2025-02-22, 18:19
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Polisens teori verkar vara att distrahera polisen. Efter att de utvecklades, försvann han utom synhåll och tog efter att ha skjutit ett hagelskott sitt liv lite längre in i byggnaden.

Men det kan faktiskt varit så att hans tanke kan ha varit att lura ut offren.

Men innan polisen kom utlöstes inga rökbomber, vilket han kanske borde ha gjort om syftet var att lura ut offren?

Så, han sköt sig själv med ett hagelskott.
Jag trodde att han sköt skallen av sig med sitt jaktvapen.

Det var ny info för mig.
Kanske har jag missat detta i denna lååånga tråden...
Citera
2025-02-22, 18:20
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Han befann sig ju inte i någon jättestor tidspress på så sätt att han själv blev beskjuten. Hade väl dessutom 3 vapen med sig.

I vissa filmsekvenser hör man att det går ganska lång tid innan han skjuter på nytt igen.

Antar kläderna var en kombination av funktion och sinnesstämning.
Det jag menade var att det finns en risk med att bli övermannad när man lägger ifrån sig geväret för att byta magasin. Inte så taktiskt kanske...
Citera
2025-02-22, 18:21
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Vad är egentligen den största drivkraften bakom att gå ut med en bang, så att säga? Om vi nu säger att Rickard inte var psykotisk och hade planerat detta under en längre tid – vill man bara bli ihågkommen? Man är ju död efteråt och kan därmed inte njuta av sin fame, som Breivik troligtvis gör.

Det enda Rickard åstadkommer här är ju att ställa till ett helvete för sin egen familj resten av deras liv – personerna som troligtvis har hjälpt honom mest. Eller tror han någonstans att detta ska leda till att skyddsnäten i Sverige fångar upp och erbjuder stöd till personer likt honom?
Smått lustig inledning. Han kan mycket väl ha haft i åtanke att det skulle bli sådana här diskussioner kring ämnet och dådet men vi vet inte om han tänkt i sådana banor eftersom han inte verkar ha lämnat något manifest. Det enda som polisen bekräftat hitills är att han verkar ha planerat detta noga men varför är ytterst oklart.
Citera
2025-02-22, 18:22
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
På youtube finns filmer från polisens kroppskameror när de tar sig in i det enorma hotellet för att söka efter Stephen Paddock.
Man ser hur försiktiga polisen är när de tar sig fram.
Det är inte bara att kasta sig in i infernot vilket en del tycks tro.
I övrigt så tror jag på din beskrivning här.
Vid Nashville-skolskjutningen så stormade poliserna skytten på några minuter: https://www.youtube.com/shorts/TDtBOc2GrBw
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ifrån all media och det finns inuti tråden här också .
Du vill att jag skall söka upp det så du ser det svart på vitt ,det tar ett tag men visst ...
Ok, tack för förtydligandet. Eftersom det inte står i någon media öht att han läste en SFI-mattekurs så måste du ha missuppfattat.

Däremot så läste han/var han inskriven på matematik på komvux, som har sin verksamhet i samma hus som SFI.
Citera
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Sen krävs det en psykisk ohälsa i botten för att kunna genomföra den här typen av dåd.
Och därmed kan motivbilden vara lika sjuk som GM.

Ja det är ju inte ett så friskt beteende han visar upp här på skolan.

Det är ju ett resultat av någon typ av ohälsa som fått växa fritt och förpesta hela hans hjärna.
Citera
2025-02-22, 18:23
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Det jag menade var att det finns en risk med att bli övermannad när man lägger ifrån sig geväret för att byta magasin. Inte så taktiskt kanske...

Absolut. Det ligger något i det. Speciellt om du eftersträvar perfektion.
Citera
2025-02-22, 18:24
Medlem
landbandys avatar
Ja det är så otroligt ledsamt.

En helt utom sig människa, som säger till en lärarinna att den inte kan / vet hur man jobbar ( pga asocialt beteende och rädsla för människor ) och sen i ren desperation skjuter henne ,några andra + sen sig själv är ju höjden utav ångest och självförakt .
Han stod ju där och erkände att han ; enligt dem och deras kriterium var en värdelös människa .

Ska det behöva vara så i livet ?
Nää
Alla har rätt att leva ; även DE som inte kan svenska ,eller DE som inte klarar pressen av att arbeta pga social rädsla .

Alla har lika mycket värde .

Men han blev ju stämplad som en som inte kunde få betyg . Därmed Fail .

Taskigt .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-22 kl. 18:28.
Citera
2025-02-22, 18:24
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror att RAs värld antagligen var rätt liten, vilket var anledningen att bli av med försörjningsstödet var en sådan katastrof. Jag får inte intrycket av någon stor ideolog, vilket i och för sig bristen på något slags manifest eller internetaktivitet (hitintills) verkar peka mot. Har det funnits något motiv mot invandrare specifikt så gissar jag på att det är baserat utifrån honom som person - det vill säga, "invandrare får kravlösa pengar till skillnad från mig", eller någon invandrare som han kände sig personligt kränkt av osv.

Men det är nog svårt att nysta fram ett specifikt motiv då det snarare är en livstid av personliga misslyckanden där den sista droppen kom vid nekandet av försörjningsstödet.

Varför skulle Rickard Andersson flytta?
När han sålde sitt vapenskåp, så gjorde han det för att han skulle flytta sa han. Köparen av vapenskåpet så flyttlådor i lägenheten.

Kunde han inte bo kvar på det enda stället han kände sig lite trygg på så skulle det självklart kunnat spela en avgörande roll. Inget för övrigt verkar vara känt om anledning till en flytt.

Kan en vräkning varit förestående?
Kanske stod han inför en vräkning pga. av att försörjningsstödet drog in? Det är något jag undrar över. för varför skulle man ta livet av sig inför en flytt han såg fram emot och gladdes åt?
Citera
2025-02-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Det var ny info för mig.
Hagelskottet träffade ingen, efter det skottet bytte han tillbaka till sitt jaktvapen som han då tog sitt liv med.
Citera
2025-02-22, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Det var ny info för mig.

Nej, han sköt ett skott med hagelbössan som inte träffade någon.
Sedan kort därefter avslutade han sitt liv med samma vapen som han hade skjutit offren.

Edit: Någon var visst lite snabbare.
Citera
2025-02-22, 18:28
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Hagelskottet träffade ingen, efter det skottet bytte han tillbaka till sitt jaktvapen som han då tog sitt liv med.

Är svårt skjuta sig med en hagelbrakare, han lyckades inte och bytte vapen.
Det gick bättre…..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in