2025-02-22, 18:47
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
I videon använder han helmantlad ammunition och inte halvmantlad (som expanderar).
RA använde halvmantlad, jaktammunition.
Halvmantlad gör betydligt större skada.

Å fy fan...

Då försvann mer än skallen ju...

Brrrr....
Citera
2025-02-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Varför är du så nedsättande?

Hans insats är hedersvärd! Varför förlöjligar du honom?

Det framgår att han blev kvar i många timmar, och naturligtvis har han inte lotsat ut folk fån klassrummen utan klartecken.

Din tolkning av polisens ord blir bokstavlig.
Man kan läsa mellan raderna, då förstår man hans uttalande på ett djupare plan. Det hemska är förstås att det ligger döda överallt (man kan inte ta miste på Daniels känslomässiga beröring över det här när han berättar).

När mobilerna ringer konstant, han ser små röda hjärtan på skärmarna, ingen kommer någonsin svara mer på den mobilen;
bilden som zoomar in det fruktansvärda. Förtydligandet. "Allt" i en enda bild koncentrerad.
Det kunde ha varit förstasidan på en tidning, en bok eller en film.
Det är då det blir verkligt.
Ja, det är riktigt att det är ett team som är de som blir beskjutna där först, det hör polisen Daniel Lenart och hans kollega (som är helt ny) på radion. De två åker dit. Daniel och två andra poliser (tre) går sedan in gemensamt med dragna pistoler.

Na:
"Daniel Lenart och hans kollega från Karlskoga var egentligen på väg på ett civilt spaningsuppdrag när de hörde larmet – någonting om skottlossning på en skola."
//
"De kör de fyra milen till Örebro på 20 minuter. När Daniel Lenart och två kollegor bestämmer sig för att gå in har de varsin pistol i handen, och det kommer ta fyra och en halv timme innan de kommer ut igen."

https://www.na.se/2025-02-09/polis-i-orebro-de-dodas-mobiler-ringde-konstant/

Polisen berättar inte något om när han ser den döda RA. Vi vet inte exakt när han kommer till plats, medn det kan inte ha tagit många minuter efter det att beskjutningen har skett.

Jag uppfattar det också som att insatsstyrkan är på plats, vilket skedde ca 10 minuter efter larmet, men att de inte visste det då. 12:45 är gm död, det är tolv minuter efer larmet. Allt sker inom loppet av några få minuter.

Från intervjun/filmen aftonbladet (transkription):

"Sen dröjer det inte länge innan kollegor ropar på radion "Nu skjuter han på oss""
//

"Så vi tar ett snabbt beslut. Vi tre [...]"
//

"Såg ni gärningsmannen också?"

"Ja."

"Var var han i förhållande till alla de som låg döda?"

"Svårt att säga. Inne i skolan- är han och det är döda människor också- i hela skolan. I närheten sklle jag säga."

"Hur var det att se honom?"

"På ett sätt skönt, där och då- att ett hot är borta, för han var hotet. När vi ser honom vet vi inte om det är klart- det har framkommit information om fler skyttar. Det är egentligen "ah" ett hot borta. Det måste vara han. Det ligger ganska kraftiga vapen bredvid honom.
"

https://tv.aftonbladet.se/video/380833/polisen-daniel-vi-rusade-in-pa-skolan

Det tar 20 min för Daniel att komma till skolan efter larm om skjutning. Och han såg GM..
Citera
2025-02-22, 18:49
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Okej . Ber om ursäkt för missuppfattning
Tycker inte du att han skulle ha fått gå och läst matematik för typ särskilda särskoleelever ?

Han hade ju inte riktigt lika lätt som andra ; med matten .

Eftersom han gått på särskild skola under alla år - varför tvingade de honom att gå en kurs som var för svår för honom ?
Nästan så att man vill anmäla socialen för att de felbedömt honom och helt enkelt krävt för mycket utav honom - för att han skulle kunna få försörjningsstöd .
Någon har missat något i hela den här soppan .
Antagligen har de inte orkat bry sig .
Och det kan vara illa ,gå illa ; om inte annat.

Kan ju vara dags att bry sig lite mer om varje individ, och sluta ställa omöjliga krav på omöjliga människor .

Bättre att låta de som kan jobba ,få jobba ,för ofta vill vi människor göra något för att må bra .
GM ville ju köra taxi så varför inte låtit honom få göra det ?
Han hade säkert varit nöjd av att få köra folk dit de vill + till och med få pengar för det ( dricks) så det hade ju varit något för honom .

Bättre att människor gör något de trivs med så slipper de skjuta folk .

Tack för ett väldigt bra inlägg.
Jag skrev nästin till precis exakt detsamma som dig för ett tag sedan när dådet skedde.

Men du vet om att i Sverige så får bara vissa människor den där extra särskilda hjälpen och de kallas ofta för nysvenskar.
Är det så att du är vit och svensk så får du kämpa dig för att få dina rättigheter tillgodosedda.
Och vissa människor som till exempel den gode Rickard hade inte den förmågan.
Och detta skulle socialen absolut ha uppmärksammat de skulle haft nätverksmöten med både Arbetsförmedlingen och psykiatrin som är normalt vid sådana här fall.

Och jag tycker absolut precis samma sak som dig att socialen har gjort ett groteskt stort tjänstefel och det brukar socialen vara ganska bra på att göra en socialarbetare har väl ungefär 10 15 poäng utbildning i psykologi resten är annat trams bara.

Men tyvärr så finns inte det här med tjänstemannaansvar i Sverige annars tycker jag att den skyldiga handläggaren i gruppen ekonomiskt bistånd eller försörjningsstöd skulle vara absolut skyldig och mista sin licens som tyvärr inte socionomerna har.

det finns massor av saker som Arbetsförmedlingen också kunde gjort de skulle enkelt kunna skicka den här killen på en utbildning för att köra taxi det finns massor av andra saker de skulle kunna hjälp till med men det verkar som att som vanligt den ena myndigheten skyller på nästa myndighet.

Istället för att bara bevilja personen förtidspensionering så ska han skickas runt på ena meningslösa grejerna efter de andra.

Och är det nu så att personen en gång i tiden har blivit mobbad i skolan kanske också ska då socialen skicka dit honom ytterligare flera gånger om igen.
Och precis som jag skrev tidigare så finns det en gräns för alla människor visa människor är ganska snabbt och vissa människor sitter det längre inne i.

Men för eller senare så går säkringen och då händer sådana här saker.
Nu säger jag inte att det var rätt gjort av honom utan jag säger att det är sånt här som sker och jag tycker att polisen när de håller på med sina små undersökningar för att kartlägga han som min ute så skulle de försöka istället kartlägga hur de olika myndigheterna behandlade honom.

men det kanske inte är lika spännande för nu är vi Moderaterna och alla andra duktiga i regeringen visa hur bra de är på att komma och visa sitt stöd till alla offren som allihopa var icke svenskar som har glidit fram på livet på en räkmacka.

Och jag är ledsen att säga det men jag sörjer inte offren faktiskt för det sker så jäkla ofta i detta landet och i alla andra länder i Europa att de här från islamistiska arabiska och muslimska länder tycker det känns helt okej att ta död på vita människor.

Så varför skulle det inte kunna vara så att en vit människa till sist får nog och ta död på dem?

Det här är mina åsikter och jag stod för de redan när han gjorde då det jag står för de än idag att jag anser att svenska myndigheterna är de som är de riktigt skyldiga till detta.
Rickard var kanske den som a4de skotten men hade inte myndigheten att behandlat honom som skit hade kanske massmördaren suttit bakom ratten på en taxi idag.
Citera
2025-02-22, 18:51
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Nej.
Citat:
Rickard Andersson avlossade bara två skott efter att polisen anlänt till Campus Risbergska, uppger polisen på en pressträff.

– Ett hagelskott som inte träffat någon, och ett skott som avslutade gärningsmannens liv, säger biträdande regionpolischef Niclas Hallgren

https://omni.se/polisen-haller-presstraff-om-skoldadet-i-orebro/a/Av5mAn

Vi får utgå ifrån att det andra skottet är med ett hagelgevär då inget annat nämns. Men du kanske vet mer än polisen?
Citera
2025-02-22, 18:52
Medlem
Citat:
Var det vittnet, negerkvinnan, som säger "han hade stort vaap" som sa det? Att han hade pistol?

Minns inte exakt, men det var på tv.
Citera
2025-02-22, 18:52
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Å fy fan...

Då försvann mer än skallen ju...

Brrrr....
Japp. Riktigt obehagligt när man tänker på det...
Citera
2025-02-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ponera följande scenario:
En vit som man bor i Afrika får för sig att skjuta folk för att han blivit tokig.
Alla han skjuter är svarta, för det verkar rätt naturligt att folk i Afrika är just "svarta".

Är han då rasist för det?

Precis.
Kan lika gärna varit riktat mot kvinnor....
Citera
2025-02-22, 18:53
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Minns inte exakt, men det var på tv.
Ja. Det var ett vittne som täckte för ansiktet också. Men det var en invandrare som pratar dålig svenska som sa det. Just de detaljerna gör att det är ett vittne som inte går att lita på tyvärr...
Citera
2025-02-22, 18:54
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Precis.
Kan lika gärna varit riktat mot kvinnor....
Precis. Därför folk kan sluta spekulera och försöka få det till ett nazistdåd och låta polisen göra jobbet istället..
Citera
2025-02-22, 18:54
Medlem
rubbergirls avatar
För mig låter det som han planerat detta under minst 1 år iaf.

Man får tänka på att han var väldigt isolerad & när man lever så blir man rädd för allting som finns utanför hemmet.
Det är inte bara att knata ut genom dörren, ta bussen till skolan & börja skjuta efter 2 decennier av isolering. Det krävs mental förberedelse, distansering från familj etc & i Rickards fall tror jag det tog lång tid.
Där tror jag kyrkobesöken kommer in i bilden.
Citera
2025-02-22, 18:57
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förundersökningen kommer inte bli offentlig.

Däremot kommer polisen att gå ut med vald information eftersom skolskjutningen är den största i Sverige, det är av stort intresse för hela Sverige. Vi kommer att få veta mer än normalt när gm är död.

I vissa uppmärksammade fall har polis och åklagare valt att offentliggöra utredningar efter att GM avlidit, särskilt om det finns ett allmänintresse, men det görs alltid efter en sekretessprövning.
Citera
2025-02-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Så, han sköt sig själv med ett hagelskott.
Jag trodde att han sköt skallen av sig med sitt jaktvapen.

Det var ny info för mig.
Kanske har jag missat detta i denna lååånga tråden...
Han sköt ett hagelskott som det misstänktes i en dörr. Men han sköt sig med 30-06
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in