2025-02-26, 15:27
Medlem
Skojarns avatar
Naturligtvis handlar det om religion, det är inte nån EU-attack för att skada Volvo/Scania - EU, eller Tyskland, har ju redan skadat sig själva med Energiewände många gånger värre än Northvolt-skandalen.

Allt handlar om religion och en återupprepning av människans svaga psyke och årtusenden av domedagsprofetior. Vi har historiskt sett alltid trott på osynliga ting där mänskligheten går under om vi inte offrar oss, skadar oss, bygger tempel eller kastar ner guld i grottor och dylikt.

Under industrialiseringen så nådde vi snabba framgångar tack vare att vi lämnat feudalsystemet och tillåtit fritt företagande, där varje företag försökte nå en balans mellan ingenjörerna och ekonomerna och åstadkomma säljbara produkter istället för fokus på gudar.

Nu är vi tillbaka där idealisterna formerar majoriteter och tillåts styra hur företag och skattemedel ska fungera. Idealisten har sällan egna kunskaper eller förmågor och söker därför någon typ av social gemenskap där man man får känna sig betydelsefull genom att skandera trendiga ämnen. Först tävlade idealisterna om vem som kunde vara hårdast mot vaccinvägrare, sen mot ryssar och nu är det en kapplöpning om vem som kan kasta mest skattepengar på gröna fantasier.

Det rör sig sällan om medveten ondska - varje förtryckarregim genom historien har säkert haft självbilden av att man kanske genomför nödvändigt ont för mänsklighetens bästa och för att förhindra undergången, vare sig den kallas ragnarök, syndaflod, klimatkollaps och så vidare.

Det här är alltså ett normalläge som vi får lära oss att gilla. Vi har inte en kung längre som samlar in massa pengar till kyrkor, men det är samma religion fast Gud ser lite annorlunda ut den här gången.

Självskadebeteendet med massinvandringen kan jag dock inte förklara psykologiskt. Den gröna omställningen bär förstås alla likheter med religion men jag förstår inte i vilken ekvation massinvandringen passar in. Det är dock en annan diskussion.
Citera
2025-02-26, 15:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Emma Nehrenheim berättade i SVT:s UG att det skålades i champagne när Northvolt ansökte om konkursskydd i USA. Vid en direkt intervju lägger hon sedan till:
För mig är det viktigt att vara transparent med medarbetarna om dels hur allvarligt läget hade varit, dels att vi kan fira små segrar på vägen mot Northvolts nästa fas. Jag kan försäkra att det inte var något stort firande

https://www.affarsvarlden.se/artikel...konkursansokan
Vem är då denna Emma Nehrenheim som är chef för affärsområdet Northvolt Materials?

– Jag är idealist och miljöaktivist, säger Emma.

– Det är tydligt för mig att batterier är möjliggöraren för så mycket av den visionen om elektrifiering, men det finns bättre och sämre sätt att bygga ett batteri ur ett miljöperspektiv. I grund och botten handlar Northvolt om att utveckla det allra bästa möjliga sättet att bygga ett batteri – ett sätt som inte kompromissar med andra hållbarhetsaspekter. Det är vad jag och mitt team arbetar mot.

https://northvolt.com/articles/meet-emma-nehrenheim/
Just det, medlem i sekten »den gröna religionen« och hon lyckades verkligen jobba mot »det allra bästa möjliga sättet att bygga ett batteri«. Lite kul ändå att hon presenteras som:
Även om Emmas bakgrund hade lite att göra med batterier, hade den allt att göra med att bygga lösningar för en renare och mer hållbar värld. Hennes expertis var centrerad kring industriavfall och avloppsrening...
Det säger väl allt. Det blev inga batterier men en jävla mängd avfall.
Citera
2025-02-26, 15:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det här propagandaprogrammet är värt att se igen för att inse vilken religion det handlar om. Hybrit, H2GS och Northvolt nämns som nyckeln:

- I norra Sverige håller tre gröna megaprojekt på att etablera sig: Northvolt, H2 Green Steel och Hybrit. Det här är den största industrisatsningen i Sveriges historia.

https://www.svtplay.se/video/eDmd2Nm...gen?video=visa
Tittar man sedan på hur diskussionerna brukar gå om »grön omställning« så kan det låta som det gjorde i Almedalen 2024:

- Gröna omställningen handlar om att förändra hela samhällen, vårt tänkesätt och våra liv.

https://www.svt.se/nyheter/svtforum/...lyckligare-liv
Den sista meningen bör man nog läsa om flera gånger och låta den smälta ner: förändra våra liv. Jodå Orwells 1984 klingar i bakgrunden och man förstår hur svårt det är för alla som gått in i dessa seanser att se några som helst fel med Northvolt.

Hade varit kul om de fungerat, men synnerligen dålig affärsmodell sänkte projektet. Och dålig styrning. Vem kommer skriva boken, Carlsson?
Citera
2025-02-26, 16:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle säga att Carlsson är så enfaldig att han trodde på det och Mix primärt bara såg att det fanns pengar att tjäna med mentaliteten »går det så går det«.

Sammantaget står dock Northvolt för något mycket större än det katastrofala misslyckandet i sig. Det visar hur en religion fungerar och vrider huvudet på alla så att de slutar tänka. Det är alltså fortfarande oerhört svårt för många att se vilken katastrof Northvolt är och de vill till varje pris se bortom detta för att i stället försöka se Northvolt som »Jesu lidande«. Peter Carlsson ses som modig och ett offer för omständigheter, när det tvärtom handlar om en diabolisk lögn. Precis som när en frikyrkopastor använder Gud för att förse sig själv.

Uppslagsord: Masspsykos.
Citera
2025-02-26, 16:22
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Fan va kul dethär är! Hela projektet har potential att bli en riktig megaflopp!

Nä, det tror jag inte.
Citera
2025-02-26, 16:29
Medlem
wwrs avatar
Två Teslaanställda grundade företaget. Mycket tyst om Cerruti i media. Ingen Wikipediasida etc.

Italienaren Cerruti hoppade nyligen av som VD i Nordamerika. Bilder på natur. Det fanns ingen verksamhet.

https://northvolt.com/articles/leade...sition-canada/

Citat:
The company was founded as SGF Energy in 2015 by Peter Carlsson [sv] and Paolo Cerruti (now CEO Northvolt North America) who were working in Supply Chain and Operations Planning at Tesla Motors prior to that.[4][6][7][8]

In 2017, the company changed its name to Northvolt.[9]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Northvolt
Senast redigerad av wwr 2025-02-26 kl. 16:32.
Citera
2025-02-26, 16:59
Medlem
Brain Damages avatar
Någon som vet om alla löner har utbetalats ännu?

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ådärkomdenja...
Northvolts egen Bagdad Bob har nu talat:

"En del anställda på Northvolt kan få sina löner försenade. Men pengarna finns och är på väg, säger batteritillverkarens presschef Erik Zsiga till Sveriges radio.

Enligt bolaget är anledningen till förseningarna att det krävs beslut för att betala ut lönerna.

Skuldtyngda Northvolt genomgår för närvarande en rekonstruktionsprocess i USA, en så kallad Chapter 11-process. (TT)"

Mmm...
Citera
2025-02-26, 17:17
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Någon som vet om alla löner har utbetalats ännu?

Enligt den ursprungliga källan så har dom det.

Löner betalas med fil och dras från företagskontot ett par dagar i förväg.

Förmodligen har novolt inte fått sina pengar förräns i sista stund. Då måste utbetalningarna göras manuellt, och kommer till löntagarnas konton senare än nornalt.

Skatten skall in om 2 veckor.

LL
Citera
2025-02-26, 17:40
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ådärkomdenja...
Northvolts egen Bagdad Bob har nu talat:

"En del anställda på Northvolt kan få sina löner försenade. Men pengarna finns och är på väg, säger batteritillverkarens presschef Erik Zsiga till Sveriges radio.

Enligt bolaget är anledningen till förseningarna att det krävs beslut för att betala ut lönerna.

Skuldtyngda Northvolt genomgår för närvarande en rekonstruktionsprocess i USA, en så kallad Chapter 11-process. (TT)"

Mmm...
Vänta, va? Vad fan ska det ens betyda? Vissa löneutbetalningar är försenade för att det ”krävs beslut” för att betala ut dem? Och våra så kallade medier, bland vilka SVT och SR får miljarder i offentliga medel, låter detta bara passera utan följdfrågor eller ens utan en kommentar typ ”Northvolt vill inte gå in på vad för sorts beslut som krävs”. Sverige är ett pajasland med ett pajasfolk som förtjänar att bli blåsta på det här sättet.
Citera
2025-02-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Vänta, va? Vad fan ska det ens betyda? Vissa löneutbetalningar är försenade för att det ”krävs beslut” för att betala ut dem? Och våra så kallade medier, bland vilka SVT och SR får miljarder i offentliga medel, låter detta bara passera utan följdfrågor eller ens utan en kommentar typ ”Northvolt vill inte gå in på vad för sorts beslut som krävs”. Sverige är ett pajasland med ett pajasfolk som förtjänar att bli blåsta på det här sättet.

Inte för att jag vet men jag antar att det är amerikanska advokater som råder över vad som får betalas ut från bolaget i det här uppkomna läget.
Citera
2025-02-26, 18:38
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte för att jag vet men jag antar att det är amerikanska advokater som råder över vad som får betalas ut från bolaget i det här uppkomna läget.
Ok, så Northvolt betalar inte ut löner för de har amerikanska advokater som säger åt dem att vänta med det? Hur är det ett giltigt skäl till att dröja med att betala ut löner till anställda i Sverige? Är du medveten om att ett företag som inte i tid betalar ut lönerna till sina anställda kan begäras i konkurs, och att facket har gått ut och sagt offentligt att de kommer göra just det å sina medlemmars vägnar?
Citera
2025-02-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Ok, så Northvolt betalar inte ut löner för de har amerikanska advokater som säger åt dem att vänta med det? Hur är det ett giltigt skäl till att dröja med att betala ut löner till anställda i Sverige? Är du medveten om att ett företag som inte i tid betalar ut lönerna till sina anställda kan begäras i konkurs, och att facket har gått ut och sagt offentligt att de kommer göra just det å sina medlemmars vägnar?

Det verkar ju vara de enda vettiga, facket alltså, hur stor är möjligheten att de gör just det och gör de det snart eller hur funkar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in