Citat:
Ursprungligen postat av
Varian
Vad menar du med att han har forcerat sig fram? Han har inte använt något våld eller tvång. Det finns inga tecken på, eller anledningar till, att hon skulle ha varit rädd.
Hur kommer det sig att du tyckte att en fällande dom var korrekt innan den hade passerat hovrätten?
Hovrätten bedömer målsägandes berättelse som trovärdig. Minns du det? Och i den forcerar sig V fram. Det tar jag även som absolut troligast: att den fulla, kåte V faktiskt tar flertalet initiativ och forcerar sig fram. Medans den trötta och nyktra målsägande som fortfarande inte kommit över sitt ex,
inte vill. Och gör motstånd. Men blir rädd och ger upp när motståndet inte hörsammas. Och då tror V att där finns samtycke.
V berättar två olika berättelser av hur målsägandes kläder kom av, han har nog inte så god minnesbild som han försöker framhäva. Han har druckit väsentliga mängder alkohol under kvällen.
Skador finns, du tycks ha glömt rättsmedicinalverkets utlåtande om dem.
Tingsrätten gör sin bedömning. Och beskriver att förhöret med vittnet A har en betydande roll för domen. Det förhöret har vi
inte tagit del av, men utifrån FUP så förstår jag att han ger en mycket god bild av hur målsägandes sinnesstämning yttrar sig på morgonen och att hon är tydligt traumatiserad. Det blir man
inte om man inte upplevt något traumatiskt. Något har hänt där på natten. Målsägande säger våldtäkt. Och har blåmärken som rättsmedicinalverket styrker har tillkommit under tidpunkten och via hårt grepp vis ett bord. Styrker målsägandes berättelse hur och när de tillkommit. Tingsrätten tar även hänsyn till andra indirekta bitar såsom målsägandes textmeddelanden med Z. Om jag inte missminner mig. Jag förstår att deras bedömning är att det är styrkt att våldtäkt har skett.
Hovrätten gör en annan bedömning och anser inte att bevisningen håller måttet. Jag satt inte med i rättegångssalen, men litar på att de gjort en korrekt bedömning
utifrån den information som presenteras under själva Hovrättsförhandlingen. Och att de som sitter där har gjort en bedömning av bevisningen utifrån sin expertis. Och om deras bedömning gör gällande att bevisningen inte håller måttet. Så är det hellre fria än fälla som gäller. Så ska det vara I en rättsstat om rätten bedömer att bevisningen inte håller måttet.
Men den friande domen tar inte bort målsägandes upplevelse av att ha blivit våldtagen.
Jag vet inte om du tycker du fick svar på dina frågor. Men för min del handlar det om en tillit till att både tingsrätten och hovrätten gör underbyggda bedömningar utifrån vad som framkommer vid
själva rättegångarna. Att de vänder på stenarna och gör en bedömning utifrån vad de ser.
Men bedömningarna kan bli olika, då det är olika rättegångar (kan vara olika stenar man vänder på vid de olika rättegångarna). Och de som gör bedömning har olika expertis. Även nämndemännen. Som gör att man ser på bevisningen med olika "glasögon". Och därav dömer helt olika. Jag är ödmjuk inför detta och litar på att både Tingsrätten och Hovrätten gör sina bedömningar med skarp precision och gedigen kunskap.
Du får väl fråga vidare om mitt svar var otydligt.