Citat:
Jag menar att vi ofantligt mycket bättre möjligheter att ge barn den omsorg de behöver i dag. Både tekniskt (t ex uppvärmning), ekonomiskt (allehanda understöd), medicinskt (t ex minimal barna- och mödradödlighet) och på andra sätt. Så, nej en kvinna på 18 år har otroligt mycket större möjligheter idag att ta hand om ett oväntat barn än anno 1800. Det är en himmelsvid skillnad.
Det borde Du försöka få in i skallen.
Det borde Du försöka få in i skallen.
Nej, spädbarns och förskolebarns behov av omsorg, tid och kärlek är samma i vårt moderna samhälle som det var i det äldre. Detta ändras inte pga elektricitet eller tillgång till mediciner.
Och en ensamstående individ har exakt lika stort behov av sömn, vila, möjlighet att försörja sig själv, egentid etc...som förr.
Det som skiljer förr från idag är att tiden för att bli en vuxen produktiv samhällsmedborgare tar betydligt längre tid idag i vårt kunskapssamhälle, där människor behöver utbilda sig under längre tid, än ex anno 1800, för att kunna försörja sig.
Att som ung människa ensamt tvingas ta hand om ett oönskat barn är alltså lika mycket en enorm utmaning idag som det var 1800.
Citat:
Jag ägnar mig inte åt den delen av Flashback. Jag har litet för svårt för ansvarslöshet från båda könen, på allehanda områden. Nu har förstås samhällets olika instanser predikat "rätten till fri sex" i 50+ år och då ökar risken att både män och kvinnor tar sådant på allvar och agerar ytterst ansvarslöst. Jag har inget problem med att läxa upp samtliga, men inte bland perversiteter.
Nä, precis...du lägger HELA ansvaret kring sex, relationer och reproduktion på kvinnor. Riktar ALL din kritik och ideer om tvång till ansvar, i dessa saker mot enbart kvinnor.
Att sex inte ska ske, är kvinnors ansvar.
Att relationer ska hålla, är kvinnors ansvar.
Och att sex medför risker är det enbart kvinnor som ska drabbas av.
Att män är precis lika ansvariga för att barn blir till, ibland tom mer, eftersom män oftare använder sig av tvång och utnyttjande och mer sällan använder skydd, och att människan tillhör en art som behöver ta omsorg om barn tillsammans, och inte klarar den uppgiften som ensam, är inget du tar i beaktande överhuvudtaget.
Nä, kvinnor ska TVINGAS mot all logik, kunskap och förnuft att bära konsekvenserna av sex helt ensamma, och de ska straffas extra via att tvingas göra det under så svåra ekonomiska omständigheter som möjligt....bara för att det är extra kul.
Som sagt, din idéer talar sitt tydliga språk av rent och skärt kvinnohat.
Senast redigerad av Merapi 2025-01-31 kl. 05:58.
Senast redigerad av Merapi 2025-01-31 kl. 05:58.