2025-02-22, 18:59
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Varför svårt? Är det någon skillnad mot en halvmantlad 30-06 där ditt huvudet blir bortblåst likt hagel?
https://www.youtube.com/watch?v=fFjWC6EP4wc&ab_channel=DualLibertyFirearms

Vapnen är olika utformade, både kolv, piplängd/grovlek, avtryckare och skottvinkel sen rekyl.
Så ja, det är jävligt svårt skjuta sig själv med en hagelbrakare!
Citera
2025-02-22, 19:00
Avslutad
Citat:
https://omni.se/polisen-haller-presstraff-om-skoldadet-i-orebro/a/Av5mAn

Vi får utgå ifrån att det andra skottet är med ett hagelgevär då inget annat nämns. Men du kanske vet mer än polisen?
Niclas Hellgren förtydligar i intervjun med NA att det sköts endast ett skott från hagelgeväret, som då alltså inte träffade någon. Resterande patroner som anträffades på plats var av kaliber 30-06.

https://www.na.se/2025-02-20/nya-detaljer-gevaret-som-anvandes-vid-attacken/

"– Därefter hörs endast två skott inne på skolan. Det ena är ett skott är ett hagelskott som inte träffar någon person. Det andra är det skott som gärningspersonen använder för att avsluta sitt liv.

Rickard Andersson ska ha skjutit sig själv med ett kulgevär vid 12.45. Bredvid kroppen hittade polisen senare två kulgevär och ett hagelgevär. Enligt polisen är det två av gevären som använts vid attacken.

– Huvudsakligen är det ett kulgevär av kaliber 30-06 som används. Vi har hittat ett annat avlossat skott och det är en hagelpatron."
Citera
2025-02-22, 19:05
Medlem
Citat:
I videon använder han helmantlad ammunition och inte halvmantlad (som expanderar).
RA använde halvmantlad, jaktammunition.
Halvmantlad gör betydligt större skada.
Tror inte han hade pengar till att köpa jaktammunition så mycket. Tror några magasin var jakt och resten helmantlad övnings ammunition. Du får ju 50 övningsskott för samma pris som 20 jakt ca 450kr.
Citera
2025-02-22, 19:07
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Niclas Hellgren förtydligar i intervjun med NA att det sköts endast ett skott från hagelgeväret, som då alltså inte träffade någon. Resterande patroner som anträffades på plats var av kaliber 30-06.

https://www.na.se/2025-02-20/nya-detaljer-gevaret-som-anvandes-vid-attacken/

"– Därefter hörs endast två skott inne på skolan. Det ena är ett skott är ett hagelskott som inte träffar någon person. Det andra är det skott som gärningspersonen använder för att avsluta sitt liv.

Rickard Andersson ska ha skjutit sig själv med ett kulgevär vid 12.45. Bredvid kroppen hittade polisen senare två kulgevär och ett hagelgevär. Enligt polisen är det två av gevären som använts vid attacken.

– Huvudsakligen är det ett kulgevär av kaliber 30-06 som används. Vi har hittat ett annat avlossat skott och det är en hagelpatron."

Tack för förtydligandet.
Vet inte vad som är värst att skjuta sig själv med, en Mossberg 590 i kaliber 12 eller en Browning BAR med 30-06 blyspets? Fy fan...
Citera
2025-02-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tänkte på en sak .
GM gick ju Sfi - matten .

Lite konstigt att han blev ogiltigförklarad utav läraren men att de andra får hjälp pga de inte kunde/ kan svenska .

De kan ju i alla fall tala ; typ sitt eget språk eller engelska .

GM kunde ju inte ens tala . Hans ord kom ju inte fram . Inte ens hans eget svenska språk ; så aningens orättvist kan man ju lugnt säga att det var .

Även vissa personer med " svenskt vitt utseende " (ursäkta skrivningen men ändå,så såg vi ut för 100 år sen ,typ) -
behöver få hjälp i stor utsträckning när det gäller inlärning .

Det stora felet i detta Är och Var att han "hamnade mellan stolarna" på något sätt .

Han blev felbehandlad utifrån sin svåra diagnos och var på fel ställe för inlärning och blev missförstådd ,utpekad och ogiltigförklarad på denna skola .

Vad kan hända då om en person med diagnos blir utom sig och ingen lyssnar ; ej heller försöker förstå problemet som byggdes upp som ett " blixt- och dundermoln" inom honom ?

Ja vi såg ju nu - hur det gick ....

Om det blev enligt kommunen ekonomiskt billigare ,så vet jag inte hur jag mår i denna händelse som infann sig .

Ibland måste det kosta Att ta hand om ALLA slags människor ; även dem som vi inte får applåder för ; att vi tar hand om .

Alla har ju lika värde och det för mig känns som att RA : s värde var det ingen som direkt brydde sig om .

Han blev mer eller mindre utraderad !
Det verkar som att inte alla människor har ett värde och framförallt inte de som inte passar in i samhället och som inte klarar av de krav som ställs från samhället. Det är hemskt. Jag tycker synd om Rickard. Så här blir det i ett samhälle som slår ut människor. Det han gjorde är fruktansvärt och det finns inga ursäkter för det val han gjorde om det nu var ett val eller om det berodde på andra saker som psykisk sjukdom vet inte jag. Men, ingen ska behöva hamna i den situationen som han var i. Ingen enda människa ska lämnas så ensam och isolerad och samhället har fallerat som ställer så orimliga krav på människor som inte klarar dem. Det är inte ett människovänligt samhälle. Precis som du säger, det måste kosta att ta hand om alla slags människor. Det som kommer nu är kanske inte relevant i sammanhanget, men apropå att det måste få kosta att ta hand om alla människor så vill jag ändå nämna det. Jag arbetar som lärare för vuxna elever med intellektuella funktionsnedsättningar och elever med olika diagnoser. Jag får sämst löneförhöjning av alla lärare eftersom jag är den enda läraren som jobbar med den här gruppen och i rektors ögon har jag därmed minst status. Det säger något om hur man ser på individer som inte är lönsamma. Nu har skolan också besparingar och den här verksamheten som jag arbetar i med de här personerna ska minskas med 50%. Elevernas kontaktpersoner och anhöriga säger att det är alltid den här gruppen som det skärs ned på.
Citera
2025-02-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Ok, tack för förtydligandet. Eftersom det inte står i någon media öht att han läste en SFI-mattekurs så måste du ha missuppfattat.

Däremot så läste han/var han inskriven på matematik på komvux, som har sin verksamhet i samma hus som SFI.

Det är väl inget som säger att matteläraren endast har haft SFI matte (om det nu ens finns något sådant?!)?

Klassen som han gick in i ingick väl i omsorgslyft och elerverna skulle utbildas till undersköterskor, det var ingen SFI-kurs.

Det enda vi vet är att han har studerat matte på Komvux eller i vart fall varit inskriven utan att klara utbildningen.

Sen att ett av offren är en mattelärare gör ju givetvis att man undrar om det är en slump eller motivet?
Citera
2025-02-22, 19:13
Medlem
Citat:
https://omni.se/polisen-haller-presstraff-om-skoldadet-i-orebro/a/Av5mAn

Vi får utgå ifrån att det andra skottet är med ett hagelgevär då inget annat nämns. Men du kanske vet mer än polisen?
Det står ju i klartext att efter konfrontationen med polisen så skjuts 2 skott. Först ett skott från hagelgevär och sedan ett med 30-96 som avslutade allt
Citera
2025-02-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
På youtube finns filmer från polisens kroppskameror när de tar sig in i det enorma hotellet för att söka efter Stephen Paddock.
Man ser hur försiktiga polisen är när de tar sig fram.
Det är inte bara att kasta sig in i infernot vilket en del tycks tro.
I övrigt så tror jag på din beskrivning här.

Precis.
Dom går o säkrar rum efter rum, dom vill ju inte rusa in och plötsligt ha en andra gärningsman komma upp bakifrån..
Citera
2025-02-22, 19:14
Avslutad
Citat:
Tack för förtydligandet.
Vet inte vad som är värst att skjuta sig själv med, en Mossberg 590 i kaliber 12 eller en Browning BAR med 30-06 blyspets? Fy fan...

Vet ingenting om vilken typ av skador olika patroner åsamkar, men snabbt lär det ju gå oavsett.
Hur mycket blir det kvar av skallen tro?

Har en vän vars morfar sköt sig själv med hagelgevär när han "kom ur" sin demens för en stund och förstod att han höll på att bli en grönsak och inte ville leva med det. Jag vågade aldrig fråga om detaljerna kring slutresultatet, bara att hans fru fick lov att städa upp efter att kroppen förts bort.
Citera
2025-02-22, 19:16
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Vet ingenting om vilken typ av skador olika patroner åsamkar, men snabbt lär det ju gå oavsett.
Hur mycket blir det kvar av skallen tro?

Har en vän vars morfar sköt sig själv med hagelgevär när han "kom ur" sin demens för en stund och förstod att han höll på att bli en grönsak och inte ville leva med det. Jag vågade aldrig fråga om detaljerna kring slutresultatet, bara att hans fru fick lov att städa upp efter att kroppen förts bort.
Beklagar.
Citera
2025-02-22, 19:16
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ja. Det var ett vittne som täckte för ansiktet också. Men det var en invandrare som pratar dålig svenska som sa det. Just de detaljerna gör att det är ett vittne som inte går att lita på tyvärr...

Här är den intervjun med Layla:

https://www.tv4.se/artikel/38wTMylsmUdIvxhZi4L7tC/layla-28-moette-rickard-andersson-han-ville-skjuta-mig
Citera
2025-02-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Det verkar som att inte alla människor har ett värde och framförallt inte de som inte passar in i samhället och som inte klarar av de krav som ställs från samhället. Det är hemskt. Jag tycker synd om Rickard. Så här blir det i ett samhälle som slår ut människor. Det han gjorde är fruktansvärt och det finns inga ursäkter för det val han gjorde om det nu var ett val eller om det berodde på andra saker som psykisk sjukdom vet inte jag. Men, ingen ska behöva hamna i den situationen som han var i. Ingen enda människa ska lämnas så ensam och isolerad och samhället har fallerat som ställer så orimliga krav på människor som inte klarar dem. Det är inte ett människovänligt samhälle. Precis som du säger, det måste kosta att ta hand om alla slags människor. Det som kommer nu är kanske inte relevant i sammanhanget, men apropå att det måste få kosta att ta hand om alla människor så vill jag ändå nämna det. Jag arbetar som lärare för vuxna elever med intellektuella funktionsnedsättningar och elever med olika diagnoser. Jag får sämst löneförhöjning av alla lärare eftersom jag är den enda läraren som jobbar med den här gruppen och i rektors ögon har jag därmed minst status. Det säger något om hur man ser på individer som inte är lönsamma. Nu har skolan också besparingar och den här verksamheten som jag arbetar i med de här personerna ska minskas med 50%. Elevernas kontaktpersoner och anhöriga säger att det är alltid den här gruppen som det skärs ned på.

Vad tänker man att man ska göra med de eleverna sen när verksamheten har halverats?
Blir det så att föräldrar som har råd betalar privat och resten hamnar mellan stolarna som RA?

Du borde ha dubbellön i jmf med dina kollegor med tanke på att det inte finns så många lärare med den kompetensen som krävs och ännu mindre med erfarenhet.
Skolans intresse borde ligga i att behålla dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in