Citat:
Man kan tycka att det borde göra det, eftersom frågeställningen från början var ”Var är batterierna?” och granskningen beskrevs som att den skulle handla just om det du efterlyser.Men det är inte fel heller att belysa att Northvolts löften om en ”svensk” eller åtminstone ”västerländsk” självständig batteriproduktion, som skulle ge större oberoende från Kina, var en total bluff. Frågan är bara i vilken mån ursprunget ligger i svensk och europeisk chauvinism (ironiskt nog har amerikanerna faktiskt alltid framstått som mer realistiska och medvetna om sina begränsningar än européerna, med ”vi har ju ingenjörskonst i blodet”-Sverige i spetsen) och i vilken mån detta var ett medvetet bedrägeri (mao. i motsats till självbedrägeri) från början. (Jag har själv inte hunnit se UG:s reportage ännu, så jag har något att se fram emot.)
Det är väldigt lustigt i sammanhanget att Northvolts talesperson (nog för nästan ett år sedan nu?) förklarade det faktum att Northvolt var helt beroende av kinesiska komponenter, material och kunnande med att Kina är helt dominerande i alla produktionsled och på alla forskningsområden vad gäller elbilsbatterier, och att man inte kan komma undan det. Det hade hon förstås helt rätt i, men det var ju en helt ny melodi som plötsligt dök upp och raka motsatsen till vad Northvolt hade sålt in sig som.
Hade alla deras investerare (enbart stora sådana, eftersom man aldrig hann nå fram till en börsnotering, tyvärr säger jag liksom infidel brukar säga eftersom även jag gärna hade sett dumsvenskar i sina villor och radhus få sina sparpengar uppbrända), de regeringar, institutioner som EIB osv., som subventionerat dem varit helt ok med fortsatt totalt beroende av Kina hade de ju kunnat investera sina pengar i CATL och BYD istället, dvs. etablerade kinesiska företag som faktiskt vet vad de sysslar med, och som har en stora marknadsandelar men samtidigt snabbt expanderar.
Senast redigerad av Tjackmoster 2025-02-26 kl. 12:37.
Senast redigerad av Tjackmoster 2025-02-26 kl. 12:37.