Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-15, 14:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" När man ägnar sig åt bevisvärdering måste man alltid beakta alternativa hypoteser. I detta fall finns det flera alternativa förklaringar som är mycket plausibla. Vittnespsykologisk forskning visar att människor får tunnelseende i traumatiska situationer, vilket innebär att de fokuserar på det som är viktigt och inte lägger märke till perifera detaljer. Detta är en plausibel förklaring till att AH och SG, som måste ha haft allt fokus på Palme, inte lade märke till Engström.

Vidare säger Engström att han hjälpte till med att lägga Palme i framstupa sidoläge, men specificerar inte exakt vad denna hjälp bestod i. Det är kanske så att Engström står bredvid och kommer med råd, som han själv upplever var viktiga, men som AH och SG inte alls fäste sig vid i den akuta situationen. I så fall kan man inte säga att Engström ljuger. Han upplever bara händelsen på ett annat sätt, i vilken han själv får en viktigare roll"

https://www.svd.se/a/RRv9mJ/hypotesen-om-stig-engstrom-haller-inte

Tack, bra tillägg i debatten om påstådda "lögner".
Citera
2025-03-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så är det. Många vittnen beskrivs inte alls av andra. (Iofs är det ju inte säkert att SE inte beskrivs av andra).

Det är först när man lägger ihop det med hjälpandet vid livräddningen som det blir mer osannolikt att ingen beskriver honom. Men eftersom jag tror han överdriver sin roll i hjälpandet så föreligger inte den osannolikheten.

Kommer SE ut precis efter skotten anländer han till mordplatsen strax efter att många av vittnena hunnit fram. Dvs i ett läge där det är en liten gruppering, i ett läge där förhören inte längre ställer frågor om vilka som tillkommer. Är han då bara i närheten av kroppen, tittar in i gränden, kommer nära Lisbet några sekunder, sen står en bit ifrån så är det inget osannolikt med att ingen beskriver honom.

Och i det scenariot han kommer ut efter skotten är det viktigt förstå att han framme vid mordplatsen inte har någon som helst möjlighet veta när denne man gått i gatan. Han kan helt enkelt tro han är framme väldigt snabbt efter. Man ska minnas att det inte bildas en tät klunga runt Palme, några få är nära, andra står några meter ifrån.Sen när han vet att det skjutits och att mannen är Palme och det är en enorm historisk händelse så är steget kort till en efterhandskonstruktion att han hörde skotten vid Götabanken ("hörde jag inte nån smäll vid banken").

Jo, men om SE kommer ut precis efter skotten så ljuger han.. om du inte fattar det då kan jag helt enkelt inte hjälpa dig.

Troligen ingen annan heller.

Man kan inte både äta kakan och behålla den. Det är helt löjligt hur några av er håller på här inne.
Citera
2025-03-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det som får vittnet SE att uppleva att inslag i signalementen kan avse honom torde vara att han har bibringats uppfattningen att GM bar mörkblå täckjacka. I signalementen förekommer samtidigt också mörk rock. Och en sådan bar SE på platsen. Till signalementet adderas vidare glasögonen och kepsen från Grand (och som inte har något med SE att göra).

När han sedan ska meddela sin grej, så är det mycket möjligt att saker och ting på Stigskt manér överdrivs och broderas ut. Vad som faktiskt hänt och inte är omöjligt att utröna i efterhand.

Den viktigaste poängen gällande detta är en annan.

GM (-SE) tänker sig givetvis inte att producera en förklaring till att signalement kan börja träffa honom genom att berätta att han sprang i gränden flera minuter efter GM och att en person då kan ha misstagit honom för GM. Vilken skulle poängen vara, vittnet finns ju inte och därmed inte heller något sådant vittnesmål? Och de signalementsuppgifter som kan väntas inkomma avser väl en person som setts skjuta statsministern för att därefter vända på klacken och omgående avvika från platsen?

Du anser att bara för att Engströms förklaring som GM inte är logisk och vattentätt ang förväxling då inte är trolig ?
Det anser ju såklart alla i tråden och inte bara du !!

Det är ju en självklarhet att det inte blir en logik att bara för att signalement träffar Engström och han kommer fram 25sek efter skotten eller språngmarch flera minuter efter inte kan gälla honom !

Men betyder detta att han inte testar detta i panik ?

Svar : Nej

Du tänker säkert att så dum kan ingen vara att försöka skylla på förväxling som GM ! Men här anser jag att du har fel !

Jag tror att I paniken kan ta över och att han helt enkelt försöker få till en media-SE som är ett vittne som blivit förväxlad

PS Alla GM i alla berättelser är alltid mer eller mindre logiska även om CA är GM så är hans berättelse ologisk
Citera
2025-03-15, 14:49
Medlem
«Allt SE säger är sant och jag tror han kom ut på gatan efter skotten»

Sure baby, sure..
Citera
2025-03-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" När man ägnar sig åt bevisvärdering måste man alltid beakta alternativa hypoteser. I detta fall finns det flera alternativa förklaringar som är mycket plausibla. Vittnespsykologisk forskning visar att människor får tunnelseende i traumatiska situationer, vilket innebär att de fokuserar på det som är viktigt och inte lägger märke till perifera detaljer. Detta är en plausibel förklaring till att AH och SG, som måste ha haft allt fokus på Palme, inte lade märke till Engström.

Vidare säger Engström att han hjälpte till med att lägga Palme i framstupa sidoläge, men specificerar inte exakt vad denna hjälp bestod i. Det är kanske så att Engström står bredvid och kommer med råd, som han själv upplever var viktiga, men som AH och SG inte alls fäste sig vid i den akuta situationen. I så fall kan man inte säga att Engström ljuger. Han upplever bara händelsen på ett annat sätt, i vilken han själv får en viktigare roll"

https://www.svd.se/a/RRv9mJ/hypotesen-om-stig-engstrom-haller-inte

https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/han-har-utrett-de-stora-fallen.-nu-gar-krister-petersson-i-pension/

"Men än så länge är det inget av det som kommit in som omkullkastat våra teorier."
Citera
2025-03-15, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/han-har-utrett-de-stora-fallen.-nu-gar-krister-petersson-i-pension/

"Men än så länge är det inget av det som kommit in som omkullkastat våra teorier."

Var och en blir salig på sin tro.
Några tror på SE som gm , andra personer tror inte på SE som gm.
Citera
2025-03-15, 15:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87

Nej, det ligger ju också i linje med hans uttalande om att det inte "går att komma runt SE".
Min fundering, då nu även CA varit på tapeten, är ju hur man omkullkastar den teorin.

Då menar jag inte lösa spekulationer som att "han har ju alibi"... "han sa att han låg hemma sjuk". o.s.v.
Citera
2025-03-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, och?
Jag skriver om möjligheter och alternativ. Alternativ att även vittnet SE skarvar.
Vad som sedan faller eller inte är ju en värdering man behöver göra.

Det motsatta (med SE i rollen som GM) är ju t.ex. Grand-hypotesen.
Om han inte var där alls så behöver man förklara hur han vet att Palme var på stan denna kväll... eller om det trots allt var en slump att han sprang in i paret Palme på Sveavägen. o.s.v.
På det temat vill ju vissa få med SE i allt möjligt. Åland, Skelleftehamn o.s.v.
En teori som knappast blir starkare av alla dessa spekulationer. (Bortser från Grand som har en stor poäng)

På mordplatsen är det dock annorlunda. Eftersom SE-GM inte var där efter skotten så är alla uppgifter påhittade. Då finns inte mycket till alternativ. Vi vet att SE ljugit om i princip allt.
Men som sagt, med vittnet SE finns flera olika alternativ.

Om vi bara pratar om skarvningar så ger jag dig rätt och finner det inte speciellt misstänkt ...

Men om han hittar helt på en språngmarsch och sen hittar på en överhöring för att bli förväxlad på en språngmarch han inte gjort...

Det är inte skarvningar utan det är något helt annat..!
Citera
2025-03-15, 19:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om vi bara pratar om skarvningar så ger jag dig rätt och finner det inte speciellt misstänkt ...

Men om han hittar helt på en språngmarsch och sen hittar på en överhöring för att bli förväxlad på en språngmarch han inte gjort...

Det är inte skarvningar utan det är något helt annat..!

Ja därför är det så klart mer sannolikt att både språngmarschen och överhörning har skett då de hänger ihop i vis mån.

Vad vet vi då med säkerhet? Inget av det du tar upp, men du och andra börjar liksom i andra ändan.
Ja är SE GM så har han ljugit om allt och sedan pussla därifrån.
Citera
2025-03-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ja därför är det så klart mer sannolikt att både språngmarschen och överhörning har skett då de hänger ihop i vis mån.

Vad vet vi då med säkerhet? Inget av det du tar upp, men du och andra börjar liksom i andra ändan.

Nej i detta fallet så menar jag att både språngmarschen och överhöringen och nekades till vittnesmålet av polis är ihop osannolikt...samt hänger ihop !

Vi kanske skiljer oss åt ang hur osannolikt det är visserligen

Men jag anser att det är osannolikt, när jag sen ska försöka få ihop varför isåfall Engström ljuger om detta som vittne så blir det ologiskt !

Håller du med mig att om Engström har hittat på en språngmarsch som sen leder till en förväxling som blir påhittad på en fejkad språngmarsch är otrolig !?

Jag menar att språngmarschen och förväxlingen är till 90% en påhittad story
Citera
2025-03-15, 20:45
Medlem
Citat:

Ska förtydliga..

Om språngmarschen och överhöringen är sann så är ju såklart Engström till 100% oskyldig...

Men vart landar du om allt är påhittat då ?

I min värld så är detta alltså en påhittad story av Engström till 90% ..

Då kanske du förstår mig bättre varför jag misstänker Engström
Citera
2025-03-15, 21:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej i detta fallet så menar jag att både språngmarschen och överhöringen och nekades till vittnesmålet av polis är ihop osannolikt...samt hänger ihop !

Vi kanske skiljer oss åt ang hur osannolikt det är visserligen

Men jag anser att det är osannolikt, när jag sen ska försöka få ihop varför isåfall Engström ljuger om detta som vittne så blir det ologiskt !

Håller du med mig att om Engström har hittat på en språngmarsch som sen leder till en förväxling som blir påhittad på en fejkad språngmarsch är otrolig !?

Jag menar att språngmarschen och förväxlingen är till 90% en påhittad story

Ja, vi skiljer oss åt uppenbarligen. Du verkar inte heller bry dig om detaljerna här.
Att SE's uppgifter går ihop och också kan få stöd i andra vittnesmål.

Med en ljugande GM så ska han inte kunna gissa sig till så mycket som han(SE) kommer med.

Nej, jag håller inte med dig om att SE hittat på sin språngmarsch utan är kvar vid märkligheten att inte fler vittnen än möjligen Liljedahl nämner den. Men även hon hade fokus på annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in