Citat:
Vilken vändning! Han blev friad och helt och hållet baserat på hans egna trovärdiga utsaga!
Jag vill bara lyfta TomatKungens inlägg för ett år sedan, då han invände mot att tingsrättens dom skulle vara felaktigt baserat på att man INTE kunde lägga en misstänkts utsaga till grund för en dom.
Detta måste ju vara det slutgiltiga beviset för att TomatKungen har absolut ingenting att göra i trådar om bevisvärdering och juridiska bedömningar trots hens idoga intygande att hen är en "objektiv monolit" som flyter genom världen och ser saker precis som de är.
Men jag ser att hen har bytt fot. Nu räckte inte bevisen. Det kunde vara en oaktsam våldtäkt. Det kunde vara allt möjligt förutom det faktum att den misstänkte kan vara oskyldig.
Jag kom till tråden för juridiken ursprungligen, men med personer som TomatKungen har jag totalt tappat intresset för att på Flashback föra någon form av juridisk diskussion. Hen sitter och fullkomligt pepprar alla trådar om våldtäkter med inlägg efter inlägg för att styrka tesen om att varje fall är en våldtäkt.
Så TomatKungen, du kanske ska ta och koppla ner från dessa trådar och försöka dig på lite rannsakan. Du har nu haft fel i två av trådarna gällande våldtäkter som varit som mest debatterade på Flashback i närtid.
I övrigt, kan någon lägga upp domen? Så får alla vi andra dödliga läsa få läsa Hovrättens domskäl. Det vore alldeles ypperligt om fler hovrätter kunde återvända till principen om att det ska vara ställt utom rimligt tvivel och att det inte går att gå hur mycket som helst på känsla i sitt dömande bara för att man vill tro på en målsägande som framstår som traumatiserad.
En sak ska jag ge TomatKungen dock, det är inte nödvändigtvis någon fråga om falsk tillvitelse. Det är fullt möjligt att målsägande i efterhand upplevt sig våldtagen - det brukade förr kallas för ågren men verkar nu mera vara en av grunderna för våldtäkt enligt samtyckeslagen.
Jag vill bara lyfta TomatKungens inlägg för ett år sedan, då han invände mot att tingsrättens dom skulle vara felaktigt baserat på att man INTE kunde lägga en misstänkts utsaga till grund för en dom.
Detta måste ju vara det slutgiltiga beviset för att TomatKungen har absolut ingenting att göra i trådar om bevisvärdering och juridiska bedömningar trots hens idoga intygande att hen är en "objektiv monolit" som flyter genom världen och ser saker precis som de är.
Men jag ser att hen har bytt fot. Nu räckte inte bevisen. Det kunde vara en oaktsam våldtäkt. Det kunde vara allt möjligt förutom det faktum att den misstänkte kan vara oskyldig.
Jag kom till tråden för juridiken ursprungligen, men med personer som TomatKungen har jag totalt tappat intresset för att på Flashback föra någon form av juridisk diskussion. Hen sitter och fullkomligt pepprar alla trådar om våldtäkter med inlägg efter inlägg för att styrka tesen om att varje fall är en våldtäkt.
Så TomatKungen, du kanske ska ta och koppla ner från dessa trådar och försöka dig på lite rannsakan. Du har nu haft fel i två av trådarna gällande våldtäkter som varit som mest debatterade på Flashback i närtid.
I övrigt, kan någon lägga upp domen? Så får alla vi andra dödliga läsa få läsa Hovrättens domskäl. Det vore alldeles ypperligt om fler hovrätter kunde återvända till principen om att det ska vara ställt utom rimligt tvivel och att det inte går att gå hur mycket som helst på känsla i sitt dömande bara för att man vill tro på en målsägande som framstår som traumatiserad.
En sak ska jag ge TomatKungen dock, det är inte nödvändigtvis någon fråga om falsk tillvitelse. Det är fullt möjligt att målsägande i efterhand upplevt sig våldtagen - det brukade förr kallas för ågren men verkar nu mera vara en av grunderna för våldtäkt enligt samtyckeslagen.
Läs om, läs rätt.
För hur tänkte du nu?
Märker du inte att jag är mycket tydlig kring bevisningen vad gäller både fällande och friande domar. Både nu och för ett år sedan.
Jag skrev då att man i Tingsrätten dömde efter bevisningen i ärendet (och en trovärdig målsägandes trovärdiga berättelse), vilket är korrekt förfarande. Och att man nu i Hovrätten dömde efter att man inte ansåg att bevisningen höll fullt ut för fällande dom (och att både målsägande och V var trovärdiga).
Hade ju varit helt rättsosäkert om man bara dömde efter en målsägandes/en åtalads berättelse. Oavsett om det ledde till friande eller fällande dom. Detta anser jag nu. och det ansåg jag för ett år sedan.
Som sagt var: läs om, läs rätt. Så ser du det:
"Ord står mot ord. Och målsägande har stödbevisning i form av fyra vittnen, fotografier och ett meddelande från den dömde som faktiskt ser ut som ett hot.
Men du tycker att man hellre ska gå på den dömdes ord. Blir det mer rätt för det, menar du?"
Jag skriver att man ska se till bevisningen och inte bara kring utsaga. Som sagt. Tänk till.
Nej, jag skriver inte om "ångersex". Jag skriver om att faktiskt uppleva våldtäkt under samlaget. Kanske något du aldrig varit med om eller inte känner någon som varit med om.
Jag kan berätta om en kvinna jag känner som blev instängd i ett rum med en man hon inte alls ville ha sex med. Men hon insåg att han ville och att hon inte hade en chans att ta sig ur detta. utanför rummet höll hans kompis för dörren. Det viktigaste för henne var att kondom användes, hon ville inte riskera könssjukdomar eller oönskad graviditet. Och hon fattade att nekade hon honom sex, så skulle det bli våldtäkt och då utan kondom. Skräckslagen så bad hon om att få hämta en kondom. Vilket hon fick göra. Sedan låg hon som en död sill och lät honom använda hennes kropp som han ville, med kondom på dolmen. Hon var alltså instängd och såg att hon inte hade annat val. hon upplevde hela samlaget som våldtäkt. Men eftersom hon "samtyckt" (för att få använda kondom) så såg hon ingen möjlighet att anmäla det hela.
Hennes berättelse är mycket likt detta fall. Målsägande är rädd, hon vill inte. Men är rädd att skadas om hon gör mer motstånd än det hon redan gjort. Så hon går med på det V säger till henne att han vill göra. Hon upplever sig bli våldtagen samlaget igenom, men gör vad hon tror hon måste för att slippa bli skadad.
----
"Ångersex" är ju något helt annat det. Det är ju en sexakt som båda gladeligen har med varandra, kåta och glatt samtyckande. Men som efteråt ger lite besk smak av en eller annan orsak... Och att någon/båda då ångrar sexet. Då är det ingen som upplever sig vara "våldtagen". För det handlar ju inte ens om det. Och varför skulle de då anmäla varandra för våldtäkt? Makes no sense. 'Ångrar man något vill man glömma det. Inte anmäla det och basunera ut det till hela världen. Tänk om, tänk rätt.
-----
Eftersom både målsägandes och Vs berättelser bedöms som trovärdiga så kan det mycket väl vara så att han är för full för att fatta allvaret i hennes "nej" osv. För kåt och framfusig för att ta det på allvar. van att få som han vill. När hon sedan slutar göra motstånd och följer hans minsta vink så uppfattar han det hela som samtycke. Medans hon är rädd och inte alls är samtyckande, utan ger upp av rädsla. och samlaget igenom upplever hon som en lång utdragen våldtäkt.... Där han tom. är hårdhänt mot henne...
Det är liksom inte ovanligt att två personer kan ha helt olika bild av ett och samma händelseförlopp.
Och exakt: falsk tillvitelse handlar detta med stor säkerhet inte om. För det första är det så pass ovanligt. Och för det andra har målsägande ingen anledning att falskt tillvita V. Och för det tredje så är hon uppenbart traumatiserad direkt efter händelsen (svårt att fejka det). Och för det fjärde ser Hovrätten henne och hennes berättelse som trovärdiga. Så nej: finns inget som pekar på falsk tillvitelse.