2025-02-01, 19:29
  #10225
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förvisso, men att aktiv avsäga sig ett existerande vårdnadsansvar är avsevärt mer skuldbelagt än att inte ens få vårdnadsansvaret från början eller hur?
Att vara den enda personen som står emellan ett barn och en ev. sunkig uppväxt på ett barnhem ( som vi förmodligen måste återinföra till Sverige med tanke på antalet övergivna ungar som kommer komma med ett abortförbud) är en oerhört taskig sits, som alltså i Strix planer endast kvinnor ska försättas i.

Och även män utsätts för hormonpåverkan i närheten av både gravida kvinnor och spädbarn.
Men, att utsätta män för den påverkan via tvång, är ju inte aktuellt i Strixs värld.
Likväl som att påtvinga kvinnor oösnskad graviditet med den biologiska hormonpåverkan det skulle medföra, skulle vi ju kunna inrätta tvångsdosering av hormoner för män, så de kommer ut i andra änden stinna av fadersinstinkter....


Men att påtvinga ensamt vårdnadsansvar till semikriminella kvinnor som inte har empati, lust, mognad eller ens tillräckliga resurser att ensamma ta hand om ett barn, och dessutom påtvinga henne detta utan det barnbidrag som andra barn får, det är inte alls barnmisshandel?



Jag anser tvärtom att fler ensamstående kvinnor borde avsäga sig vårdnadsansvar, men det hjälper inte att tvinga män av diskutabel moral att hänga omkring gravida kvinnan för att få faderliga hormonerna att flöda, som i mosesboken där män ska tvingas gifta sig ifall de tar oskulden av en kvinna.

Tror det är helt omöjligt och oseriöst att spruta in hormoner i män som söker fly ansvar för barn.

Så det är osäkert hur man ska tvinga någon till ansvar, män såsom kvinnor. Naturen tvingar fram sådan ansvar, men helst borde dessa kvinnor rådgivas att adoptera bort barnet hur mycket naturen än skriker åt dem att behålla den.

Det finns en enorm adoptionsmarknad annars, speciellt åt helsvenska barn som ser ut som adoptionsföräldrarna. Tror inte att barn behöver skickas till barnhem alltså.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-02-01 kl. 19:31.
Citera
2025-02-01, 20:20
  #10226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag anser tvärtom att fler ensamstående kvinnor borde avsäga sig vårdnadsansvar, men det hjälper inte att tvinga män av diskutabel moral att hänga omkring gravida kvinnan för att få faderliga hormonerna att flöda, som i mosesboken där män ska tvingas gifta sig ifall de tar oskulden av en kvinna.

Tror det är helt omöjligt och oseriöst att spruta in hormoner i män som söker fly ansvar för barn.

Så det är osäkert hur man ska tvinga någon till ansvar, män såsom kvinnor. Naturen tvingar fram sådan ansvar, men helst borde dessa kvinnor rådgivas att adoptera bort barnet hur mycket naturen än skriker åt dem att behålla den.

Det finns en enorm adoptionsmarknad annars, speciellt åt helsvenska barn som ser ut som adoptionsföräldrarna. Tror inte att barn behöver skickas till barnhem alltså.

Lika omöjligt och oseriöst att tvinga kvinnor att föda samt ta ensamt vårdnadnsansvar.
och adopitonsmarknaden är inte ändlös.
Bättre är att ha fri aborträtt som vi har idag och istället satsa på att göra samhället ioch omvärlden barnvänlig och framtiden så pass trevlig och säker i människors ögon att de återigen vill föda och ta hand om barn.

Är det enda som funkar i det långa loppet.
Citera
2025-02-01, 20:22
  #10227
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Aha du, så fast man klart och tydligt kan se att abortförbud inte fungerar som "metod" att öka nativiteten med, nånstans faktiskt, så ska vi alltså ÄNDÅ! ägna oss åt att försöka tvinga kvinnor?
Varför?

varför inte testa en annan metod?
Kanske påtvingat ensamt vårdnadsansvar för fäderna till oönskade befruktningar?

Du påstår att det inte fungerar i katolska länder, men av det följer inte att det inte skulle fungera i ett protestantiskt/sekulärt land.

Citat:
Skulle göra att när kvinnor blir oönskade gravida, så kan de tänka att ok, kan väl utveckla och föda detta barn, jag slipper ju vårdnadsansvaret, det tar killen/ mannen hand om.
Skulle också förmodligen leda till en rejäl sänkning av den sexuella aktiviteten hos gruppen män.
Män kanske skulle för en gång skull anstränga sig att bara ha "ansvarsfullt" sex inom dina s.k "fasta relationer".
Dvs ansvaret för detta, kanske för en gångs skull läggs på män istället för enkom på kvinnor.

Som Du redan vet:

1) Om man gifter sig, så har man ett betydligt bättre läge när det blir barn. Och för all del på andra sätt också.
2) I normalfallet bör vårdnaden tillhöra både mor och far.


Citat:
Och föräldraansvar = vårdnadsansvar.
Får man inte via staten vårdnadsansvar för ett barn, (vilket du alltså INTE vill att just män ska få när barn blir till utanför ett äktenskap) så är man alltså inte förädlratansvarig. man är förälder ja...men! man är alltså inte ansvarig, dvs SKYLDIG att ta nån som helst omsorg, vårdnad över ett barn.

NÄR ska detta sjunka in?

När skall Du begripa att det är full möjligt att ändra i socialisternas sociallagstiftning?

Citat:
Överlag, absolut ja. Säger sig fan självt!

Nej, tydligen inte. Jag var ju tvungen att förklara för Dig problematiken.

Citat:
Jo, det går utmärkt att "smita undan" om man inte får vårdnadsansvar för ett barn.
Finns som sagt ingen jurist i hela Sverige som kan ställa en icke vårdnadsansvarig person som bor 50 mil bort ansvarig om en unge utsätts för nått som den borde skyddats ifrån, ex. att inte få mat på en hel vecka... Är enkom den vårdnadsansvarige som kan hållas ansvarig.

Det går tom utmärkt att smita undan omsorg om barn som vårdnadsansvarig, det gör en del gifta män fortsatt i Sverige idag...

Så är det nu, med den nuvarande sociallagstiftningen. Den är fullt möjlig att ändra, om det kan anses vara politiskt önskvärt. Och det kan det mycket väl vara.
Citera
2025-02-01, 20:38
  #10228
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Lika omöjligt och oseriöst att tvinga kvinnor att föda samt ta ensamt vårdnadnsansvar.
och adopitonsmarknaden är inte ändlös.
Bättre är att ha fri aborträtt som vi har idag och istället satsa på att göra samhället ioch omvärlden barnvänlig och framtiden så pass trevlig och säker i människors ögon att de återigen vill föda och ta hand om barn.

Är det enda som funkar i det långa loppet.

Uppenbart är det inte omöjligt för kvinnor att föda och ha ensamvård, vilket speciellt latinamerika och USAs afroamerikaner kan vittna om. Å andra sidan kan man fråga sig ifall detta är önskvärd.

Strix kan å andra sidan ta Polen som positiv exempel för att hans samhälle kan fungera, där det finns få ensamstående trots total abortförbud. Alltså iden att abortförbud kan tvinga kvinnor att vara mer eftertänksamma kring deras sexuella umgängen eller att använda p-piller korrekt. Kanske skillnaden i utvildningsnivån mellan polska och latinamerikonska kvinnor är svaret eller något mer återhållsamt i polska kulturen?
Citera
2025-02-01, 22:00
  #10229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Uppenbart är det inte omöjligt för kvinnor att föda och ha ensamvård, vilket speciellt latinamerika och USAs afroamerikaner kan vittna om. Å andra sidan kan man fråga sig ifall detta är önskvärd.

Strix kan å andra sidan ta Polen som positiv exempel för att hans samhälle kan fungera, där det finns få ensamstående trots total abortförbud. Alltså iden att abortförbud kan tvinga kvinnor att vara mer eftertänksamma kring deras sexuella umgängen eller att använda p-piller korrekt. Kanske skillnaden i utvildningsnivån mellan polska och latinamerikonska kvinnor är svaret eller något mer återhållsamt i polska kulturen?

ja, abortförbud och Uvens idé TVINGAR kvinnor till allt möjligt, men inte män.
Vad exakt är "fungerande" med det, tycker du?

Vidare både Polen och stora delar av latinamerika är katolskt. Du hittar nog mer hitta svaret där.
Citera
2025-02-01, 22:10
  #10230
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja, abortförbud och Uvens idé TVINGAR kvinnor till allt möjligt, men inte män.
Vad exakt är "fungerande" med det, tycker du?

Vidare både Polen och stora delar av latinamerika är katolskt. Du hittar nog mer hitta svaret där.

Vadå fungerande? Jag sa att det inte är omöjligt, mwn frågan är ifall det är önskevärt, medan dina ideer kring hormonsprutor och fotbojor så att pappor är nära den de gjort gravida aldrig beprövats.

Polen har som sagt väldigt låg andel singelhushåll med barn:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/11581511/share+of+single+parents+with+children.jpg/1ac27ed2-4c80-2c3c-eb6b-06d1bb44225a?t=1622531761489

Latinamerika är skräckexemplet för strix samhällsideal mrdan Polen är positiva exemplet.
Citera
2025-02-01, 22:17
  #10231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du påstår att det inte fungerar i katolska länder, men av det följer inte att det inte skulle fungera i ett protestantiskt/sekulärt land.

Om något så är jag rätt säker på att det fungerar ännu sämre i protestantiska länder än i katolska.
katoliker, i vart fall de troende har exakt din syn på all denna "helighet" och bla bla...
medans protestanter, även de troende, är betydligt mer stöpta i vetenskap och mer tänker som jag gör.
men självklart finns det gott om icke troende i katolska länder också.

det du inte helt verkar ha i åtanke är hur lätt det är idag att göra en abort i hemmet, själv, utan att någon ens vet om att det sker.
Abortpiller går att beställa på nätet, och du tar två piller och så får du en kraftig menstruation och that's it. Det enda som krävs är att kvinnor är noga med att ta tester regelbundet vid minsta fördröjningen av mensen.

Abortförbud är alltså mer eller mindre totalt lönlöst, ungefär lika lätt som att förbjuda droger.



Citat:
Som Du redan vet:

1) Om man gifter sig, så har man ett betydligt bättre läge när det blir barn. Och för all del på andra sätt också.
2) I normalfallet bör vårdnaden tillhöra både mor och far.

1) bara för att man gifter sig så betyder det inte att man därför vill eller ens har resurser till att skaffa barn.
2) Ok? så nu är alltså delat vårdnadsansvar vid oönskad befruktning utanför äktenskap något du går med på?

Citat:
När skall Du begripa att det är full möjligt att ändra i socialisternas sociallagstiftning?

Det käre Uv, har jag vetat hela tiden, är mer DU som vägrat gå med på att ändra i DIN fantasi lagstiftning...ex att även ge ogifta män samma ansvar för konsekvenserna av sex som kvinnor.
Har väl tagit mig X ÅR av debatt för att komma fram till nån form av insikt hos dig.



Citat:
Nej, tydligen inte. Jag var ju tvungen att förklara för Dig problematiken.
En utbildad barnskötare är bättre än en outbildad, DET säger sig självt.



Citat:
Så är det nu, med den nuvarande sociallagstiftningen. Den är fullt möjlig att ändra, om det kan anses vara politiskt önskvärt. Och det kan det mycket väl vara.

Ok, så? HUR ska den ändras?

Föräldrar som inte har vårdnadsansvar, ska alltså plötsligt vara ansvariga på nått sätt ändå...
HUR?
Citera
2025-02-01, 22:32
  #10232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vadå fungerande? Jag sa att det inte är omöjligt, mwn frågan är ifall det är önskevärt, medan dina ideer kring hormonsprutor och fotbojor så att pappor är nära den de gjort gravida aldrig beprövats.

Polen har som sagt väldigt låg andel singelhushåll med barn:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/11581511/share+of+single+parents+with+children.jpg/1ac27ed2-4c80-2c3c-eb6b-06d1bb44225a?t=1622531761489

Latinamerika är skräckexemplet för strix samhällsideal mrdan Polen är positiva exemplet.

"Strix kan å andra sidan ta Polen som positiv exempel för att hans samhälle kan fungera,"

1) Jag tycker verkligen INTE det går att hävda att Polen som samhälle "fungerar" på något sätt bättre än Norden som ex. Polen har stora andelar fattiga, och ligger i bottennivåerna i EU avseende saker som barnfattigdom ex. jämställdhetsindex är bland de lägsta etc etc...
Samt att du har ett enormt missnöje hos polska kvinnor gällande just abortförbudet.
Hur går det ens säga det skulle vara "fungerande"?


Mina idéer är självklart sarkasm och debattprovokationer. Jag skulle aldrig i livet vilja ha ett samhälle som tvingar män ta hormonsprutor, bli aktiva fäder mot sin vilja, eller påtvingas ensamt vårdnadsansvar.

men...dessa tvång, är något som alltså Strix tycker ska vara helt ok utsätta kvinnor för.
Citera
2025-02-02, 00:58
  #10233
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"Strix kan å andra sidan ta Polen som positiv exempel för att hans samhälle kan fungera,"

1) Jag tycker verkligen INTE det går att hävda att Polen som samhälle "fungerar" på något sätt bättre än Norden som ex. Polen har stora andelar fattiga, och ligger i bottennivåerna i EU avseende saker som barnfattigdom ex. jämställdhetsindex är bland de lägsta etc etc...
Samt att du har ett enormt missnöje hos polska kvinnor gällande just abortförbudet.
Hur går det ens säga det skulle vara "fungerande"?


Mina idéer är självklart sarkasm och debattprovokationer. Jag skulle aldrig i livet vilja ha ett samhälle som tvingar män ta hormonsprutor, bli aktiva fäder mot sin vilja, eller påtvingas ensamt vårdnadsansvar.

men...dessa tvång, är något som alltså Strix tycker ska vara helt ok utsätta kvinnor för.

Polen är ett land som har överlevt 50 år av kommunism, givetvis har de mer fattigdom än oss som haft marknadsekonomier från 1940-1990, de har dock växt snabbast i Europa under 2000-talet. Missnöje existerar alltid bland några grupper kring alla slags förbud, jag tror att det som dock fungerar sämst i polen är deras låga fertilitetsnivåer och där vinner liknande östeuropeiska länder, utan abortsförbud, men som har EUs högsta fertilitetsnivåer (Tjeckien, Rumänien, Ungern, Slovakien, etc.), alltså är detta olikt din ekonomiska argument antagligen frånkopplad från Polens historia som sovietisk koloni. Det vore mitt svar till strix, även ifall jag inte kan bevisa någon kausalitet mellan abortförbud och låga fertilitetsnivåer.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-02-02 kl. 01:52.
Citera
2025-02-02, 09:46
  #10234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Polen är ett land som har överlevt 50 år av kommunism, givetvis har de mer fattigdom än oss som haft marknadsekonomier från 1940-1990, de har dock växt snabbast i Europa under 2000-talet. Missnöje existerar alltid bland några grupper kring alla slags förbud, jag tror att det som dock fungerar sämst i polen är deras låga fertilitetsnivåer och där vinner liknande östeuropeiska länder, utan abortsförbud, men som har EUs högsta fertilitetsnivåer (Tjeckien, Rumänien, Ungern, Slovakien, etc.), alltså är detta olikt din ekonomiska argument antagligen frånkopplad från Polens historia som sovietisk koloni. Det vore mitt svar till strix, även ifall jag inte kan bevisa någon kausalitet mellan abortförbud och låga fertilitetsnivåer.

??? och var har jag pratat något om Polens historia av sovjetisk lydstat?
Du är hopplös debattera med i dina ständiga avvikelser till halmbyggen.

Polens låga fertilitetsnivåer handlar om saker som fattigdom, dåliga system för att kunna ha barn i samhället, dålig jämställdhet som gör att barn innebär att just kvinnor måste offra sina liv och ambitioner men inte män, vilket gör att kvinnor inte har nått större incitament att vilja skaffa barn.
Samma som Japan med andra ord.
Och ett abortförbud ovanpå detta gör inte kvinnors inställning nått bättre.
Citera
2025-02-02, 13:00
  #10235
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
??? och var har jag pratat något om Polens historia av sovjetisk lydstat?
Du är hopplös debattera med i dina ständiga avvikelser till halmbyggen.

Varför du började babbla om Polens fattigdom har jag verkligen ingen anning om, men du gillar att distrahera dig och prata om nonsens.

Polen är fattigt för att det var kommunistiskt i 50 år och inte pga abortförbud, håller du med?

Citat:
Polens låga fertilitetsnivåer handlar om saker som fattigdom, dåliga system för att kunna ha barn i samhället, dålig jämställdhet som gör att barn innebär att just kvinnor måste offra sina liv och ambitioner men inte män, vilket gör att kvinnor inte har nått större incitament att vilja skaffa barn.
Samma som Japan med andra ord.
Och ett abortförbud ovanpå detta gör inte kvinnors inställning nått bättre.

Va? Hur får du till det att jämföra Polen med.....Japan?

Kom igen nu, är fattigdom verkligen anledningen till Polens låga fertilitetsnivå, alltså landet som snabbast botat fattigdom i Europa under 2000-talet? Eller jämställdhet i karriärer för kvinnor blablabla...?

Varför har då betydligt fattigare Rumänien europas högsta fertilitetsnivå? Också antagligen mindre jämställd än polen i arbetsmarknaden...


Försök att se världen som en kontraintuitiv pussel innan du börjar rabbla feminism/socialism propaganda heltenkelt.

Frågan jag ställde var specifikt: varför har resten av östeuropa högre fertilitetsnivåer än eu-snittet (eller Sverige) nedan Polen har lägre?

Abortförbudet tycks vara mest uppenbara skiljelinjen mellan Polen och övriga östeuropa, kanske blir unga kvinnor oroliga att ens bli gravida inom förhållanden ifall de sedan inte får ångra det?
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-02-02 kl. 13:22.
Citera
2025-02-02, 14:53
  #10236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Varför du började babbla om Polens fattigdom har jag verkligen ingen anning om, men du gillar att distrahera dig och prata om nonsens.

Polen är fattigt för att det var kommunistiskt i 50 år och inte pga abortförbud, håller du med?

Jag började "babbla" om bland annat fattigdom (och inte "Polens fattigdom") som orsak till att stora grupper av människor ( tillräckligt många för att de ska ge utslag på ex Polens samlade nativitetssiffor) inte vill/ kan skaffa barn i Polen idag.
Polen är INTE något fattigt land. Det är ett I-land i Europa för det första och med en god ekonomiskt utveckling ( högst roligt för att det just har en så låg startpunkt..dvs investeringar m.m. ger utslag på kurvorna.
Men! det som fungerar sämre i Polen än i ex Sverige är jämlikhet och välfärdspolitik av olika slag. Du har alltså större grupper människor som är extremt fattiga i Polen, vilket du inte ser lika mycket av i Sverige annat än typ papperslösa som inte är i systemen.
https://notesfrompoland-com.translate.goog/2024/10/17/extreme-poverty-rate-rises-to-6-6-in-poland-highest-level-in-a-decade/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

Så nej jag håller inte med, håller inte ens med om hur frågan är ställd.
Polen är inte speciellt fattigt som land. Och de grupper av människor i Poland i dag som lever fattigt, gör inte det pga nån kommunism för 50 år sen.


Citat:
Va? Hur får du till det att jämföra Polen med.....Japan?

Japan har extremt låga nativitetssiffor bland annat beroende på att kvinnor inte har någon lust utsätta sig för att skaffa barn, eftersom detta är en så stor uppoffring just för kvinnan i japan.
Och samma fenomen hittar du i Polen.

Har du svårt för att läsa?


Citat:
Kom igen nu, är fattigdom verkligen anledningen till Polens låga fertilitetsnivå, alltså landet som snabbast botat fattigdom i Europa under 2000-talet? Eller jämställdhet i karriärer för kvinnor blablabla...?

Varför har då betydligt fattigare Rumänien europas högsta fertilitetsnivå? Också antagligen mindre jämställd än polen i arbetsmarknaden...

Enligt den länk jag gav dig ovan...

Antalet människor som lever i "relativ fattigdom" – vilket definieras som 50 % av hushållens genomsnittliga utgifter i Polen.
12,2 % ( 4,6 miljoner människor)


"Extrem fattigdom" definieras som en utgiftsnivå under en tröskel för minimalt uppehälle
6,6% (2,5 miljoner)

"Samtidigt ökade andelen människor som lever i social utestängning – definierade som de som är allvarligt materiellt eftersatta eller bor i hushåll med mycket låg arbetsintensitet – avsevärt från 41,1 % 2022 till 46 % 2023, då det drabbade 17,3 miljoner människor."


Så jo, ovan ger självklart utslag i om man kan eller vill skaffa barn eller inte.


Och du har forskare överallt som just säger att i I-länder så är kvinnors möjligheter att få adekvat stöd, av en jämställd partner, av samhället i form av betald föräldraledighet, dagis man har råd med, rättigheter på arbetsmarknaden för kvinnor som är gravida eller har barn, barnbidrag etc etc...mycket viktiga faktorer för om kvinnor väljer att skaffa barn eller inte.

Har du missat den lilla detaljen?



Citat:
Försök att se världen som en kontraintuitiv pussel innan du börjar rabbla feminism/socialism propaganda heltenkelt.

Frågan jag ställde var specifikt: varför har resten av östeuropa högre fertilitetsnivåer än eu-snittet (eller Sverige) nedan Polen har lägre?

Abortförbudet tycks vara mest uppenbara skiljelinjen mellan Polen och övriga östeuropa, kanske blir unga kvinnor oroliga att ens bli gravida inom förhållanden ifall de sedan inte får ångra det?

De delar av Östeuropa du talar om har lagt stora satsningar på barnalstring, Ungern ex. via stora utbetalningar eller förmåner till de som skaffar barn.

Sen tror jag inte du har rätt om att östblocket i form av "Tjeckien, Rumänien, Ungern, Slovakien,"
har större fertilitet än norden.

https://www.statista.com/statistics/612074/fertility-rates-in-european-countries/

Danmark och Island ex ligger högre än alla dessa länder.
Att Sveriges siffror har sjunkit kan bero på saker som ex taskig bostadsmarknad och hög inflation just nu så människor avvaktar med att skaffa sina 1,8 ungar som vi hade för några år sen.

Och titta på hela "Östblocket" av Europa..

Ryssland, Ukraina, Bosnien., Albanien, Kroatien, Polen, Belarus, Kosovo, Serbien, Slovaiken, Ungern, Litauen, Bulgarien, Lettland,

har alla siffror längre än Sveriges 2023.

De enda från "öst" som har högre är: Moldavien, Rumänien och Tjeckien och i Tejckens fall så handlar det om 1,7 istället för Sveriges 1,67.


ja, självklart blir kvinnor extremt nervösa för att bli oönskat gravida i länder med abortförbud och enkom ansvar för att ta hand om ungen på kvinnan.

Den mänskliga arten är INTE gjord för att en enda individ ska ansvara för avkomman.
Människan är ett flockdjur, och en art med den mest farliga förlossningen och den mest krävande och längsta barndomen av alla däggdjur. Människobarn är fullständigt beroende och hjälplösa i ska vi säga 12 år. Finns INGET annat djur som tar så lång tid på sig.

Att då bygga samhället så att en ensam kvinna ska "fixa" detta själv och dessutom under tvång och under omständigheter som medvetet försvårar för henne att kunna göra detta är ren idioti.

Men Strix är nu uppenbart just en idiot, i vart fall i denna fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in