2025-02-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Han dömdes i Tingsrätten, har du glömt bort det redan?

Hovrätten anser målsägandes version som trovärdig. Men även den åtalades version som trovärdig. Och bevisningen höll inte. I en rättsstat (som Sverige är) innebär det att man ska fria den åtalade. Men det behöver alltså inte innebära att den friade är oskyldig. Det innebär endast att bevisen inte räcker för fällande dom.

Men då Hovrätten anser målsägandes version och berättelse vara trovärdig. Så får du nog tagga ner och sluta anklaga henne för falsk tillvitelse.

Se både målsägande och V som "friade". Han från våldtäkt. Och hon från falsk tillvitelse.
Kan du försöka med det?

Hon upplevde det säkert som en våldtäkt. Han upplevde det inte som en våldtäkt.
Tillräcklig bevisning finns inte för våldtäkt enligt Hovrätten. och då ska han frias.

Du är återigen fullkomligt fantastisk. Vi har hovrätten som frikänner åtalade och därmed bör den åtalade anses vara oskyldig i en rättsstat. Men du inför ett tredje rättsbegrepp: Friad i domstol men kanske ändå skyldig. Vill inte läsa sånt. Vi har inget tredje begrepp. Antingen är man oskyldig eller skyldig och det avgörs i domstol. Ibland vill jag hävda att någon oskyldig blir dömda, men skulle aldrig hävda att någon friad kan vara skyldig.
Citera
2025-02-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JossaNs
Tack tomaten, både för att du visar exakt det jag och Guzman säger och för att du är en sådan fantastisk karikatyr att det för mig är anmärkningsvärt att du inte inser själv.

"Bevisningen höll inte. Det är allt."
"Att någon blir friad är inte synonymt med att denna är oskyldig"

Jag kan bara säga;
"Tack och bock, det är exakt mentalitet som denna, som skapat och underhåller allt fel i det här landet."

Märkligt och intetsägande inlägg av dig.

Det jag skriver är ju självklarheter för alla. Räcker inte bevisning, så ska en person inte sättas i fängelse (så fungerar det i en rättsstat). Men att bevisningen inte räcker är inte synonymt med att personen är oskyldig.

Hovrätten är ju även tydlig:
De tror på målsägandes berättelse. Hon är trovärdig.
Och de tror även på den åtalades berättelse. Han är trovärdig.
Och då landar ju allt på bevisbördan. Och den räckte inte till för fällande dom. Och då blev domen friande.

Hade bevisningen räckt, så hade domen alltså blivit fällande.

Såhär ser det ofta ut i just våldtäktsmål. Jag är därmed inte förvånad.
Citera
2025-02-06, 13:10
Medlem
fido1986s avatar
Citat:

Hovrätten anser målsägandes version som trovärdig. Men även den åtalades version som trovärdig. Och bevisningen höll inte. I en rättsstat (som Sverige är) innebär det att man ska fria den åtalade. Men det behöver alltså inte innebära att den friade är oskyldig. Det innebär endast att bevisen inte räcker för fällande dom.

Men då Hovrätten anser målsägandes version och berättelse vara trovärdig. Så får du nog tagga ner och sluta anklaga henne för falsk tillvitelse.

Se både målsägande och V som "friade". Han från våldtäkt. Och hon från falsk tillvitelse.
Kan du försöka med det?

Tillräcklig bevisning finns inte för våldtäkt enligt Hovrätten. och då ska han frias.

En förståndshandikappad vandrande pinne har högre medvetandegrad än vad du har.

Hovrätten kan inte avgöra vem av dem som ljuger. Då ska misstänkt gärningsman frias.

Läser man förundersökningen så förstår varje tänkande människa hur det ligger till. Bruden ljög för att hon är en strulig person som gjort slut med sin kille för femtio elfte gången. Ringt första bästa kille och knullat med honom. Ångrat sig och gråtit ut om att hon blivit våldtagen. I alla möjliga ställningar under hela jävla natten.
Citera
2025-02-06, 13:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Märkligt och intetsägande inlägg av dig.

Det jag skriver är ju självklarheter för alla. Räcker inte bevisning, så ska en person inte sättas i fängelse (så fungerar det i en rättsstat). Men att bevisningen inte räcker är inte synonymt med att personen är oskyldig.

Hovrätten är ju även tydlig:
De tror på målsägandes berättelse. Hon är trovärdig.
Och de tror även på den åtalades berättelse. Han är trovärdig.
Och då landar ju allt på bevisbördan. Och den räckte inte till för fällande dom. Och då blev domen friande.

Hade bevisningen räckt, så hade domen alltså blivit fällande.

Såhär ser det ofta ut i just våldtäktsmål. Jag är därmed inte förvånad.

Fast i detta fall så är det uppenbart för alla normalt funtade personer att någon våldtäkt inte har begåtts. Eventuellt någon form av övergrepp men snarare på sin höjd ett missförstånd kring vad MÄ ville ha ut av kvällen.
Citera
2025-02-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men om man är friad i hovrätten så är man väl oskyldig?

Nej, att vara friad är inte synonymt med att man är oskyldig.

Räcker inte bevisningen, så ska man inte sitta i fängelse. Vi kan inte spärra in folk utan hög bevisning/utan att det är bevisat bortom allt rimligt tvivel att personen är skyldig. Det vore horribelt och rättsosäkert... Så kan vi inte ha det i en rättsstat.

Men på grund av våra höga beviskrav. Så går det skyldiga människor fria. Så är det med den saken.

Målsägande har varit utsatt för ett trauma. Så är det ju. Även Hovrätten ser henne som trovärdig och hennes berättelse som trovärdig. Men bevisningen håller inte. Och även Vs berättelse uppfattas av Hovrätten som trovärdig. Och då behöver de fria honom, när bevisningen inte håller.

Men man blir inte traumatiserad om man inte varit med om ett trauma. Så... Friad är inte synonymt med oskyldig, som sagt,
Citera
2025-02-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JossaNs
Jag hoppas att du är en seriefigur;
Han har hängts ut på flashback.
Han har fått motta enormt mycket hat av de som är för fällande domar här i tråden.

För ett par dagar sedan ville malm1 eller vad fan han kallade sig veta och jag citerar;
"Var sitter horungen?"
Vilket jag åtminstone betraktar som någon typ av hot om man läser efterföljande kommentar.

Han har varit dömd av allmänheten och tidigare klasskompisar och ALLA som har lyssnat till MÄ och hennes berättelse.

Han är nu frikänd;
Men i mångas ögon är denna firande domen (vilket är det ända rimliga) bara "Ett bevis på att beviskraven måste sänkas mer!", för att folk förstår inte att kvinnor ljuger.
Nu är en man friad av rätten men dömd i mångas ögon, den typen av män vi älskar att prata om;
"Han som kom undan och hade tur".

Hade detta rört ett mordfall, så hade ALLA resonerat "åh Gud vilken tur att han inte dömdes oskyldig".
Men av någon anledning, vilken för mig är OBEGRIPLIG, så är det alltid en våldtäkt så fort en kvinna har yppat de orden. Jag kan inte för mitt liv begripa varför vi är så jävla veka.

Kan bara instämma, säger en kvinna att det är våldtäkt är det många som bara köper det rakt av utan minsta bevis
Citera
2025-02-06, 13:26
Medlem
Citat:

Kan du försöka med det?

Jag har aldrig sett en hovrätt eller tingsrätt skriva rakt ut att målsäganden inte är trovärdig men det framkommer i och med den fällande domen att dem också ser hennes version som krystad, beviskraven är skrattretande låga i våldtäktsmål så hade dem inte ansett att hon helt saknar trovärdighet så hade han dömts, du verkar ha lite svårt att läsa mellan raderna
Citera
2025-02-06, 13:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, att vara friad är inte synonymt med att man är oskyldig.

Räcker inte bevisningen, så ska man inte sitta i fängelse. Vi kan inte spärra in folk utan hög bevisning/utan att det är bevisat bortom allt rimligt tvivel att personen är skyldig. Det vore horribelt och rättsosäkert... Så kan vi inte ha det i en rättsstat.

Det var ju precis detta tingsrätten var på väg att göra, i 3 år och 3 månader.
Anser du att man i Tingsrättsförhandlingarna kunde bevisa att han var skyldig utom allt rimligt tvivel?

Tycker du att vara dömd är synonymt med att man är skyldig?
Citera
2025-02-06, 13:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Du är ju korkad på riktigt, med utgångspunkt från hovrättens friande dom så kan han omöjligt vara skyldig eftersom han är friad nu.

Du verkar dessutom ha svårt att erkänna att både du och tingsrätten drog fel slutsatser?
Citera
2025-02-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Jag vill minnas att han satt anhållen i någon dag eller två. Tror inte han blev häktad alls. Men jag kan minnas fel där.

Det måste ha varit uppenbart för såväl polis som åklagare att det var ett mycket tveksamt fall, redan från start.
Rent av tjänstefel av åklagaren att ta detta till åtal, IMO.

Japp denna falska anmälan borde utan tvekan ha hamnat rätt i papperskorgen
Citera
2025-02-06, 13:30
Medlem
Någon som kan lägga upp domen så man kan kika på den?
Citera
2025-02-06, 13:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Kan bara instämma, säger en kvinna att det är våldtäkt är det många som bara köper det rakt av utan minsta bevis

Det finns en väldigt intressant video i länken nedanför.

(FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024)

Skönt hur som helst att det ordnade upp sig för den unge mannen i det aktuella fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in