2025-01-30, 19:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tack för beskrivningen. Om du har boken så kanske du kan kontrollera om påståendet stämmer att Eva enligt boken skall ha yttrat något om ”som i en dimma” vid förhöret den 24 augusti?
Inte för att det spelar någon större roll men det verkar som "dimman" nämns i boken som om det skulle varit ett förhör från den 23 augusti, eventuellt 24 augusti.

I dokumentären nämns det omedelbart efter det sista förhöret i mitten av oktober med pojken i den gästande familjen som fortfarande, efter 14 förhör, höll fast vid att ingen av barnen varit vid vattnet. Det sistnämnda spelar naturligtvis en mycket större roll.

Att dimman finns med med i förhörsprotokollet råder inget tvivel om, oavsett dag.

"Beundransvärt" hur man helt bortser ifrån väsentliga saker och fokuserar istället på något som skulle kunna misstänkliggöra dokumentären och/eller boken för att fara med osanning.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-30 kl. 19:49.
Citera
2025-01-30, 19:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Inte för att det spelar någon större roll men det verkar som "dimman" nämns i boken som om det skulle varit ett förhör från den 23 augusti, eventuellt 24 augusti.

I dokumentären nämns det omedelbart efter det sista förhöret i mitten av oktober med pojken i den gästande familjen som fortfarande, efter 14 förhör, höll fast vid att ingen av barnen varit vid vattnet. Det sistnämnda spelar naturligtvis en mycket större roll.

"Beundransvärt" hur man helt bortser ifrån väsentliga saker och fokuserar istället på något som skulle kunna misstänkliggöra dokumentären och/eller boken för att fara med osanning.

Verkar helt klart att det som är huvudmålet i den här tråden för tillfället är att "sätta dit" Josefsson. Man kan ju undra vem/vilka som är betjänt av det.
Citera
2025-01-30, 20:34
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
...
Vad dokumentären INTE nämner är att Christian den 23 aug sa att även han själv hade sett nån döda Kevin. Dvs att både han och Robin sett det.
Det är centralt, men tycks utelämnas i dokumentären.

Dessutom påstår speakerrösten Josefsson felaktigt att Christian på mordkvällen före kl 18 sagt till föräldrarna att Kevin blivit mördad. (Videoförhörsklippet som följer bekräftar INTE det påståendet).

Alibit 10-åringen och förhörsledaren pratar mest om 5-årige Robin. Kanske var 10-åringens fokus mest på minstingen Robin.

Inslag om Eva på psyket finns alltså både i avsnitt 2 och 3 i dokumentären, men de skildras lite olika.
Granskar man detta sammantaget framstår det som att dokumentären / Josefsson undanhåller viktiga uppgifter för att vilseleda tittarna och leda in dom i falska-minnen-och-dumma-polisen-fållan.
Jag kan förklara i detalj, men inte just nu, det blir för komplicerat.

De viktigaste avvikelserna hittills i dokumentären tycks vara att den INTE nämner att Christian den 23 aug sa att han hade sett nån döda Kevin.
Och att det felaktigt påstås att Christian på mordkvällen sagt till föräldrarna att Robin sagt att Kevin blivit mördad.
Citat:
Vid 25.50 ca in i andra avsnittet säger Christian med tidsangivelsen på videon 17.58.42 angående vad Robin sa:
Förhörsledarens fråga: - Vad berättade du?
Christian: - Jo, att han såg när han mördade
Så enligt Christian har han berättat för Weine och Eva mordkvällen att Robin varit nere vid vattnet och sett Kevin bli mördad. Det är också vad speakerrösten uppger.
Så var skulle felet finnas?
Vidare:
Vad är källan till att Christian vid detta tillfälle uppger att han också sett Kevin dödas? Som jag förstår det nämner inte dokumentären detta du efterlyser att den skall nämna eftersom det inte stämmer. Det uppger inte Christian då utan det handlar fortfarande helt om vad Robin sett.
Bakgrunden kan behöva förklaras först:

- Enligt tidningsuppgift uppgav Christian "plötsligt" i förhör den 23 aug att han sett nån döda Kevin.
(Christian hade även sagt att Robin hade sagt (dagarna efter mordkvällen) att han sett nån döda Kevin).
I förhöret den 23 aug sa Christian också att han på mordkvällen sagt till Eva att nåt hänt med Kevin nere vid sjön.

Uppgiften från Christian är viktig eftersom då är det inte enbart 5-årige Robin som sett nån döda Kevin, utan även Christian,
OCH att Christians uppgifter kommer INNAN Eva hamnade på psyket och fick påstådda falska minnen som sedan spred sig som en epidemi och fick många i hennes omgivning att också få massa påstådda falska minnen. (dvs det påstås 20 år senare, i nutid, att minnena var falska).

- Du tror att tidningsuppgiften är felaktig och refererar till dokumentären del 2 vid 25:20, där DJ (dan josefsson) INTE nämner nåt om att Christian sagt att han också sett nån döda Kevin.

MEN ATT dokumentären inte nämner den uppgiften kan ju helt enkelt bero på att den går emot dokumentärens vinkling, att den därför utelämnar den uppgiften. (Du har ju själv påstått att dokumentärer brukar vara vinklade, i ditt försök att rättfärdiga vinklandet).
Det är dessutom känt att Christian pekade ut en pojke som sedan blev förhörd. Därför är det sannolikt att C faktiskt kan ha sagt den 23 aug att han också sett nån döda Kevin.

Därför är dokumentärens inslag som du refererar till inte relevant. I det förhörsklippet som visas (med tidsstämpel 23 aug) framgår dessutom INTE vilken dag C pratar om. Det kan varit nån dag EFTER mordkvällen då C varit ute och lekt.
(Att DJ strax innan klippet säger att det är mordkvällen kan alltså vara fel. DJ visar bara en halv minut av hela det förhöret).

Citat:
Du har flera gånger påstått att dokumentären skulle framställa något fel och att kronologin inte stämmer.

Du tog upp som exempel på det att de klippt in ett av Evas uttalande till polisen i samband med fel förhör och jag visade för dig att det inte stämde. ...
Nix. Och det handlade i grunden om Evas "dimmor":
- Jag skrev att det kan vara så att kronologin är fel, inte att det är fastställt.
- Och jag citerade ur familjens Kevinbok som källa (där dimmorna nämns i augustiförhöret),
här: (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
En källa som du förkastade eftersom du "har inte läst" den.
Så nej, du har inte "visat" att det inte stämde.

Dags att påminna om att ingen här har tillgång till FUP eller hela förhören.
Det utredningsmaterialet hemlighålls, av uppenbara skäl.
Citera
2025-01-30, 23:15
Medlem
Denna text publicerades 2018 av Sven Å som fått handlingen från socialtjänsten i Arvika.

Detta var nästan ett år efter Kevins död som Kristian pratar med en barnpsykolog. Utredningen var nedlagd.

Tror inte Kristian ljuger om vad hans pappa sagt till han.

”Jag förmedlar även en del av den information som framkom från föräldrarna och Socialtjänsten efter att polisutredningen avslutades i Kevin-fallet. ”

Anteckning från Socialtjänstutredning 991214 (Bilaga 3)
”Samma eftermiddag som vi har haft ovanstående utvärdering med föräldrarna träffade barnpsykolog Bengt-Göran Johansson barnen. Christian berättar då för honom att fadern förbjudit honom att berätta att han dödat Kevin. När han efter händelsen 980816 kom hem till Weine och Eva ritade han en teckning som visade var Kevin låg och vad som hade hänt. Weine rev sönder teckningen och sade att han ej trodde Christian. Han sade sedan till pojken att han ej fick berätta detta för någon. Detta sade han till Christian flera gånger under den följande veckan. Robin berättade att det snurrade runt i hans huvud. Detta p.g.a. att pappa ibland hade sagt att han skulle berätta allt för Bengt-Göran och ibland sade pappa att han inte fick berätta någonting. Just denna dag hade pappa sagt han inte fick berätta någonting. Barnen berättade också för Bengt-Göran att de lämnat Kevin flytandes i vattnet vid bryggan. Hur han hamnade på lastpallen kände de ej till.”
Citera
2025-01-31, 00:15
Medlem
Ni som verkligen lägger ner energi för att förstå er på fallet kan höra av er till mig om ni har några funderingar som kanske underlättar jobbet för er.

Ps, gäller inte smutset i denna tråden som klart och tydligt lever i en fantasi värld och har svårt att uppfatta verkligheten. Ganska genomskinligt vilka personerna är bakom sina konton
Senast redigerad av klyvarn 2025-01-31 kl. 00:25.
Citera
2025-01-31, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyvarn
Ni som verkligen lägger ner energi för att förstå er på fallet kan höra av er till mig om ni har några funderingar som kanske underlättar jobbet för er.

Ps, gäller inte smutset i denna tråden som klart och tydligt lever i en fantasi värld och har svårt att uppfatta verkligheten. Ganska genomskinligt vilka personerna är bakom sina konton

du lär tyvärr bli påhoppad nu av autisterna som härjat de senaste veckorna, någon gång framåt (när orken finns 1-2 år nedåt vägen) så kanske 'någon' skulle kunna göra jobbet med att digitalisera dom där FUParna och låta dom komma i cirkulation så pass att alla som vill får en möjlighet att läsa om förstå omfattningen av de vidrigheter ni utsattes för som barn.
Citera
2025-01-31, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
du lär tyvärr bli påhoppad nu av autisterna som härjat de senaste veckorna, någon gång framåt (när orken finns 1-2 år nedåt vägen) så kanske 'någon' skulle kunna göra jobbet med att digitalisera dom där FUParna och låta dom komma i cirkulation så pass att alla som vill får en möjlighet att läsa om förstå omfattningen av de vidrigheter ni utsattes för som barn.

Kommer aldrig att hända. Myndigheterna vill inte heller lämna ut någon fup.
Det skulle komma fram så mycket mer än vad som visats i dokumentären och boken då.
Citera
2025-01-31, 12:18
Medlem
Citat:

Detta är ju från dina besök hos barnpsykologen. Som var långt efter utredningen var nedlagd. Vad har du för kommentar till det? Du berättar ju ganska detaljerade saker också trots att du inte ens varit på plats..

Anteckning från Socialtjänstutredning 991214 (Bilaga 3)
”Samma eftermiddag som vi har haft ovanstående utvärdering med föräldrarna träffade barnpsykolog Bengt-Göran Johansson barnen. Christian berättar då för honom att fadern förbjudit honom att berätta att han dödat Kevin. När han efter händelsen 980816 kom hem till Weine och Eva ritade han en teckning som visade var Kevin låg och vad som hade hänt. Weine rev sönder teckningen och sade att han ej trodde Christian. Han sade sedan till pojken att han ej fick berätta detta för någon. Detta sade han till Christian flera gånger under den följande veckan. Robin berättade att det snurrade runt i hans huvud. Detta p.g.a. att pappa ibland hade sagt att han skulle berätta allt för Bengt-Göran och ibland sade pappa att han inte fick berätta någonting. Just denna dag hade pappa sagt han inte fick berätta någonting. Barnen berättade också för Bengt-Göran att de lämnat Kevin flytandes i vattnet vid bryggan. Hur han hamnade på lastpallen kände de ej till.”
Citera
2025-01-31, 12:44
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ni som verkligen lägger ner energi för att förstå er på fallet kan höra av er till mig om ni har några funderingar som kanske underlättar jobbet för er. ...

En ny användare (du) antyder att du vet mer än övriga här i tråden.
Jag är genuint intresserad av att granska vad som verkligen framgår i förhören, särskilt de allra första förhören före den 24 augusti då psykvården blivit inkopplad.

I första hand förhören med 7-årige Christian den 23 och 22 augusti.

Så det vore super om du eller nån annan kan scanna in de två? förhören med Christian den 23 och 22 augusti,
och lägga upp dom på en fildelningstjänst (t.ex. dropbox.com) så att de blir tillgängliga för alla.

Av det jag sett senaste åren verkar de två bröderna vara hyggliga killar, jag har inget emot dom.
Jag är bara intresserad av att reda ut frågetecken.

Och det bör vara en öppen diskussion och öppna källor, synliga för alla på nätet.
Att kommunicera via PM eller annat sätt är inte intressant. (Dessutom har du inte uppnått PM-gränsen 50 inlägg ännu).
Citera
2025-01-31, 13:04
Medlem
Citat:
E

jo, det har du ju särskilt visat med dina emojis och försök att göra dig lustig över "falska minnen" rätt säker personen du försöker kommunicera med är intelligent nog att se igenom ditt skitsnack dock. med tanke på att du omnämndes som 'smuts' (tydligen är inte din 'fritänkande' 'icke fyrkantiga' förmåga tillräcklig för att förstå att det var du och ett par st till som avsågs, så se detta som förtydligandet)
Citera
2025-01-31, 14:04
Medlem
habets avatar
Citat:
En ny användare (du) antyder att du vet mer än övriga här i tråden.
Jag är genuint intresserad av att granska vad som verkligen framgår i förhören, särskilt de allra första förhören före den 24 augusti då psykvården blivit inkopplad.

I första hand förhören med 7-årige Christian den 23 och 22 augusti.

Så det vore super om du eller nån annan kan scanna in de två? förhören med Christian den 23 och 22 augusti,
och lägga upp dom på en fildelningstjänst (t.ex. dropbox.com) så att de blir tillgängliga för alla.

Av det jag sett senaste åren verkar de två bröderna vara hyggliga killar, jag har inget emot dom.

Och det bör vara en öppen diskussion och öppna källor, synliga för alla på nätet.
Att kommunicera via PM eller annat sätt är inte intressant. (Dessutom har du inte uppnått PM-gränsen 50 inlägg ännu).

Varför är det intressant innan psykvården blivit inkopplad?

Vilka är dina frågetecken?
Citera
2025-01-31, 14:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenoZ
Vilket är alibit? Varför åker Veine in med pojkarna till polisen? Jo för de sagt det sett Kevin bli dödad. Hur kan det helt plötsligt ha ett alibi men samtidigt sett mordet?

Det är det de inte kan ha gjort. Den gästande familjens tioåring vittnar om att han var tillsammans med Christian och Robin hela tiden och då kan de inte varit nere vid sjön och sett Kevin. Tioåringens uppgifter står han fast vid i flera polisförhör och de är både tillförlitliga och trovärdiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in