2025-02-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Ok, så Northvolt betalar inte ut löner för de har amerikanska advokater som säger åt dem att vänta med det? Hur är det ett giltigt skäl till att dröja med att betala ut löner till anställda i Sverige? Är du medveten om att ett företag som inte i tid betalar ut lönerna till sina anställda kan begäras i konkurs, och att facket har gått ut och sagt offentligt att de kommer göra just det å sina medlemmars vägnar?

Alla kan väl begära allt och alla i konkurs men jag tror knappast att någon dags/timmars försening med lönen skulle innebära att konkurs beviljas. Pengar verkar finnas men förmodligen är det advokaterna som styr det hela.
Citera
2025-02-26, 20:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Alla kan väl begära allt och alla i konkurs men jag tror knappast att någon dags/timmars försening med lönen skulle innebära att konkurs beviljas. Pengar verkar finnas men förmodligen är det advokaterna som styr det hela.

Det krävs att man har en fordran eller företräder någon som har en fordran för att kunna begära någon i konkurs.
Citera
2025-02-26, 20:27
Medlem
Haha det är så uppenbart att hela den här soppan är en enda stor scam. Dock tycker jag det är förvånansvärt lite kritik från media i något som kan varit en av de största investeringsbedrägerierna genom tiderna. Är det hoppet som aldrig överger de gröna idealisterna?

Lite Harald Mix-citat när pengatiggeriet från det allmänna var igång som mest. Nu är det tyst.

Citat:
Harald Mix slår tillbaka efter attackerna – ”inte hög risk”

Harald Mix befinner sig plötsligt mitt i skottgluggen. Nu kliver riskkapitalisten fram – och ryter tillbaka mot kritikerna: ”Jag har svårt att se att det skulle vara hög risk”, säger han om de kontroversiella megasatsningarna i norr.

Harald Mix pekar på att en lång rad länder både i Europa och i Nordamerika nu stöttar företag i den gröna omställningen med kraftiga subventioner. Om Sverige helt stryper den statliga kranen är risken stor att landet halkar efter i omställningen, enligt honom.

https://www.di.se/nyheter/harald-mix...inte-hog-risk/

Citat:
Är Sverige för litet för satsningar som Northvolt och Stegra? Eller behöver Sverige och Europa i själva verket fler djärva satsningar? Jag är personligen övertygad om att satsningarna är rätt, och att de kommer att bidra till att påskynda omställningen. Dock måste man vara ödmjuk inför uppgiften. Ingen har sagt att det skulle vara enkelt. Att bygga upp den här typen av verksamhet är komplext, teknologiskt och operationellt.

Stora framsteg har gjorts, ändå har vi inte kommit så långt som vi hade önskat. Vad som inte är tydligt i debatten är att Northvolt producerar battericeller med högsta prestanda, har utvecklat hundratals patent och skapat tusentals högkvalificerade jobb.

https://www.di.se/debatt/ar-sverige-...lt-och-stegra/
Citera
2025-02-26, 20:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Någon som vet om alla löner har utbetalats ännu?

Ja det har de.
Citera
2025-02-26, 20:44
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
https://www.svtplay.se/video/KDvMrWb...ar-batterierna

Katastrof. Allt förtroende för Northvolt bör vara komplett urholkat och förbrukat.
Citera
2025-02-26, 21:14
Medlem
löls avatar
Någon som vågar lägga 1000kr på att INGEN kommer att stå till svars för North volt bedrägeriet?
Citera
2025-02-26, 21:21
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Någon som vågar lägga 1000kr på att INGEN kommer att stå till svars för North volt bedrägeriet?

Pensionsfonderna har ju redan krattat manegen:

https://ledarsidorna.se/ap-fondernas...-om-northvolt/

Citat:
Allt fler frågor börjar resas till AP-fonderna om hur investeringen med pensionsmedel i batteriföretaget Northvolt gick till. AP-fonderna menar att några formella beslut aldrig behövdes trots att investeringen krävde ett antal beslut för att investeringen skulle kunna bli av. En investering som föregicks av ett direkt ministerstyre samt som i praktiken var ett beställningsjobb från extern part.
Citera
2025-02-26, 21:27
Medlem
Elvis avatar
Nu jobbar medierna får fulla muggar när bolaget står i ruinens brant. I den här tråden har vi varit NV på spåren i 3 år att allt är bluff.

Ingen journalist gör sitt jobb, passar när allt redan ör uppenbart. Värdelös SVT dokumentär.
Citera
2025-02-26, 21:36
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Pensionsfonderna har ju redan krattat manegen:

https://ledarsidorna.se/ap-fondernas...-om-northvolt/

oohh jag blir rasande på MP och Bolund. De är Miljö-marxister som har noll respekt för något annat än sin ideologi. Allt annat runt får gärna haverera.

"Bolund har upplyst dem (AP-fonderna) väldigt tydligt. De känner till att det finns ny lagstiftning. 2020 ska det granskas hur de sköter sina investeringar sett till biologisk mångfald och skogskövling, exempelvis i Amazonas. 2021 ska det granskas sett till fossila bolag. Om det inte händer något måste regeringen gå vidare med saken."

Bolund gömmer sig bakom lagen med ett leende. Han vet vad han gör.
Narcissist.

"Om de (AP-fonderna) inte förstår regeringens signaler kan vi behöva rekrytera nya styrelser, som har bättre förståelse för vad vi förväntar oss. Det är en väldigt konkret möjlighet som vi har. Jag förväntar mig att det ska ske stora förändringar."

De gjorde nog samma mot Vattenfall och kärnkraften 2016?
Senast redigerad av löl 2025-02-26 kl. 21:41.
Citera
2025-02-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoji
Haha det är så uppenbart att hela den här soppan är en enda stor scam. Dock tycker jag det är förvånansvärt lite kritik från media i något som kan varit en av de största investeringsbedrägerierna genom tiderna. Är det hoppet som aldrig överger de gröna idealisterna?

Lite Harald Mix-citat när pengatiggeriet från det allmänna var igång som mest. Nu är det tyst.

https://www.di.se/nyheter/harald-mix...inte-hog-risk/

https://www.di.se/debatt/ar-sverige-...lt-och-stegra/

DI har ju hela tiden varit Northvolts propagandaorgan och hållit dem om ryggen.

Inte ett enda batteri har dom producerat. Endast plockat ihop batteridelar som har importerats från Kina.
Citera
2025-02-26, 21:54
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetaverseG6
Det verkar ju vara de enda vettiga, facket alltså, hur stor är möjligheten att de gör just det och gör de det snart eller hur funkar det?
Jag behövde googla lite men här är artikeln jag tänkte på: https://da.se/2024/11/northvoltansta...an-ersattning/

Från artikeln:

Citat:
Nu inväntar de löneutbetalningarna till de Northvoltanställda som ska ske på måndag nästa vecka. Om de uteblir så börjar förbundet med att skicka betalningsföreläggande till batteriföretaget som ska betalas inom en till två veckor. Om ingen betalning kommer in så kan förbundet begära om konkurs, berättar hon.

Det verkar vid den här tiden ha varit främst mot bakgrund mot att den statliga lönegarantin möjligen inte skulle gälla pga. den amerikanska rekonstruktionen som IF Metall funderade i de här banorna. Det tror jag på senare tid har bleknat som farhåga, speciellt eftersom det offentligt gjorts tydligt bl.a. av experter som Maria Karlsson Tuula att ett rekonstruktionsförfarande vid en amerikansk domstol, oavsett vad bondfångarna och ekobrottslingarna på Northvolt vill försöka lura i andra, inte har någon som helst rättslig verkan i Sverige.

Men att begära företaget i konkurs om medlemmars löner inte betalas ut i tid är nog hur som helst fortfarande något som facket skulle göra. Och det verkar alltså vara först efter ett betalningsföreläggande som inte betalas inom 1-2 veckor (även om betalningsföreläggandet skulle skickas så fort som företaget hamnat i dröjsmål med löneutbetalning) som IF Metall antingen kan (juridiken som är involverad kan de nog helt enkelt bättre än jag), alternativt är beredda, att begära Northvolt i konkurs för att säkra de anställdas löner. Anställda med obetalda löner, vill jag minnas, hamnar någonstans i toppen, om inte t.o.m. allra högst upp, i prioriteringslistan vid ett konkursförfarande vad gäller att få ut pengar från konkursboet. (Vilket förstås inte är mer än rätt.)
Citera
2025-02-26, 22:14
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
https://www.svtplay.se/video/KDvMrWb...ar-batterierna

Katastrof. Allt förtroende för Northvolt bör vara komplett urholkat och förbrukat.
Förvånande nog verkar faktiskt poletten ha trillat ner t.o.m. hos svennebananen i gemen vid det här laget:

Citat:
Här är bolagen med allra sämst förtroende
Northvolt, Tesla och H&M. Det är några av bolagen med sämst förtroende bland svenskarna, enligt senaste förtroendebarometern.

[...]

Krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt är med i mätningen för första gången och får absolut sämsta siffran, endast 2 procent uppges ha mycket eller ganska stort förtroende för företaget på frågan hur man tycker bolaget sköter sitt arbete.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...8754dd06e8f315

Blev faktiskt mycket förvånad av att se detta, speciellt eftersom svenskar i allmänhet är 100% (med betoning på 100%) mediestyrda på ett sätt som andra folkslag faktiskt inte är, och Northvolt av svensk media har behandlats med silkeshandskar i den mån det bara gått (möjligen kan man säga att vinden har vänt alldeles nyligen). I sådana här mätningar brukar förändringar i svenskarnas "förtroende" (både upp och ner) för exempelvis ett företag exakt återspegla hur media framställt det och indirekt vilket förtroende överheten har förmedlat att man förväntas ha.
Senast redigerad av Tjackmoster 2025-02-26 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in