till skillnad mot AA är jag prestigelös och vidsynt nog att inse att det är en av flera parametrar att ta i beaktande och fundera över innan man väljer att köpa/sälja.
Dessutom är det ingen rocket sinse att inse att det finns dom som självklart vet mer om bolagen än vad som ännu är officiellt.
Även dom som blankar riktigt tungt i vissa bolag har ofta kontaktnät som vi bara kan drömma om, och har på så sätt en edge mot dom allra flesta.
Så det får bli dagens goda råd till AA
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-03-22 kl. 23:02.
Citera
2025-03-23, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajavabra
Martin Åberg miljon sålde även i december, och till betydligt högre kurs än idag.
Kort efter det kom en video från AA där han som vanligt, lite hånfullt, viftade bort agerandet
Säger inte att man ska följa insider slaviskt (eller att just dessa försäljningar betyder nått i sig), men till skillnad mot AA är jag prestigelös och vidsynt nog att inse att det är en av flera parametrar att ta i beaktande och fundera över innan man väljer att köpa/sälja.
Dessutom är det ingen rocket sinse att inse att det finns dom som självklart vet mer om bolagen än vad som ännu är officiellt.
Även dom som blankar riktigt tungt i vissa bolag har ofta kontaktnät som vi bara kan drömma om, och har på så sätt en edge mot dom allra flesta.
Så det får bli dagens goda råd till AA
Aktieanalytikern har givetvis allt under kontroll - han gör djupgående analyser och kan, till skillnad från oss andra, tänka själv! Börsgudschefen förutspådde nämligen att Hexatronic skulle göra en VPA på 5-6 kronor under 2025, bara för att några veckor senare, i samband med Q3-rapporten, kapa sin prognos till 2 kronor. Detta trots att han tyckte att rapporten var "bra" och i linje med sina förväntningar (aktien föll givetvis -15%).

Tveksamt om gubben ens läser balansräkningar och kassaflödesanalyser innan han köper aktier och laddar upp videoanalyser till sina fans. Ja, och sen var det Tourn International - a.k.a. "The leading influencer tech company in the nordics". Det här kan bli spännande!
Citera
2025-03-23, 07:26
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RESILIENS
Aktieanalytikern har givetvis allt under kontroll - han gör djupgående analyser och kan, till skillnad från oss andra, tänka själv! Börsgudschefen förutspådde nämligen att Hexatronic skulle göra en VPA på 5-6 kronor under 2025, bara för att några veckor senare, i samband med Q3-rapporten, kapa sin prognos till 2 kronor. Detta trots att han tyckte att rapporten var "bra" och i linje med sina förväntningar (aktien föll givetvis -15%).

Tveksamt om gubben ens läser balansräkningar och kassaflödesanalyser innan han köper aktier och laddar upp videoanalyser till sina fans. Ja, och sen var det Tourn International - a.k.a. "The leading influencer tech company in the nordics". Det här kan bli spännande!
Har för mig att han sagt att en analys tar högst tio minuter att göra för honom.

Gissar att han kollar på all time high och sen ser vad kursen ligger i förhållande till den och drar slutsatsen att kursen kommer tillbaks dit igen.
Citera
2025-03-23, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Han räknar ner dagarna tills han kan börja ta ut tjänstepensionen vid 55.. Han är typ 53.

Han kanske har IPS?
Citera
2025-03-23, 08:58
Medlem
Ett litet innehav som gått bra är Waystream. AA har inte varit med på hela resan, han har köpt och sålt för tidigt. I en av portföljerna var innehavet +/- 0 inför veckan. Innehavet i W har också minskats den senaste tiden eftersom portföljerna gått lite knackigt. Då har AA valt att sälja aktier i bolag med låg belåningsgrad, ex W.

I tjänstepensionen har dock Waystream växt till sig till ett helt ok innehav. AA har dock valt att sälja den posten efter uppgången och köpt mer i..... Hexatronic
Citera
2025-03-23, 12:37
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Har för mig att han sagt att en analys tar högst tio minuter att göra för honom.

Gissar att han kollar på all time high och sen ser vad kursen ligger i förhållande till den och drar slutsatsen att kursen kommer tillbaks dit igen.

Bra sammanfattning. Jag har försökt hitta någon video där han faktiskt går igenom hur han analyserar bolag, men jag har inte hittat något konkret. Jag blir gärna upplyst i den här frågan.

AA verkar ha antagit att börspeaken i slutet av 2021 var någon form av normaltillstånd och att allting bara handlar om att dippköpa tills allting återvänder dit. I en mening är det korrekt tänkt, OMXS30 har återhämtat fallet och ligger nu en bra bit över den toppen. Problemet för AA är att alla högriskaktier som han gillar kräver 0-räntor och massiv aktiehausse vilket inte längre är de omständigheter som råder på börsen. Hans överlägsna analysförmåga vet såklart detta men jag försöker som simpel lekman bara att rekonstruera hans tänkande.
Citera
2025-03-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Bra sammanfattning. Jag har försökt hitta någon video där han faktiskt går igenom hur han analyserar bolag, men jag har inte hittat något konkret. Jag blir gärna upplyst i den här frågan.

AA verkar ha antagit att börspeaken i slutet av 2021 var någon form av normaltillstånd och att allting bara handlar om att dippköpa tills allting återvänder dit. I en mening är det korrekt tänkt, OMXS30 har återhämtat fallet och ligger nu en bra bit över den toppen. Problemet för AA är att alla högriskaktier som han gillar kräver 0-räntor och massiv aktiehausse vilket inte längre är de omständigheter som råder på börsen. Hans överlägsna analysförmåga vet såklart detta men jag försöker som simpel lekman bara att rekonstruera hans tänkande.
Håller med dig, men som jag skrivit tidigare så ser jag ett ännu större problem, nämligen den dagen vi får en större sättning på börsen. Han har sagt nått om att han är obotlig optimist och i princip inte tar med en krasch i beräkningen eftersom det kan ske i morgon eller om 10 år, och i så motto håller jag med AA.
Men, och det är ett stort MEN....det behöver inte uppstå en krasch för att han ska få stora problem med en sån belåning har idag, och med den typ av bolag han väljer.
Det är nått fundamentalt fel i resonemanget när han säger å ena sidan att han inte bryr sig på kort sikt hur aktien går, utan vad kursen står i om 2-3 år.
Å andra sidan agerar på ett sådant sätt att han kan ha tvingat sälja av majoriteten av innehaven långt innan vändningen, kommer pga margin call.
Till råga på allt påstår han sig ha full koll på situationen och navigerar sig runt problemen som ingen annan
Låt mig då påminna om att så länge börsen fortsätter stiga med endast små dippar så är det inga problem (tvärtom) men har man varit med ett tag så vet man att så fungerar inte börsen in the long run.
Så det handlar inte bara om dom val av aktier han gör, utan att han även ska ha turen att en större korrigering fortsätter att dröja.
Han är ju nära att kunna börja plocka tjänstepension, plus att hans kanaler genererar allt mer intäkter så det finns ju hopp
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-03-23 kl. 16:02.
Citera
2025-03-23, 17:02
Medlem
Citat:
AA har gjort tre mycket matnyttiga videor om sitt pensionssparande. De är absolut väl värda att se för de som har dålig koll på hur den delen av pensionssystemet som man kan påverka själv fungerar. Jag kan hålla med AA om att det finns brister på pensionsmyndighetens sida hur pensionen fungerar. Sen får man ta att AAs hybris och enorma självgodhet avspeglar sig ganska mycket i videorna..

AA har mycket hög PPM redan nu. Den är just nu värd 1.130.000kr och är enligt AA därmed i topp av av personer i hans ålder. Enbart 0,5% av de som varit med sedan PPMs start har över 1 mkr enligt AA. Alla siffror redovisas i inloggat läge på pensionsmyndigheten och minpension.se. Han investerar sin PPM i teknik-, småbolag- och Indienfonder.

Han är dock fly förbannad på pensionsmyndigheten som inte tar hänsyn till att AA är börsgudens chef när de gör prognoser över hans framtida pension. AA räknar själv att enbart hans PPM ska ge 17000 kr / månad från att han fyller 65 år. Pensionsmyndigheten anger 20000 kr / månad för PPM och inkomstpension. AA tror att hans sammanlagda pension kommer att vara dubbelt så hög som Pensionsmyndigheten anger.
Nu är ju AA så briljant på att förvalta sin PPM att den kommer växa även när han börjat ta ut sin pension. När AA är 75 år kommer hans PPM pension vara 47.000kr / månad och när han är 85 år kommer han få 121.000kr / månad i PPM pension. AA uppskattar blygsamt sin pension i 85 årsåldern till minst 150.000kr / månad. Om han lever då.

AA medger att det bara är antagande om att han fortsätter leverera briljant avkastning på börsen. Men å andra sidan tycker han att han räknat lågt. Han kommer ju få massor av pensionsgrundande inkomst fram till sin 65 årsdag eftersom hans Youtubekanaler kommer att växa ordentligt och ge stora inkomster. AA är också väl medveten om inflationen och har ett långt resonemang kring det. Det resonemanget ämnar jag inte sammanfatta, men det var tänkvärt och en smula utsvävande. Han har också en rad bortförklaringar till hans resultat hittills i PPM, han tycker att han borde varit bättre trots att han tillhör de bästa.

Minpensions prognos för AAs tjänstepension är drygt 9k / månad från 65 års ålder. AA räknar med 23000kr / månad. Men han kommer sannolikt börja ta ut den tidigare så då lär den prognosen förändras?. På Minpension räknar de med 1,9% i avkast / år. “Vem f-n har så dåligt avkastning” säger AA som har varit ordentligt minus 2 av de senaste tre åren och inlett även detta svagt. Han är också upprörd över att det inte går att ställa om simulerad avkastning till högre än 9%.

Vid inspelningstillfället vat AAs tjänstepension 1.567.000. Hans målsättning är att det ska vara 2.5mkr vid 55 årsdagen om 1,5år. Det mesta är placerad i olika fondlösningar och kan inte flyttas.
Som tur är (?) kan AA bara placera en lite del (325.000kr) av sin tjänstepen direkt i aktier. De är placerade i "trumvirvel" AMD; Hexatronic, Nobia, Tourn, Transtema och Waystreme. Nästan 30% av den summan är i Tourn. Torun passar bra i tjänstepen eftersom den saknar belåningsvärde och det går inte att belåna i tjänstep.
I fonddelen är det näst intill enbart olika svenska småbolagsfonder som gäller med argumentet “småbolagen anställer mycket folk. Ska Sverige fungera bra måste småföretagen fungera bra.” Lite märklig motivering kanske men sån är AA. Dock har han även lite indexfonder och AA är förvånad över hur bra dessa har gått.

Sammanfattningsvis bra videor av AA, men man önskar ju att man själv hade lite av den enorma optimism AA besitter.

Jag kan inte släppa AAs pensionsbelopp. För PPM tycks han onekligen haft en väldigt bra utveckling. Men hur bra är egentligen tjänstepensionensbeloppet?

Man börjar enligt de flesta kollektivavtal tjäna in tjänstepension från 28 år. Om AA slutade jobba kring 50 bör han alltså tjänat in tjänstepension under ca 22 år. På en rätt normal lön borde AAs åldersgrupp tjänat in runt 20-25 tkr/år i tjänstepension. En del av det är iofs förmånsbaserad pension för hans åldersgrupp men även det ges ju ett kapitalbelopp på minpension.se.

Om man tar 20-25 tkr/år med ränta på ränta under 22 år bör årlig avkastning behöva vara ca 8-10% för att komma upp i drygt 1,5 mkr i kapital. Det är så klart bra även om det inkluderar inflation.

Det är intressant att jämföra det med ”vem fan har så dålig avkastnings”-kollektivet inom PPM. Enligt Pensionsmyndigheten 2024 hade en genomsnittlig PPM-person som varit med från start haft en årlig avkastning på drygt 9% (10% för de som aldrig gjort något val).

Med andra ord har alltså AA i sin tjänstepension varit som snittet inom PPM. Visst, AA har bara kunnat placera en del av tjänstepensionen men hans briljans borde ändå gett bättre än kreti och pleti. Dessutom har han enligt ovan beräkning haft 3-4 år till på sig att skapa avkastning även om det under den perioden inte gjorts några nya inbetalningar.

”Vem fan har så dålig avkastning”-personen bor kanske närmare AA än han tror.🤫
Citera
2025-03-23, 17:57
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Han läser aktiegrafen bakåt i tiden, några år. Väljer en tidpunkt där aktien gått ner kanske 30% och sedan tittar han hur lång tid det tog för aktien att återhämta dessa 30%. 1-2 år tog det och sedan gör han en video där han på Halländska säger ”aaaxieen har possential på 1-2 år sikt”.

Ungefär så går det till. Han tycker mest troligt att det är dötråkigt att läsa rapporter och göra djupare research. Det är ren chansning han håller på med.
Citera
2025-03-23, 20:56
Medlem
AA är hittills i år ned med -15% / -164K före uttag och -17% / 186K efter uttag. AA går in i sista veckan i mars med 885K i EK och 1.683K i lån (34/66%) tot 2.568K. Av detta är 413K Hexatronic. AMD, Nibe, Nobia, Nvidia är andra stora innehav. AA äger också Hexatronic för 140K i bufferten och tjänstepensionen.

Buffert 180K + belåning.
Citera
2025-03-23, 21:43
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
AA är hittills i år ned med -15% / -164K före uttag och -17% / 186K efter uttag. AA går in i sista veckan i mars med 885K i EK och 1.683K i lån (34/66%) tot 2.568K. Av detta är 413K Hexatronic. AMD, Nibe, Nobia, Nvidia är andra stora innehav. AA äger också Hexatronic för 140K i bufferten och tjänstepensionen.

Buffert 180K + belåning.
Hur kan man vara så dum i huvet och tro att man är börsgudens chef när man har 885k? Jag har 2-3 ggr det och löneslavar fortfarande, för att det är för lite för att luta sig tillbaka!
Citera
2025-03-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Hur kan man vara så dum i huvet och tro att man är börsgudens chef när man har 885k? Jag har 2-3 ggr det och löneslavar fortfarande, för att det är för lite för att luta sig tillbaka!

Jag tror inte AA är helt dum i huvudet. Någon form av intelligens bör där finnas, men det som spelat honom väl ett antal gånger är hans vilja att ta på sig risk. Dumdristig, skulle jag vilja kalla det. Ungefär som en person som spelat Rysk Roulette under ett par månaders tid och klarat sig, och börjat ta för givet att det alltid kommer vara så.

Men om jag får gissa, tror jag även AA förstår åt vilket håll det barkar. Hans video om att han haft en "livstids semester" de senaste fyra åren han varit arbetsfri, tolkar jag som hans sätt att intala sig själv att han redan vunnit, oavsett vad som händer. Och visst skulle han ha rätt i det.

Någon diagnos finns där med 100% säkerhet. Killen gick från att jobba 100h i veckan, 7 dagar till att jacka ur sig helt. Han har bara två lägen. Av eller På.

Personligen är jag inte beredd att chansa hus och hem på det här sättet, utan tar det successivt. Har sedan 2018 byggt upp en portfölj med +100 bolag som är värd lite drygt 5M, och som kommer vara värd runt 7 om c:a två år enligt min prognos. Har kunnat gå ned i arbetsbörda och jobbar numera en dag i veckan vilket betalar räkningarna. I år fyller jag 50. Frihet för mig är att kunna frigöra min tid som jag kan spendera som jag vill, men för mig är det inte svart eller vitt som det verkar vara för för 'favoritanalytiker'...

Hur som helst så håller jag på AA och hoppas han åtminstonde håller sig flytande, för det är en följetong rolig att följa. Helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in