2025-03-03, 19:10
Medlem
Känns som Hiljemark har mycket att bevisa med det han värvat in hittills. Jag är inte såld på en enda spelare Elfsborg värvat in för att ersätta dom rätt så stora tappen. Särskilt inte sett till summorna som nämnts. Den egna produkten Rapp känns mer spännande.
Citera
2025-03-03, 20:34
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandiosaMexicana
Elfsburg köper loss målsprutan Texas Silverholt från Heif. Ca 9 mille.

Ska man köpa svenskt kostar även mediokert en slant numera. Bättre att satsa på egna juniorer än att köpa Superettanspelare.
Citera
2025-03-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Splittad
Jag köper det men till viss del.

Det är dock typiska uttryck som inte ger ett uns tydlighet. Vad är då till exempel X, vad är rätt pris och rätt lön? Helt omöjligt och veta och då kan B&H slänga sig lite med dom uttrycken när det passar dem. Och det lämnar än med inget annat egentligen än att man bara kan spekulera så då får väl man göra det också?

Sen varje gång en spelare vill lämna, ska man då se till spelarens önskemål före klubbens? Det blir också fel, speciellt när de har kontrakt med +1 år kvar. Samma som det blir fel när någon som inte håller måttet ska man då behålla den bara för att va schysst mot spelaren? Kommer inte ihåg vem som stod för citatet men "det är ingen daglig verksamhet vi bedriver".

Jag hoppas dock att du har rätt i att de öppnar plånboken.

Jo tyvärr är det ju lite så och det blir ju en gissningslek för alla som inte är inblandade i affärerna.
Vet inte hur många gånger jag själv svurit över DA snålhet och tyckt att han borde öppnat plånboken men samtidigt fattar jag ju att DA och övriga ansvariga inom MFF har jävligt mycket bättre koll på vad totalkostnad osv blir och många klubbar tidigare har förlorat allt när de öppnat den där plånboken lite väl snabbt 😂

Däremot borde Bosse satsa en del nu med tanke på hur det ser ut för just nu ser det väldigt mörkt ut.
Citera
2025-03-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jo tyvärr är det ju lite så och det blir ju en gissningslek för alla som inte är inblandade i affärerna.
Vet inte hur många gånger jag själv svurit över DA snålhet och tyckt att han borde öppnat plånboken men samtidigt fattar jag ju att DA och övriga ansvariga inom MFF har jävligt mycket bättre koll på vad totalkostnad osv blir och många klubbar tidigare har förlorat allt när de öppnat den där plånboken lite väl snabbt 😂

Däremot borde Bosse satsa en del nu med tanke på hur det ser ut för just nu ser det väldigt mörkt ut.

Jag är faktiskt lite avundsjuk på hur mycket ni har öppnat plånboken i år. Även fast ni har den största plånboken så får man helt klart känslan att DA kör med filosofin "bättre pengarna är ute och jobbar" än att ha mest på banken. Ekong, Sigurdsson, Cvetkovic och Karlsson har säkert glömt någon förutom alla uppflyttade från a-laget. Ruskiga värvningar allihop, ni tuffar till ordentligt.

Jag drömmer om att vi får in bara ett sånt namn. Men då det bokstavligen lyser igenom hur feljusterad/felplacerad vår trupp är så har Bosse inget val om han vill rädda sitt skinn, utöver en ny nia som redan va given att vi leta efter.

Men det kommer säkert också gå bättre än vad man tror nu om tittar på vilket flyt vi haft förr.
Citera
2025-03-03, 22:43
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Splittad
Jag är faktiskt lite avundsjuk på hur mycket ni har öppnat plånboken i år. Även fast ni har den största plånboken så får man helt klart känslan att DA kör med filosofin "bättre pengarna är ute och jobbar" än att ha mest på banken. Ekong, Sigurdsson, Cvetkovic och Karlsson har säkert glömt någon förutom alla uppflyttade från a-laget. Ruskiga värvningar allihop, ni tuffar till ordentligt.

Jag drömmer om att vi får in bara ett sånt namn. Men då det bokstavligen lyser igenom hur feljusterad/felplacerad vår trupp är så har Bosse inget val om han vill rädda sitt skinn, utöver en ny nia som redan va given att vi leta efter.

Men det kommer säkert också gå bättre än vad man tror nu om tittar på vilket flyt vi haft förr.
Skillnaden är väl att nöff nöff plockar in egna talanger på löpande band som är med och konkurrerar. Ni har väl inte haft en egen talang sen tidigt 1900-tal typ.
Citera
2025-03-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Skillnaden är väl att nöff nöff plockar in egna talanger på löpande band som är med och konkurrerar. Ni har väl inte haft en egen talang sen tidigt 1900-tal typ.

Jag har en känsla av att vi är på uppgång på den fronten även om vi ligger efter er där, sen den moraliska debatten tror jag lämnar till Teu istället då han har varit bland de mest kloka här på forumet i den frågan till skillnad från typ Kleve-anhängare.

Sen vill jag lägga till också jag har inte tillräcklig kunskap om allt i den här världen, förmodligen är jag 20 år yngre än de flesta här inne. Men den största anledningen jag började läsa här var för att det finns otrolig kunskap att lära sig ifrån men som tyvärr har försvunnit allt mer och mer av folk som tycker sig veta bäst om allt och hellre trycker ner andra istället för att ha mer öppen syn eller vill öppna andras vyer. Ska göra mitt bästa den här säsongen så vi kommer tillbaka mer till det. Även om det är kul med rivalitet ibland också, i lagom dos.
Senast redigerad av Splittad 2025-03-04 kl. 00:38. Anledning: Tillägg och omformulering
Citera
2025-03-04, 01:41
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jo, jag förstår, ni tycker inte att Europaspel är viktigt.
Tror du att vi tar Malmö i en final med detta lag?

Till skillnad mot er så är vi i Europa. Nu!

Att nå gruppen o avancemang till slutspel i Europaspel är inte rimligt att uppnå varje år. Betyder väl inte att man inte önskar att det vore så. Det är viktigare att få en bra trupp i år än att vinna mot Götet o torska senare. Är det svårt att förstå för dig?

När fan blev du en bitterbajare? Er förlorarmentalitet gör vissa av er till små jävla barn att diskutera med ibland. Vad fan har hänt med dig? Helt ointressant o irrelevant helt plötsligt.
Citera
2025-03-04, 02:26
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Känns som Hiljemark har mycket att bevisa med det han värvat in hittills. Jag är inte såld på en enda spelare Elfsborg värvat in för att ersätta dom rätt så stora tappen. Särskilt inte sett till summorna som nämnts. Den egna produkten Rapp känns mer spännande.

Med Simon Olsson (stor sign-on inräknad), Wikström, Magnusson och nu Silverholt måste man vara uppe på nära femtio miljoner om man ska tro på de transfersummor som nämns? Ingen i en speciellt försäljningsbar ålder heller. Lägg därtill veteranerna Granli och Hägg-Johansson. Känslan är att Hiljemark vill prestera max i år och sen dra vidare till större uppdrag. Frågan är om dessa spelare räcker till det? Lite undrande över att man så totalt lagt om transferstrategin, visst har man spelat in mycket pengar i höst och sålt spelare men det känns inte så vidare hållbart om det går snett i år. Man har ju inget Europa. Jag är inte heller övertygad. Elfsborg hade under Thelin en transferstrategi som gjorde mycket gott under många år. Den har man nu helt uppenbart lämnat.

En sån här satsning (monetärt) är något man hade kunnat se Djurgården göra med deras ekonomi utan större risk; i Elfsborgs fall känns det betydligt mer som att man går all in för 2025.
Senast redigerad av snillet_1 2025-03-04 kl. 02:31.
Citera
2025-03-04, 04:42
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ska man köpa svenskt kostar även mediokert en slant numera. Bättre att satsa på egna juniorer än att köpa Superettanspelare.
Om man kollar litegrann på hur andralag i europa värvar och framförallt dem som är på övre halvan tabellen eller spelar Europaspel, så är ju 9 miljoner ingenting, inte ens MFF stjärnvärvning Cvetkovic är ju en särskilt hög summa om man jämför så, det är bara här i Sverige den värvningen är speciell och hög transer, jämför bara med de bättre lagen i danmark tex skulle säga Norge med men de har ingen riktigt bra klubb för närvarande eftersom Rosenborg gått dåligt ett tag.
Citera
2025-03-04, 04:49
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Med Simon Olsson (stor sign-on inräknad), Wikström, Magnusson och nu Silverholt måste man vara uppe på nära femtio miljoner om man ska tro på de transfersummor som nämns? Ingen i en speciellt försäljningsbar ålder heller. Lägg därtill veteranerna Granli och Hägg-Johansson. Känslan är att Hiljemark vill prestera max i år och sen dra vidare till större uppdrag. Frågan är om dessa spelare räcker till det? Lite undrande över att man så totalt lagt om transferstrategin, visst har man spelat in mycket pengar i höst och sålt spelare men det känns inte så vidare hållbart om det går snett i år. Man har ju inget Europa. Jag är inte heller övertygad. Elfsborg hade under Thelin en transferstrategi som gjorde mycket gott under många år. Den har man nu helt uppenbart lämnat.

En sån här satsning (monetärt) är något man hade kunnat se Djurgården göra med deras ekonomi utan större risk; i Elfsborgs fall känns det betydligt mer som att man går all in för 2025.
Jag håller med dig angående Elfsborg, men är inte Häcken i lite samma situation med? Inga direkta märkvärdiga värvningar där heller, men Elfsborg och Häcken får man ändå ge de brukar alltid få ihop någonting ändå pgr av deras otroligt bra ungdomsverksamhet, de två klubbarna måste ju vara bland de bättre om inte de bästa i sverige just på den fronten, och de här lagen har överaskat förut med spelar ifrån egna leden som blommat ut eller en lågbudget värvning som visar sig vara ett riktigt fynd, så vi får se hur det blir ändå även om jag inte tror på jätte framgånsrika kommande säsong för någon av dem faktiskt, sett till trupp och ledarskap iaf.
Citera
2025-03-04, 05:19
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson

Om jag bara får säga vad jag tycker är skillnaden på MFF idag och föregående år är, jag tycker MFF har värvat ganska friskt och bra de senaste åren och under en ganska lång tid igentligen.

Den stora skillnaden är förr värvade man bara ifrån konkurrerande lag i allsvenskan nästan iaf, det var någon ifrån grannländerna och det var någon nordisk spelare som ville hem.

Men den här säsongen har ju nästan samtliga värvningar varit ifrån klubbar ute i Europa, i högre rankade ligor, och där sticker ju verkligen Cvetkovic ut en stor talang ifrån en helt annan del av Europa och i en helt annan prisklass än vad som tidigare skådats, det tycker jag är största skillnaden i år jämfört med tidigare år visst vi har haft en del men det har oftast varit på lån tex Colak, så tendenserna har funnits där förut, men idag med den ekonomin man byggt upp i så många år och med alla lyckade värvningar, som inte varit så självklara, så har detta blivit möjligt nu.

Jag skulle även vilja påstå att forsätter den här utvecklingen hos MFF framöver så är inte ett respekterat land i Europa det enda vi kan uppnå, om tio år kanske vi är med i CL , och då menar jag inte som en utmanare av titeln men som ett lag som Rosenborg var förut var med de flesta åren, trots brist på stora framgångar i själva CL, men ändå med, och det vore otroligt kul för svensk fotboll.
Citera
2025-03-04, 05:58
Avslutad
Tycker det är för tidigt att prata om att MFF tar "nästa" steg när det kommer till värvningsstrategin. Man doppar sina tår just nu ifall Cvetkovic blir klar. Misslyckas värvningen (rent historiskt så är det ganska 50/50 hur det går för unga talangfulla serbiska anfallare i Europa, även det är en annan diskussion i sig) lär man ta ett steg tillbaka och fortsätta med värvningarna som ligger i 20-25 miljonerspannet som är egentligen en mer "sund" strategi men där man samtidigt lämnar ett litet utrymme till konkurrenterna att knäppa dig på fingrarna. Nivåskillnaden på dessa spelare är inte så pass hög så att de utgör x-faktorn i det stora hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in