2025-02-06, 12:12
  #7981
Medlem
Hovrätten anser att målsägandens uppgifter kan bedömas som trovärdiga. De får också visst stöd av vad hennes vänner och före detta pojkvän berättat. Skadorna på höfterna kan däremot i sig inte anses ge något tydligt stöd åt åtalet. Viking Lundkvists berättelse har varit lång, levande, klar, detaljrik och sammanhängande och framstår därmed även den som trovärdig. Det innebär att två möjliga händelseförlopp ställs mot varandra. Under sådana förhållanden är den stödbevisning som åklagaren åberopat, som i huvudsak består av vad målsäganden i sin tur berättat för andra, inte tillräcklig för att det ska kunna anses vara i praktiken uteslutet att det gått till på något annat sätt än vad åklagaren påstått. Enligt hovrätten är det därmed inte styrkt att Viking Lundkvist gjort sig skyldig till vare sig våldtäkt eller oaktsam våldtäkt. Åtalet och det enskilda anspråket ska därför ogillas och tingsrättens dom ändras i enlighet härmed.
Citera
2025-02-06, 12:23
  #7982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Eftersom det är uppenbart att han är oskyldig om man klarar av att se på det objektivt så insåg självklart tingsrätten också att det inte skulle hålla i högre instans, idag har tydligen rättvisa skipats, synd att den lögnaktiga hyndan inte blir inlåst för falsk tillvitelse dock

Nu tänker du väldigt märkligt. Du har inte läst domen (inte jag heller), men drar ändå på stora trumman att det rör sig om falsk tillvitelse. '

Det fungerar inte så, att det antingen är våldtäkt eller falsk tillvitelse.

Det finns flera olika lager när det kommer till våldtäktsärenden.

1. En våldtäkt har skett. Både offer och gärningsperson är mycket medvetna om detta. Bevisen finns i överflöd och det blir fällande dom. Tänk Hagamannen, Örebromannen. Finns liksom inga tvivel.

2. En våldtäkt har skett. Men offret vill inte kännas vid det, hon/han vet om det innerst inne, men ar svårt att verkligen vilja kännas vid det. Rädd för att anmäla etc. Förövaren är också medveten om att våldtäkt har begåtts, men försöker blunda själv för det. Våldtäkten behöver i dessa fall inte ens anmälas.

3. En våldtäkt har skett. Offret och förövaren vet om det. Det finns bevisning, men inte stark bevisning och förövaren förnekar både inför andra och sig själv att våldtäkt har skett. Våldtäkt anmäls, men bevisningen räcker inte för fällande dom.

4. Oaktsam våldtäkt har skett. Förövaren har varit likgiltig till om samtycke fanns/inte fanns och borde ha fattat att det kanske inte alls fanns samtycke. Bevisningen kan vara hög, medel eller låg. Och beroende på bevisningen så kan det leda till fällande eller friande dom.

5. Osäkert om våldtäkt har inträffat, tom. för "offret". Men något skaver hos den som blivit "utsatt". Kanske gjorde personen saker mot sin egen vilja? Som denna senare uppfattar som våldtäkt. Och så blir det alltmer en sanning för "offret". Och för "offrets" omgivning.

6. Osäkert om våldtäkt har inträffat, framförallt för "offret". Men omgivningen uppfattar det som våldtäkt och "offret" får svårt att värja sig och bilda sin egen bild av det hela.

7. Falsk tillvitelse. "Offret" vet mycket väl om att ingen våldtäkt har skett, men anmäler någon för våldtäkt. Tex. pga. vårdnadstvist.

I denna friande dom kan det mycket väl röra sig om alternativ 3 eller 4. Hovrätten kanske inte såg bevisningen som tillräcklig för fällande dom. Och då ska ju den åtalade frias. Eller så är det en oaktsam våldtäkt och inte tillräckligt med bevisning ens för det. Och även då ska en åtalad frias.

Men att det skulle röra sig om falsk tillvitelse är inte alls troligt. Så lägg ner med dina fula ord om målsägande. Troligare är i så fall punkt 5.


Så. Sluta upp med ditt obehagliga hat mot målsägande. Hon upplevde sig helt klart ha blivit våldtagen, annars hade det ju aldrig dragits på så här stora växlar.

Falsk tillvitelse är i övrigt ytterst ovanligt.
Citera
2025-02-06, 12:24
  #7983
Medlem
Hovrätten anser att målsägandens uppgifter kan bedömas som trovärdiga. De får också visst stöd av vad hennes vänner och före detta pojkvän berättat. Skadorna på höfterna kan däremot i sig inte anses ge något tydligt stöd åt åtalet. Viking Lundkvists berättelse har varit lång, levande, klar, detaljrik och sammanhängande och framstår därmed även den som trovärdig. Det innebär att två möjliga händelseförlopp ställs mot varandra. Under sådana förhållanden är den stödbevisning som åklagaren åberopat, som i huvudsak består av vad målsäganden i sin tur berättat för andra, inte tillräcklig för att det ska kunna anses vara i praktiken uteslutet att det gått till på något annat sätt än vad åklagaren påstått. Enligt hovrätten är det därmed inte styrkt att Viking Lundkvist gjort sig skyldig till vare sig våldtäkt eller oaktsam våldtäkt. Åtalet och det enskilda anspråket ska därför ogillas och tingsrättens dom ändras i enlighet härmed.
Citera
2025-02-06, 12:27
  #7984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Ge fan i att försöka ge er på anmälaren, även om hon inte våldtatts så kan hon fortfarande ha ångest över allt det här, hon har straffats nog.

Tror inte någon kommer ge sig på anmälaren. Skulle dock vilja påstå att den åtalade är den som har straffats om någon obefogat då hans namn inte varit under sekretess och varit oskyldigt dömd i över ett år.

Otroligt beklagligt att de har förstört så mycket av en ung mans liv på enbart hörsägenbevisning i tingsrätten. Tycker den åtalades namn bör vara under sekretess i våldtäktsdomar tills de har nått laga kraft i hovrätten. Våldtäktslagstiftningen och HD:s prejudikat bör också ses över då detta känns extremt rättsosäkert.
Citera
2025-02-06, 12:28
  #7985
Medlem
NFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hur tycker du att det står i proportion till hur Viking har straffats?
Han frias ju?
Citera
2025-02-06, 12:31
  #7986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det skulle vara intressant att höra dina reflektioner nu?

Jag har inte läst domen ännu. Så svårt att göra ett uttalande om mina reflektioner såhär långt. Men jag kan visa dig mitt svar till Putinhater här nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu tänker du väldigt märkligt. Du har inte läst domen (inte jag heller), men drar ändå på stora trumman att det rör sig om falsk tillvitelse. '

Det fungerar inte så, att det antingen är våldtäkt eller falsk tillvitelse.

Det finns flera olika lager när det kommer till våldtäktsärenden.

1. En våldtäkt har skett. Både offer och gärningsperson är mycket medvetna om detta. Bevisen finns i överflöd och det blir fällande dom. Tänk Hagamannen, Örebromannen. Finns liksom inga tvivel.

2. En våldtäkt har skett. Men offret vill inte kännas vid det, hon/han vet om det innerst inne, men har svårt att verkligen vilja kännas vid det. Rädd för att anmäla etc. Förövaren är också medveten om att våldtäkt har begåtts, men försöker blunda själv för det. Våldtäkten behöver i dessa fall inte ens anmälas. Även om det är helt klart att våldtäkt har skett.

3. En våldtäkt har skett. Offret och förövaren vet om det. Det finns bevisning, men inte stark bevisning och förövaren förnekar både inför andra och sig själv att våldtäkt har skett. Våldtäkt anmäls, men bevisningen räcker inte för fällande dom.

4. Oaktsam våldtäkt har skett. Förövaren har varit likgiltig till om samtycke fanns/inte fanns och borde ha fattat att det kanske inte alls fanns samtycke. Bevisningen kan vara hög, medel eller låg. Och beroende på bevisningen så kan det leda till fällande eller friande dom.

5. Osäkert om våldtäkt har inträffat, tom. för "offret". Men något skaver hos den som blivit "utsatt". Kanske gjorde personen saker mot sin egen vilja? Som denna senare uppfattar som våldtäkt. Och så blir det alltmer en sanning för "offret". Och för "offrets" omgivning. Exempel: ett "offer" vill inte ha sex, men märker att den andra parten vill det och är mycket påstridig. "Offret" blir rädd för att säga ifrån och tänker "låt gå" och har sex mot sin egen vilja, fast ändå till synes "samtyckande". Vilket kommer skava för "offret" rejält efteråt, då hon/han ju aldrig ville ha sexet... Våldtog sig själv? Sk. "tjatsex" ingår väl i denna kategorin. Det är inte våldtäkt. Men "offret" vill inte och kommer känna sig våldtagen.

6. Osäkert om våldtäkt har inträffat, framförallt för "offret". Men omgivningen uppfattar det som våldtäkt och "offret" får svårt att värja sig och bilda sin egen bild av det hela.

7. Falsk tillvitelse. "Offret" vet mycket väl om att ingen våldtäkt har skett, men anmäler någon för våldtäkt. Tex. pga. vårdnadstvist.

I denna friande dom kan det mycket väl röra sig om alternativ 3 eller 4. Hovrätten kanske inte såg bevisningen som tillräcklig för fällande dom. Och då ska ju den åtalade frias. Eller så är det en oaktsam våldtäkt och inte tillräckligt med bevisning ens för det. Och även då ska en åtalad frias.

Men att det skulle röra sig om falsk tillvitelse är inte alls troligt. Så lägg ner med dina fula ord om målsägande. Troligare är i så fall punkt 5.


Så. Sluta upp med ditt obehagliga hat mot målsägande. Hon upplevde sig helt klart ha blivit våldtagen, annars hade det ju aldrig dragits på så här stora växlar.

Falsk tillvitelse är i övrigt ytterst ovanligt.
Citera
2025-02-06, 12:34
  #7987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Han frias ju?

Jag hoppas att du är en seriefigur;
Han har hängts ut på flashback.
Han har fått motta enormt mycket hat av de som är för fällande domar här i tråden.

För ett par dagar sedan ville malm1 eller vad fan han kallade sig veta och jag citerar;
"Var sitter horungen?"
Vilket jag åtminstone betraktar som någon typ av hot om man läser efterföljande kommentar.

Han har varit dömd av allmänheten och tidigare klasskompisar och ALLA som har lyssnat till MÄ och hennes berättelse.

Han är nu frikänd;
Men i mångas ögon är denna firande domen (vilket är det ända rimliga) bara "Ett bevis på att beviskraven måste sänkas mer!", för att folk förstår inte att kvinnor ljuger.
Nu är en man friad av rätten men dömd i mångas ögon, den typen av män vi älskar att prata om;
"Han som kom undan och hade tur".

Hade detta rört ett mordfall, så hade ALLA resonerat "åh Gud vilken tur att han inte dömdes oskyldig".
Men av någon anledning, vilken för mig är OBEGRIPLIG, så är det alltid en våldtäkt så fort en kvinna har yppat de orden. Jag kan inte för mitt liv begripa varför vi är så jävla veka.
Citera
2025-02-06, 12:35
  #7988
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Han frias ju?

Så du menar att han dömdes i Tingsrätten, den tid som gått efteråt och att han hängts ut här i tråden inte är ett straff?
Citera
2025-02-06, 12:37
  #7989
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Han frias ju?

Friad....det räcker nog med att du blir anmäld för en sådan här sak för att du aldrig kommer bli helt "friad". Det finns alltid folk som tänker att det har nog hänt ändå.
Citera
2025-02-06, 12:39
  #7990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Friad....det räcker nog med att du blir anmäld för en sådan här sak för att du aldrig kommer bli helt "friad". Det finns alltid folk som tänker att det har nog hänt ändå.

EXAKT det här, är det jag menar ovan.
Sexualbrott är det enda brottet som funkar så, INGA andra brott har folk som säger "hmmm men det har nog hänt".
Citera
2025-02-06, 12:39
  #7991
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JossaNs
Jag hoppas att du är en seriefigur;
Han har hängts ut på flashback.
Han har fått motta enormt mycket hat av de som är för fällande domar här i tråden.

För ett par dagar sedan ville malm1 eller vad fan han kallade sig veta och jag citerar;
"Var sitter horungen?"
Vilket jag åtminstone betraktar som någon typ av hot om man läser efterföljande kommentar.

Han har varit dömd av allmänheten och tidigare klasskompisar och ALLA som har lyssnat till MÄ och hennes berättelse.

Han är nu frikänd;
Men i mångas ögon är denna firande domen (vilket är det ända rimliga) bara "Ett bevis på att beviskraven måste sänkas mer!", för att folk förstår inte att kvinnor ljuger.
Nu är en man friad av rätten men dömd i mångas ögon, den typen av män vi älskar att prata om;
"Han som kom undan och hade tur".

Hade detta rört ett mordfall, så hade ALLA resonerat "åh Gud vilken tur att han inte dömdes oskyldig".
Men av någon anledning, vilken för mig är OBEGRIPLIG, så är det alltid en våldtäkt så fort en kvinna har yppat de orden. Jag kan inte för mitt liv begripa varför vi är så jävla veka.

Är enig med dig till 100 %.
Citera
2025-02-06, 12:46
  #7992
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Han är dömd. Och det finns bevis som stödjer hennes version. Och inga bevis som stödjer hans version.
Ändå tror du att han är oskyldigt dömd. Det är nog du som saknar empati för kvinnor.

Jag har empati för brottsoffer, oavsett om de är män eller kvinnor. Men jag har föga empati för en dömd våldtäktsförövare.

Hej tomaten! Har du ändrat åsikt nu när hovrätten har friat den unge mannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in