2025-02-19, 19:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En målsägande som råkat ut för ett mycket kränkande brott som våldtäkt är det lätt att förstå att ifrågasättande från utredarnas sida eller från domstolens sida kommer att vara känslomässigt oerhört jobbigt. Men det är ändå nödvändigt för rättssäkerheten att man ifrågasätter och försöker ta reda på om det kan finnas något motiv till en falsk eller bara tveksamt beskyllning.

Även om man kan förstå mångas ogillande av ifrågasättande av det förmodade offret är det viktigt att båda parter pressas hårt på detaljer om sitt sexliv och kärleksliv.

Det är knappast riktigt att förutsätta att om inte något riktigt konkret framkommer, typ ett vittnesmål om vad MÄ uppgivit till tredje part, så finns det inget som talar för en falsk beskyllande. Det vet man först om man faktiskt undersökt den saken utförligt.

Det är klart det finns reella möjligheter att subjektiva känslomässiga skäl kan påverka målsägandens uppfattning om både sitt eget agerande och den tilltalades.

En misstänkt skall inte behöva visa att det finns en sådan möjlighet utan det är åklagaren som skall visa med stöd av utredningen att det inte finns någon anledning till sådana misstankar. Finns det anledning att teoretiskt misstänka den möjligheten, och det finns det ofta vid den här typen av misstänkt relationsvåldtäkt där kontrahenterna känner varandra och samtycke istället för våldsanvändning är det centrala i bevisningen, så skall det vara utrett och avfärdat så långt det går, annars måste domen påpeka att vi inte vet om det finns skäl till falsk beskyllning, men att det är en möjlighet.
Nej, jag håller inte med dig. Du drar det för långt. Det är en sak att ifrågasätta saker som förts fram av den misstänkte, något helt annat att sitta och fabulera fritt om vad kvinnor kan tänkas göra.

Det finns inte heller något skäl att rota i hennes sexliv. Vad skulle det har för betydelse menar du?
Det hon valt att göra med någon annan har ju ingen som helst bäring på den aktuella situationen.

Kärleksliv kan i någon mån vara relevant, om det kan misstänkas att det handlar om en anmälan för att dölja otrohet, men då krävs det också att man har något att utgå ifrån.
I det här fallet finns ju inget sådant.

Det finns absolut inget i detta fall som ens antyder att det handlar om en falsk beskyllning. Det som är vid handen är att det finns två uppfattningar om vad som hänt och när rätten inte kan säga att den ena väger tyngre än den andra så frias han. Att han frias förtar inte hennes upplevelse.
Citera
2025-02-19, 19:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag håller inte med dig. Du drar det för långt. Det är en sak att ifrågasätta saker som förts fram av den misstänkte, något helt annat att sitta och fabulera fritt om vad kvinnor kan tänkas göra.

Det finns inte heller något skäl att rota i hennes sexliv. Vad skulle det har för betydelse menar du?
Det hon valt att göra med någon annan har ju ingen som helst bäring på den aktuella situationen.

Kärleksliv kan i någon mån vara relevant, om det kan misstänkas att det handlar om en anmälan för att dölja otrohet, men då krävs det också att man har något att utgå ifrån.

Det finns absolut inget i detta fall som ens antyder att det handlar om en falsk beskyllning. Det som är vid handen är att det finns två uppfattningar om vad som hänt och när rätten inte kan säga att den ena väger tyngre än den andra så frias han. Att han frias förtar inte hennes upplevelse.

Jag tror du likt Tomatkungen skulle underkänna nästan alla skäl till att en målsägande skulle kunna ljuga till egen fördel. Rätta mig gärna om jag har fel. Min uppfattning är som jag gett uttryck för tidigare är att väldigt många människor ljuger frekvent till sin egen fördel och att målsäganden i våldtäksmål inte utgör något undantag.
Citera
2025-02-19, 19:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Japp, det råder mycket höga beviskrav för att döma någon. Men som du skriver: Hovrätten bedömer målsägande som trovärdig. Det är bevisningen som inte håller måttet och då är det hellre fria än fälla som gäller. Men denna friande dom säger ingenting om huruvida V är skyldig eller oskyldig. Denna friande domen säger enbart att bevisen inte håller måttet och att både målsägande och V är trovärdiga.

Absolut! Håller verkligen med om att målsägande ska ha cred för att hon vågade anmäla och för vad hon fått stå ut med (om hon läst tråden) när gamarna (asätarna) spridit sin dynga i tråden.

Ja, vi får verkligen hoppas att V lärt sig något. Om inte, lär vi höra talas om denna V igen....

Låt säga att det är du som har fel i det här fallet. Vad skulle du lära dig av det i sådana fall?

Har du tittat på den här videon än?
https://www.youtube.com/watch?v=X9KHc7Agcsc

Om inte tycker jag att du ska göra det och återkomma och tala om för mig och andra här i tråden varför du är mer kunnig på området än dessa jurister som är med i videon, bl.a. Sveriges före detta justitieminister.
Citera
2025-02-19, 19:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Hur någon upplever något kan väl ändå inte vara till grund för om något är brottsligt eller inte?

Till motsatts mot dig tror jag att det kan finnas ett "kärleksmotiv" till denna anmälan. Den här Felix som hon gjort slut med några dagar innan (fastän hon beskriver det som att hon inte är säker på att det är så hon vill ha det) och som hon nu kanske är tillsammans med igen?
Trots att det bara för några dagar sedan tagit slut har hon redan hunnit vara på "dejt" med Kingen och hamnat i säng med den åtalade (hon uttalar sig om att hon hellre hade velat att det var Kingen som kommit hem till henne).
Hon förstår att om detta kommer till Felix vetskap har hon nog satt sin sista potatis där och det vill hon inte.

Sedan skulle det vara väldigt intressant att få veta om hon har mottagit skadeståndspengar från något försäkringsbolag.
Citera
2025-02-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Japp, det råder mycket höga beviskrav för att döma någon. Men som du skriver: Hovrätten bedömer målsägande som trovärdig. Det är bevisningen som inte håller måttet och då är det hellre fria än fälla som gäller. Men denna friande dom säger ingenting om huruvida V är skyldig eller oskyldig. Denna friande domen säger enbart att bevisen inte håller måttet och att både målsägande och V är trovärdiga.

Absolut! Håller verkligen med om att målsägande ska ha cred för att hon vågade anmäla och för vad hon fått stå ut med (om hon läst tråden) när gamarna (asätarna) spridit sin dynga i tråden.

Ja, vi får verkligen hoppas att V lärt sig något. Om inte, lär vi höra talas om denna V igen....

Känns det bra att hela tiden försvara en uppenbar falskanmälare? Nej beviskraven är verkligen inte höga för att en uppenbart oskyldig man inte dömdes i hovrätten när det enda som fanns var en krystad saga och hörsägen från personer som hört samma saga. Eftersom det i 95 procent av fallen räcker med en anklagelse och hörsägen från vänner går det bara att dra en slutsats målsäganden saknar trovärdighet det är de hovrätten anser också om man klarar av att läsa mellan raderna, inga bevis överhuvudtaget aktivt deltagande utan tillstymmelse till hot våld eller tvång och dessutom ett brottsoffer som är fysiskt överlägsen den tilltalade 3 gånger om

Var är våldtäkten undrar alla normalt tänkande människor, nej detta är ett äckligt luder som kör kukkarusellen och sen anmäler för att få pengar.

Hon ljuger dock så dåligt att trots att beviskraven är skrattretande låga så lyckas hon inte och det är en jävla tur annars hade hon fortsatt falskanmäla andra män
Citera
2025-02-19, 20:06
Medlem
Roligt att vissa hävdar att jag har hybris samtidigt som de påstår att beviskraven är höga i våldtäktsmål och därmed anser sig veta bättre än jurister som jobbat i många år, snacka om att kasta sten i glashus. Nej Viking friades inte för att beviskraven är höga utan för att det är uppenbart att han är oskyldig om man klarar av att se på det objektivt
Citera
2025-02-19, 20:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag tror du likt Tomatkungen skulle underkänna nästan alla skäl till att en målsägande skulle kunna ljuga till egen fördel. Rätta mig gärna om jag har fel. Min uppfattning är som jag gett uttryck för tidigare är att väldigt många människor ljuger frekvent till sin egen fördel och att målsäganden i våldtäksmål inte utgör något undantag.
Du har fel. Det är däremot inte samma sak som att jag anser att målsägare utan skäl ska utsättas vare sig för misstanke eller kränkande utredningar.
Citera
2025-02-19, 20:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hur någon upplever något kan väl ändå inte vara till grund för om något är brottsligt eller inte?
Det är grund till anmälan.
Om någon tar dina pengar så anmäler du ju inte bedrägeri om du inte känner dig lurad, och inte stöld om du inte upplever att du blev bestulen.

Citat:
Till motsatts mot dig tror jag att det kan finnas ett "kärleksmotiv" till denna anmälan. Den här Felix som hon gjort slut med några dagar innan (fastän hon beskriver det som att hon inte är säker på att det är så hon vill ha det) och som hon nu kanske är tillsammans med igen?
Trots att det bara för några dagar sedan tagit slut har hon redan hunnit vara på "dejt" med Kingen och hamnat i säng med den åtalade (hon uttalar sig om att hon hellre hade velat att det var Kingen som kommit hem till henne).
Hon förstår att om detta kommer till Felix vetskap har hon nog satt sin sista potatis där och det vill hon inte.
Det håller inte eftersom de dels var slut mellan dem, dels visste Felix att hon dejtade andra. Det fanns alltså inga som helst skäl att ljuga ihop någon våldtäkt för Felix skull.

Citat:
Sedan skulle det vara väldigt intressant att få veta om hon har mottagit skadeståndspengar från något försäkringsbolag.
Fånigaste kommentaren nånsin.
Citera
2025-02-19, 20:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du har fel. Det är däremot inte samma sak som att jag anser att målsägare utan skäl ska utsättas vare sig för misstanke eller kränkande utredningar.

Men det är inte utan skäl och det måste få vara kränkande. När det handlar om trovärdighet och tillförlitlighet måste alla omständigheter granskas minutiöst.
Citera
2025-02-19, 20:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men det är inte utan skäl och det måste få vara kränkande. När det handlar om trovärdighet och tillförlitlighet måste alla omständigheter granskas minutiöst.
Jo att göra det regelmässigt utan att det finns någon egentlig grund för att ifrågasätta just den målsägaren är att göra det utan skäl.
Citera
2025-02-19, 21:00
Avstängd
Citat:

Din argumentation avslöjar mer om dig själv än vad du tror.

Du påstår att det "måste få vara kränkande" att ifrågasätta en målsägande i sexualbrottsmål, eftersom "alla omständigheter måste granskas minutiöst".

Låt oss vara tydliga, du driver inte en linje för rättssäkerhet – du driver en linje för att kvinnor per definition ska misstänkliggöras.

För du tillämpar knappast samma logik på andra typer av brott, eller hur?

När en person blir misshandlad ifrågasätter du inte huruvida den "egentligen ville bli slagen".

När någon blir rånad frågar du inte om de "provocerade fram det".

Men när en kvinna säger att hon blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp, då anser du att det "måste få vara kränkande" och att hennes historia per automatik ska synas i sömmarna för att leta efter dolda motiv.

Det är inte objektivitet. Det är en förvrängd syn på kvinnor och deras trovärdighet.

Dina åsikter speglar inte rättsliga principer – de speglar din egen psykologiska relation till kvinnor.

Det är knappast en slump att din inställning går hand i hand med en klassisk misstro mot kvinnor som hävdar att de utsatts för övergrepp.
Så frågan är, vad grundar du egentligen detta på?

- Är det en akademisk analys av domar? Nej.
- Är det en genomgång av rättspraxis? Nej.
- Är det en djupare psykologisk relation till din mamma och hur du hanterar kvinnor i ditt liv? Troligt.

För din besatthet av att kvinnor kan ljuga för egen vinning, din övertygelse om att "alla omständigheter måste granskas minutiöst" och din inställning att det måste få vara kränkande för målsäganden, avslöjar att du inte drivs av ett intresse för rättvisa – utan av något betydligt mer personligt.

Så innan du försöker spela objektiv och rättssäker, fundera över varför du alltid hamnar i samma snedvridna mönster där kvinnor ses som manipulatörer och män som offer.

Det är inte rättsprinciper du försvarar.
Det är din egen världsbild – och den säger mer om dig än om rättssystemet.
Citera
2025-02-19, 21:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Din argumentation avslöjar mer om dig själv än vad du tror.

Du påstår att det "måste få vara kränkande" att ifrågasätta en målsägande i sexualbrottsmål, eftersom "alla omständigheter måste granskas minutiöst".

Låt oss vara tydliga, du driver inte en linje för rättssäkerhet – du driver en linje för att kvinnor per definition ska misstänkliggöras.

För du tillämpar knappast samma logik på andra typer av brott, eller hur?

När en person blir misshandlad ifrågasätter du inte huruvida den "egentligen ville bli slagen".

När någon blir rånad frågar du inte om de "provocerade fram det".

Men när en kvinna säger att hon blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp, då anser du att det "måste få vara kränkande" och att hennes historia per automatik ska synas i sömmarna för att leta efter dolda motiv.

Det är inte objektivitet. Det är en förvrängd syn på kvinnor och deras trovärdighet.

Dina åsikter speglar inte rättsliga principer – de speglar din egen psykologiska relation till kvinnor.

Det är knappast en slump att din inställning går hand i hand med en klassisk misstro mot kvinnor som hävdar att de utsatts för övergrepp.
Så frågan är, vad grundar du egentligen detta på?

- Är det en akademisk analys av domar? Nej.
- Är det en genomgång av rättspraxis? Nej.
- Är det en djupare psykologisk relation till din mamma och hur du hanterar kvinnor i ditt liv? Troligt.

För din besatthet av att kvinnor kan ljuga för egen vinning, din övertygelse om att "alla omständigheter måste granskas minutiöst" och din inställning att det måste få vara kränkande för målsäganden, avslöjar att du inte drivs av ett intresse för rättvisa – utan av något betydligt mer personligt.

Så innan du försöker spela objektiv och rättssäker, fundera över varför du alltid hamnar i samma snedvridna mönster där kvinnor ses som manipulatörer och män som offer.

Det är inte rättsprinciper du försvarar.
Det är din egen världsbild – och den säger mer om dig än om rättssystemet.

Sexualbrott tillhör en annan kategori än vanliga våldsbrott. Målsäganden och dennas inställning till det påstådda brottet har en helt annan innebörd för bedömningen än vid exempelvis en misshandel. I synnerhet med gälande lagstiftning.

I det här fallet handlar det grovt talat om sexet var något båda parter var ok med eller om det inte var det. Om båda var det var det skillnad mot de allra flesta våldsbrott önskade, goda och positiva handlingar. Det är en stor skillnad. Därför är sinnestillstånd, bevekelsegrunder och motiv till handlingarna avgörande för en bedömning, både MÄ: s och tilltalads.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in