Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Jag har inte läst Berättelsen om Kevinfallet tyvärr och jag kan inte uttala mig om den eller dess tillförlitlighet.
Det är i det senare förhöret med Eva den 20 oktober som uttrycket ”som i en dimma” används enligt dokumentären. Så det är vad Dan Josefsson uppger.
Jag ser inga skäl till att tvivla på att det är så. Dokumentärens kronologi går i så fall ihop. Du har ju inte visat något som gör troligt något annat.
Men om det är som du skriver är det ju möjligt att boken har fel. Det kan du ju inte klandra dokumentären för.
Boken består av två delar, den första delen handlar om tiden fram till det "polisiära" avslutet i början av november där det mesta (dock inte allt) är känt via dokumentären och annat.
Den andra delen (två tredjedelar av boken) handlar om tiden när polisen är klar och där dokumentären slutar, och socialtjänsten tog över fallet. På något sätt är den delen nästan mer skrämmande än den polisiära delen, vilket i sig säger ganska mycket. Det är i vissa fall en Doktor Mengele-light. Bland annat utsattes Christian för diverse "tester", man ville gå på djupet för att se vad det var för fel på honom, vid något tillfälle användes magnetröntgen(!).
Christian hade runt 2013-2015 begärt att få prata med den barnpsykolog (Bengt-Göran Johansson) som hade förhört honom under sken av det var något slags vård. B-G J hade hållit fast vid den tes man haft tidigare, det vill säga att bröderna mördat Kevin.
När dokumentären var på gång våren 2017 hade Christian åter velat träffa BGJ, han hade sagt att det var en dokumentär på gång om fallet i tre delar. BGJ hade sagt att han skulle höra av sig efter att sista delen sänts, men det gjorde han inte och verkar inte gjort det än idag som jag förstått det.
Angående förundersökningen som Rolf Sandberg gömde så var det så att Henry Nilsson (en av utredarna som medverkar i dokumentären) hade hört av sig till Weine en tid efter avslutet och sagt: "blev det verkligen rätt det här?". Weine hade frågat om man kunde få ut förundersökningen, HN hade sagt det borde ni kunna få men Sandberg hade sagt nej på grund av att det var "
hemligstämplat eftersom det var ett mycket speciellt fall".
Ja det var ett mycket speciellt fall.