Citat:
Ursprungligen postat av
Vissenellervilse
Jag tycker sådana här återblickar är bra och avslöjande. Vore kul om någon i tråden skulle orka sammanställa vilka aktier AA haft men sålt och hur de gått sedan dess.
Jag minns tex att AA hade Hoist ett tag för några år sedan. Jag gick nämligen själv in i den vid samma tidpunkt men till skillnad från AA behållit den. Utvecklingen har varit fantastiskt fin med över 200% uppgång sedan dess. Att säga att en aktie är köpvärd men sedan sälja den är ju inte mycket bättre än att köpa förloraraktier. Om man nu tror på att skicklighet och aktier.
Det är precis så.
Med så hög belåning så tvingas han väldigt ofta sälja nått (även om han egentligen inte vill) vilket han också räknar med ska ske då och då.
Då säljer han gärna lite extra för att samtidigt kunna köpa nått (han har väl uttryckt det i nån video i stil med att "det känns bra psykologiskt att samtidigt kunna köpa nått när det är rea").
Eftersom han då oftast väljer att köpa i en aktie han redan är tung i uppstår problem nummer två, nämligen att den sammantagna risken ökar ytterligare.
Även om han tycker att en viss aktier är den som är billigast på hela börsen, så är det inte alls säkert att marknaden tycker detsamma.
Kort och gott, det är totalt omöjligt att vilken fallande kniv som vänder upp först, och vilken som fortsätter ner, och i värsta fall påverkas av omvärldsfaktorer under tiden (politiska beslut, konkurrenter, ny teknik osv) som gör att vändningen kanske aldrig kommer.
Vi får se hur det blir nu. Dollarn försvagades igår efter statistik, så nedgången i t.ex AMD och Nvidia var det fakto större än vad siffrorna visar. Dessutom slutade Stockholmsbörsen svagt. Årets svagaste period står för dörren, så risken finns ju att vi får en sättning på kanske minus 5-10%.
Behöver såklart inte bli så, men vi vet alla att börsen styrs mycket av psykologi i det korta perspektivet så det skadar inte att vara beredd på det.
Är man då obelånad, eller i vart fall försiktigt belånad, så kan man dra nytta av detta och fyndköpa. Ligger man redan nu på marginalen så kommer det bli svettigt(are) ånyo.
Edit: Vi vet att AA läser här, men chansen att han ska ta till sig det vi skriver är väl i det närmaste obefintlig? Så varför ens skriva? Tja det kan man ju undra, men tänker att det säkert finns medlemmar som hittat hit och kanske kan se saker och ting ur ett annat perspektiv. Sen ska alla givetvis tänka själv och ta ansvar för sin strategi ytterst. Personligen, och det är jag det, så har jag inget emot belåning, men under förutsättning att:
1. Börsen ska ha rasat med kanske 20-30% och inte ligga på eller nära ATH (då ser jag snarare till att sätta undan lite torrt krut).
2. Belåning med marginal (ca 20-30% som max och inte hela tiden).