2024-11-08, 10:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Schweiz väljer bort Archer, väljer RCH på Phiranaplattform.

https://www.janes.com/osint-insights/defence-news/land/switzerland-selects-1010-piranha-iv-with-artillery-gun-module-to-replace-m109-sphs
Citera
2025-03-13, 16:17
Moderator
Eerieyes avatar
Sverige skickar ytterligare 18 Archer till Ukraina. Jag gissar att de blir nytillverkade:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1349307
Citera
2025-03-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Sverige skickar ytterligare 18 Archer till Ukraina. Jag gissar att de blir nytillverkade:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1349307

Det är tur att Försvarsmakten helt saknar förmåga att växa i storlek med tanke på att beställningarna till Ukraina går före i den kö vi redan stod. Försvarsmakten hade liksom ändå inte haft någon nytta av mer artilleri, fler cv90 eller lite extra luftvärn.
Citera
2025-03-13, 16:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är tur att Försvarsmakten helt saknar förmåga att växa i storlek med tanke på att beställningarna till Ukraina går före i den kö vi redan stod. Försvarsmakten hade liksom ändå inte haft någon nytta av mer artilleri, fler cv90 eller lite extra luftvärn.

Tidsramarna anges ju inte men jag skulle gissa att kriget redan är slut när de är leveransklara.
Citera
2025-03-13, 17:53
Medlem
Citat:
Tidsramarna anges ju inte men jag skulle gissa att kriget redan är slut när de är leveransklara.
Jo, det står på regjerningens sider.

Leveranser av Arthur planeras påbörjas under 2025 och Archer under 2026.

Ettersom det også står - 18 Archerpjäser från BAE Systems Bofors. Så tipper jeg dette er på lastebilchassi, og ikke dumper.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/03/sverige-forstarker-ukrainas-artilleriformaga/
Citera
2025-03-13, 18:33
Medlem
Citat:

Den lille korta hävdar att svenska leveranstider inte påverkas eftersom produktionstakten nu ökar. Men det är nonsens. Produktionstakten hade lika gärna kunnat öka ändå.
Citera
2025-03-13, 18:58
Medlem
De står i front av en Archer på lastebil på pressekonferansen.

https://mil.in.ua/en/news/sweden-to-transfer-18-archer-self-propelled-guns-and-5-arthur-counter-battery-radars-to-ukraine/
Citera
2025-03-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
De står i front av en Archer på lastebil på pressekonferansen.

https://mil.in.ua/en/news/sweden-to-transfer-18-archer-self-propelled-guns-and-5-arthur-counter-battery-radars-to-ukraine/

Har man nu gått ifrån konceptet med en Volvo A30? I så fall varför?
Citera
2025-03-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Den lille korta hävdar att svenska leveranstider inte påverkas eftersom produktionstakten nu ökar. Men det är nonsens. Produktionstakten hade lika gärna kunnat öka ändå.

Den planerade svenska leveranstiden påverkas inte är vad hen menar

Dessutom kan man ju anta att Sverige får några pjäser först ändå för att lättare kunna stötta Ukraina lite med olika typer av stöd i samband med deras leverans.
Senast redigerad av Macke85 2025-03-13 kl. 20:37.
Citera
2025-03-13, 20:48
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengts
Har man nu gått ifrån konceptet med en Volvo A30? I så fall varför?

Jag tänker främst för att det verkar som MAN-platformen verkar vara rätt vida i bruk i militära kretsar. Underhåll, reparationer och logistik bli ju lättare om det är en platform till många olika lastbilar. Har en försvarsmakt med flera hundra lastbilar av en eller liknande lastbilar så behöver man ju ha en uppsättning reservdelar o kunskap att underhålla och hantera.

Sedan så är det troligen lättare att hitta och lära upp manskap som kan reparera och köra en lastbil än en dumper. Så billigare i längden. Systemet är ju också ändå redan beroende av lastbilsstöd med ammounderhåll. En lastbil och medföljande ammunitionslastbil kan ju snabbt förflytta sig strategiskt från en landsdel till en annan, de kan ju bara sätta sig och köra. Dumpern blir ju långsam i det avseendet och sinkar också ammolastbilen. Systemet bli ju då i praktiken beroende av en trailer som kan transportera systemet.

Bara gissningar från min sida.
Citera
2025-03-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Den planerade svenska leveranstiden påverkas inte är vad hen menar

Dessutom kan man ju anta att Sverige får några pjäser först ändå för att lättare kunna stötta Ukraina lite med olika typer av stöd i samband med deras leverans.

Alla större materielköp och nya förband planeras vara klara någon gång efter 2030. Det är absurt. Det är som vid världskriget där vi var färdigrustade 10 år efter att kriget slutade.
Citera
2025-03-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Jag tänker främst för att det verkar som MAN-platformen verkar vara rätt vida i bruk i militära kretsar. Underhåll, reparationer och logistik bli ju lättare om det är en platform till många olika lastbilar. Har en försvarsmakt med flera hundra lastbilar av en eller liknande lastbilar så behöver man ju ha en uppsättning reservdelar o kunskap att underhålla och hantera.

Sedan så är det troligen lättare att hitta och lära upp manskap som kan reparera och köra en lastbil än en dumper. Så billigare i längden. Systemet är ju också ändå redan beroende av lastbilsstöd med ammounderhåll. En lastbil och medföljande ammunitionslastbil kan ju snabbt förflytta sig strategiskt från en landsdel till en annan, de kan ju bara sätta sig och köra. Dumpern blir ju långsam i det avseendet och sinkar också ammolastbilen. Systemet bli ju då i praktiken beroende av en trailer som kan transportera systemet.

Bara gissningar från min sida.

Dumpern är i detta fall anordnad för 70 km/h så trailertransport behövs inte. En lastbilsmekaniker kan även ta hand om en dumper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in