2025-02-19, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl här som det blir svårt att förstå för mig som inte är jätteinsatt i autism.

Jag tänker att när man ser honom i vuxen ålder, pratar han stelt, ser livlös ut i mimik och kroppsspåk osv vilket får mig att tänka att han är just en sådan som skulle ha visat tidiga tecken som du säger kan ses redan vid spädbarnsåren.

Men här ser man ett livligt och till synes glatt barn, med ett helt annat kroppsspråk och ansiktsuttryck. Möjligt att pedagogerna såg annat än barndomsvännerna i själva kommunikation och sampel med kompisar, det vet vi ju inte. Barn är ofta ganska öppna och inte fördomsfulla, vilket sedan kan spela in mer i senare skede.

En människa är dock komplex, med många olika egenskaper som kan spela in som kan ha försvårat utvecklingen.

Läs på grundläggande kunskap om autism och andra funktionsnedsättningar så slipper ni spekulera på grundskolenivå.
Citera
2025-02-19, 21:35
Medlem
”Aftonbladet kan nu avslöja att den utpekade massmördaren Rickard Andersson under sina övre tonår led av vanföreställningar, depression och även av aggressioner.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMKKk5/uppgifter-rickard-andersson-led-av-vanforestallningar?utm_source=iosapp&utm_medium=sh are
Citera
2025-02-19, 21:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Ärftlighet betyder inte att alla i familjen har diagnoser. Vissa gener ärvs, och det krävs ofta en viss sammansättning av gener innan sjukdomar bryter sig ut. Plus miljöpåverkan också ofta, som stress under graviditeten. Olika för olika diagnoser. Kan hoppa över generationer helt också med tur. Alla vi bär latenta gener, som kan orsaka sjukdomar, om vi har oturen att föra dem vidare

Skulle snarare gissa att det är något i hans beteende, kanske inte hanterar depression på vettigt sätt som gör att det spårar ur. Åldern är ju typiskt för när exempelvis schizofreni kan sätta igång. Jag vet inte i vilken utsträckning folk som får det kan vara medveten om det, stressas och bli sjukare ifall de inte så att säga har vett att söka hjälp?

Det finns en massa forskningsprojekt som frågar om genetiskt samband för ditten och datten. Detta för att det är bättre (lönsamt) för läkemedelsföretagen ifall sjukdom inte påverkas av livsstil, beteenden, diet etc.

En del läkare tror (ungefär som ett religiöst troende) att psykiska sjukdomar kan vara genetiskt betingade. Man har forskat i genetik sedan ca 50-talet. Än idag har man inte hittat någon "sinnessjukdomsgen". Som jämförelse till gemene läkares övertro på genetiska inflytandet kan nämnas att det finns en bröstcancer gen som ger kvinnor som har den en ökad risk att få cancer. Men av alla som får bröstcancer så är det bara ca 7% som har den genen, ergo 97% får alltså bröstcancern av någon annan orsak men ändå säger en genomsnittlig vårdcentrals läkare att "det är mycket genetiskt".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-19 kl. 21:43.
Citera
2025-02-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl här som det blir svårt att förstå för mig som inte är jätteinsatt i autism.

Jag tänker att när man ser honom i vuxen ålder, pratar han stelt, ser livlös ut i mimik och kroppsspåk osv vilket får mig att tänka att han är just en sådan som skulle ha visat tidiga tecken som du säger kan ses redan vid spädbarnsåren.

Men här ser man ett livligt och till synes glatt barn, med ett helt annat kroppsspråk och ansiktsuttryck. Möjligt att pedagogerna såg annat än barndomsvännerna i själva kommunikation och sampel med kompisar, det vet vi ju inte. Barn är ofta ganska öppna och inte fördomsfulla, vilket sedan kan spela in mer i senare skede.

En människa är dock komplex, med många olika egenskaper som kan spela in som kan ha försvårat utvecklingen.

Depression kan förorsaka förändringar i talet och göra att personen börjar tala långsamt och monotont. Men jag vet inte vad som är anledningen till RAs utveckling.
Citera
2025-02-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
”Aftonbladet kan nu avslöja att den utpekade massmördaren Rickard Andersson under sina övre tonår led av vanföreställningar, depression och även av aggressioner.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMKKk5/uppgifter-rickard-andersson-led-av-vanforestallningar?utm_source=iosapp&utm_medium=sh are

Ja där ser man och fokus i artikeln handlar om vapenlicensen vilket man ju kan förstå.

Samtidigt kan man tycka att den här typen av psykisk sjukdom slår ut hela arbetsförmågan oavsett sysselsättning?

Förstår inte hur man har kunnat betrakta honom som arbetsför?
Citera
2025-02-19, 21:46
Medlem
antplots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Man undrar ju vad som kan ha skett under det sommarlovet…?

Han kom väl in i puberteten bara. Även helt vanliga barn utan NPF blir personlighetsförändrade av det.
Citera
2025-02-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ja där ser man och fokus i artikeln handlar om vapenlicensen vilket man ju kan förstå.

Samtidigt kan man tycka att den här typen av psykisk sjukdom slår ut hela arbetsförmågan oavsett sysselsättning?

Förstår inte hur man har kunnat betrakta honom som arbetsför?

Vill man ha nån med aggressioner, vanföreställningar och depression på en arbetsplats? Hur tänker man att det ska funka över tid?
Ett arbete är ju inte som ett dagis där man lämnas in och sen bara ÄR där.
Man ska ju vara produktiv och tjäna in dom pengar man kostar för arbetsgivaren och även vinst.
Man ska även funka bra ihop med sina kollegor och göra vad man blir tillsagd. Och som sagt, funka över tid.
Citera
2025-02-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Vill man ha nån med aggressioner, vanföreställningar och depression på en arbetsplats? Hur tänker man att det ska funka över tid?
Ett arbete är ju inte som ett dagis där man lämnas in och sen bara ÄR där.
Man ska ju vara produktiv och tjäna in dom pengar man kostar för arbetsgivaren och även vinst.
Man ska även funka bra ihop med sina kollegor och göra vad man blir tillsagd. Och som sagt, funka över tid.

Systemfel efter systemfel uppdagas. Sverige 2025.
Citera
2025-02-19, 21:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Läs på grundläggande kunskap om autism och andra funktionsnedsättningar så slipper ni spekulera på grundskolenivå.

Hm, jag har flera i min bekantskapskrets som har barn med autism, träffat flera vuxna, samt har en i min nära krets som har drag av det.

Av den anledningen har jag läst på en del, vilket inte är detsamma som att förstå autism fullt ut. Det är stor skillnad på all dessa personer som jag har kontakt med.

Enormt stor skillnad.
Citera
2025-02-19, 21:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Depression kan förorsaka förändringar i talet och göra att personen börjar tala långsamt och monotont. Men jag vet inte vad som är anledningen till RAs utveckling.

Medicinering kan också påverka. Jag jobbade på ett servicehus i Malmö för länge sedan. Mitt emot var ett mentalsjukhus och en park emellan där patienter brukade promenera. Det kunde vara väldig variation i fart och framtoning. Depression är inte alltid att någon är nedstämd utan kan vara att de inte har ork till något.
Citera
2025-02-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han måste ha varit med om något traumatiskt för att han skulle vända över en sommar om det är så det gick till
Sägs det nå mer vettigt i den artikeln? Har inte premium

Det är jag inne på också, alla klasskamrater beskriver honom likadant, så något måste ha hänt honom under sommaren. Undrar vad det kan vara
Citera
2025-02-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Systemfel efter systemfel uppdagas. Sverige 2025.

Jag tycker läkaren som inte anmält olämpligheten för vapeninnehav, samt handläggaren på soc kan träda fram och förklara sig.

(Vilket såklart aldrig kommer hända, det fattar jag med)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in