Citat:
Ursprungligen postat av
MetaverseG6
Det verkar ju vara de enda vettiga, facket alltså, hur stor är möjligheten att de gör just det och gör de det snart eller hur funkar det?
Jag behövde googla lite men här är artikeln jag tänkte på:
https://da.se/2024/11/northvoltansta...an-ersattning/
Från artikeln:
Citat:
Nu inväntar de löneutbetalningarna till de Northvoltanställda som ska ske på måndag nästa vecka. Om de uteblir så börjar förbundet med att skicka betalningsföreläggande till batteriföretaget som ska betalas inom en till två veckor. Om ingen betalning kommer in så kan förbundet begära om konkurs, berättar hon.
Det verkar vid den här tiden ha varit främst mot bakgrund mot att den statliga lönegarantin möjligen inte skulle gälla pga. den amerikanska rekonstruktionen som IF Metall funderade i de här banorna. Det tror jag på senare tid har bleknat som farhåga, speciellt eftersom det offentligt gjorts tydligt bl.a. av experter som Maria Karlsson Tuula att ett rekonstruktionsförfarande vid en amerikansk domstol, oavsett vad bondfångarna och ekobrottslingarna på Northvolt vill försöka lura i andra, inte har någon som helst rättslig verkan i Sverige.
Men att begära företaget i konkurs om medlemmars löner inte betalas ut i tid är nog hur som helst fortfarande något som facket skulle göra. Och det verkar alltså vara först efter ett betalningsföreläggande som inte betalas inom 1-2 veckor (även om betalningsföreläggandet skulle skickas så fort som företaget hamnat i dröjsmål med löneutbetalning) som IF Metall antingen kan (juridiken som är involverad kan de nog helt enkelt bättre än jag), alternativt är beredda, att begära Northvolt i konkurs för att säkra de anställdas löner. Anställda med obetalda löner, vill jag minnas, hamnar någonstans i toppen, om inte t.o.m. allra högst upp, i prioriteringslistan vid ett konkursförfarande vad gäller att få ut pengar från konkursboet. (Vilket förstås inte är mer än rätt.)