2025-08-01, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Pareto dumpar Hexatronic

https://dise.page.link/?link=https:/...erkstadsjatte/
Dom borde göra sin egen research och tänka själva😊
Citera
2025-08-01, 14:32
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Dom borde göra sin egen research och tänka själva😊
Konstigt! Har de inte kollat bastuanalytikerns videor? Man kanske borde skicka dem en länk?

Edit: Hexa går ner nån procent varje dag och i år ligger -43%, med tanke på hävstångseffekten (som han älskar) borde väl hans innehav i Hexa snart vara utraderat?
Senast redigerad av jack.daniels 2025-08-01 kl. 14:36.
Citera
2025-08-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Konstigt! Har de inte kollat bastuanalytikerns videor? Man kanske borde skicka dem en länk?

Edit: Hexa går ner nån procent varje dag och i år ligger -43%, med tanke på hävstångseffekten (som han älskar) borde väl hans innehav i Hexa snart vara utraderat?

Att snitta ner sig i en fallande kniv, för att man inte vill missa uppgången när trenden väl vänder (eller hur AA brukar uttrycka sig) må vara hänt.
Baksidan med den strategin är väl annars främst två.
1. Finns ingen garanti för att historien upprepas. En aktie vars kurs redan halverats, kan fortfarande gå ner med 100%.
2. Ligger man back med -50%, så krävs det en uppgång med +100% innan man nått breakeven (räntor och courtage ej inräknat). Nu ska ju iofs Hexan 10 dubblas inom ett par år, så det får väl ses som petitesser i just detta fall
Det här är såklart AA fullt medveten om.
Men för vissa av hans följare som inte verkar vara dom mest erfarna, så kan det vara värt att påminna om dessa två punkter, i all välmening.
Ett litet smakprov från gårdagens livesändning efter att ha ögnat igenom frågorna lite snabbt, citat:

medvetandet
​​Jag undrar om fonderna som man sparar i kan öka även om man inte lägger till någon penning varje månad? Kanske har jag uppfattat det fel här? Men jag har beslutat att spara 500 i månaden till fonden.
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-08-01 kl. 15:39.
Citera
2025-08-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajavabra
Att snitta ner sig i en fallande kniv, för att man inte vill missa uppgången när trenden väl vänder (eller hur AA brukar uttrycka sig) må vara hänt.
Baksidan med den strategin är väl annars främst två.
1. Finns ingen garanti för att historien upprepas. En aktie vars kurs redan halverats, kan fortfarande gå ner med 100%.
2. Ligger man back med -50%, så krävs det en uppgång med +100% innan man nått breakeven (räntor och courtage ej inräknat). Nu ska ju iofs Hexan 10 dubblas inom ett par år, så det får väl ses som petitesser i just detta fall
Det här är såklart AA fullt medveten om.
Men för vissa av hans följare som inte verkar vara dom mest erfarna, så kan det vara värt att påminna om dessa två punkter, i all välmening.
Ett litet smakprov från gårdagens livesändning efter att ha ögnat igenom frågorna lite snabbt, citat:

medvetandet
​​Jag undrar om fonderna som man sparar i kan öka även om man inte lägger till någon penning varje månad? Kanske har jag uppfattat det fel här? Men jag har beslutat att spara 500 i månaden till fonden.

Herregud. Fanskapets community är ju rena domedagssekten (Jonestown)
Citera
2025-08-01, 19:43
Medlem
Läste förvaltarbrevet från Protean. Hedgefonden Select hade 2 procent placerat i Novo Nordisk. Efter ett uppställ i kursen den 28 juli såldes hela posten. Den 29 juli kommer vinstvarningen. På 5 minuter är aktien ner 10 procent. Förvaltaren börjar blanka. Aktien fortsätter ner, förvaltaren blankar mer. Aktien har fortsatt ner kraftigt och så även idag.

När personer som AA talar om att blankare och hedgefonder inte vet vad de sysslar med skulle de behöva läsa ett sådant förvaltarbrev som Protean ger ut varje månad. Att lyckas sälja och säkra vinst dagen före vinstvarning och sedan börja blanka och tjäna pengar på nedgången i samma aktie är ingen slump utan något som kan göras av en förvaltare som är inläst på Novo Nordisk och har följt bolaget nära i många år, ja rentav hela karriären.
Senast redigerad av Petronius 2025-08-01 kl. 19:48.
Citera
2025-08-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
När personer som AA talar om att blankare och hedgefonder inte vet vad de sysslar med skulle de behöva läsa ett sådant förvaltarbrev som Protean ger ut varje månad. Att lyckas sälja och säkra vinst dagen före vinstvarning och sedan börja blanka och tjäna pengar på nedgången i samma aktie är ingen slump utan något som kan göras av en förvaltare som är inläst på Novo Nordisk och har följt bolaget nära i många år, ja rentav hela karriären.

När jag påtalade just detta så blev AA märkbart irriterad, för det är ju bara trams att tro att det finna andra som sitter inne med mer kunskap än han och/eller har kontaktnät som vi andra bara kan drömma om.
När jag försökte förklara det ologisk i att tror så, så blev jag blockad från hans kanal
Givetvis kan det slå fel ibland (kan t.ex hända saker som ingen kunna förutse), men som alltid handlar som om att skaffa sig en edge. För även en liten edge jobbar för dig i det långa loppet.
Man skulle faktiskt kunna dra en liten parallell till storspelarna på Solvalla.
Vem har oddsen på sin sida? Den som läser diverse travblaskor och spelar på alla loppen, eller den som känner varenda kusk och är med på alla värmningar, och spelar på kanske ett eller max två lopp den kvällen? Och spelas det på en eller kanske två hästar den kvällen, så inte är det på hästen som har problem som skador, är ur form, eller möter för tuffa konkurrenter även om hästen haft en historik där den vann allt förr i tiden
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-08-01 kl. 20:40.
Citera
2025-08-02, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Barnen är vuxna. Det har väl dessutom framgått av en video, om jag minns rätt, att AA och sambon inte har "umgänge" med varandra. En gång har dom redan separerat. Varför dom håller ihop under dessa förutsättningar skulle behöva förklaras i en ny, lång video.
Det är dyrt att separera så det kan finnas ekonomiska skäl för många par att fortsätta. Men AA är ett ekonomiskt sänke för sin sambo. Hon går till jobbet och drömmer om ett hus i Spanien medan han sover och har några bilar på uppfarten.
Citera
2025-08-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Lite långsam dag på jobbet, så jag roade mig med att titta lite bakåt i hans historik. I oktober 2021 listade han fem aktier med "potential" på över 100 % på ett år. Låt oss se vilka förmögenheter hans magiska förmögenheter skapar:
Angler gaming - kraschade
Eevia - kraschade
Scandic hotels - låg stabilt i några år. Han sålde av allt i omgångar. Därefter! Så har den faktiskt senaste året ökat haha. Det är som att det vilar en förbannelse över honom.
Soltech - kraschade
Tourn - halvering
Hade man lagt in 100 000 jämnt fördelat på dessa, hade man fått se 3 krascha, en halveras och 3 år senare hade Scandic ökat. #börsgudenschef

13 januari 2023 lägger han upp en video om Hexatronic. Han köpte skräpet första gången våren 2022, och ökade lite i någon månad innan han sålde av. Därefter ökade den ännu mer, vilket förstås gjorde köpsuget alltför starkt för vår käre Aktienolla. Han missade dock all time high med några veckor, och gick istället in starkt i januari 2023. Därefter har han åkt utförsåkning.

Jag tycker sådana här återblickar är bra och avslöjande. Vore kul om någon i tråden skulle orka sammanställa vilka aktier AA haft men sålt och hur de gått sedan dess.

Jag minns tex att AA hade Hoist ett tag för några år sedan. Jag gick nämligen själv in i den vid samma tidpunkt men till skillnad från AA behållit den. Utvecklingen har varit fantastiskt fin med över 200% uppgång sedan dess. Att säga att en aktie är köpvärd men sedan sälja den är ju inte mycket bättre än att köpa förloraraktier. Om man nu tror på att skicklighet och aktier.
Citera
2025-08-02, 09:43
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Jag tycker sådana här återblickar är bra och avslöjande. Vore kul om någon i tråden skulle orka sammanställa vilka aktier AA haft men sålt och hur de gått sedan dess.

Jag minns tex att AA hade Hoist ett tag för några år sedan. Jag gick nämligen själv in i den vid samma tidpunkt men till skillnad från AA behållit den. Utvecklingen har varit fantastiskt fin med över 200% uppgång sedan dess. Att säga att en aktie är köpvärd men sedan sälja den är ju inte mycket bättre än att köpa förloraraktier. Om man nu tror på att skicklighet och aktier.

Jag tror att AA ägt Zinzino. Den aktien äger jag och köpte i början av 2020. Har gått riktigt bra. 700% isch
Citera
2025-08-02, 11:07
Medlem
Citat:

Orkar inte länka till mina tidigare inlägg, men om du är nyfiken så kan du kolla på min historik i tråden. Jag gjorde lite analys kring detta som jag delade i två inlägg med startpunkt från årsskiftet 2022/2023 (även om detta snarare var på portföljen som helhet snarare än på individuella innehav).
Citera
2025-08-02, 11:24
Medlem
Citat:

Det är precis så.
Med så hög belåning så tvingas han väldigt ofta sälja nått (även om han egentligen inte vill) vilket han också räknar med ska ske då och då.
Då säljer han gärna lite extra för att samtidigt kunna köpa nått (han har väl uttryckt det i nån video i stil med att "det känns bra psykologiskt att samtidigt kunna köpa nått när det är rea").
Eftersom han då oftast väljer att köpa i en aktie han redan är tung i uppstår problem nummer två, nämligen att den sammantagna risken ökar ytterligare.
Även om han tycker att en viss aktier är den som är billigast på hela börsen, så är det inte alls säkert att marknaden tycker detsamma.
Kort och gott, det är totalt omöjligt att vilken fallande kniv som vänder upp först, och vilken som fortsätter ner, och i värsta fall påverkas av omvärldsfaktorer under tiden (politiska beslut, konkurrenter, ny teknik osv) som gör att vändningen kanske aldrig kommer.
Vi får se hur det blir nu. Dollarn försvagades igår efter statistik, så nedgången i t.ex AMD och Nvidia var det fakto större än vad siffrorna visar. Dessutom slutade Stockholmsbörsen svagt. Årets svagaste period står för dörren, så risken finns ju att vi får en sättning på kanske minus 5-10%.
Behöver såklart inte bli så, men vi vet alla att börsen styrs mycket av psykologi i det korta perspektivet så det skadar inte att vara beredd på det.
Är man då obelånad, eller i vart fall försiktigt belånad, så kan man dra nytta av detta och fyndköpa. Ligger man redan nu på marginalen så kommer det bli svettigt(are) ånyo.

Edit: Vi vet att AA läser här, men chansen att han ska ta till sig det vi skriver är väl i det närmaste obefintlig? Så varför ens skriva? Tja det kan man ju undra, men tänker att det säkert finns medlemmar som hittat hit och kanske kan se saker och ting ur ett annat perspektiv. Sen ska alla givetvis tänka själv och ta ansvar för sin strategi ytterst. Personligen, och det är jag det, så har jag inget emot belåning, men under förutsättning att:
1. Börsen ska ha rasat med kanske 20-30% och inte ligga på eller nära ATH (då ser jag snarare till att sätta undan lite torrt krut).
2. Belåning med marginal (ca 20-30% som max och inte hela tiden).
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-08-02 kl. 11:56.
Citera
2025-08-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dezer
Orkar inte länka till mina tidigare inlägg, men om du är nyfiken så kan du kolla på min historik i tråden. Jag gjorde lite analys kring detta som jag delade i två inlägg med startpunkt från årsskiftet 2022/2023 (även om detta snarare var på portföljen som helhet snarare än på individuella innehav).

Tack, läste dina inlägg igen och de är föredömligt bra. Mer sådant i tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in