Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att klyva två olika observationer som tydligt verkar avse samma person i två av skälet att den ena, av tidsskäl, inte kan gälla SE är givetvis ett tveksamt förfarande.

Jag kan naturligtvis inte utesluta det som är fysiskt möjligt. Jag menar att SE:s närvaro utanför Grand efter föreställningens slut i praktisk mening inte är tänkbar.

Är det fallet menar jag att den tråden har grumligt omdöme. När det för länge sedan kommit på tal att kontakta Mårten för att visa bilder på CA har jag avrått och ifrågasatt vad ett eventuellt omdöme från hans sida skulle ha för värde.

Mårten har genom åren "reagerat" för ett antal individer han fått veta har varit intressanta i MOP och som inte företer några som helst likheter med SE. Att då tillskriva en "reaktion" för honom 32 år efter mordet något som helst värde framstår som aningen udda.

Vilka bevis finns att det var samma person som Anneli K och Margareta S såg och den som Mårten såg? Är inte det bara önsketänkande från SE-förnekare och CA-anhängare? Mannen som Anneli och Margareta såg påminner väldigt lite om CA, men en hel del om SE. Anneli K har också sagt att det var SE hon såg där och då- inte CA. Det var ljust, bra belysning och de såg mannen i flera sekunder på kort avstånd bevisligen. Fanns heller ingen annan person i närheten då och de var inte chockade m.m. Till skillnad om man jämför med Lisbets felaktiga utpekande av CP från mordplatsen. Kl 23:07 var inte filmen slut och Palme hade inte gått ut från Grand än. Kanske SE ändrade sig och gick tillbaka till Skandia kl 23:08.
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-01-21 kl. 19:49.
Citera
2025-01-21, 19:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Möjligen, men det står ju ”brukar använda” i ME-förhöret såg jag nu. Så om han bara hade den när han åkte skidor var den ju knappast till vardagsbruk.

Kanske snappade ME upp att frågan handlade om en mössa SE brukade använda när han gick till jobbet.

Mössan i semesterbilden har, även om den är stickad, få likheter med mössan AB beskriver.
Citera
2025-01-21, 19:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kanske snappade ME upp att frågan handlade om en mössa SE brukade använda när han gick till jobbet.

Mössan i semesterbilden har, även om den är stickad, få likheter med mössan AB beskriver.

Ja, det verkar ju ha varit så frågan ställdes med tanke på att ordet ”brukar” upprepas i både frågan och svaret. Referatet av frågan och svaret, vill säga. Det verkar avsiktligt.
Citera
2025-01-21, 22:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, så är det ju. Den ingår väl i den "familjen"? Dock är ju en sådan hatt tämligen olik den mössa som AB beskriver? Och AB såg ju mössan på väldigt nära håll under "längre" period, medan AD såg den flyktigare under andra ljusomständigheter och i annan vinkel?

Personligen lutar jag lite åt att AD kan ha sett OPs ryssmössa, och i efterhand satt den på GMs huvud? Mig veterligen nämner inte AD skärm? Vid en snabb blick, kan ju OPs mössa faktiskt se ut lite som en rejäl hatt av Sherlock-modell, eller så var det bara ett ord som dök upp i hans huvud? Han såg ju huvudbonaden under väldigt kort tid, på långt avstånd i mörker?

Men visst, det fanns gott om "märkliga" mössor förr, inte omöjligt att det stack ut en liten skärm på ABs mössa. Men då är det ju å andra sidan ingen Jack NIcholson mössa, som IM hävdade. Och andra sidan tror jag IM omöjligt kunde se huvudbonaden i så detalj från sin position, det faller lite på sin egen rimlighet. Någon variant på mössa, såg han möjligen. Men annars är han så klart ett överskattat vittne när det kommer till signalement. Det är min åsikt.

Såg inte AB endast huvudbonaden bakifrån? När SE går i TV-klippet med ryggen emot, ser det också ut som en mössa? Vidare så var AB inte helt nykter och tog betäckning i porten tämligen omgående.

Värderar AD:s vittnesmål som mer tillförlitligt. Han var en av få som såg GM mer i profil?

AD var ung, pigg och alert, skärpt, och larmade snabbt.

Framifrån (JÅS), bakifrån (AB) och på håll (IM) är det inte så lätt att upptäcka skärmen.

Inte under de ljusförhållandena, kl. 23 på kvällen ...
Citera
2025-01-21, 22:43
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Såg inte AB endast huvudbonaden bakifrån? När SE går i TV-klippet med ryggen emot, ser det också ut som en mössa? Vidare så var AB inte helt nykter och tog betäckning i porten tämligen omgående.

Värderar AD:s vittnesmål som mer tillförlitligt. Han var en av få som såg GM mer i profil?

AD var ung, pigg och alert, skärpt, och larmade snabbt.

Framifrån (JÅS), bakifrån (AB) och på håll (IM) är det inte så lätt att upptäcka skärmen.

Inte under de ljusförhållandena, kl. 23 på kvällen ...

AB såg endast GM bakifrån, möjligen ett steg in i gränden direkt efterskotten? Men han beskriver ju ingen keps.

I klippet ser väl SEs keps bakifrån ut som en... keps? Möjligen går den att misstas för en hårt åtsittande basker? Men knappast en mössa med upprullade kanter?

AB var ju inte plakatfull. Och han ritade ju rentav av mössan när han kom hem, ser det ut som en keps bakifrån?

AD må ha varit ung, men han såg GM flyktigt i dåligt ljus. Den som såg huvudbonaden bäst är ju tveklöst AB. Men, som jag skrev, så fanns det många originella gamla mössor från femtio och sextiotalet som är svårplacerade, en del hade små skärmar. Exakt vad AD såg är rätt illa utrett, han borde så klart ha fått rita av den, eller peka ut den, det fanns GOTT om hattaffärer i Sthlm 1986, med betoning på gott.

Det närmaste vi kommer keps på GM som sköt, är ju LJs "kepsliknande", och han såg ju GM ganska risigt även han. YN såg ingen huvudbonad alls (om det nu ens var GM hon såg).
Citera
2025-01-21, 23:56
Medlem
DrComforts avatar
AB säger vidare också att mössan täckte öronen, vilket ju knappast en keps gör. Hade GM kanske en Jeep Cap på huvudet? De finns i lite olika varianter. Var nog inte så vanliga i Sverige på 80-talet. Å andra sidan, varför ska GM haft något som var vanligt på huvudet.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-22 kl. 00:34.
Citera
2025-01-22, 09:03
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
AB säger vidare också att mössan täckte öronen, vilket ju knappast en keps gör. Hade GM kanske en Jeep Cap på huvudet? De finns i lite olika varianter. Var nog inte så vanliga i Sverige på 80-talet. Å andra sidan, varför ska GM haft något som var vanligt på huvudet.
En keps med öronlappar täcker väl öronen? Som av en händelse cirkulerade ett sådant signalement runt mordplatsen, dock saknade Mårtens fantombild på Grandmannen sådana.

Keps eller icke-keps spelar dock mindre roll, det handlar om att ha en GM-kandidat som på något sätt går att koppla till mordplatsen eller som LGWP något exalterad sa om SE våren 2018, "han var faktiskt där, det är en poäng".

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38&t=340s
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-22 kl. 09:06.
Citera
2025-01-22, 09:18
Medlem
Knattarnas avatar
Delsborn beskriver inte uttryckligen en keps utan snarare något slags märkligt amalgam som han inte närmare kan precisera. Man kan alltså inte stoppa honom i kepsfacket rakt av utan det är en tolkningsfråga vad han egentligen menar. Han kan ha blandat ihop huvudbonaden med Palmes:

https://ibb.co/dK0JWF5

Vittnen som sett Palme tidigare samma dag den 28 februari hade reagerat på att hans huvudbonad var långt nerdragen över pannan. Och så här står det i Delsborns första förhör: ”Av mannens ansikte uppfattade inte Delsborn någonting pga att hatten var långt nerdragen över pannan.”

Vidare var LJ:s keps inte ens ”ett direkt synintryck” utan mer en känsla han fick. Och redan i sitt första dialogförhör kunde han ”inte plocka fram nån medveten bild utav den” utan kepsen var något som ”dök upp i skallen”.

Från hans tingsrättsförhör:

”Jag har nog haft ett intryck att personen i fråga haft en keps eller något kepsliknande men det är mer ett allmänt intryck än ett direkt synintryck”.

Flera vittnen på brottsplatsen reagerade på att polisen kablade ut den uppenbart felaktiga huvudbonad som de ansåg att LJ:s keps utgjorde.

Jan-Åke Svensson:

”Jan-Åke Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Jan-Åke Svenssons minnesbild, utan Jan-Åke Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa.”

Inge Morelius:

FHL Lars Borgström: Är det någonting du har läst om klädseln som du tycker är felaktigt eller?
Inge Morelius: Ja vad jag tycker, det reagerade jag på, det var väl på söndagen jag läste att tidningarna påstod att han hade keps, det var någon utav tidningarna. Jag uppfattade det inte som någon keps eller något liknande.
[...]
Jag tittar på klädseln här, det är mössan där då som jag reagera mot, eller som jag liksom, för det är inte keps och det är inte hatt. Det är en mössa, det är en stickad mössa.

Leif Ljungqvist:

”När man gick ut med det där signalementet om kepsen då vart jag lite -, då hade jag svårt och sova på nätterna och då ringde jag upp en -, vad heter han? Börje eller nånting sånt där som väl haft tidigare förhör, att försöka få honom och ta bort den där kepsen. För den här gärningsmannen hade ingen keps alltså. Jag är övertygad om det.”

Man kan också notera att inget annat vittne ”tog intryck” av Jeppssons avvikande uppgift och anslöt sig till kepsen, utan snarare reagerade på vad de uppfattade som en klart felaktig uppgift.

Vad är oddsen att GM hade keps om 1 av cirka 20 vittnen kring mordplatsen fick en ”känsla” av keps som inte ens var ett direkt synintryck, och flera andra vittnen direkt reagerade på att det måste vara fel?
Senast redigerad av Knattarna 2025-01-22 kl. 09:48.
Citera
2025-01-22, 09:48
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Delsborn beskriver inte uttryckligen en keps utan snarare något slags märkligt amalgam som han inte närmare kan precisera. Man kan alltså inte stoppa honom i kepsfacket rakt av utan det är en tolkningsfråga vad han egentligen menar. Han kan ha blandat ihop huvudbonaden med Palmes:

https://ibb.co/dK0JWF5

Vidare var LJ:s keps inte ens ”ett direkt synintryck” utan mer en känsla han fick. Och redan i sitt första dialogförhör kunde han ”inte plocka fram nån medveten bild utav den” utan kepsen var något som ”dök upp i skallen”.

Från hans tingsrättsförhör:

”Jag har nog haft ett intryck att personen i fråga haft en keps eller något kepsliknande men det är mer ett allmänt intryck än ett direkt synintryck”.

Flera vittnen på brottsplatsen reagerade på att polisen kablade ut den uppenbart felaktiga huvudbonad som de ansåg att LJ:s keps utgjorde.

Jan-Åke Svensson:

”Jan-Åke Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Jan-Åke Svenssons minnesbild, utan Jan-Åke Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa.”

Inge Morelius:

FHL Lars Borgström: Är det någonting du har läst om klädseln som du tycker är felaktigt eller?
Inge Morelius: Ja vad jag tycker, det reagerade jag på, det var väl på söndagen jag läste att tidningarna påstod att han hade keps, det var någon utav tidningarna. Jag uppfattade det inte som någon keps eller något liknande.
[...]
Jag tittar på klädseln här, det är mössan där då som jag reagera mot, eller som jag liksom, för det är inte keps och det är inte hatt. Det är en mössa, det är en stickad mössa.

Leif Ljungqvist:

”När man gick ut med det där signalementet om kepsen då vart jag lite -, då hade jag svårt och sova på nätterna och då ringde jag upp en -, vad heter han? Börje eller nånting sånt där som väl haft tidigare förhör, att försöka få honom och ta bort den där kepsen. För den här gärningsmannen hade ingen keps alltså. Jag är övertygad om det.”

Man kan också notera att inget annat vittne ”tog intryck” av Jeppssons avvikande uppgift och anslöt sig till kepsen, utan snarare reagerade på vad de uppfattade som en klart felaktig uppgift.

Vad är oddsen att GM hade keps om 1 av cirka 20 vittnen kring mordplatsen fick en ”känsla” av keps som inte ens var ett direkt synintryck, och tre andra vittnen direkt reagerade på att det måste vara fel?

Bra sammanfattning av kepseriet.

Visst kan GM ha haft en keps, eller något med skärm på knoppen, men det är ju föga troligt. Det mesta talar ju för en mössa.

I min värld talar det mesta för att OPs ryssmössa (likt en lus) hoppat över till GMs huvud för ADs del, lätt hänt, avståndet dem emellan var ju inte överdrivet. Och, för att använda lite av samma retorik och räknekunskaper som vissa gör kring keps i området den aktuella kvällen - hur troligt är det att två män intill varandra bar en liknande större "hatt" eller mössa på denna lila plätt? Kepsen var långt vanligare som huvudbonad än ryssmössa, och Sherlock Holmes-mössor har knappt synts till på våra gator i Sverige öht. Och att en keps eller Sherlock Holmes-hatt bakifrån ser ut som en mössa med upprullade kanter (dessutom kraftig upprullning och kanter) är tyvärr önsketänkande av den högre graden, eller så tyder det på allvarlig synskada.

Huvudbonads-grejen utreddes oerhört svagt av polisen när det begav sig. Som jag skrev igår, borde så klart samtliga vittnen av rang fått rita av huvudbonaden, de som såg GM bäst och hade specifika detaljer att förmedla, borde även ha släpats till en simpel hattaffär (vilka det fanns många av i city på den tiden) och pekat ut huvudbonaden medan de hade den i färskt minne. Det hade gått att genomföra på en fikarast, och fikaraster hade polisen gott om.
Citera
2025-01-22, 10:18
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
En keps med öronlappar täcker väl öronen? Som av en händelse cirkulerade ett sådant signalement runt mordplatsen, dock saknade Mårtens fantombild på Grandmannen sådana.

Keps eller icke-keps spelar dock mindre roll, det handlar om att ha en GM-kandidat som på något sätt går att koppla till mordplatsen eller som LGWP något exalterad sa om SE våren 2018, "han var faktiskt där, det är en poäng".

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38&t=340s

ABs sammantagna beskrivning av GMs huvudbonad är fjärran från någon keps, det är ditt jag ville komma. Stickad, uppvikt kant, täcker öronen, ja, och så hans teckning.
Citera
2025-01-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
ABs sammantagna beskrivning av GMs huvudbonad är fjärran från någon keps, det är ditt jag ville komma. Stickad, uppvikt kant, täcker öronen, ja, och så hans teckning.

AB är en av få vittnen som kan se något hållbart.
I det motljus som Dekorima producerade såg exempelvis en vit jacka ut att vara mörk.
Det finns mycket få vittnen som fanns på sådan position att de kan ha sett något mera i detalj,och färger såsom de verkligen var.
I all praktik innebär detta att man var tvungen att befinna sig bakom(norr)om brottsplatsen alternativt snett bakom.

Dekorimas ljus fukkar upp det helt för alla andra.
Citera
2025-01-22, 10:48
Medlem
Knattarnas avatar
Björkmans skiss: https://wpu.nu/images/c/c5/Ann-1987-03-25_E13-B_AB_Teckning_GM_m%C3%B6ssa.png

Björkmans uppgift om mössa är kanske den observation som uttrycks med störst säkerhet i hela utredningen. Av en person som gick bara några meter bakom i goda ljusförhållanden och verkar ha fäst sig vid den detaljen mest av allt.

Från ett par olika förhör med Björkman:

Han kommer ihåg mycket väl att denne man hade en vad Björkman tycker sig komma ihåg en stickad, en grovt stickad mössa på sitt huvud så att den täckte öronen och att mössan var liksom uppvikt med breda och en bred uppvikt kant som gick runt huvudet.

Han är helt säker på att mössan hade en mörkblå färg. Detta förhållande säger sig Björkman vara fullkomligt säker på och han säger att detta förhållande berättade han också omgående efter att han kom hem till bostaden för sin hustru vilken verifierar förhållande vid detta förhör.

Mannen har på huvudet en mörkblå eller svart stickad mössa, vars kant är upprullad på sådant sätt att den står ut och syns tydligt. Mössan går dock ner ganska långt baktill i nacken - och rockkragen döljer också hår och nackparti. Hans uppfattning är att mössan hade s k ribbstickning uppifrån och ner.

A. Men sen var det den här, den här mössan. Är du säker på att det var mössa?

B: Ja, jag vet, den där mössan tjatar vi om hemma också. Det är den som jag bråkade om när jag kom hem direkt, toppluva, var mörkblå.

B: Mörkblå, ribbstickad. Om man har sett dom här som drar ner en luva över ansiktet med ett hål frampå, som man har under hjälmar och sånt där, som han då viker upp.

A: Ja, just det. (ohörbart)

B: Så som jag kommer ihåg det. Så som jag kom ihåg det direkt efter när jag kom hem, därför beskrev jag för min fru då väldigt noga (ohörbart) så hon kunde beskriva den sen, efter mitt beskrivande (ohörbart). Hon sa att jag tjata om den där luvan hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in